karnaval.ir

یزدان مرشدزاده

انتشار

05 شهریور 1395

به روز رسانی

15 شهریور 1398

در طول تاریخ بشر به دلیل بی توجهی و یا جنگ بسیاری از #سایت های تاریخی را نابود کرده و حتی در زمان حال نیز در مناطق مختلفی از جهان #بناها و محوطه های تاریخی زیادی از بین می رود. به راستی دلیل این اتفاقات چیست؟ می توان این گونه برداشت کرد که بشر به تنهایی مقصر نیست بلکه طبیعت نیز گاهی با رفتارهای خود باعث ازبین رفتن این گنجینه های باستانی می شود.

در این مطلب نگاهی خواهیم داشت به 10 محوطه و بقایای باقی مانده از دوران باستان که به دلایل مختلفی برای همیشه از بین رفته اند.

شاید سالیان سال سالم و استوار مانده بودند ولی دیگر آیندگان آن ها را نخواهند دید.

در این مطلب اشاره ای شده است به دریاچه ی ارومیه. همانطور که می دانید وضعیت حال دریاچه مناسب است ولی خطر همچنان در کمین نشسته.

همراه با کارناوال باشید.

dsg0

1) سنگ سنگاپور

شاید تا به حال درباره ی روزتا استون و یا سنگ روزتا شنیده باشید سنگ‌نبشته‌ای متعلق به دوران مصر باستان که تاثیر به سزایی در  در پیشرفت معاصر داشته و یکی از مهمترین کشفیات دنیای باستان‌شناسی به حساب می آید.

 سنگ سنگاپور برادر کوچک سنگ روزتا به حساب می آید. عرض و طول این سنگ 3 متر می باشد و این گونه تصور می شود که متعلق به قرن های 10 تا 14 میلادی باشد. در سال 1819 بود که مردم محوطه ای باستانی را در سنگاپور پیدا کردند که پر بود از این نوع سنگ ها و بر روی همه ی آن ها نوشته هایی به چشم می خورد.

برای مردم آن زمان این خط ها کاملا ناشناخته بودند و برای همین زیاد مورد توجه قرار نمی گرفتند.

ارتش بریتانیا بعد ها به دنبال این سنگ ها آمد ولی به دلایلی از سنگ ها برای ساخته ساختمان ها و جاده ها و ... استفاده شده بود. بله درست حدس زدید تمام سنگ ها تکه تکه شده بود و از بین رفته بودند.

امروزه تعدادی از همین سنگ ها باقی مانده اند و در #موزه ی ملی سنگاپور نگهداری می شوند.

تصویری از سنگ روزتا

سنگ روزتا
محوطه های تاریخی

2) درخت سناتور

به دلایلی نامعلوم حدود 3500 سال پیش بذر درخت سرو در منطقه ای که امروز فلوریدا نام دارد  به زمین افتاد و درختی را بوجود آورد که عمری به درازای تاریخ دارد ؛ روزهای زیادی را به چشم دیده مثل تولد عیسی مسیح ، سقوط وال استریت و حتی سقوط دیوار برلین.

ارتفاع این درخت زیبا قبل از نابودی برابر با 36 متر بوده است و قطری در حدود 5 متر دارد  و از اهمیت تاریخی و زیست محیطی زیادی هم برخوردار بود.

این درخت حتی توسط رئیس جمهور Coolidge نیز مورد احترام قرار گرفته است.

در سال 2012 فردی معتاد به نام Sara Barnes اقدام به بالا رفتن از آن کرد. او زمانی که به بالای درخت رسید دید که همه جا تاریک شده و به همین دلیل فندک خود را در آورد و روشن کرد. همین کار او باعث شد تا درخت دچار حریق شود و بعد از گذشت مدتی درخت در آتش می سوخت.

پلیس این شخص را بعد از خاموش کردن آتش دستگیر کرد و روانه ی زندان شد او از کاری که کرده بود به شدت متعجب بود و می گفت نمی تواند باور کند که درختی را آتش زده که قبل از تولد عیسی مسیح می زیسته است.

درخت سناتور در سال 2012 قبل از آتش گرفتن

درخت سناتور

درخت سناتور بعد از آتش گرفتن

درخت سناتور

3) بهشت نائورو

#جزیره ی کوچک نائورو را امروزه می توان مقصدی نزدیک به کشور استرالیا دانست. یک قرن پیش و شاید کمی بیشتر این جزیره به مانند بهشتی بود بر روی زمین. زمانی که اروپایی ها در قرن 18 میلادی پا بر روی این جزیره نهادند با منظره ای زیبا و پوشیده از گیاهانی جالب مواجه شدند. حتی امروزه بعد از از بین رفتان همه ی این زیبایی ها زمانی که به ساحل نگاه می کنید گویی تصاویر واقعی نیستند.

اگر امروزه به این جزیره نگاه کنید تنها سطوحی سنگی می بینید و دلیل آن استفاده از معادن در این جزیره می باشد.

دیگر زیبایی هایی که اولین مسافران به این جزیره شاهد آن بودند وجود ندارد.

محوطه های تاریخی
محوطه های تاریخی
محوطه های تاریخی

4) سایت های باستان شناسی کویر آتاکاما

#کویر آتاکاما خشک ترین مکان بر روی زمین به حساب می آید. به همین دلیل نقاشی های بزرگی که سالیان سال است بر روی زمین نقش بسته اند بدون کوچک ترین تغییری هنوز پا برجا هستند. از 18 هزار سال پیش تاکنون این نقاشی ها با بادهای منطقه ای سالم مانده اند ولی جالب است که بدانید مسابقات رالی داکار در سال 2009 همه چیز را خراب کرد.

به دلیل خطرات حملات تروریستی این مسابقات از آفریقا به آمریکای جنوبی انتقال یافت ولی متاسفانه مسئولین برگزاری این مسابقه مسیر ها را به خوبی بررسی نکردند و این شد که ماشین های مسابقه از روی این نقاشی ها عبور کردند.

بسیاری از این محوطه های باستانی از بین رفتند و یا آسیب های غیر قابل جبرانی متوجه آن ها شد.

محوطه های تاریخی

5) آرامگاه یونس

#آرامگاه یونس پیامبری که توسط وال بلعیده شد و نزد مسلمانان و مسیحیان مورد احترام بود توسط تروریست های داعش در موصل از بین رفت. این آرامگاه که برای بسیاری از باستان شناسان مهم بود و تحقیات زیادی بر روی آن انجام داده بودند منفجر شد و کاملا از بین رفت.

در جولای سال 2014 نیروهای داعش وارد مسجد شدند و کسانی را که در حال نماز خواندن بودند را به بیرون راندند و شروع به قرار دادن مواد منفجره در قسمت های مختلف این بنای تاریخی کردند.

بعد از انفجار همه چیز از بین رفت و با خاک یکسان شد، حتی خانه های اطراف نیز آسیب دیدند.

بعدها نیز مکان های دیگری بدست این افراد از بین رفت، مانند دیوار باستانی 2700 ساله ی نینوا که در فبریه ی سال 2015 از بین رفت.

محوطه های تاریخی

6) شهر بنین

تا قرن 19 میلادی شهر بنین در دنیا قدیمی ترین سایت باستانی به حساب می آمد. بازرگانان پرتغالی شهری بزرگ تر از Lisbon یافتند که خیابان هایی بسیار  مستقیم داشت و خانه های شهر بزرگ بودند.

در سال 1892 بریتانیایی ها خواستند تا به این منطقه بیایند و تحقیقاتی را انجام دهند ولی دولت های محلی با این درخواست موافقت نکردند. به همین دلیل بریتانیایی ها 10 سرباز را فرستادند تا دولت های محلی را متقاعد سازند ولی هر 10 نفر کشته شدند.

این اتفاق باعث شد تا بریتانیا ارتشی تا دندان مسلح را به جنگ بفرستد و این گونه شد که #شهر بنین با خاک یکسان شد و همه چیز از بین رفت و در آتش سوخت.

این اتفاق مانند این است که در دنیای امروز پاریس و یا آتن در آتش بسوزد و از بین برود و کسی هیچ توجهی نکند.

محوطه های تاریخی

7) دریاچه ارومیه

در سال های 1990 دریاچه ی ارومیه بهشت گردشگران به حساب می آمد. از ویژگی های این دریاچه می توان به آب آبی لاجوردی و زیبایی های محیطی و جانوری آن اشاره کرد و به همین دلیل از سرتاسر دنیا برای دیدن این دریاچه به ایران سفر می کردند. 

بسیاری از گِل این دریاچه برای خواص دارویی اش استفاده می کردند.

از دریاچه ی ارومیه به عنوان #عجایب طبیعی جهان نیز یاد می شود.

در سال های اخیر این دریاچه در خطر خشک شدن و از بین رفتن قرار گرفته است و زندگی بسیاری از جانوران داخل آب های دریاچه به نابودی کشیده شده است. البته با اقداماتی که صورت گرفته شاهد بهبود وضعیت دریاچه هستیم و اتفاق های خوبی برای حیات دریاچه رخ داده است.

محوطه های تاریخی

8) غار Mayrieres

15 هزار سال پیش در نزدیکی فرانسه انسان هایی غارنشین درون یک غار زندگی می کردند و بر روی دیواره ها نقاشی هایی کرده بودند. این نقاشی ها متشکل از حیوانات و طبیعت بود که از نظر تاریخی می توانستند بسیار مهم تلقی شوند.

بعد از گذشت مدتی تعدادی جوان تصمیم گرفتند تا به غار بروند و نقاشی ها را از نو بسازند.

این کارشان باعث شد تا تمامی نقاشی ها از بین برود و این افراد به اشتباه خود پی بردند.

سازمان های فرانسوی تمام تلاش خود را کردند تا نقاشی ها را به حالت اولیه بازگردانند ولی موفق نشدند.

محوطه های تاریخی

9) محوطه های تاریخی سوریه

به دلیل وجود جنگ در کشور سوریه بسیاری از محوطه های تاریخی این کشور با خطر نابودی دست و پنجه نرم می کنند. همانطور که می دانید در منطقه ای که کشور سوریه قرار گرفته از نظر تاریخی بسیار مهم می باشد و بناهای تاریخی زیادی در این کشور وجود دارد.

بسیاری از این بناها به ثبت میراث جهانی یونسکو رسیده اند ولی می دانید که چه اتفاقی برای بسیاری از آن ها افتاده است.

اگر شاهد منفجر شدن و یا تخریب محوطه ای باستانی هستیم به این معنا است که برای همیشه از بین می روند.

محوطه های تاریخی

10) همه چیز در عربستان سعودی

کشور عربستان سعودی با توجه به تغییراتی که در شهرهای خود می دهد بسیاری از بافت های قدیمی و تاریخی شهرها را نیز از بین می برد. به عنوان مثال شهر مکه شاهد تغییرات گسترده ای شده و روز به روز نسبت به گذشته بیشتر عوض می شود.

ساخت خیابان های جدید، هتل ها و ... همگی باعث شده اند تا مکه به مانند قبل نباشد.

بسیاری از سازمان های جهانی و عربستانی در حال انجام فعالیت هایی برای متوقف کردن این ساخت و سازها هستند.

محوطه های تاریخی
محوطه های تاریخی

سخن آخر

نظر شما درباره ی این محوطه های باستانی چیست؟

دیدگاه خود را با ما به اشتراک بگذارید.

آیا این مطلب مفید بود؟

1 دیدگاه

جدید ترین دیدگاه

مهدی

من واقعا افسوس می خورم که تاریخ بشریت باقی نمی ماند البته برای آیندگان بیشتر حالا اگر عکاسی و شبیه سازی شده بودند حرفی نبود ولی اینطوری داعشی ها و طالبان آثار اسلامی و دینی رو از بین می برند آدم از گردشگری و باستان شناسی نومید میشه اگر آثار چندین هزار ساله ی بشریت توی چند لحظه با بمب و .. تخریب بشه و چه چیزی از گذشتگان برای عبرت میمونه .. البته نباید افسوس این دنیا رو خورد که در آخر هم چیزی ازش نمیمونه ولی در مساله تاریخ و عبرت گیری برای آیندگان امری نگران کننده است.

انتشار:22 شهریور 1396

آیا این دیدگاه مفید بود؟

اپلیکیشن کارناوال

با نصب اپلیکیشن کارناوال، کنترل سفر را این بار شما به دست بگیرید. در این اپلیکیشن شما دنیایی از امکانات و خدمات را همیشه و همه جا در جیب خود دارید؛ آشنایی با جاذبه ها و فرهنگ شهرها و کشورهای مختلف، رزرو آنلاین بلیت هواپیما و یا حتی رزرو انواع اقامت بسته به سلیقه و بودجه ای که دارید. اپلیکیشن کارناوال یعنی کنترل سفر در دست شما.

Android

IOS

مجوزها و نمادها

هدف اصلی کارناوال این است که بهترین خدمات گردشگری را به صورت آنلاین به کاربران خود ارائه دهد. هر آن چیزی که برای سفر خود نیاز دارید را از کارناوال بخواهید؛ از آشنایی با جاذبه ها، سوغات و غذاهای محلی تا رزرو آنلاین بلیت هواپیما و انواع اقامتگاه. در هر جا و در هر ساعت از شبانه روز، می توانید به صورت آنلاین خدمات سفر خود را رزرو کنید و یا هر سوالی دارید از ما بپرسید. کارناوال کنترل سفر شماست!

کلیه حقوق مادی و معنوی کارناوال برای شرکت کاروان سفر های هیرمان محفوظ است. استفاده از محتوای سایت تنها در صورت پذیرش شرایط و ضوابط امکان پذیر است.