karnaval.ir

کارناوال

نویسنده ارشد کارناوال

انتشار

12 اردیبهشت 1396

به روز رسانی

15 شهریور 1398

تشک خواب مسافرتی

اقامت یکی از مسائل مهمی است که پیش از آغاز سفر ذهن هر گردشگری را به خود مشغول می کند و گزینه های متفاوتی را پیش روی وی قرار می دهد. در این میان برخی هتل هایی را ترجیح می دهند که با تعداد ستاره ی بیشتر، خدمات با کیفیت تری را ارئه می کنند و البته هزینه ی بیشتری هم روی دست گردشگران می گذارند. برخی دیگر به سراغ مهمانسراها یا خانه های محلی می روند تا هم از هزینه هایشان بکاهند و هم ارتباط بیشتری با جامعه محلی داشته باشند. پیش تر برایتان از انواع اقامت در سفر سخن گفتیم تا انتخاب بهتری داشته باشید:

راهکارهایی برای انتخاب اقامت مناسب در سفر

بعضی از گردشگران روش متفاوت تری را انتخاب می کنند و دلشان می خواهد شب را در میان طبیعت و یا در کمپ های گردشگری به صبح برسانند. در این صورت به وسایلی احتیاج دارند که بتوانند خواب خوبی را تجربه کنند. این افراد بیشتر در قالب سفرهای کوله گردی یا بک پکینگ به مقاصد مختلف می روند و تجربیاتی تازه برای خود رقم می زنند. برای آنکه شما هم بتوانید این گونه سفرها را تجربه کنید در مطلب زیر درباره ی آن اطلاعاتی را ارائه دادیم:

کوله گردی یا بک پکینگ | راهی ارزان و متفاوت برای سفر

شاید بیشتر شما با کیسه خواب آشنایی داشته باشید اما باید بدانید که این وسیله زمانی می تواند خواب خوبی را برای شما فراهم کند که از تشک نیز در زیر آن استفاده کنید. در این مطلب می خواهیم درباره ی ویژگی های یک تشک خواب مناسب در کمپینگ صحبت کنیم تا در صورت نیاز، بتوانید به راحتی آن را تهیه نمایید.

با کارناوال همراه باشید...

تشک خواب مسافرتی

با تشک خواب آشنا شوید

تشک خواب وسیله ای ضروری برای خواب در طبیعت است که در زیر کیسه خواب قرار می گیرد و دو نقش مهم را بر عهده دارد: زیرسازی محل خواب و عایق.

در نگاه اول شاید این وسیله تنها برای ایجاد یک سطح مناسب برای خواب مفید به نظر برسد اما نقش عایق بودن آن و کمکی که به گرم ماندن شما می کند بسیار مهم تر است.

این وسیله ی به ظاهر ساده، انواع و اقسام مختلفی دارد که با توجه به کاربردهای ویژه ای ساخته شده اند. ممکن است با ورود به یک فروشگاه با دیدن تنوع آنها دچار سردرگمی شوید به همین دلیل در ادامه برایتان از ویژگی هایی که در موقع خرید باید به آنها توجه داشته باشید سخن می گوییم.

تشک خواب مسافرتی

انواع تشک خواب

تشک خواب را می توانید در انواع زیر در بازار مشاهده کنید.

1- تشک های بادی

تشک های بادی بسیار سبک و ایده آل برای سفرهای کوله گردی هستند. امروزه برای کارآیی بیشتر، این تشک ها به صورت عایق ساخته می شوند و و یا بر روی آنها پوششی از مواد نفوذناپذیر وجود دارد. این تشک ها جای کمی می گیرند و به هنگام استفاده سه دقیقه یا کمتر طول می کشد تا آن را با نفس خود باد کنید. برخی مدل های آن به پمپ داخلی برای باد کردن مجهز هستند و برخی سازندگان آنها با دریافت هزینه ی جداگانه یک پمپ باد خارجی سبک را در اختیار شما قرار می دهند.

مزایا: این نوع تشک ها بسیار سبک و جمع و جورترین انواع تشک ها هستند. بسیاری از آنها برای کوله گردی و یا اردو و کمپینگ در هوای گرم مناسب هستند و برخی دیگر از انواع آن در چهار فصل قابل استفاده می باشند. به هنگام خوابیدن بر روی آنها به راحتی می توانید با شیر هوا، میزان سفتی آن را تنظیم کنید و یک تشک خواب سفارشی برای خودتان بسازید.

معایب: تشک های بادی به دلیل سبکی و حجم کم با قیمت گران تری ارائه می شوند. از سوی دیگر احتمال سوراخ شدن آنها در سفر وجود دارد. با وجود اینکه تعمیر این تشک خیلی راحت است اما در صورت سوراخ شدن زمان سفر شما را به هدر می دهد.

به هنگام نوسانات آب و هوایی و تغییر میزان گرما و سرمای محیط، این تشک ها واکنش نشان داده و مقداری از باد خود را از دست می دهند پس باید قبل از خواب در این شرایط آنها را در حد انفجار باد کنید.

باد کردن آنها با دهان باعث می شود تا رطوبت تنفس به درون آنها انتقال یابد. این رطوبت در زمستان موجب سرمای بیشتر می شود و در تابستان هم دردسرهایی را به وجود می آورد.

برخی از تشک های بادی با حرکت شما به هنگام خواب صدای آزاردهنده ای تولید می کنند که می تواند برای همسفرانتان ایجاد مزاحمت کند.

تشک خواب مسافرتی

2- تشک بادشو

تشک بادشو ترکیبی از فوم مشبکِ عایق و هوا می باشد که با باز کردن شیر هوا به صورت اتوماتیک باد می شود. نمونه هاییی از این تشک برای کوله گردی طراحی شده اند و به راحتی از طول تا و رُل می شوند تا جای کمتری را در کوله پشتی بگیرند. انواع دیگر آن نیز برای اردو و کمپینگ با ماشین طراحی شده و مورد استفاده قرار می گیرند. این تشک ها جای پهن تر و گرم تری نیز برای شما فراهم می کنند.

مزایا: این تشک ها راحت و جمع و جور هستند و از نظر عایق بودن بسیار عالی می باشند. شما به راحتی می توانید به هنگام خواب با اضافه کردن و یا کم کردن هوای درون آنها به تشک ایده آل خود برسید. به دلیل آنکه در ساخت آنها از پارچه ها ی مستحکم تری نسبت به تشک های بادی استفاده شده است، به راحتی می توانید آنها را به کودکانتان اختصاص دهید. به هنگام استفاده از این تشک ها، احساس خالی شدن باد را در آنها احساس نخواهید کرد.

معایب: این تشک ها هم ممکن است در اثر ضربه یا خراش دچار آسیب شوند و مجبور شوید برای تعمیرشان بیشتر توقف کنید. تشک های بادشو کمی گران هستند و وزن بیشتری نیز دارند و به اندازه تشک هوا نیز جمع و جور نیستند.

تشک خواب مسافرتی

3- تشک فوم فشرده

تشک های فوم فشرده از فوم های متراکم و مملو از سلول های هوا تشکیل شده اند و معمولا به صورت زیگزاگ جمع می شوند.

مزایا: ین نوع تشک ها بسیار سبک و بادوام هستند وقیمت مناسبی دارند. هیچوقت نگران سوراخ شدن آنها نخواهید بود و با خیال راحت می توانید آنها را به کوله ی خود آویزان کنید.

معایب: راحتی این تشک ها کم است و بسیار سفت و ضخیم و محکم هستند.

تشک خواب مسافرتی
تشک خواب مسافرتی

ویژگی هایی که باید به آنها توجه کنیم

بر روی هر محصول مشخصاتی وجود دارد که اگر اصطلاحات مربوط به آن را نشناسید نمی توانید انتخاب خوبی داشته باشید. در ادامه به ویژگی های یک تشک خواب کمپینگ اشاره می کنیم:

1- شاخص آر (R- Value)

عایق یکی از مسائلی است که حتی در فصل تابستان هم اهمیت دارد. این لایه باعث می شود که در مدت خواب گرمای کمتری را از دست بدهید و سرمای زمین به بدن شما نفوذ نکند. شاخص آر یکی از معیارهای سنجش کیفیت عایق است که مقاومت آن را در برابر هدررفت گرما می سنجد و بازه ای از 1.0 تا 9.5 دارد.

در تابستان و آب و هوای گرم این عدد تا 3 قابل قبول است اما در سرما از 4 به بالا را انتخاب می کنند. به دلیل اینکه حرارت بدن زنان زودتر از مردان از دست می رود، به آنها تشک های آب و هوای سرد پیشنهاد می شود. در تشک های زنانه محل پاها و مرکز بدن عایق بهتری دارد تا مانع از هدر رفتن گرما از این قسمت ها شوند. توجه داشته باشید که بر خلاف کیسه خواب، حتی یک تشک با عایق عالی نمی تواند باعث گرم شدن بیش از حد بدن شما شود و برای شما آزار دهنده باشد.

تشک خواب مسافرتی

2- وزن تشک خواب

برای کوله گردها، وزن مساله ی مهمی است اما هزینه ی بیشتری روی دست شما می گذارد. بسیاری برای صرفه جویی در هزینه ها ترجیح می دهد از تشک های مومیایی شکل و مخروطی استفاده کنند که علاوه بر وزن مناسب، قیمت پایین تری هم دارند. تشک های فوم فشرده در ابعاد کوچک نیز برای برخی از افراد مناسب هستند و حتی در برخی موارد استفاده ی دو نفر از یک تشک دو نفره به جای همراه بردن دو تشک یک نفره می توان تاثیر بسزایی در وزن اشته باشد.

تشک خواب مسافرتی

3- طول و عرض تشک خواب

شانه ها تا ران ها حداقل جایی است که یک تشک خواب باید بپوشاند. تشک های خواب معمولا در دو سایز معمولی (182 سانتی متر) و بلند (198 سانتی متر) وجود دارند و تمام بدن شما را در بر می گیرند. تشک خواب کوچک بین 119 تا 121 سانتی متر طول دارد و برای آنهایی که به دنبال وزن سبک تر هستند مناسب می باشند. این افراد به هنگام خواب، لباس های اضافی را زیر پاها قرار می دهند تا بتوانند عایقی برای خود بسازند.

عرض تشک های خواب به صورت معمولی 50 سانتی متر هستند اما اگر جزء افرادی هستید که در خواب زیاد تکان می خورند یا بدن پهن تری دارید، بهتر است از سایزهای بالاتر (63 تا 76 سانتی متر) استفاده کنید. معمولا تشک های خواب با طول بیشتر، عرض بیشتری هم دارند اما در این میان تشک هایی با طول معمولی در بازار به چشم می خورند که عرض زیادی دارند.

 

تشک خواب مسافرتی

4- ساختار تشک خواب

برخی تشک های خواب در برآمدگی های بلندتری نسبت به سایر قسمت های تشک در اضلاع خود دارند تا مانند یک گهواره عمل کنند و در موقع تکانهای شما در خواب جمع نشوند. این تشک ها برای بچه ها بسیار راحت هستند. حتی برخی از این تشک ها با این برآمدگی بالشی را برای شما تعبیه می کنند تا راحت تر از تشک استفاده نمایید.

تشک خواب مسافرتی

5- پف تشک خواب

در بازار تشک هایی وجود دارند که دارای دو شیر تخلیه و وارد کردن هوا هستند که به شما اجازه می دهند به راحتی پف تشک را پر و خالی کنید. برخی تشک های جدیدتر در قسمت بادکردن، دهانه ی گشادتری دارند تا زودتر بنوانید آنها را باد کنید. برخی سازندگان پف ها را به صورتی بر روی تشک تعبیه می کنند تا این اطمینان ایجاد شود که در صورت سوراخ شدن یکی از آنها، بقیه بتوانند به درستی کار کنند.

تشک خواب مسافرتی

6- سطح تشک خواب

اگر از آن دسته افرادی هستید که در خواب بی قراری می کنند بهتر است تشکی را انتخاب نمایید که دارای دندانه های ریزی در سطح خود است. این دندانه ها می توانند قدری از بی قراری شما بکاهند و به عنوان یک آرامش بخش عمل نمایند.

تشک خواب مسافرتی

7- ویژگی های جانبی

سیستم های خواب: برخی تشک های خواب دارای نوارهای عرضی هستند که شما را از خارج شدن از روی تشک در خواب نجات می دهد. اگر در خواب زیاد غلت می زنید به این گزینه توجه ویژه ای داشته باشید.

پمپ باد: تصور اینکه بعد از یک روز پیاده روی و سفر باید در یک تشک هم بدمید و آن را باد کنید خیلی سخت است. پس قبل از سفر تشک هایی با پمپ داخلی تهیه کنید و یا یک پمپ بادی دستی را به صورت جداگانه خریداری نمایید.

وسایل تعمیرات تشک: قبل از آغاز سفر یک پکیج از وسایل تعمیرات تشک تهیه کنید و کار با آن را یاد بگیرید تا نگران پاره شدن تشک نباشید.

تشک خواب مسافرتی

چگونه انتخاب کنیم؟

برای اینکه تشک مناسب خود را پیدا کنید باید ببینید برای چه نوع کمپینگی آن را در نظر گرفته اید.

1-  کمپینگ با خودرو

در این نوع کمپینگ محدودیت کمتری برای حجم و وزن دارید بنابراین می توانید تشک ضخیم تر و بزرگتری را انتخاب نمایید و هزینه ی کمتری نسبت به نمونه های سبک وزن برای آن بپردازید. معمولا در این حالت تشک بادشو بهترین گزینه ی پیش روی شماست. البته در صورتی که قصد دارید از پتو و رواندازهای معمولی استفاده کنید و با خودتان کیسه خواب نبرید، می توانید تشک های بادی بزرگ را نیز انتخاب نمایید اما به یاد داشته باشید که این تشک ها عایق ضعیف تری نسبت به تشک های بادشو دارند و ضخیم تر از آنها هستند.

تشک خواب مسافرتی
تشک خواب مسافرتی

2- کوله گردی

آنهایی که به دنبال خواب راحت در طول سفرهای کوله گردی، دوچرخه سواری و قایق رانی هستند می توانند یکی از تشک های بادی یا بادشو را انتخاب کنند که در انواع مختلفی در بازار وجود دارند. این تشک ها بر اساس میزان استحکام، دوام و وزن طبقه بندی می شوند و هر یک از آنها از نظر عایق بودن درجات مختلفی دارند. برخی از این تشک ها با اضافه کردن قابلیت تا شدن و فراهم کردن یک صندلی، باعث شده اند تا کوله گردان به عنوان یک وسیله ی سبک وزن و لوکس علاقه ی بیشتری به آنها پیدا کنند.

تشک خواب مسافرتی

3- کوله گردی فوق سبک

برای این دسته از گردشگران وزن و سایز وسایل از اهمیت قابل توجهی برخوردارند. تشک های بادی فوق سبک بهترین گزینه برای این افراد هستند که توانسته اند با تکنیک های جدید وزن خود را به کمتر از 500 گرم برسانند. این تشک های فوق سبک در سایزهای مختلفی هستند که متناسب با نیازتان قابل تهیه می باشند.

تشک خواب مسافرتی

4- پیاده روی در مسافت های طولانی

در پیاده روی های طولانی، وزن کم مهم ترین برگ برنده ی شماست اما دوام بالا نیز نقش به سزایی دارد. تشک های فوم فشرده بهترین گزینه برای این افراد هستند. بسیاری ترجیح می دهند تشک های با طول کمتر را تهیه کنند تا وزن بار خود را کاهش دهند. این افراد از لباس های اضافی برای درست کردن زیرانداز در قسمت پاهایشان استفاده می کنند.

تشک خواب مسافرتی

5- کمپینگ در زمستان

کمپینگ در زمستان نیازمند تشکی با عایق عالی است. در انتخاب تشک باید به شاخص آر (R-Value) توجه کنید. این شاخص میزان مقاومت عایق را نشان می دهد و هر چه بالاتر باشد بهتر است. تشک های بادی، بادشو و فوم فشرده هر سه برای این کمپینگ مناسب هستند به شرطی که مقاومت عایق آها بالا باشد که البته در این میان فوم فشرده خطر پاره شدن و آسیب دیدگی ندارد و از طرفداران بشتری برخوردار است.

تشک خواب مسافرتی

تشک مناسب خود را پیدا کنید

در زیر جدولی را به شما ارائه می دهیم که می توان انتخاب را برایتان آسان کند.

فعالیت نوع تشک مزایا و معایب
کمپینگ با خودرو تشک بادشو  یا تشک بادی ضخیم زیرسازی مناسب، وزن و ضخامت زیاد
کوله گردی، قایق رانی، دوچرخه سواری تشک بادی یا تشک بادشو سبک وزن راحتی، وزن و حجم کم
کوله گردی فوق سبک تشک بادی فوق سبک وزن و حجم کم
پیاده روی طولانی تشک فوم فشرده  دوام زیاد و راحتی کم
کمپینگ در زمستان تشک بادی و بادشو با مقاومت بالای عایق  
تشک خواب مسافرتی

توصیه های کارناوال

برای خوابیدن در طبیعت علاوه بر تشک خواب به یک کیسه خواب هم احتیاج دارید که با مراجعه به مطلب زیر می توانید به راحتی آن را تهیه کنید:

انتخاب کیسه خواب مناسب در سفرهای کوله گردی

 

تشک خواب مسافرتی

سخن آخر

تا به حال کمپینگ در طبیعت را تجربه کرده اید؟

چه نکات دیگری را در انتخاب تشک خواب مهم می دانید؟

نظرات و تجربیات خود را با ما در میان بگذارید

...

آیا این مطلب مفید بود؟

2 دیدگاه

جدید ترین دیدگاه

میثم قربانی

سلام .  مطالب بسیار مفید و کاربردی بود . 


انتشار:03 آذر 1397

آیا این دیدگاه مفید بود؟

میثم

آرزوی یک شب اقامت در کمپ را دارم

انتشار:18 خرداد 1396

آیا این دیدگاه مفید بود؟

اپلیکیشن کارناوال

با نصب اپلیکیشن کارناوال، کنترل سفر را این بار شما به دست بگیرید. در این اپلیکیشن شما دنیایی از امکانات و خدمات را همیشه و همه جا در جیب خود دارید؛ آشنایی با جاذبه ها و فرهنگ شهرها و کشورهای مختلف، رزرو آنلاین بلیت هواپیما و یا حتی رزرو انواع اقامت بسته به سلیقه و بودجه ای که دارید. اپلیکیشن کارناوال یعنی کنترل سفر در دست شما.

Android

IOS

مجوزها و نمادها

هدف اصلی کارناوال این است که بهترین خدمات گردشگری را به صورت آنلاین به کاربران خود ارائه دهد. هر آن چیزی که برای سفر خود نیاز دارید را از کارناوال بخواهید؛ از آشنایی با جاذبه ها، سوغات و غذاهای محلی تا رزرو آنلاین بلیت هواپیما و انواع اقامتگاه. در هر جا و در هر ساعت از شبانه روز، می توانید به صورت آنلاین خدمات سفر خود را رزرو کنید و یا هر سوالی دارید از ما بپرسید. کارناوال کنترل سفر شماست!

کلیه حقوق مادی و معنوی کارناوال برای شرکت کاروان سفر های هیرمان محفوظ است. استفاده از محتوای سایت تنها در صورت پذیرش شرایط و ضوابط امکان پذیر است.