karnaval.ir

فهیمه دزفولی

نویسنده ارشد کارناوال

انتشار

19 تیر 1397

به روز رسانی

15 شهریور 1398

به گزارش خبرگزاری ایلنا، محمد ثابت اقلیدی -مدیرکل نظارت ارزیابی و گردشگری- با اعلام اینکه با آن دسته از افراد و تاسیساتی که با رفتارهای متخلفانه، زمینه‌ نارضایتی مردم و گردشگران خارجی را فراهم می‌کنند طبق قانون برخورد می‌شود، گفت:

در حال برنامه‌ریزی برای ایجاد یک اکوسیستم هوشمند نظارتی هستیم که قرار است در آن خودنظارتی توسط گردشگران داخلی و خارجی تقویت شده و براساس رضایتمندی مشتریان از تاسیسات گردشگری به آنها امتیاز داده شود.

او در پاسخ به این سوال که نحوه نظارت بر متولیان گردشگری و کیفیت خدمات ارایه شده از سوی آنها به چه صورتی است، گفت:

صنعت گردشگری از انواع مشاغل شکل گرفته و ما براساس قوانین جاری وظیفه داریم که بر عملکرد و فعالیت انواع این تاسیسات نظارت داشته باشیم. به عنوان مثال در حوزه سلامت، حوزه اکوتوریسم، گردشگری فرهنگی و... به شکل ارگانی بر نحوه عملکرد صدور و تمدید مجوز تاسیسات گردشگری نظارت صورت می‌گیرد که تا این لحظه روش آن سنتی بوده است و در آن افرادی از ستاد استان‌ها به عنوان ناظران سازمانی به صورت فیزیکی به تاسیسات گردشگری مراجعه کرده و بر عملکرد آنها نظارت می‌کردند. اما در حال حاضر برنامه ما در حوزه نظارت به صورتی است که می‌خواهیم با ایجاد یک اکوسیستم هوشمند نظارتی که با استفاده از دانش و فناوری‌های نوین ایجاد می‌شود،‌ فضایی ایجاد کنیم که در حقیقت خودنظارتی توسط گردشگران داخلی و خارجی تقویت شده و براساس رضایتمندی مشتریان از تاسیسات گردشگری به آنها امتیاز داده شود.

وی افزود:

به علاوه  قرار است بر مبنای بحث خودنظارتی از سوی مردم و همینطور بند ث ماده 100 قانون برنامه ششم توسعه، بخشی از نظارت‌ها را به تشکل‌های حرفه‌ای خود همچون تشکل هتل‌داران، دفاتر خدمات مسافرتی و... واگذار کنیم. همچنین در بخش دیگری که از عملیاتی کردن آن در نوروز تجربه خوبی بدست آوردیم؛ می‌خواهیم از توراپراتورها و راهنمایان گردشگری، اصحاب رسانه‌ای تخصصی گردشگری و همین‌طور دانشجویان و اساتید این حوزه بخواهیم که به عنوان ناظر افتخاری و نامحسوس ما را در این فرآیند همراهی کنند.

ثابت، هدف از ایجاد چنین سیستمی را این طور عنوان کرد:

می‌خواهیم با استفاده از سیستم هوشمند نظارتی به فوریت بتوانیم خوبی‌ها و نقیصه‌هایی که در این حوزه وجود دارد را به مراجع آن که معمولا ادارات استانی ما هستند، اطلاع‌ دهیم تا با استفاده از نظارت سیستمی، به موضوعات مختلف به موقع رسیدگی شود. به این ترتیب رضایت‌مندی مشتری صورت می‌گیرد، که این موضوع یکی از مولفه‌های اصلی ماندگاری مشتری و جذب گردشگر است.

 وی در ادامه با بیان اینکه یکی از ملاک‌های اولویت‌بندی متولیان گردشگری، براساس میزان رضایتمندی گردشگران بوده که با ایجاد اکوسیستم نظارتی محقق می‌شود، بیان کرد:

در حقیقت هدف ما این است که با ابزارهای خلاقانه تشویقی، آحاد گردشگران را درگیر این موضوع کنیم که اگر گردشگر خارجی وارد کشور شد با این اپلیکیشن بتواند به تمام موارد نظارتی دسترسی داشته باشد و میزان رضایتمندی خود را اعلام کند. در این برنامه به گردشگر حتا این امتیاز داده شده که با عکس و فیلم، خوبی‌ها و نقیصه‌هایی که مشاهده می‌کند را به مراجع ذی‌صلاح ارجاع دهد. به این ترتیب به محض رسیدن شکایتی این موضوع به صورت آنلاین مشاهده شده و مسوول مربوطه و رده‌های مختلف آن را می‌بینند و فورا بررسی می‌شود.

ثابت درباره درصد آزمون و خطا این سیستم و اینکه تا چه حد به آن اطمینان دارد، گفت:

این سیستم در عید نوروز و در بستر فضای مجازی با ناظران نامحسوس که راهنمایان گردشگری بوده‌اند، تجربه شده و نتیجه آن بسیار مفید بوده است. به همین دلیل پیش‌بینی ما این است که با بارگذاری آن شاهد تحول اساسی در ارتقای سطح کیفی خدمات خواهیم بود. مقدمات اجرای طرح اولیه این سیستم انجام شده و احتمالا از هفته آینده به صورت مرحله‌ای و متناسب با هر نوع خدمت و هر یک از تاسیسات انجام می‌شود. به عنوان مثال با این سیستم صدور و تمدید مجوزها به صورت الکترونیکی انجام شده و کاغذبازی‌های موجود کاهش پیدا می‌کند.

محمد ثابت اقلیدی افزود:

ما معتقد به فضای باز کسب و کار هستیم ولی موانعی بر سر راه وجود دارد که این موضوع با ایجاد این فرآیند الکترونیکی توامان انجام می‌شود. یعنی وقتی هتلی می‌خواهد مجوز خود را بگیرد و یا تمدید کند، اطلاعات او در این سامانه بارگذاری شده و همه موارد از جمله شکایات، اخطار یا انتظاراتی که برای ارتقای خدمات او هست برای خودش و مسوولان امر نمایش داده می‌شود.

 وی در بخش دیگری از صحبت‌هایش با اشاره به پول ساز بودن گردشگری سلامت، این حوزه را یکی از مهمترین حوزه‌های گردشگری عنوان کرد و گفت:

بحث گردشگری سلامت، یکی از بازارهای مهم ما در حوزه محصولات گردشگری است و ارزآوری بسیار بالایی برای ما دارد. در صنعت گردشگری ایجاد اقامت و ماندگاری برای گردشگر یکی از مولفه‌های اصلی درآمدزایی است. این موضوع در حوزه سلامت به خوبی اجرا می‌شود. چراکه مدت زمان درمان طولانی بوده و فرد تا زمان درمان کامل مجبور به ماندن در شهر مورد نظر است. به علاوه  اغلب افرادی که برای درمان به شهری می‌آیند؛ تنها به سفر نمی‌آیند و با خود همراهی دارند که از آنها مراقبت می‌کند. همین موضوع سبب افزایش هزینه‌های مسافر و همچنین ارزآوری بیشتر برای ما به نسبت سایر حوزه‌های گردشگری می‌شود.

وی کشورهای عربی و آذربایجان و... را بازارهای هدف ما در حوزه گردشگری سلامت دانست که با توجه به حضور پزشکان متخصص و ارایه خدمات با قیمت پایین در ایران به کشورمان می آیند. او در ادامه اظهار داشت:

یک گردشگر خارجی در کشور ما هزینه‌ای مابین دو هزار و پانصد تا سه هزار دلار دارد ولی این میزان در حوزه سلامت از سه تا چهار هزار دلار متغیر است. به همین دلیل این حوزه یکی از شاخصه‌های اصلی گردشگری کشور ما بوده، که در حال حاضر انحصارهای آن برداشته شده و رویکردی ایجاد شده است که به جای فعالیت تعداد محدودی شرکت، همه آژانس‌ها بتوانند در حوزه بازاریابی جذب گردشگر سلامت فعالیت کنند و این موضوع یکی از گام‌های عملیاتی است که اتفاق افتاده است.

وجود واسطه ها سبب بدبینی گردشگران سلامت به ایران شده است

وی در ادامه با بیان اینکه یکی از چالش‌های مهم این حوزه وجود واسطه‌هایی است که در حال حاضر سبب بدبینی گردشگران سلامت به ایران شده‌اند، گفت:

متاسفانه توسط واسطه‌های این حوزه بی‌انصافی‌هایی اتفاق افتاده که گردشگران سلامت را نسبت به کشور ما بدبین کرده است. این موضوع به صورتی است که آنها در حال حاضر فکر می‌کنند از آنها هزینه‌های گزافی گرفته می‌شود. به همین دلیل تعداد آنها که تا پیش از این رو به افزایش می‌رفت، امروز رو به کاهش می‌رود. با ایجاد سیستم نظارتی که پیش از این توضیح دادم، گردشگران از تمام نرخ‌های درمان، حمل و‌نقل و... اطلاع پیدا کرده و به این صورت راه برای سوءاستفاده این واسطه‌ها بسته شده و این مشکل تا حد زیادی حل می‌شود.

محمد ثابت اقلیدی ادامه داد:

برای اینکه بازار این گردشگران را تثبیت کنیم؛ باید به گردشگران اطلاع‌رسانی شود. بر همین اساس این شبکه هوشمند در فاز اول خود به چهار زبان انگلیسی، عربی، اردو و فرانسه ایجاد می‌شود و گردشگر به این وسیله با زبان مادری خودش می‌فهمد که چه قدر باید بپردازد و همینطور در صورتی که تخلفی صورت بگیرد می‌داند که باید به چه صورتی شکایت خود را انجام دهد.

به دلیل تخصص نداشتن وزارت بهداشت در بحث گردشگری سلامت، مشکلات و آسیب هایی برای گردشگران به وجود آمده است. اقلیدی در پاسخ به این سوال که چرا با روی کار آمدن وزارت بهداشت چنین مشکلاتی در صنعت گردشگری سلامت ایجاد شده، گفت: 

ماهیت صنعت گردشگری، فرابخشی است، یعنی برای آنکه محصولی به بلوغ برسد، باید بسیاری از عناصر و دستگاه‌ها با هم هم‌افزایی داشته باشند. متولی تمام گردشگرانی که به کشور ما می‌آیند، سازمان میراث فرهنگی و صنایع دستی و گردشگری بوده اما بحث سلامت به وزارت بهداشت مربوط می‌شود. همین‌طور برای هماهنگی در حوزه‌های مختلف گردشگری، شورای راهبردی وجود دارد که دبیرخانه آن در سازمان میراث فرهنگی و صنایع دستی و گردشگری بوده و اعضای آن را وزارت بهداشت و درمان، وزارت امور خارجه و ما تشکیل می‌دهیم. بر همین اساس هماهنگی ایجاد شده که توریسم سلامت با همکاری سازمان گردشگری و وزارت بهداشت انجام شود.

سامانه گردشگری سلامت

#اخبار روز گردشگری را در کارناوال دنبال کنید.

گاهی عکس می‌گیرم، بیشتر می‌نویسم، ساعات اداری را پشت مانیتور می‌گذرانم، عصرها در ترافیک می‌مانم، صبح‌ها بین صفحات کتاب و صدای فروشنده‌های مترو چرت می‌زنم‌‌، آخر هفته‌ها را با دوست و آشنا کافه و پارک می‌روم؛ اما لابه لای این روزمرگی‌ها زندگی هم می‌کنم. لابه‌لای

...

آیا این مطلب مفید بود؟

0 دیدگاه

جدید ترین دیدگاه

اپلیکیشن کارناوال

با نصب اپلیکیشن کارناوال، کنترل سفر را این بار شما به دست بگیرید. در این اپلیکیشن شما دنیایی از امکانات و خدمات را همیشه و همه جا در جیب خود دارید؛ آشنایی با جاذبه ها و فرهنگ شهرها و کشورهای مختلف، رزرو آنلاین بلیت هواپیما و یا حتی رزرو انواع اقامت بسته به سلیقه و بودجه ای که دارید. اپلیکیشن کارناوال یعنی کنترل سفر در دست شما.

Android

IOS

مجوزها و نمادها

هدف اصلی کارناوال این است که بهترین خدمات گردشگری را به صورت آنلاین به کاربران خود ارائه دهد. هر آن چیزی که برای سفر خود نیاز دارید را از کارناوال بخواهید؛ از آشنایی با جاذبه ها، سوغات و غذاهای محلی تا رزرو آنلاین بلیت هواپیما و انواع اقامتگاه. در هر جا و در هر ساعت از شبانه روز، می توانید به صورت آنلاین خدمات سفر خود را رزرو کنید و یا هر سوالی دارید از ما بپرسید. کارناوال کنترل سفر شماست!

کلیه حقوق مادی و معنوی کارناوال برای شرکت کاروان سفر های هیرمان محفوظ است. استفاده از محتوای سایت تنها در صورت پذیرش شرایط و ضوابط امکان پذیر است.