karnaval.ir

کارناوال

نویسنده ارشد کارناوال

انتشار

09 مرداد 1395

به روز رسانی

15 شهریور 1398

 ایمان قلبی تنها دلیلی است که فارغ از هر دین و آیین ، انسان را به سوی زیارتگاه ها می کشاند . وقتی آماده #سفر می شوی ، حس و حالی معنوی سراسر وجودت را می گیرد . به دنبال آرامشی از جنس ایمان راهی سفر می شوی و شوق رسیدن به مقصد در سراسر مسیر رهایت نمی کند .

هرکس به دنبال هدفی راهی این سفر معنوی می شود ، گاه فقط آرامش و شکر نعمت هدف است ، گاه نیتی از پیش تعیین شده تو را راهی می کند و گاه دعا و راز و نیاز و درخواست معجزه ...

هر چه که هست ، این اعتقاد و ایمان توست که مقصدت را انتخاب می کند ...

امروز در کارناوال راهی یک مقصد زیارتی می شویم ...

آقا علی عباس و شاهزاده محمد(ع)

راهی بارگاه مقدس آقا علی عباس و شاهزاده محمد (ع) می شویم

مسیر هر چه قدر هم که طولانی باشد ، بالاخره به مقصد منتهی می شود، مقصد امروزمان استان اصفهان و شهر بادرود است؛ از جاده اصلی تابلویی که به نام زیارتگاهی مزین است دیده می شود . پس از ورود به جاده فرعی ، تابلو ها در طول مسیر به بهترین شکل مسافران را راهنمایی می کنند . طولی نمی کشد که گنبد زیبایی از دور خودنمایی می کند و پس از آن ما مقصد امروز ما نمایان است .

بارگاه مطهر آقاعلی عباس (ع) و شاهزاده محمد با آن حال و هوای روحانی اش ما را به سوی خود می خواند . فضای صحن حرم حکایت از دنیایی دیگر دارد . عشق و ایمان معجون عجیبی را روانه دل های زائران می کند . حوض میانه ی صحن ، کبوتر ها و بارگاه شهدای گمنام حس و حال عجیبی را در این فضا به ارمغان آورده است . شوق دیدار را از نگاه تازه واردان به صحن می شود خواند . در نگاه کسانی که صحن را ترک می کنند امید دیدار دوباره پیداست .

در بارگاه اما حال و هوای دیگریست . آن فضای روحانی نورانی با آینه کاری های سقف و دیوارها هر زائری را به شوق می آورد ، ضریح مطلا دستها و نگاه های زیادی را به خود دیده است که هر کدام به طلب چیزی از راه دور و نزدیک  آمده اند .

مزار امامزادگان در داخل ضریح پیداست و نجواهایی در کنار ضریح شنیده می شود . آرامش ، تمام آن چیزی است که در فضاهای این چنینی تجربه می شود . و این همان چیزیست که زائران را به ماندن در این بارگاه پایبند می کند .

آقا علی عباس و شاهزاده محمد(ع)
photo by N.Shahnazi

امامزادگان ؛ نگین درخشان کویر

نامشان علی عبّاس و محمّد و کنیه شان ابا ایّوب - ابا اسحاق است. هر دو از فرزندان امام موسی بن جعفر (علیه السلام) و امّ ولد همسر ایشان می باشند .
در مدینه متولد شده اند و در سال 202 یا 203 هجری از مسیر مدینه ـ کویت ـ بصره ـ اهواز ـ شیراز ـ کاشان ـ بادافشان به ایران هجرت کرده و در چهاردهم جمادی الاول سال 203 هجری به شهادت رسیده اند .

کویری که در گذشته هیچ حیاتی در آن نبوده است، به برکت این دو بزرگوار محل عاشقان به اهل بیت عصمت و طهارت گردیده و سالیانه پذیرای بسیاری از زائرین از سراسر کشور اسلامی ایران و حتی كشورهای خارجی است. وجود پر خیر و بركت این دو نگین درخشان در بستر خاک کویر عامل بروز خیر و بركات و رونق این منطقه بوده و باعث افتخار و روشنی دل مردمان بادرود و اطراف آن است. آستان آنان پیوسته محل بروز و ظهور كرامات و خرق عادات و بردن نذورات و مركز استجابت دعا و شفای بسیاری از بیماران بوده و هست. همه‌ ساله بالغ بر دو میلیون زائر به پابوس این امامزادگان شریف مشرف می‌شوند.

آقا علی عباس و شاهزاده محمد(ع)

زندگینامه امامزادگان

هر دو بزرگوار از سلاله پیغمبر اکرم (صلی الله علیه وآله وسلم) بنام امامزاده آقاعلی عباس و امامزاده محمد (علیهم السلام) از فرزندان حضرت امام موسی کاظم (علیه السلام) و برادران حضرت ثامن الائمه علی ابن موسی الرضا (علیه السلام) و حضرت معصومه (علیها السلام) هستند.

بر اساس کتب قدیمی و تاریخ این دو امامزاده عالی مقام به اتفاق حضرت شاهچراغ (علیه السلام) كه بارگاهشان در شیراز پذیرای زائران است و عده دیگری از سادات و موالیان به منظور ملاقات برادر بزرگوار خود حضرت امام رضا (علیه السلام) به ایران آمدند و در راه به حوالی كاشان ، که فرمانروایش در آن زمان عبدالجبار طبرسی نامی  از زمره دوستان اهل بیت عصمت و طهارت (علیهم السلام)بوده ، رسیدند. عبدالجبار به محض اطلاع از ورود ایشان به خدمتشان رسیده و پس از بردن آنها به منزل خود به مدت 17 شبانه روز از آنها پذیرائی كرد . او به دلیل عدم اطمینان به گفتار مامون خلیفه عباسی آنها را از رفتن به طوس بازداشته و اظهار کرده که اقوال و كردار مامون روی حساب سیاست سلطنتی خود استوار است، فعلاً بمانید تا خبر صحیح برسد.

آنها مدتی در حوالی كاشان و فین ماندند ، سپس حركت كرده تا روستای یزدلان و از آن جا به روستای بادافشان (بادرود امروزی) رسیدند. فرمانرواهای این نواحی نیز از آنها به شایستگی پذیرایی کردند و آنها در زمان ماندن در روستاها افراد زیادی را با خود همراه کردند.

پس از شنیدن خبر شهادت حضرت علی بن موسی الرضا (علیه السلام) در روز چهارشنبه هفتم ربیع الاول سال 203 هجری آنها اقامه عزا نمودند .مردم آن نواحی برای عرض تسلیت خدمت امامزادگان رسیدند تا مدت چهل روز گذشت؛ سپس آنها را به حمام برده و لباس عزا را از تنشان بیرون آوردند؛ پس از چندی توقف در قلعه بادافشان با قصد برگشت به وطن به راه افتادند .

خبرچینان خبری مبنی بر اینکه برادران حضرت امام رضا (علیه السلام)  قصد آمدن به طوس برای گرفتن انتقام خون برادرشان را دارند ، به گوش مامون رسانیدند .مامون از شنیدن چنین خبری به وحشت افتاد و فرمان داد تا لشکری بر سر راه آنها قرار گرفته و فرزندان امام موسی کاظم (ع) را به قتل برسانند .
طبق نقل قول ها ، روز چهاردهم جمادی الاولی سال 203 هجری بود كه امامزادگان از  بادافشان در حال كوچ بودند كه لشكر  مأمون رسیده و پس از محاصره ، آب و نان را از ایشان و اصحابشان منع كرده است. پس از گذشت چندین روز  اصحاب آن دو بزرگوار ، یک به یک به شهادت رسیدند .
  آن دو بزرگوار در نیمه شب به قصد فرار از بادافشان بیرون آمده تا بلكه بتوانند خود را از شر لشكر مأمون نجات بدهند و به وطن خود باز گردند . پس از طی مقداری از راه ، در محلی گم شدند و پس از طلوع صبح خود را پشت حصار قلعه بادافشان دیدند. در این لحظه بود كه این دو بزرگوار فرمودند: انالله وانا الیه راجعون.

لشگر مامون دور آنان را گرفتند اما نوادگان پیامبر (ص) تسلیم نشده و چنان شجاعتی به خرج دادند كه باعث حیرت و تعجب گردید . عده ای را به خاک افکندند و وقتی سپاه ناتوان شد، جدایی بین آن دو بر آمدند . حضرت شاهزاده محمد (علیه السلام)  بر آن جماعت حمله كرد، و عده ای را هلاک نمود .  ناگاه یکی از سپاهیان مامون از كمین گاه بیرون آمده و شمشیرش را بر کتف مبارک آن حضرت فرود آورد و او را از اسب به زمین انداخت. سپاهیان دور بدن نازنین او را گرفتند و با شمشیر و خنجر پاره پاره نموده و به شهادت رسانیدند.

سپس همه سپاهیان به سوی حضرت علی عباس (علیه السلام) حمله ور شدند. او نیز بر دشمنان تاخت تا آن كه از كثرت جراحات وارده بر بدن و خونریزی زیاد از اسب روی زمین افتاد. سپاهیان با شمشیر و نیزه و خنجر، بدن مطهر حضرت علی عباس (علیه السلام) را قطعه قطعه كردند و او را به شهادت رسانیدند.

و اینگونه شد که آن دو بزرگوار با شكم گرسنه و لب تشنه همانند جد بزرگوارشان اباعبدالله الحسین (علیه السلام) به فیض شهادت نائل آمدند.

به طوری كه نقل شده اجساد مطهر این دو امامزاده چندین شبانه روز در آن بیابان  افتاده بود و كسی جرات دفن آنها را نداشت تا اینکه شیرزنان خالدآباد به قصد دفن آنها رفتند و مردان نیز به كمك آنها شتافتند و آن دو بزرگوار عالی مقام را در محلی که اکنون بارگاه مجلل ایشان است به خاك سپردند

آقا علی عباس و شاهزاده محمد(ع)

معماری بارگاه

این بارگاه مقدس در مجموعه ای با زیربنای 36000 مترمربع قرار گرفته است که 5000 متر مربع آن مربوط به ساختمان حرم مطهر و صحن های آن می باشد . از کل زیربنا تنها 13000 متر مربع آن با کمی تغییرات و مطابق طرح احداث گردیده است .

امامزاده از دو طبقه تشکیل می شود که 10 رواق و 4 سردرب ورودی در آن وجود دارد .

ارتفاع گنبد 45 متر و قطر آن 23 متر است تمام گنبد مزین به هنر کاشیکاری ، یکی از شاهکارهای معماری ایرانی است . در دو طرف گنبد زیارتگاه دو گلدسته به ارتفاع 40 متر و قطر 3/5 متر خودنمایی می کند .
آینه کاری و گچ کاری نمای داخل گنبد و فضای بارگاه ملكوتی امامزاده آقا علی عباس و شاهزاده محمد (علیه السلام) نشان از ظرافت و دقت دستان هنرمندان کشورمان دارد .ضریح حرم با ابعاد 4 در 5 متر بسیار چشم نواز و از جنس طلا است و سنگ مزارات امام زادگان در داخل آن قرار دارد .

آقا علی عباس و شاهزاده محمد(ع)
آقا علی عباس و شاهزاده محمد(ع)
photo by Mehdi Kalhor

امکانات صحن

هرچند که #سفر های زیارتی به عنصر ایمان مزین هستند اما هر زائری برای سفر نیاز به امکاناتی در مقصد دارد  تا فضای فرهنگی نیز در کنار فضای معنوی برای او ایجاد شود . بدین منظور در طبقه فوقانی حرم ، موزه امامزاده به مساحت 150 متر مربع  و كتابخانه‌ای به مساحت 100 متر و 3000 جلد کتاب به منظور استفاده زائران قرار دارد که در حال حاضر بخش کتابخانه به علت ساماندهی در دسترس نمی باشد .

در قسمت جنوبی صحن مطهر ساختمانی به عنوان مرکز فرهنگی‌ قرآنی برای عموم مردم در نظر گرفته شده است .در گوشه غربی صحن جهت برخورداری زائرین و مسافرین از خدمات درمانی و پزشكی، دارالشفای زیارتگاه خصوصا در ایام تعطیل و اعیاد و سوگواری در خدمت زائرین می باشد. در گوشه پایین صحن نیز  گلزار شهدای گمنام قرار داشته كه مورد توجه و تكریم زائرین این بارگاه قرار دارد.

آقا علی عباس و شاهزاده محمد(ع)

امکانات مجموعه

سفره خانه حضرتی که با هزینه مرحوم حاج ابراهیم سرشکی بنا و در 28 صفر 1387 رسما افتتاح شده است در دو طبقه مجهز به آشپزخانه بزرگ با تمامی امکانات آشپزی و ظرفیت سرویس دهی به 10 هزار نفر در هر وعده و همچنین دو سالن بزرگ اماده ارائه خدمات به زائرین محترم می باشد.

پارکینگ محصور آستان در ضلع غربی مجموعه قرار دارد و علاوه بر آن پارکینگ روبروی میدان گل با ظرفیت اسکان 1000 خودرو، و پارکینگ واقع در پشت میدان گل با ظرفیت 5000 خودرو، و جنب پارک کویری که هنوز آماده بهره برداری نگردیده است؛ آماده استفاده زائرین گرامی می باشد.

فضاهای سبز خارج از صحن امکانات خوبی را برای مسافران دارد . میدان گل نزدیک بلوار ورودی و روبروی باب آقا علی عبّاس و شاهزاده محمد « علیهما السلام » قرار گرفته و دارای سکو های استراحت است . پارک کویری به مساحت 20 هکتار در ضلع جنوب غربی و ابتدای بلوار خروجی وجود دارد و دارای یک حلقه چاه می باشد که با ایجاد سایه و هوای مناسب جهت تلطیف هوای آستانه و پذیرایی از مسافران آماده شده است.

مزرعه ای با وسعت 23 هکتار در فاصله ده کیلومتری غرب آستان احداث شده که محصولاتی از قبیل انار، پسته، غلّات و علوفه برای دامها تولید می کند. عواید حاصله از محصولات پس از فروش صرف هزینه های آستانه می گردد.

یک واحد مرغداری متشکل از دو سالن با ظرفیت پرورش 14 هزار جوجه مرغ واقع در کنار جاده سرآسیاب نرسیده به اتوبان کاشان - اصفهان ایجاد شده و متعلق به آستان است.
برج کفتر خانه به شکل مربع سطح آن 30 متر و ارتفاع آن 6 متر می باشد. این برج آجری می باشد و به صورت شبکه شبکه مخصوص کبوتران در قسمت پشت حمام و جنب کمربندی آستان ساخته شده است.

علاوه بر این 400 باب زائرسرای مفروش و مجهز به پنکه سقفی، 9 باب سوئیت برای مهمانان رسمی ، 3 سالن ، انبار ظروف (شامل ظروف غذا ، وسايل پخت وپز، يخچال ، گاری مخصوص حمل بار، ويلچر، فرش، و ...) ، حمّام (مجهز به 20 دوش و آبگرمکن خورشیدی و ظرفیت خدمت رسانی 1000 نفر در روز ) ، نانوایی ، سرویس های بهداشتی ، مخابرات (شامل دفتر مخابراتی، 8 باجه تلفن کارتی و همچنین جایگاههای ویژه شارژ تلفن همراه) ، شهر بازی ، بازار و کشتارگاه ( جهت ذبح نذورات) ، امکاناتی است که در این مجموعه قرار دارند و در حال حاضر کمپ گردشگری نیز در حال ساخت می باشد.

آقا علی عباس و شاهزاده محمد(ع)

چاه های آب مجموعه

پنج حلقه چاه در نقاط مختلف وجود دارد که سر سبزی و طراوت خیره کننده ای را به این آستان در دل کویر لوت ایران بخشیده است .

این چاه ها عبارتند از:
*چاه شماره یک واقع در پشت بهزیستی بادرود که تا قبل از بهمن 87 آب آشامیدنی آستان را تامین می کرد هم اکنون جهت مصارف کشاورزی استفاده می شود.این چاه به همت یک ارمنی که مورد توجه امامزادگان قرار گرفته بود ، ایجاد شده است.
*چاه شماره دو واقع در پشت پارکینگ و جنب کمپ گردشگری که برای تامین آب فضای سبز و کشاورزی کاربرد دارد.
*چاه شماره سه واقع در پشت آستان و مجموعه فرهنگی در شمال غربی که جهت آبیاری فضای سبز مورد استفاده قرار می گیرد.
*چاه شماره چهار واقع در پارک کویری که از آن برای تامین آب فضای سبز پارک و مصارف کشاورزی استفاده می شود.
*چاه شماره پنج که واقع در مرغداری است و نیازهای آن واحد را برطرف می کند.

آقا علی عباس و شاهزاده محمد(ع)

راه دسترسی

آستان امامزادگان آقاعلی عباس و شاهزاده محمد (علیهما السلام) در بخش امامزاده شهرستان نطنز در فاصله 8 کیلومتری شهر بادرود و در نزدیکی خالدآباد و 38 کیلومتری شمال شرقی شهر نطنز قرار دارد و به فاصله 16 کیلومتری به جاده ترانزیت بندرعباس ـ تهران، وصل شده و در حد فاصل 70 کیلومتری جنوب شرقی کاشان و 60 کیلومتری شمال غربی اردستان است. برای رسیدن به آن ، پس از مشاهده تابلوی راهنما در میانه ی اتوبان قم به اصفهان و بالعکس که به نام امامزاده مزین شده است ،  از اتوبان خارج شده و تابلوها را دنبال کنید . پس از پشت سر گذاشتن شهر بادرود و گذر از بلوار آسفالته ای که به درختان کاج و نارون مزین شده است به امامزاده می رسید.

تماشای تور مجازی بارگاه مقدس آقا علی عبّاس و شاهزاده محمد « علیهما السلام »

آقا علی عباس و شاهزاده محمد(ع)

پیشنهادات کارناوالی

فضای سبز رو به روی امام زاده محل خوبی برای استراحت مسافران است . همچنین محلی هم برای چادر زدن در نظر گرفته شده است .

با توجه خیل کثیر زائرین بهتر است در ایام تعطیل حتما به چادر و دیگر نیازهای مسافرتی با توجه به شرایط فصلی مجهز باشید. در کنار زائرسرا می توانید از خانه هایی که در بادرود به مسافرین اجاره داده می شود ، استفاده کنید.

در سفر به این آستان مقدس ، از زیبایی های شهر بادرود و خالدآباد هم لذت ببرید و بازدید از خانه های تاریخی را فراموش نکنید .

سوغات شهر بادرود ، انار است . اگر در فصل پاییز به آن جا سفر کردید حتما آن را تهیه کنید .

مراسمات مذهبی در این آستان حال و هوای خاصی دارد ، آن را به عنوان مقصد خود در ایام سوگواری مذهبی قرار دهید.

برای آشنایی بیشتر به وبسایت بارگاه مقدس آقا علی عبّاس و شاهزاده محمد « علیهما السلام » سر بزنید.

آقا علی عباس و شاهزاده محمد(ع)
photo by Hossein Kharzadeh

سخن کارناوال

سفرهای زیارتی حال و هوای خاصی دارد ، تجربیات خود را از این حال و هوا در کارناوال به اشتراک بگذارید . آیا سفری به آستان مقدس امامزادگان آقا علی عبّاس و شاهزاده محمد « علیهما السلام » داشته اید ؟ از سفرتان برای ما بگویید . منتظر نظرات و تجربیات شما هستیم.

...

آیا این مطلب مفید بود؟

13 دیدگاه

جدید ترین دیدگاه

Az امیری

خیر نبینن به حق علی ،رفتیم خونه بگیریم بدون هیچ توضیحی ۳۰۰ گرفتن ،بعد رفتیم میبینم تو قبرستون نگهبانی اتاقا رو اتاق کردن اجاره میدن ،بعد میگیم نمیخوایم پولمون رو برنگردندن،ایشالا پول دوا درمون بچه هاشونش بشه

انتشار:01 شهریور 1402

آیا این دیدگاه مفید بود؟

بنام خدا السلام عیلک یا آقا علی عباس (ع) ویا شاهزاده محمد (ع) یاموسی ابن جعفر (ع) خدمت همه مردم ولایت دوست عرض سلام وآرزوی سلامتی وپیرزوی وسربلندی وسرافرزی اسلام وهمه مسلمین به خصوص ملت غیور و شریف وشهید پرور دوستان اجداد وبزرگانم( پدر ومادرم .....) همگی که به رحمت خدا رفتند اصلیتشان زاده شهر خالد باد نطنز بود که اردخواستی به این امامزاده بزگوار داشته اند روحشان وقرین رحمت الهی باد حتی خواستم به شما دوستان بگم ویکی از خوانده مشهور بزرگوار کشور عزیز ما که انشاالله در صحت وسلامت باشندجناب (آقای ایرج خواجه امیری)وپسر بزرگوارشان (احسان خواجه امیری ) وعزیز دیگری از بزرگان وخدمتگزار اروژانس برادر بزرگوار جناب آقای مجتبی خالدی ) ..... ..همگی از سرزمین ولایت مدار خالدآباد وامامزاده آقا عباس (ع) وامامزاده محمد(ع)هستند که خداوند عمر با عزت وسلامت به ایشان عنایت نماید انشاالله الاهم عجل علی ولیک الفرج به عزیزمان( سلطانی خالدی)

انتشار:25 آبان 1401

آیا این دیدگاه مفید بود؟

الان ديگه با نرم افزار هاي بلد و نشان نيازي به اختلاف نيست

انتشار:04 آبان 1401

آیا این دیدگاه مفید بود؟

اپلیکیشن کارناوال

با نصب اپلیکیشن کارناوال، کنترل سفر را این بار شما به دست بگیرید. در این اپلیکیشن شما دنیایی از امکانات و خدمات را همیشه و همه جا در جیب خود دارید؛ آشنایی با جاذبه ها و فرهنگ شهرها و کشورهای مختلف، رزرو آنلاین بلیت هواپیما و یا حتی رزرو انواع اقامت بسته به سلیقه و بودجه ای که دارید. اپلیکیشن کارناوال یعنی کنترل سفر در دست شما.

Android

IOS

مجوزها و نمادها

هدف اصلی کارناوال این است که بهترین خدمات گردشگری را به صورت آنلاین به کاربران خود ارائه دهد. هر آن چیزی که برای سفر خود نیاز دارید را از کارناوال بخواهید؛ از آشنایی با جاذبه ها، سوغات و غذاهای محلی تا رزرو آنلاین بلیت هواپیما و انواع اقامتگاه. در هر جا و در هر ساعت از شبانه روز، می توانید به صورت آنلاین خدمات سفر خود را رزرو کنید و یا هر سوالی دارید از ما بپرسید. کارناوال کنترل سفر شماست!

کلیه حقوق مادی و معنوی کارناوال برای شرکت کاروان سفر های هیرمان محفوظ است. استفاده از محتوای سایت تنها در صورت پذیرش شرایط و ضوابط امکان پذیر است.