karnaval.ir

زیبا شیرازی

نویسنده ارشد کارناوال

انتشار

20 آذر 1399

به روز رسانی

20 آذر 1399

تصور کنید که در حال برنامه‌ریزی یک سفر طبیعت‌گردی هستید و برای همراه بردن تجهیزات باید گزینه‌های زیادی را در نظر داشته باشید. یکی از این گزینه‌های مهم، انتخاب بهترین کوله پشتی برای سفر است که عدم توجه به انتخاب درست آن می‌تواند مشکلاتی را به همراه داشته باشد و خاطره سفر شما را تلخ و کدر کند. آشنایی با کوله پشتی های سفر می‌تواند کمک بزرگی به شما برای شروع سفرهای کوله‌گردی باشد؛ چرا که انتخاب کوله استاندارد از آسیب رسیدن به کمر و ستون مهره‌های شما در طول سفر جلوگیری می‌کند.

در این مطلب تلاش کرده‌ایم تا شما را با راهنمای خرید کوله پشتی سفر ، برندها و گزینه‌های مهم برای علاقه‌مندان مبتدی در سفرهای کوله‌گردی و حتی افراد حرفه‌ای آشنا کنیم تا همیشه لذت همراهی یک کوله‌پشتی خوب را در خاطرات خود داشته باشید. 

راهنما انتخاب کوله‌پشتی

احمد ریاحی دهکردی

آشنایی با انواع کوله پشتی برای سفر

صبر و شکیبایی زیاد، نتیجه درستی از خرید یک کوله‌‌پشتی برای همراهی شما در سفرها رقم خواهد زد. چرا ‌که ممکن است در هنگام خرید و در یک فروشگاه لوازم کمپینگ و سفر، با دیواری پر از کوله‌پشتی مواجه شوید و با اطلاعاتی که ما در این مطلب در اختیار شما قرار داده‌ایم می‌توانید کوله‌ مناسب با هدف خود را خریداری کنید. خوب است بدانید که در فهرست تجهیزات سفر بعد از کفش، کوله‌پشتی دومین وسیله پر اهمیت در لیست نام برده می‌شود، زیرا تاثیر مستقیمی در کیفیت سفر خواهد داشت.

کوله‌پشتی‌ها برحسب نوع و برنامه سفر انواع مختلفی دارند و هرکدام در دسته‌بندی مجزای خود قرار می‌گیرند. بنابراین عوامل مختلفی در تصمیم‌گیری شما در خرید کوله‌ پشتی نقش خواهند داشت. مقصد و مدت زمان سفر از مهم‌ترین این عوامل هستند. دسته‌بندی زیر، انواع مختلف کوله‌پشتی‌های سفر را نشان می‌دهد:

  • کوله طبیعت‌گردی Hiking
  • کوله سفری Traveling
  • کوله کوهنوردی Trekking
  • کوله غارنوردی و دره‌نوردی Caving & Canyoning
  • کوله سنگ‌نوردی Rock climbing
  • کوله دوچرخه‌سواری Cycling 
  • کوله حمله Ultra light 

واحد اندازه‌گیری که برای کوله‌پشتی استفاده می‌شود، لیتر است. بنابراین بسته به نیاز شما و اینکه کوله را برای چه نوع فعالیت و سفری نیاز دارید و چه ابزارهایی قرار است در آن گنجانده شوند، کوله‌پشتی‌های سفر را لیتر بندی کرده‌اند. این ابزارها می‌توانند شامل کیسه‌خواب، چادر مسافرتی، لوازم پخت‌و‌پز و پوشش‌هایی شوند که شما در طول سفر به آن‌ها نیاز خواهید داشت. در بخش ویژگی‌ها و ساختار درباره‌ ابزارها و لیتر بیشتر صحبت کرده‌ایم.

راهنمای انتخاب کوله‌پشتی

www.blog.malltina.com

کوله ‌پشتی طبیعت‌گردی

یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های کوله‌پشتی که شما در طبیعت به آن احتیاج پیدا خواهید کرد، جیب‌های آن است که این قابلیت به خوبی در کوله‌های طبیعت‌گردی در نظر گرفته شده است. زیرا دسترسی شما را به بطری آب و انواع خوراکی‌های همراه و نیازهای دیگر آسان‌تر می‌کند.

کوله‌ پشتی سفر

اگر به ظاهر این کوله‌پشتی‌ها دقت کنید، زیپ سرتاسری روی آن می‌بینید که مانند یک چمدان برای شما امکان دسترسی به تمام قسمت‌های کوله را فراهم کرده است و به راحتی می‌توانید وسایل خود را در آن بچینید. اما متاسفانه این نوع کوله‌پشتی به‌دلیل عدم مطابقت با استخوان‌بندی افراد، برای استفاده طولانی‌مدت توصیه نمی‌شود.

کوله ‌پشتی کوهنوردی

مهم‌ترین ویژگی که برای کوله ‌پشتی کوهنوردی می‌توان تعریف کرد، امکان حمل بار در مسافت و زمان طولانی است. چرا که این نوع کوله‌ها با طراحی خاص خود، اسکلت‌بندی داخلی و بندهای بیرونی به شما برای حمل وسایل جانبی ورزش کوهنوردی مانند باتوم، تبر یخ و کرامپون(یخ شکن) کمک می‌کند. 

راهنما انتخاب کوله‌پشتی

مرتضی سیدی‌مقدم

راهنما انتخاب کوله‌پشتی

www.namnak.com

راهنما انتخاب کوله‌پشتی

www.saednews.com

کوله ‌پشتی غارنوردی و دره ‌نوردی

جنس بدنه‌ کوله‌پشتی‌ های غار و دره به صورتی تهیه شده است که در مقابل ساییدگی، خراش، پارگی و آب مقاومت زیادی داشته باشد. اگر در ظاهر این نوع کوله‌پشتی چند سوراخ کوچک دیدید تعجب نکنید! آن‌ها برای خارج شدن آب از داخل کوله تعبیه شده است.

کوله‌ پشتی سنگ ‌نوردی

تابه‌حال به کوله‌های سنگ‌نوردان دقت کرده‌اید؟ آن‌ها حتی از عرض بالا تنه‌ سنگ‌نورد نیز کوچک‌تر هستند تا در هنگام ورزش آزادی عمل بیشتری به دست‌های فرد بدهند.

کوله‌ پشتی دوچرخه ‌سواری

دوچرخه‌سوارها معمولا به کوله‌هایی نیاز دارند که به طور کامل بر پشت آن‌ها چسبیده شود و البته کانال‌هایی برای تهویه و خروج هوا نیز داشته باشد. ضد آب بودن و دسترسی راحت به جیب‌های کوله‌پشتی نیز از موارد مورد علاقه دوچرخه‌سوارها است.

کوله‌ پشتی حمله

کوله‌پشتی حمله یا کوله قله برای صعودهای بلند به عنوان کوله دوم در نظر گرفته شده است. به این صورت که کوهنوردها برای صعود آخر از محل کمپ احتیاج به بالا بردن تمام تجهیزات خود را ندارند و برخی لوازم ضروری مثل آب، تنقلات، لباس و نوشیدنی گرم خود را درون کوله حمله قرار می‌دهند و همراه خود به قله می‌برند. البته یک استفاده‌ دیگر از این کوله در سفرهای هوایی است که شما می‌توانید لوازم و مدارک شخصی‌تان را درون آن بگذارید و همراه خود به کابین هواپیما ببرید.

راهنما انتخاب کوله‌پشتی

www.hermoshop.com

راهنما انتخاب کوله‌پشتی

www.hermoshop.com

راهنما انتخاب کوله‌پشتی

www.rozhanmarket.com

راهنما انتخاب کوله‌پشتی

www.nikanoutdoor.com

ویژگی‌ های کوله پشتی استاندارد

کوله‌پشتی‌ها بر اساس طراحی که در شکل‌گیری‌شان موثر بوده است، ویژگی‌های خاص خود را دارند. در ادامه و برای آشنایی با این خصوصیات همراه کارناوال باشید.

ظرفیت | آشنایی با لیتر در کوله پشتی

همان‌طور که در آشنایی با کوله سفر گفتیم ظرفیت کوله را با واحد لیتر معرفی می‌کنند. شما بسته به این‌ مورد که چه نوع سفر و استفاده‌ای از کوله خواهید داشت، لیتر مناسب خود را انتخاب و خریداری ‌می‌کنید. به نمونه‌های زیر دقت کنید:

سفرهای یک روزه: کوله‌پشتی‌هایی با ظرفیت 20 تا 30 لیتر

سفرهای دو الی سه روزه: کوله‌پشتی‌هایی با ظرفیت 40 تا 50 لیتر

سفرهای چهار الی هفت روزه: کوله‌پشتی‌هایی با ظرفیت 50 تا 70 لیتر

سفرهای بیشتر از یک هفته: کوله‌پشتی‌هایی با ظرفیت 80 پلاس (بالای 80)

در دو گزینه آخر شما می‌توانید وسایلی مانند کیسه‌خواب، مواد غذایی، لوازم شخصی و لباس‌های خود را با آسودگی در کوله‌پشتی‌ جای دهید.

البته گاهی در سفرهای زمستانی کوتاه‌مدت نیز به علت حجم زیاد لباس‌های گرم و ابزارهای مورد نیاز شما، ناچار به استفاده از کوله‌های 80 لیتر و حتی بیشتر از آن می‌شوید. فراموش نکنید همه‌ این‌ها به نوع سبک سفر شما و وسایلی که همراه خود می‌کنید بستگی دارد. در سفرهای کوله‌گردی ملاک بر استفاده از کمترین حجم وسایل روزمره است تا علاوه بر قرار دادن خود در چالش‌های جدید، سفر سبک‌تری را نیز تجربه کنید. معمولا کوله‌گردهایی که تجربه‌ سفرهای طولانی زیادی دارند، دو کوله همراه خود می‌برند. یکی برای حمل تجهیزات سفر و دیگری به عنوان کوله‌ دومی که لوازم ضروری در آن قرار داده می‌شود.

کوله پشتی سفر

وزن

جدای از وزن کوله‌پشتی با وسایل شما که در آن قرار گرفته می‌شود و همیشه تاکید بر سبک بودن آن است، خود کوله‌ها نیز با وزن‌های مختلفی در بازار وجود دارند که می‌تواند معیار مهمی در هنگام خرید شمرده شوند. به طور معمول حداکثر وزنی که یک کوله‌پشتی می‌تواند حمل کند توسط شرکت تولید‌کننده اعلام می‌شود. بنابراین وزن یک کوله رابطه مستقیمی با برند آن و شرکت تولید‌کننده دارد. نکته اینجا است که اگر شما بیشتر از وزن اعلام‌شده کوله بار حمل کنید، در حقیقت به کوله‌پشتی‌ آسیب نمی‌رسانید بلکه ممکن است به دلیل عدم تطابق با سیستم حمل بدن شما، احساس راحتی به خصوص در پیمایش‌های طولانی از شخص حمل‌کننده گرفته شود.

توجه داشته باشید که اگر دو کوله‌پشتی با حجم یکسان و وزن‌های مختلف دیدید، تصور نکنید که کوله‌ سبک‌تر مناسب شما خواهد بود. بلکه ممکن است کوله‌ سبک برای حمل وزن کمتری طراحی شده باشد و نیازهای شما را در طول سفر مرتفع نسازد. همچنین لیتر بالای کوله‌پشتی نیز به معنای سنگینی آن نیست و جنس بدنه در وزن کوله تاثیر به‌سزایی دارد.

راهنما نتخاب کوله‌پشتی

احمد ریاحی دهکردی

جنس

موادی که برای دوخت انواع کوله‌پشتی‌ها استفاده می‌شود، متفاوت است. همواره این رقابت بین شرکت‌های تولید‌کننده وجود داشته است تا از بهترین مواد برای ساخت کوله‌های تولیدی خود استفاده کنند تا رضایت مصرف‌کننده را به دنبال داشته باشند. کوله‌پشتی‌ها می‌توانند از مواد زیر ساخته شده باشند:

برزنت، پلی استر، پارچه کتان، کوردورا، چرم، نایلون، پلی آمید، پلی کربنات، پلی اورتان، میکروفیبر پلی استر و پلی اتیلن

ظرفیت کوله‌پشتی

www.behnazar.com

راحتی

کوله‌پشتی انتخابی شما با توجه به هدف مورد استفاده باید از راحتی قابل توجهی برخوردار باشد. چرا که قرار است در طی سفر وزن زیادی را به روی شانه‌های شما وارد کند که با تنظیم بندهای کمری و وجود اسکلت داخلی و خارجی، راحت می‌توانید تعادل بار را در کوله برای حمل وسایل بیشتر در مسافت‌های طولانی ایجاد کنید. کارناوال توصیه می‌کند در هنگام خرید کوله‌پشتی حتما آن را روی دوش خود گذاشته و میزان راحتی کوله را با تعاریف و ویژگی‌های گفته شده بسنجید. 

دسترسی

بخش مهمی که در طراحی‌ کوله‌پشتی به آن توجه می‌شود، میزان دسترسی به قسمت‌های مختلف است که در اصطلاح به آن «بارگیری» می‌گویند. کوله‌هایی که دسترسی از قسمت بالا دارند بیشتر در برنامه‌های کوهنوردی مورد استفاده قرار می‌گیرند که شما نیاز مداوم به برداشتن وسایل خود ندارید. به طور کل سه حالت برای بارگیری (دسترسی) در نظر گرفته شده است:

1- بسته شدن با بند به صورت ضامنی (بالا): در دور دهانه‌ ورودی این نوع کوله‌پشتی‌ها بندی تعبیه شده است که با کشیدن آن، دهانه جمع می‌شود. درصد زیادی از کوله‌های موجود از این دسته هستند و طرفداران خاص خود را نیز دارند. شاید تنها ایراد کوله‌پشتی ضامنی این باشد که شما هنگام دسترسی به وسایل خود مجبور می‌شوید تمام آن‌ها را بیرون بکشید و زمان زیادی را صرف جا‌به‌جایی تجهیزات کنید.

2- بسته شدن رولی: این نوع کوله به جهت دسترسی، کمتر در بازار وجود دارد و به این صورت است که قسمت دهانه به صورت رول جمع شده و توسط یک گیره بسته می‌شود.

3-بسته شدن با زیپ: کوله‌پشتی‌هایی که نوع دسترسی آن‌ها با زیپ است، به دلیل اینکه مانند چمدان عمل می‌کنند کاربرد سفری بیشتری دارند. در این صورت شما می‌توانید بدون اینکه تمام وسایل و تجیزات خود را بیرون بریزید، به راحتی از آن‌ها استفاده کنید. معمولا این نوع کوله امنیت بالایی دارد؛ زیرا می‌توانید زیپ‌ها را به وسیله قفل به هم متصل کنید.

راهنمای انتخاب کوله‌پشتی

www.paddypallin.com.au

راهنمای انتخاب کوله‌پشتی

www.coachmag.co.uk

راهنمای انتخاب بهترین کوله‌پشتی

www.cntraveler.com

سیستم تهویه

به طور معمول در کوله‌پشتی‌های حرفه‌ای، سیستمی توری مانند برای جریان هوا در نظر گرفته شده است که از تعرق شانه‌ها و کمر هنگام حمل و بیماری‌های دیگر مانند عرق‌سوز و دیسک کمر جلوگیری می‌کند. در هنگام خرید کوله برای سفرهای طبیعت‌گردی و کوهنوردی که عموما پیمایش زیادی دارند حتما به این ویژگی توجه داشته باشید.

دوام

طول عمر یک کوله‌پشتی رابطه مستقیمی با شرکت سازنده‌ و نحوه‌ نگهداری شما از کوله دارد که در قسمت مراقبت‌ها به طور کامل به آن پرداخته‌ایم. در مجموع نایلون و پلی استر محبوب‌ترین مواد در ساخت کوله‌پشتی‌ها هستند اما مقاومت پارچه‌هایی مانند چرم و بوم را نباید نادیده گرفت. همچنین دوخت دوتایی نیز در دوام کوله بی‌تاثیر نیست. 

بندها

کوله‌پشتی‌های استاندارد سه نوع بند شانه‌، سینه و کمر دارند. بندهای شانه‌ای مقدار زیادی از وزن کلی را تقسیم می‌کنند و می‌توانند کاهنده فشار بر روی شانه‌های شما باشند. همچنین با استفاده از این بندها می‌توانید کوله را در قالب مناسب اندام خود که عموما حالت 45 درجه است، تنظیم کنید. بندهای سینه، بندهایی هستند که روی سینه قفل می‌شوند و از تکان خوردن بیش از حد کوله در هنگام پیمایش جلوگیری می‌کنند. همچنین می‌توانید برخی لوازم سبک خود مانند عینک و کلاه را از آن آویزان کنید. گزینه آخر که نقش مهمی در متعادل کردن کوله‌پشتی و تقسیم وزن کلی از ستون فقرات به قسمت‌های ران و باسن دارد، بندهای کمری است که توسط دو گیره قفل می‌شود و با کشیدن بندها به طرفین می‌توانید آن را متناسب با کمر خود اندازه‌گیری کنید.

به طور مجموع این بندها تاثیر شگرفی در کیفیت سفر و کوهنوردی شما خواهند داشت.

راهنمای انتخاب کوله‌پشتی

www.lafuma.com

بودجه

اما از مهم‌ترین عواملی که در خرید کوله‌پشتی باید به آن توجه کرد، بودجه شماست. کوله‌های موجود در بازار بر اساس برند و مارک، جنس، اصل یا فیک بودن و سایز قیمت‌های مختلفی دارند که شما بسته به نیاز و بودجه‌ مدنظرتان می‌توانید کوله‌پشتی خود را انتخاب و خریداری کنید. 

قابلیت‌ها

جدا از ویژگی‌هایی که در بالا به آن‌ها اشاره کردیم، برخی کوله‌پشتی‌های حرفه‌ای قابلیت‌های دیگری نیز دارند که در طول سفرهای طبیعت‌گردی و برنامه‌های کوهنوردی و غیره می‌توانند یاری‌رسان خوبی برای شما باشند. این قابلیت‌ها به شرح زیر است:

کاور ضد آب، جای کیسه‌خواب، مخزن کیسه آب، جای باتوم، پدهای کمری، بالشتک، جای تبر، کیف جداگانه و جای قمقمه

راهنمای انتخاب کوله‌پشتی

www.4allpromos.com

راهنمای انتخاب کوله‌پشتی

www.versatylwear.com

راهنمای انتخاب کوله‌پشتی

www.snond.ir

راهنمای انتخاب کوله‌پشتی

www.gregorypacks.com

راهنمای انتخاب کوله‌پشتی

www.snond.ir

راهنمای انتخاب کوله‌پشتی

www.gregorypacks.com

ساختار

به طور معمول در کوله‌پشتی‌های حرفه‌ای و استاندارد ساختاری اسکلت مانند وجود دارد که از فشار زیاد بار روی کمر و ستون فقرات هنگام پیمایش جلوگیری می‌کند و به صاف ماندن پشت شما و خم نشدن از میزان باری که در طول سفر و کوهنوردی حمل خواهید کرد کمک می‌کند. کوله‌ها از نظر نوع اسکلت به دو گروه زیر تقسیم بندی می‌شوند. البته توجه داشته باشید که کوله‌پشتی‌های کوچک و سبک که بیشتر به عنوان کوله حمله و یا یک روزه استفاده می‌شوند، فاقد اسکت هستند زیرا اساسا در پیمایش‌های طولانی و حمل بار سنگین استفاده نمی‌شوند.

1- کوله‌پشتی‌ با اسکلت بیرونی

از مهم‌ترین مزیتی که برای این نوع کوله‌پشتی می‌توان نام برد، جلوگیری از تعرق پشت کمر و ایجاد یک فضای خالی برای تهویه بهتر است. عملکرد آن به این صورت است که اسکلت به صورت چهارچوبی بر روی کوله‌پشتی نصب می‌شود که معمولا دوام بیشتری نیز نسبت به اسکلت درونی دارد. این اسکلت بیرونی به شما در زمان حمل وسایلی مثل کایاک بادی، چوب اسکی، کیسه‌خواب بزرگ، چادر و یا هر وسیله‌ای که وزن و حجم زیادی دارد، کمک بسیاری خواهد کرد. جنس این نوع اسکلت نیز آلومینیوم سبک و مقاوم است.

2- کوله‌پشتی‌ با اسکلت درونی

بیشتر کوله‌پشتی‌های موجود در بازار از این نوع یعنی با ساختار اسکلت درونی هستند که استحکام بدن را در پیمایش‌هایی که مسیر ناهموار و پر از شیب است حفظ می‌کند. در واقع با انتقال بار از کمر به باسن و پاها در تقسیم سنگینی کلی کوله نقش بسیار مهمی را ایفا می‌کند. به طور کلی اسکلت داخلی استحکام و امنیت زیادی به کوله‌ شما می‌دهد و یک گزینه ایده‌آل برای سفر محسوب می‌شود. البته فراموش نکنید که وجود اسکلت وزن بیشتری را در کوله ایجاد می‌کند و ممکن است در سفرهای طبیعت‌گردی و کوهنوردی که نیاز به پیمایش بیشتری دارند، کمی آزار دهنده به نظر برسد.

راهنما انتخاب کوله‌پشتی

www.offroadbazar.com

کوله‌ متناسب با بدن خود را بشناسید!

از آن‌جایی که فیزیک اندامی آقایان با خانم‌ها متفاوت است، نیاز بود که کوله‌پشتی‌هایی مناسب با ساختار بدنی آن‌ها طراحی و ساخته شود. شرکت‌های سازنده‌ کوله های استاندارد سفر و طبیعت برای خانم‌ها کوله‌پشتی‌هایی طراحی و تولید کرده‌اند که کشیده‌تر هستند و با وجود بندهای نزدیک‌تر کمری، که عموما شکل مخروطی و باریک دارند به طور کامل بر روی اندام بانوان ثابت می‌شوند و فشار بر روی ناحیه سینه را کاملا کنترل می‌کنند. برای تشخیص این نوع کوله‌ها کافی است به علامت sl یا female آن توجه کنید. البته آن دسته از آقایانی که جثه‌ای ظریف دارند نیز می‌توانند از این کوله‌پشتی‌ها برای خود استفاده کنند. همچنین برای خانم‌هایی با اندام درشت‌تر، کوله‌هایی که برای مردان طراحی شده مناسب‌تر است. 

خوب است بدانید که برخی برندها نیز رنگ را معیار تفکیک کوله‌پشتی قرار داده‌اند و برای خانم‌ها رنگ قرمز و برای آقایان رنگ آبی را در نظر گرفته‌اند.

به طور کل کوله‌پشتی‌هایی که در مشخصات آن‌ها کلمه‌ unisex نوشته، برای استفاده هر دو گروه (هم مردان و هم زنان) در نظر گرفته شده است و هنگام خرید باید به متناسب بودن آن با قد و وزن خود توجه داشته باشید. 

راهنما انتخاب کوله‌پشتی

www.koohplus.com

برای انتخاب کوله‌پشتی مخصوص اندام خود می‌توانید به روش زیر عمل کنید:

در اولین مرحله آناتومی بدن خود را باید به خوبی بشناسید و طول لگن و نیم تنه خود را به روش زیر اندازه‌گیری کنید:

 طول نیم تنه یا Torso lenght 

1- با توجه به تصویر، صاف بایستید و سر خود را به گونه‌ای به جلو بگیرید که برآمدگی استخوان‌های پشت‌تان مشخص شود. این برآمدگی مهره شماره هفت گردن شما است که دقیقا بالای نیمه تنه قرار دارد.

2- کف دست‌های خود را به پهلو بچسبانید به‌طوری که انگشت اشاره رو به جلو و انگشت شصت عقب باشد تا یک خط فرضی بین دو انگشت شصت شکل بگیرید. 

3- در مرحله سوم از دوستان و یا اعضای خانواده خود بخواهید تا آن خط فرضی بین دو انگشت شصت و خط عمود از مهره هفت تا خط فرضی را اندازه‌گیری کنند.

عدد به دست آمده طول نیم‌تنه شما است.

راهنما انتخاب کوله‌پشتی

www.rei.com

طول لگن یا Hip size

به علت اینکه حدود 80 درصد وزن کوله‌پشتی به لگن شما منتقل می‌شود، مناسب بودن سایز کمربند با طول لگن از معیارهای مهم انتخاب کوله است.

با توجه به دستورالعمل قبلی برای اندازه‌گیری این قسمت از بدن، باید متر را بالای لگن خود و از جلو روی استخوان شکم قرار دهید و عدد به دست آمده را به خاطر بسپارید. بسیاری از کوله‌پشتی‌ها قابلیت تنظیم ارتفاع دارند و کار شما را برای متناسب سازی با لگن راحت کرده‌اند. 

همچنین اعداد زیر برای محاسبه سایز کوله بر حسب سایز نیم‌تنه در نظر گرفته شده است:

تا 38 سانتی‌متر: خیلی کوچک (Extra small)

بین 38 تا 43 سانتی‌متر: کوچک (Small)

بین 43 تا 50 سانتی‌متر: متوسط (Medium)

بیشتر از 50 سانتی‌متر: بزرگ (Large)

فراموش نکنید که هر تولید‌کننده برای تولید کوله‌پشتی، سایز و قالب‌های مختلفی را در نظر می‌گیرد. اما با دانستن آناتومی اندام خود و توجه به سایزهای ارائه شده در بالا می‌توانید از برندهای مختلف، کوله‌پشتی مناسب خود را انتخاب و خریداری کنید.

راهنما انتخاب کوله‌پشتی

احمد ریاحی دهکردی

بهترین برندهای کوله ‌پشتی 

شرکت‌های مختلفی هستند که در زمینه‌ تولید و عرضه‌ بهترین کوله‌پشتی‌های سفر و کوهنوردی فعالیت می‌کنند. هرچند ممکن است با دیدن قیمت کوله‌های این برندها تعجب کنید اما فراموش نکنید هزینه‌ای که شما برای یک کوله‌پشتی استاندارد و حرفه‌ای اختصاص می‌دهید، در واقع یک سرمایه‌گذاری بلندمدت برای سلامتی و راحتی بدن خودتان است. در کنار این برندها، تولید‌کننده‌های ایرانی و چینی نیز در بازار کوله فعالیت می‌کنند که با قیمتی متناسب با هزینه‌های درآمدی شما می‌توانند گزینه‌های خوبی برای خرید یک کوله‌پشتی مقرون‌به‌صرفه ارائه دهند. به هر حال در هنگام خرید یک کوله‌پشتی استاندارد موارد مطرح شده در بالا را اولویت خرید خود قرار دهید. 

دیوتر | Deuter

دیوتر که در ایران دیوتر تلفظ می‌شود، از معروف‌ترین برندهای آلمانی تولید‌کننده کوله‌های سفر است که در ایران نیز طرفداران بسیاری دارد. این شرکت در سال 1898 توسط Hans Deuter در زمینه ارسال بسته‌های پستی تاسیس شد. سال 1910 بود که دیوتر نخستین سری کوله‌پشتی‌های خود را برای ذخیره در ارتش ساخت اما در سال 1984 به طور رسمی اولین کوله‌پشتی خود با تکنولوژی Aircomfort که همان سیستم شبکه‌ای و توری جهت تهویه هوا در ناحیه کمر است را طراحی و تولید کرد و توانست در سطح جهانی به برندی معتبر و پرطرفدار تبدیل شود. 

برند دیوتر علاوه بر کوله، تجهیزات پر استفاده دیگری مانند کیف و ساک، کیسه‌خواب، کیسه‌های آب مخصوص کوله‌پشتی (camelbak) و ابزار سنگ‌نوردی نیز تولید می‌کند.

برای تشخیص کوله‌پشتی اصل آلمان تحت نظارت ویتنام و یا فیک بودن دیوتر خود می‌توانید به برچسب SOS ای که در قسمت بازشونده‌ کوله قرار دارد دقت کنید. اگر این برچسب را دیدید کوله شما اصل و استاندارد است.

در sos شماره تماس‌های اضطراری برخی کشورها و همچنین نحوه درخواست کمک به وسیله الفبای نور و اعلام درخواست امداد از طریق دست‌ها درج شده است. 

راهنما انتخاب کوله پشتی

www.mec.ca

راهنما انتخاب کوله پشتی

نورث فیس | The North Face 

از قدیمی‌ترین برندهای آمریکایی نورث فیس است که در کشورهای مختلف نیز تولیدی‌های خود را دارد. صاحب این برند و برند JanSport یک کمپای بزرگ به نام VF هست که بیشترین سهم بازارهای کشور آمریکا از فروش تجهیزات کوهنوردی را در اختیار دارند و کیفیت‌شان حرف اول را می‌زند.

حدود سال‌های 1960 بود که این کمپانی به حمایت از کوهنوردانی پرداخت که به سفرهای طولانی و نقاط ناشناخته صعود می‌کردند و بعد آن با ورود به حوزه اسکی و تولید لباس‌های این ورزش، خود را به تنها کمپانی تولید لوازم کوهنوردی و طبیعت‌گردی در آمریکا تبدیل کرد.

شاید برای‌تان جالب باشد که بدانید اسم این شرکت تولیدی مترادف جبهه شمالی و فراموش‌شده کوهستان است و حتی مربوط به ساحل دریا نیز می‌شود و اگر به لوگوی این برند دقت کنید طرحی نیمه گنبدی را می‌بینید که نماد ماراتن طولانی در میان صخره و دره‌ها است و به شروع هزاره سوم نیز اشاره دارد.

متاسفانه باید بگوییم که پیدا کردن کوله‌پشتی نورث فیس اصل در ایران بسیار دشوار و سخت است و می‌تواند شما را در خرید کوله اصل آمریکایی با اشتباه مواجه کند. 

راهنما انتخاب کوله پشتی

راهنما انتخاب کوله پشتی

www.outdoorgearlab.com

جک ولفسکین | Jack Wolfskin

جک ولفسکین از تولیدکننده‌های آلمانی کوله‌پشتی، کیسه‌خواب و پوشاک است که درسال 1981 تاسیس شد و اکنون با گروه بلک استون فعالیت می‌کند. محبوبیت این کمپانی تا به حدی زیاد است که در سال 2013 به یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان تجهیزات کمپینگ و سفر در کشور آلمان تبدیل شد. به لوگوی این برند توجه کنید. پنجه گرگ طراحی شده در کنار نام برند کاملا مطابق با حوزه فعالیت تولیدی این کمپانی است و حسی از قدرت و استقامت را به طرفداران جک ولفسکین منتقل می‌کند.

راهنما انتخاب کوله پشتی

www.balono1.vn

راهنما انتخاب کوله پشتی

آسپری | Osprey

آسپری یکی دیگر از برندهای آمریکایی است که کوله‌پشتی‌های خود را تحت لیسانس آسپری اما در کشور ویتنام تولید می‌کند. تنوع و کیفیت خوب این برند باعث شده است تا به یکی از محبوب‌ترین نام‌های بازار کوله‌پشتی‌های سفر تبدیل شود. 

کچوآ | Quechua

برند فرانسوی کچوآ در سال 1997 شروع به تولید کوله‌پشتی کرد و در مدت کوتاهی توانست به یکی از معروف‌ترین برندهای دنیا تبدیل شود. این معروفیت ناشی از قیمت پایین محصولات در کنار کیفیت بالایی بود که کمپانی کچوآ از روز اول مد نظر قرار داده بود تا در کنار استانداردهای حرفه‌ای بتواند مخاطبان خاص خود را نیز جذب کند.

اسنوهاک | Snow hawk

اسنوهاک یک برند چینی است که در تولید انواع محصولات استاندارد طبیعت‌گردی و کوهنوردی مانند کوله‌پشتی و چادر کمپینگ با قیمت مناسب در جهت جذب مشتری از سراسر دنیا فعالیت می‌کند. در ایران نیز می‌توان تجهیزات این برند را در مقابل قیمت بالای برخی شرکت‌ها انتخاب و خریداری کرد و از کیفیت مناسب اسنوهاک در طول سفر و کوهنوردی لذت برد. 

راهنما انتخاب کوله‌پشتی

راهنما انتخاب کوله‌پشتی

راهنما انتخاب کوله‌پشتی

کایلاس | Kailas

یکی دیگر از شرکت‌های چینی تولید‌کننده کوله‌پشتی کایلاس است که با قیمت مقرون‌به‌صرفه و کیفیت بالا، طرفداران خود را در مقایسه با رقبای بازار دارد. محصولات این برند عمدتا برای کوهنوردی و صخره‌نوردی مورد استفاده قرار می‌گیرند و در شرایط مختلف آب‌و‌هوایی می‌توانند کنار شما باشند. 

وئوده | Vaude

در سال 1974 فردی به نام Albert von dewitz شرکت وئوده را با تولید دو محصول کوله‌پشتی و چادر کمپینگ تاسیس کرد. وی در سال 1980 با انتقال شرکت خود به بخش جنوبی آلمان، تولید لباس و لوازم دوچرخه‌سواری را نیز به تجهیزات خود افزود. 

سازگاری محصولات bleu sign با محیط‌زیست موجب شد تا این کمپانی طرفدارن زیادی را به سمت خود بکشاند. تمامی تجهیزات تولید شده این برند از ممیزی‌های بسیار سختگیرانه عبور می‌کنند و این برند توانسته‌ با بهبود شرایط کاری در صنعت نساجی جوایزی را در حوزه کسب و کار نیز به دست آورد.

پکینیو | Pekynew

پکینیو یا کله گاوی یکی دیگر از شرکت‌های چینی است که در زمینه تولید کوله‌پشتی و چادرهای ضدآب کمپینگ در سال‍های اخیر توانسته جایگاه خود را در بازار فروش محصولات سفر به‌دست‌بیاورد. تجهیزات تولید شده توسط این برند با استفاده از تکنولوژی روز و از بهترین مواد اولیه ساخته می‌شود و با قیمت مناسب و کیفیت استاندارد، به یکی از گزینه‌های پیشنهادی فروشندگان لوازم سفر تبدیل شده است. در این کمپانی تلاش کرده‌اند که کیفیت را فدای قیمت پایین محصولات خود نکنند. 

راهنما انتخاب کوله‌پشتی

راهنما انتخاب کوله‌پشتی

راهنما انتخاب کوله‌پشتی

سالیوا | Salewa

از پایه‌گذاران این برند آلمانی فردی به نام Josef liebhart بود که محصولاتی شامل کوله‌پشتی، کیف دوربین و توپ فوتبال از جنس چرم را به بازار عرضه کرد و سپس با حمایت از هرمان هابر در صعود به کوه‌های آند توانست خودش را در سطح دنیا مطرح کند. امروزه این برند تولید پیچ‌های مخصوص یخ‌نوردی و کرامپون‌های مخصوص کفش را نیز به محصولات خود اضافه کرده است. از بارزترین مشخصات تجهیزات سالیوا سبکی در عین مقاومت بالا است که ویژگی محبوبی بین سفردوستان به شمار می‌رود.

خوب است بدانید که عقاب در حال پرواز نماد برند سالیوا است. 

لاوآلپاین | Lowe Alpine

لاوآلپاین شرکتی ایتالیایی است که افتخار دارد از سال 1967 برای هر نوع فیزیک بدنی، جنسیت، سن و فصلی محصول خاص مانند کوله‌پشتی، لباس کوهنوردی و چادر کمپینگ را با ویژگی‌های متفاوت و استانداردی مورد قبول تولید کند. 

گرگوری | Gregory

Wayne Gregory در 14 سالگی اولین کوله‌پشتی خود را به عنوان بخشی از پروژه پیشاهنگی طراحی کرد و بعد آن طی مدت کوتاهی با مالک فروشگاه ورزشی Adventure 16 آشنا شد و توانست در کنار این فروشگاه با خرید مواد اولیه خام و سرهم‌بندی کوله‌های مختلف به موفقیت برسد. اما سال 1977 بود که گرگوری کمپانی مستقلی را در جهت رفع نواقص کوله‌پشتی‌های طراحی شده‌ خود در کالیفرنیا تاسیس کرد و توانست با اضافه کردن چند ویژگی مثل: توجه به تناسب و سازگاری با اندام کوله‌گرد، طراحی کمربندهایی با قبلیت تغییر با زاویه ران و قفل روی نوار کمربند، مشتریان زیادی به‌دست‌آورد. کاری که تا به امروز نتیجه خوبی داشته و از دلایل دوام کوله‌پشتی‌های این برند مشهور شده است.

دیگر برندها

Ai One آیوان، Camp کمپ، Black Diamond بلک دایموند، Mmmut ماموت، Lowa لوا و کمپسور نیز از دیگر برندهای تولید کننده کوله‌پشتی در دنیا هستند.

راهنما انتخاب کوله‌پشتی

راهنما انتخاب کوله‌پشتی

راهنما انتخاب کوله‌پشتی

برند کوله پشتی ایرانی

از آن‌جایی که محدودیت مالی برای خرید کوله‌پشتی به هیچ عنوان نباید مانع سفرهای طبیعت‌گردی و کوهنوردی باشد، در ادامه به معرفی برند ایرانی قایا و صخره پرداخته‌ایم که بیشتر با این تولید‌کننده‌های ایرانی آشنا شویم.

قایا ( گایا ) | Gaya

قایا یا به زبان ترکی گایا، کمپانی معروفی از شهر تبریز است که توسط یک کوهنورد حرفه‌ای به نام جواد نصیرزاده تاسیس شد. این شرکت در ابتدا به تولید هدبند پرداخت و در سال 1375 تولید گتر و بعد آن دستکش کوهنوردی را آغاز و بالاخره در سال 1376، اولین کوله‌پشتی خود را وارد بازار ایران کرد. سال 1383 بود که گایا برای اولین بار سیستم Aeroflex در کوله‌های خود استفاده کرد که در نوع خود بی‌نظیر بود. در حال حاضر کوله‌پشتی‌های این کمپانی با سیستم جدید Cool Comfort که سیستم خنک‌کننده مهمی در پشتی کوله‌ها به شمار می‌رود جایگزین شده است. 

محصولات کمپانی گایا توسط نمایندگی در سراسر ایران قابل خرید است. 

صخره | Sakhreh

گروه تولیدی انیسه سال 1377 فعالیت خود را تحت نام تجاری صخره آغاز کرد و بعد از 15 سال تجربه در تولیدی و در سال 1392 به طراحی و ساخت تخصصی کوله‌پشتی‌های استاندارد کوهنوردی مشغول شد. این شرکت در سال‌های اخیر تولید تجهیزات کمپینگ و کوهنوردی با شعار «کیفیتی مناسب، قیمتی رقابتی» را نیز به خط تولید کمپانی خود اضافه کرده که نتیجه آن محصولات استانداردی مانند کیسه‌خواب، گتر، بادگیر، پانچو، لباس‌های کوهنوردی و طبیعت‌گردی بوده است. 

به یاد داشته باشید که قبل از خرید یک کوله‌پشتی، هدف خود را از استفاده و کاربری کوله مشخص کنید و بعد به سراغ برندها و کمپانی‌های تولیدکننده بروید.

راهنما انتخاب کوله‌پشتی

راهنما انتخاب کوله‌پشتی

شما به ما بگویید...

سبک سفر کردن با کوله‌پشتی مهارتی است که شما با قرار گرفتن در این مسیر و نوع سفر می‌آموزید و به سمتی پیش می‌روید که به راحتی و با صرف زمان کوتاه می‌توانید کوله خود را برای یک سفر مهیج و چالشی آماده کنید. فراموش نکنید که داشتن یک کوله‌پشتی سبک و البته کامل می‌تواند بسیاری از دغدغه‌های شما در پیمایش و سفر را کاهش دهد.

رویکرد کوله‌گردها همیشه سفر با کوچک‌ترین سایز کوله‌پشتی به خصوص برای کمتر جلب شدن توجه دیگران و بالطبع ایمنی بالاتر است. شما نیز سعی کنید طبق این رویکرد و عواملی که در بلاگ گفته شد، کوله خود را ببندید. 

اما از نظر شما برای خرید یک کوله‌پشتی که تقریبا هم پای همیشگی شما در سفر محسوب می‌شود به چه نکات دیگری باید توجه کرد؟

نوشتن برای من درست مثل هوا برای نفس کشیدن است و البته که سفر دعوتی برای بازگشت به زندگی بود. در دانشگاه روزنامه‌نگاری خوانده‌ام و عکاسی نیز می‌کنم. می‌نویسم و قصه سفرهای خودم را دارم. دختری که تا به این سال‌ها راه طولانی را آمده

...

آیا این مطلب مفید بود؟

11 دیدگاه

جدید ترین دیدگاه

بسیار عالی بود

انتشار:06 دی 1399

آیا این دیدگاه مفید بود؟

بسيار مفيد و كاربردي

انتشار:26 آذر 1399

آیا این دیدگاه مفید بود؟

خیلی کامل و کار امد بود ممنون

انتشار:21 آذر 1399

آیا این دیدگاه مفید بود؟

اپلیکیشن کارناوال

با نصب اپلیکیشن کارناوال، کنترل سفر را این بار شما به دست بگیرید. در این اپلیکیشن شما دنیایی از امکانات و خدمات را همیشه و همه جا در جیب خود دارید؛ آشنایی با جاذبه ها و فرهنگ شهرها و کشورهای مختلف، رزرو آنلاین بلیت هواپیما و یا حتی رزرو انواع اقامت بسته به سلیقه و بودجه ای که دارید. اپلیکیشن کارناوال یعنی کنترل سفر در دست شما.

Android

IOS

مجوزها و نمادها

هدف اصلی کارناوال این است که بهترین خدمات گردشگری را به صورت آنلاین به کاربران خود ارائه دهد. هر آن چیزی که برای سفر خود نیاز دارید را از کارناوال بخواهید؛ از آشنایی با جاذبه ها، سوغات و غذاهای محلی تا رزرو آنلاین بلیت هواپیما و انواع اقامتگاه. در هر جا و در هر ساعت از شبانه روز، می توانید به صورت آنلاین خدمات سفر خود را رزرو کنید و یا هر سوالی دارید از ما بپرسید. کارناوال کنترل سفر شماست!

کلیه حقوق مادی و معنوی کارناوال برای شرکت کاروان سفر های هیرمان محفوظ است. استفاده از محتوای سایت تنها در صورت پذیرش شرایط و ضوابط امکان پذیر است.