karnaval.ir

کارناوال

نویسنده ارشد کارناوال

انتشار

28 اسفند 1395

به روز رسانی

15 شهریور 1398

کوله گردی از آن دسته فعالیت هایی می باشد که در سالهای اخیر توجه بسیاری را به سوی خود جلب کرده است. علاقه به کسب تجربیات جدید، ماجراجویی، کشف تازه ها و علاقه به کاهش هزینه های سفر از جمله دلایلی هستند که محبوبیت این نوع سفر را بیشتر و بیشتر می کنند.

پیش تر برای آشنایی بیشتر با این نوع سفر به بررسی آن پرداختیم و در مطلب زیر آن را به شما معرفی کردیم:

کوله گردی یا بک پکینگ | راهی ارزان و متفاوت برای سفر

اما همه چیز به شناخت این فعالیت ختم نمی شود. برای آغاز سفرهای کوله گردی باید وسایل مورد نیاز آن را داشته باشیم و نکته ی مهم اینجاست که باید مناسب ترین آنها را انتخاب نماییم. به همین دلیل برای آغاز کار با شما از ویژگی های یک کوله پشتی سخن مناسب گفتیم و در مطلب زیر راهنمای خرید آن را در اختیار شما قرار دادیم:

راهنمای انتخاب بهترین کوله پشتی | آغاز سفرهای کوله گردی

این بار می خواهیم به سراغ یکی از مهم ترین وسایل کوله گردی برویم: " لباس "

مسئله ای که ما به طور روزمره نیز با آن سر و کار داریم و همیشه بسته به نوع موقعیت و مکان، مناسب ترین آن را تهیه می کنیم. این مسئله در مورد کوله گردی نیز صدق می کند و برای انجام این فعالیت باید لباس مناسبی داشته باشیم.

در ادامه ویژگی های لباس های مورد استفاده در کوله گردی را مورد بررسی قرا می دهیم.

با کارناوال همراه باشید...

لباس بک پکینگ

1- برای انتخاب لباس چه معیارهایی وجود دارد؟

فرقی نمی کند که برای سفر خود، دو روز برنامه ریزی دارید یا چند ماه، در هر صورت باید لباس هایی مناسب را برای خود انتخاب کنید. مهم ترین دلیل برای دقت در انتخاب لباس این است که پوشش شما باید به گونه ای انتخاب و لایه بندی شود که در صورت احساس گرما بتوانید به راحتی یک لایه را در بیاورید و یا در صورت احساس سرما یک لایه به آن اضافه کنید. به هر حال شرایط محیطی ممکن است هر لحظه تغییر کند و شما مجبور به تغییر لباس خود شوید.

در این میان توجه به دو فاکتور مهم از ضروریات انتخاب لباس مناسب به شمار می رود:

کارکرد: در مورد لباس باید به جنس پارچه ی آن توجه نمود. امروزه پارچه های مختلفی در بازار وجود دارند که بسته به نوع سفر و مقصدتان باید به ویژگی های آنها توجه کنید. این ویژگی ها عبارتند از:

* رطوبت گیر یا ضد آب

* میزان حفاظت در برابر نور خورشید

* خاصیت آنتی باکتریال برای جلوگیری از بوی نا مطبوع

* حفاظت در برابر حشراتی چون پشه، ساس و سایر حشراتی که نیششان آزاردهنده و خظرناک است.

* منافذ پارچه که امکان عبور یا عدم عبور هوا را ایجاد می کنند.

* جیب، زیپ ها، روکش و سایر ویژگی های جانبی که بر عملکرد لباس تاثیر می گذارند.

وزن در مقابل راحتی: این ویژگی بستگی به سلیقه ی خود فرد دارد. برخی ترجیح می دهند ملحقات لباس را از آن حذف کنند تا وزن کمتری داشته باشد در حالی که برخی دیگر به ازای راحتی لباس حاضر می شوند وزن بیشتری را تحمل کنند. این که شما جزو کدام دسته هستید در انتخاب نوع لباس نقشی اساسی را ایفا می کند.

لباس بک پکینگ

2- نوع پارچه چه تاثیری بر عملکرد لباس دارد؟

هر یک از انواع پارچه ها کاربرد خاص خود را دارند و برای عملکردهای ویژه ای به کار می روند. در ادامه به ویژگی پارچه های مختلف و کاربردهای آنها اشاره می کنیم:

2-1- پشم

پیش از این همه مردم پشم را با حس خارش ناخوشایند آن می شناختند اما امروزه این جنس پارچه به دلیل استفاده از روش های گوناگون در بهبود آن، جایگاه خوبی را در کمد لباس افراد مختلف پیدا کرده است.

مزایا: روزنه هایی برای تنفس پوست، جذب رطوبت، خشک شدن سریع، جلوگیری از بوی نامطبوع

معایب: بروز حساسیت در برخی افراد، قیمت بالا

مناسب برای: جوراب، کلاه، تی شرت ها، لایه های اولیه ی پوشش

لباس بک پکینگ

2-2- پلی استر یا نایلون یا الیاف مصنوعی

لباس های پلی استری که در میان مردم با اصطلاح لباس های نایلونی یا پلاستیکی شناخته می شوند هم در بازار البسه مربوط به سفر، جایگاه خاصی دارند و برخی استفاده از آنها را به دیگر انواع پارچه ها ترجیح می دهند.

مزایا: دوام بالا، خشک شدن سریع، عدم نفوذ باد

معایب: به کارگیری مواد شیمیایی در تولید، نبود روزنه برای تنفس پوست و حفظ رطوبت بدن، مستعد در تولید بوی نامطبوع

مناسب برای: شلوار، تی شرت و پیراهن

لباس بک پکینگ

2-3- ابریشم

ابریشم از جمله پارچه های لوکس به شمار می رود که بیشتر در مواقع خاص از آن استفاده می شود. این نوع پارچه رطوبت را کمتر از پارچه های نایلونی جذب می کند و استفاده از آن در آب و هوای گرم خیلی خوشایند نیست.

مزایا: نرمی و وزن پایین

معایب: مستعد آسیب در برابر خراشیدگی و نور خورشید، تولید بوی نامطبوع

مناسب برای: لایه های زیرین در آب و هوای سرد

لباس بک پکینگ

2-4- کتان یا پنبه

یک اصطلاح رایج در میان کوله گردان حرفه ای وجود دارد که می گوید : " کتان می کُشد " این اصطلاح میزان نامناسب بودن این نوع پارچه را برای سفرهای کوله گردی بیان می کند پس هرگز از آن استفاده نکنید.

مزیتی برای این پارچه عنوان نشده است اما معایب آن عبارتند از: عدم جذب رطوبت بدن، عایق ضعیف، دیر خشک شدن

لباس بک پکینگ

3- لایه های مختلف لباس

برای پوشش مناسب، لازم است که لایه های مناسبی را در نظر بگیریم. برای آشنایی بیشتر با این لایه ها آنها را به شما معرفی می کنیم:

3-1- لایه های زیرین لباس

لایه های زیرین اهمیت به سزایی در پوشش شما دارند و باید وسواس بیشتری در انتخاب آنها به خرج دهید چرا که این لایه ها می توانند با جذب رطوبت بدن شما را خشک نگه دارند و یا در زمستان گرمای بدن شما را حفظ کنند. لباس های پشمی و یا نایلونی گزینه های بهتری برای این لایه هستند، گرچه که لباس های پشمی به عنوان بهترین گزینه مطرح می شوند. در ادامه به بررسی این لایه ها می پردازیم:

* لباس زیر

در مورد لباس زیر نظرات گوناگونی وجود دارد. انتخاب های مردان و زنان در این مورد تفاوت است و حتی در میان گروه های مردانه و زنانه نیز تنوع بالایی مشاهده می شود. مثلا برخی مردان لباس های زیر آستین دار و بلند را ترجیح می دهند و یا زنان دوست دارند لباس هایی کوتاه و بدون آستین بپوشند. گروهی از مردان به لباس های زیر بدون آستین روی می آورند و یا برخی زنان تی شرت ها را به عنوان لباس زیر ترجیح می دهند. انتخاب میان جنس لباس هم مورد توافق نیست و میان لباس پشمی یا پلی استر تفاوت نظر وجود دارد.

در این میان آن چیزی که حائز اهمیت بسیار است تماس مستقیم این لایه از لباس با پوست شما می باشد. لباس زیر شما باید رطوبت بدن را به خوبی جذب نماید و منافذی برای عبور هوا و تنفس پوست داشته باشد. به یاد داشته باشید در صورت عدم انتخاب درست لباس زیر ممکن اسن به انواع بیماری های قارچی پوست مبتلا شوید و سلامت خود را به خطر بیاندازید.

نکته ی مهم برای لباس زیر زنان این است که باید فاقد هرگونه سگک و قفل باشد و باید از نوع ورزشی آن استفاده گردد.

همیشه 2 تا 3 لباس زیر به همراه داشته باشید چرا که به تعویض آن احتیاج پیدا می کنید.

لباس بک پکینگ

* لباس های بدون آستین یا تاپ

تاپ های زنانه و مردانه نیز گزینه های خوبی برای لباس های زیرین هستند. این لباس ها گزینه ی خوبی برای پوشش به هنگام خواب در تابستان به شمار می روند و معمولا از جنش پشم، ابریشم و یا الیاف مصنوعی ساخته می شوند. از این پوشش به عنوان یک لباس همه کاره و سبک یاد می کنند چرا که در بسیاری مواقع به کار ما می آید و کمترین وزن ممکن را بر بدن شما تحمیل می کنند.

 

لباس بک پکینگ

* لباس زیر دو تکه

برای آب و هوای سرد و یا بارانی بهتر است از لباس های زیر دو تکه شامل یک شلوار و لباس آستین بلند استفاده کنید. این لباس ها به راحتی به پوست بدن می چسبند و بسیار انعظاف پذیرند. این نوع پوشش در مواقع سرما بسیار کاربردی می باشد و بدن شما را گرم نگه می دارد. همچنین می توانید به هنگام خواب در زمستان نیز از آنها استفاده کنید.

لباس بک پکینگ

3-2- پیراهن، شلوار و شلوارک

به طور کلی یک تا 2 تی شرت آستین کوتاه، یک تی شرت آستین بلند، یک جفت شلوار از جنس الیاف مصنوعی یا پلی استر و بسیار سبک و دو شلوارک سبک مخصوص دونده ها از ضروریات موجود در کوله پشتی شما به به هنگام سفرهای تابستانی به شمار می روند. در ادامه به بررسی هر یک از آنها می پردازیم:

* تی شرت

دو تی شرت آستین کوتاه برای سفر شما کافی است؛ یکی به هنگام پیاده روی و پیمودن مسیر و دیگری برای استفاده به هنگام خواب. بهتر است این لباس را از جنس پشم، الیاف مصنوعی یا پلی استر، انتخاب کنید.

تی شرت های آستین بلند نیز کارایی خاص خود را دارند. در انتخاب این لباس باید به مقصد سفر و ویژگی های خاص پارچه توجه کرد. به عنوان مثال اگر قصد سفر و طی مسیر به سمت اماکن آفتاب گیر را دارید باید لباسی را انتخاب کنید که شما را از اشعه آفتاب و سوختگی های ناشی از آن حفظ کند. اگر به مناطق جنگلی می رید لباسی را پیدا کنید که شما را از نیش حشرات و نفوذ جانداران کوچک محفوظ می دارد.

لباس بک پکینگ

* شلوارهای تبدیل شونده

شلوارهای تبدیل شونده به شلوارهایی اطلاق می شود که قابلیت تبدیل به شلوارک و تنظیم اندازه را دارند. برخی از این شلوارها زیپ هایی دارند که به وسیله ی آنها می توان قسمت پایینی را به راحتی جذا نمود و در برخی دیگر امکان تازدن آنها تعبیه شده است. اکثر کوله گردان از این شلوارها استفاده می کنند زیرا در صورت احساس گرما یا سرما به راحتی می توانند بر طول شلوار خود بیفزایند و یا آن را کاهش دهند.

لباس بک پکینگ
لباس بک پکینگ

* شلوارهای یوگا

شلوارهای یوگا همان شلوارهای تنگ و چسبانی هستند که در انواع مختلف در بازار به چشم می خورند. این لباس ها بسیار سبک و مناسب استفاده در اردوگاه های کمپینگ هستند و در طول مسیر خیلی به کار شما نمی آیند چرا که دوام ندارند و نمی توانند از شما در برابر آسیب ها محافظت کنند.

دامن یا دامن های شلوار دار

این نوع پوشش ها خیلی پرطرفدار نیستند و توصیه نمی شوند اما در صورت استفاده از شلوارهای چسبان می توانید برای افزایش گرما و محافظت از آنها استفاده نمایید.

لباس بک پکینگ

3-3- لایه های میانی

لایه های میانی لباس هایی هستند که گرمای بیشتری دارند و بر روی لباس های زیرین پوشیده می شوند. این نوع لباس ها طیف گسترده ای را از یک بالاپوش سبک یقه دار تا کاپشن ها متنوع را در بر می گیرد.

* بالاپوش های پشمی یقه دار

این لباس ها چندین کاربرد دارند. می توانید در طول سفر در آب و هوای سرد آنها را بپوشید و گرم بمانید و یا در شب ها به عنوان یک بالش نرم از آنها استفاده کنید. همچنین پوشیدن این لباس ها بعد از یک روز فعالیت و پس از غروب آفتاب می تواند احساس خوشایندی به شما دهد و بدنتان را در طول شب گرم نگه دارد. برای کاهش وزن بهتر است انواعی را انتخاب کنید که زیپ های کوتاهی دارند و بدون جیب هستند.

لباس بک پکینگ

* جلیقه و ژاکت ضخیم

بسته به پیش بینی های آب و هوا باید یک جلیقه، ژاکت و یا ژاکت عایق از جنس الیاف مصنوعی را با خود به همراه داشته باشید تا در صورت کاهش دما، بارش برف و باران یا وزش باد از آنها استفاده نمایید. اما باید بتوانید به خوبی آنها را فشرده کرده و در کوله بارتان جای دهید. همچنین باید سبک ترین آنها را انتخاب کنید تا توانایی حمل آن را به همراه مسایل متعدد دیگر داشته باشید.

لباس بک پکینگ

* بالاپوش نازک

یکی دیگر از گزینه هایی که بسته به نوع آب و هوا می توانید از آن استفاده کنید، بالاپوش های نازک هستند که دارای ویژگی های زیر می باشند:

* در برابر آب مقاوم هستند اما ضد آب نیستند

* محافظ خوبی در برابر بادهای طوفانی هستند

* لایه ی نازکی در درون آنها برای ایجاد گرما وجود دارد.

علیرغم وجود این ویژگی ها نمی توان از آنها در باران استفاده نمود و همچنین جای دادن این لباس ها و فشرده سازی آن ها در کوله پشتی کمی دشوار است.

لباس بک پکینگ

3-4- شلوار و لباس بارانی

باید به گونه ای لباس خود را انتخاب کنید که مشاهده ی ابرهای تیره در آسمان برایتان آزاردهنده نباشد. لباس های بارانی کاملا ضد آب هستند و جلوی نفوذ آب به بدن شما را می گیرند. همیشه به خاطر داشته باشید که بدن خشک یکی از اصول مهم کوله گردی است تا از کاهش دمای بدن شما جلوگیری شود.

برای انتخاب مناسب ترین بارانی، به دنبال نوع جیب دار آن باشید تا بتوانید دستان خود را در جیب ها گرم نگه دارید. همچنین برای افزایش یا کاهش دید خود، از انواعی استفاده کنید که کلاه قابل تنظیم دارند.

در انتخاب شلوار مناسب نیز دقت کنید. شلوارهایی مناسب کوله گردی هستند که کمر های قابل تنظیم یا کشی دارند. زیپ های سراسری پاچه ها نیز ابزار های مفیدی به شمار می روند چرا که به هنگام پوشیدن و درآوردن پوتین و کفش خیلی به کار شما می آیند.

به یاد داشته باشید که استفاده از این نوع لباس ها فقط مختص روزهای بارانی نیست بلکه به هنگام وزش باد و یا محافظت در برابر حشرات نیز می توانید از آنها استفاده کنید.

لباس بک پکینگ

3-5- لباس های جانبی

راحتی دست ها، سر و پاها امری حیاتی در سفرهای کوله گردی به شمار می رود که از طریق پوشش های زیر می توانید به آن دست پیدا کنید:

* جوراب

جوراب ها پوشش های کوچک اما پراهمیتی هستند که نقش زیادی در راحتی شما در طول سفرهای کوله گردی دارند. نوع جوراب شما بستگی زیادی به نوع کفش شما دارد. بسیاری از مردم نوع پشمی را به سایر انواع آن ترجیح می دهند و برخی دیگر نازک ترین آنها را انتخاب می کنند. برخی نیز جوراب نازک تر را زیر جوراب پشمی و ضخیم می پوشند تا احساس بهتری داشته باشند.

آنچه اهمیت دارد این است که شما با کدامیک از آنها احساس راحتی بیشتری می کنیدو کدامیک تنفس را برای پوست پای شما ممکن می کند؟

 همیشه چند جفت جوراب به همراه داشته باشید تا به هنگام توقف آنها را تعویض کنید و در صورت امکان بشویید. اگر در آب و هوای سرد سفر می کنید، یک جوراب تمیز را برای پوشیدن به هنگام خواب در نظر بگیرید.

لباس بک پکینگ

* کلاه

به هنگام تهیه کلاه بسته به نوع آب و هوا نوع گرم یا آفتابگیر آن را انتخاب کنید. اگر خیلی در معرض آفتاب قرار دارید از انواع کلاهی استفاده کنید که دارای نقاب سراسری در دور خود هستند و  پشت سر شما را هم از آفتاب حفظ می کنند.

کلاه های گرم می توانند از نوع پشمی یا از الیاف مصنوعی باشند و تفاوتی میان آنها وجود ندارد. همچنین به یاد داشته باشید که در شبهای خیلی سرد ممکن است مجبور شوید با کلاه بخوابید پس راحتی آن را در نظر بگیرید.

لباس بک پکینگ
لباس بک پکینگ

* دستکش

بیشتر ما دستکش را فقط برای گرم کردن دستهایمان می پوشیم و به بقیه کارکردهای آن توجهی نداریم. در تابستان ها و به هنگام تابش خورشید، دستکش می تواند در برابر آسیب های پوستی و سوختگی حفظ کند پس تهیه آن را در همه ی فصول جدی بگیرید. بسته به نوع اب و هوا نوع نخی، پشمی یا ضد آب را انتخاب کنید و یا هر سه نوع آن را به همراه داشته باشید.

لباس بک پکینگ

* دیگر لباس های جانبی

دستمال سر یکی از پوشش هایی است که می تواند محافظ خوبی برای سر شما در برابر خورشید و اشعه های مضر آن باشد.

ساق پا یا گتر نیز یکی از پوشش های مهم در کوله گردی است که می تواند پای شما را گرم کند و یا از خراشیدگی و نیش حشرات جلوگیری نماید.

لباس بک پکینگ

3-5- لباس خواب

به دلیل فعالیت بدنی و پیاده روی در طول روز و تعریق احتیاج به یک لباس تمیز برای خواب دارید. به همین منظور یک دست لباس تمیز و یک جفت جوراب را برای پوشیدن به هنگام خواب کنار بگذارید.

جوراب خود را درون کیشه خواب بگذارید تا گم نشود و لباس خوابتان را هم در کیسه ای جداگانه قرار داده و سپس درون کوله بگذارید.

لباس بک پکینگ

چگونه لباسهایمان را تمیز کنیم؟

همانگونه که می دانید یکی از اهداف مهم سفرهای کوله گردی به حداقل رساندن آسیب های زیست محیطی در طول سفر است پس باید در اکثر فعالیت هایمان تابع طبیعت باشیم. برای شستن لباس ها می توانید از روش سنتی این کار استفاده کنید. کافیست به کنار یک رودخانه بروید و با خیس کردن لباس و ساییدن آن به سنگ ها آن را تمیز نمایید. اگر مجبور به استفاده از مواد شوینده هستید به فاصله ی 100 متری از منبع آب این کار را انجام دهید و به میزان خیلی کم از آنها استفاده نمایید.

برای خشک کردن لباس ها آنها را در آفتاب و یا در معرض باد و هوای آزاد قرار دهید. برای تسریع در خشک شدن لباس ها از یک حوله تمیز استفاده کرده و پس از شستشو لباس ها را درون آن قرار دهید و محکم بفشارید.

ممکن است تا قبل از خوابید لباس هایتان خشک نشوند و نتوانید آنها را در فضای باز رها کنی. در این شرایط لباس ها را درون کیسه خواب قرار دهید تا با حرارت بدن شما خشک شوند.

لباس بک پکینگ

سخن آخر

آیا تا به حال کوله گردی را تجربه کرده اید؟

به نظر شما چی ویژگی های دیگری در انتخاب لباس موثر است؟

نظرات، پیشنهادات و تجربیات خود را با ما به اشتراک بگذارید...

...

آیا این مطلب مفید بود؟

1 دیدگاه

جدید ترین دیدگاه

گذری

خیلی عالی بود ممنون. بازم از این نوع مطالب بذارید لطفا.

انتشار:01 فروردین 1396

آیا این دیدگاه مفید بود؟

اپلیکیشن کارناوال

با نصب اپلیکیشن کارناوال، کنترل سفر را این بار شما به دست بگیرید. در این اپلیکیشن شما دنیایی از امکانات و خدمات را همیشه و همه جا در جیب خود دارید؛ آشنایی با جاذبه ها و فرهنگ شهرها و کشورهای مختلف، رزرو آنلاین بلیت هواپیما و یا حتی رزرو انواع اقامت بسته به سلیقه و بودجه ای که دارید. اپلیکیشن کارناوال یعنی کنترل سفر در دست شما.

Android

IOS

مجوزها و نمادها

هدف اصلی کارناوال این است که بهترین خدمات گردشگری را به صورت آنلاین به کاربران خود ارائه دهد. هر آن چیزی که برای سفر خود نیاز دارید را از کارناوال بخواهید؛ از آشنایی با جاذبه ها، سوغات و غذاهای محلی تا رزرو آنلاین بلیت هواپیما و انواع اقامتگاه. در هر جا و در هر ساعت از شبانه روز، می توانید به صورت آنلاین خدمات سفر خود را رزرو کنید و یا هر سوالی دارید از ما بپرسید. کارناوال کنترل سفر شماست!

کلیه حقوق مادی و معنوی کارناوال برای شرکت کاروان سفر های هیرمان محفوظ است. استفاده از محتوای سایت تنها در صورت پذیرش شرایط و ضوابط امکان پذیر است.