karnaval.ir

زهرا میرزایی

نویسنده ارشد کارناوال

انتشار

30 شهریور 1395

به روز رسانی

15 شهریور 1398

بعضی از آدم ها آن قدر در زندگی ما نقش مهمی دارند که به سادگی فراموش نمی شوند و شاید تا آخر عمر هم یاد آن ها از ذهن ما پاک نشود، مرگ پدیده ایست که انسان از دیرباز با آن در جنگ بوده و همیشه هم شکست خورده است.

گاهی دست به هرکاری می زنیم تا پس از مرگ ناممان جاویدان بماند و در ذهن بشریت جایی داشته باشیم و هرگز متوجه نمی شویم که آیا در این کار موفق بوده ایم یا خیر، اما بعضی آدم های دیگر هستند که به نوعی روی زندگی همه ی افراد جامعه و حتی انسان های جهان نقش مهمی را ایفا کرده اند و به همین دلیل یاد آن ها همیشه در گوشه ای از افکارمان زنده است.

یکی از منحصر به فردترین مفاخر و مشاهیر جهان آلبرت انیشتین است که به جرات می توان گفت پدیده ای بود که همه ی جهان را محو خود کرد، خانه ی این دانشمند بزرگ همچنان در شهر برن سوئیس باقی است و در معرض دید عموم می باشد و با بازدید از آن می توان تا حدودی با ابعاد زندگی این فرد بزرگ آشنا شد و یاد آلبرت انیشتین را زنده کرد، به همین دلیل کارناوال به شهر برن رفته و یک روز را در خانه ی آلبرت انیشتین سپری نموده است.

با کارناوال همراه باشید تا ببینیم در خانه ی این مرد بزرگ چه می گذرد.

خانه انیشتین
خانه انیشتین
photo by zahra mirzaei

خانه ی انیشتین در سوئیس

آلبرت انیشتین در مکان های مختلفی زندگی کرد ، اما خانه ی او در شهر برن همچنان با همان کیفیت گذشته باقی مانده است و در فهرست آثار یونسکو هم ثبت گشته و همه ساله گردشگران زیادی را به سمت خود می کشاند. انیشتین بین سال های 1903 تا 1905 میلادی در شهر برن که چهارمین شهر پر جمعیت سوئیس می باشد زندگی می کرد، این شهر پر است از اماکن دیدنی ناب. وی در این سال ها با همسرش میلوا ماریک ( Mileva ) و پسرش هانس ( Hans ) در خانه ای در مرکز برن زندگی می کردند، نام این آپارتمان پیش از این جانکر ( Unteret junker ) بوده است اما امروزه به خانه ی انیشتین شناخته می شود.

گردشگران از جای جای جهان به این شهر می آیند تا گوشه ای از زندگی این فیزیکدان ارزشمند را ببینند و تا حدودی با سبک زندگی او آشنا شوند. منزل او آپارتمانی چهار طبقه است و آن ها در طبقه ی دوم این آپارتمان زندگی می کردند. خانه ی او پر است از وسایل جور واجور جالب که در ادامه بیشتر با آن ها آشنا می شویم.

به طور کلی خانه ی او اصلا مکانی لوکس و گران قیمت نیست بلکه بسیار کوچک و دوست داشتنی می باشد، حتی او در زمان زندگی اش مستاجر این خانه بوده و طبقه ای از این آپارتمان متعلق به او نبوده است، این آپارتمان از لحاظ این که انیشتین 5 مقاله ی مهمش را سال 1905 میلادی یعنی همان زمانی که در این خانه ساکن بوده است نوشته بسیار مهم وارزشمند گردیده است.

آرام آرام وارد خانه ی بزرگ ترین فیزیک دان تاریخ می شویم.

خانه انیشتین
photo by zahra mirzaei

آپارتمان انیشتین در شهر برن سوئیس را در ویدئو تماشا کنید

ورودی خانه ی انیشتین

خانه ای در خیابان مرسر ( Mercer ) که از نظر معنوی با همه ی خانه های این خیابان فرق می کند، برای همه عزیز و دوست داشتنی است؛ خانه ای با بلوک های طوسی رنگ.

پیاده روی همه ی این خیابان سقف دارد و به صورت دالان دالان می باشند که برای ورود به ساختمان ها باید از دالان ها عبود کرد، تنها تفاوت خانه ی انیشتین با دیگر خانه ها حروف قرمز رنگی است روی قسمت ورودی نصب شده و روی آن ها نوشته شده. خانه ی انیشتین.

منزل او در پلاک 49 واقع شده است، باید از راه روی منتهی به پلکان چوبین زیبا بالا رفت تا به سالن اصلی خانه اش رسید.

خانه انیشتین
خانه انیشتین

داخل خانه

در ابتدا وارد ورودی اصلی می شویم، محیطی کوچک که با یک پنجره روشن می شود و ما را به نقاط مختلف خانه هدایت می کند؛ یک اتاق استراحت، یک اتاق پذیرایی و یک سرویس بهداشتی. این تمام خانه ی انیشتین است.

یک یک به بخش های مختلف سر می زنیم:

خانه انیشتین

1 ) اتاق نشیمن

در انتهای اتاق نشیمن دو پنجره وجود دارد که تمام نور خانه را تامین می کند، پنجره هایی مزین شده با نرده هایی زیبا که در حال حاضر عکسی بزرگ از انیشتین روی آن نصب شده است.

داخل این قسمت مبلمان هایی که مربوط به همان زمان است وجود دارد، مبلی راحتی به همراه یک میز دایره شکل که محل مطالعه ی این دانشمند بوده است. دیوارهایی با کاغذ دیواری هایی با طرح گل و مزین شده با چندین قاب عکس که او به همراه خانواده و دوستانش را نشان می دهد.

چند گلدان برای زیبایی اتاق هم استفاده شده که این ها تنها وسایل زینتی این اتاق هستند اما همگی با هم محیطی پر از آرامش را خلق کرده اند. اتاق نشیمن او تقریبا خالی اما زیباست، وسایل تحقیقاتی و کتاب های او جمع آوری شده اند و در طبقه ی سوم این آپارتمان در معرض دید عموم هستند. 

خانه انیشتین
انیشتین
خانه انیشتین

2 ) اتاق خواب

آپارتمان انیشتین در شهر برن تنها یک اتاق خواب و یک محل کوچک برای خواب کودکشان بوده است. اتاق خواب او یک تخت در قسمت میانی و یک کمد برای لباس هایشان دارد. تخت آن ها به سبک آلمان قدیم می باشد و تزدینات زیادی ندارد و شبیه به دیگر قسمت های آپارتمان ساده اما زیبا می باشد.

قسمتی که برای خواب کودکشان بوده در حقیقت قسمتی از اتاق نشیمن است که با پارتیشن و دربی چوبی از سالن اصلی جدا شده است. در این بخش از خانه کمدهای ویترین مانندی برای قرار گیری وسایل وجود دارد و یک تخت خواب کوچک هم که برای فرزندشان بوده در همین جا دیده می شود، طرح و رنگ سفید و روشن این قسمت حس آرامش خاصی را القا می کند.

جالب است بدانید سرویس بهداشتی خانه که اغلب وسایلش چوبی است در حال حاضر امکان بازدید و ورود ندارد.

انیشتین
خانه انیشتین

3 ) موزه ی انیشتین

شاید در ابتدا توقع داشتید که آپارتمان کوچک انیشتین پر باشد از وسایل تحقیقاتی و کتاب های قطور علمی، همین طور هم بوده است، اما خانه ی انیشتین از سال 1977 میلادی تحت نظر و مراقبت انجمن انیشتین بوده و آن ها تمامی وسایل تحقیقاتی و علمی او را از خانه اش جمع آوری و به طبقه ی سوم آپارتمان انتقال دادند و این طبقه را به موزه ای برای علاقمندان به آشنایی با زندگی و تحقیقات علمی او تبدیل نمودند.

در این موزه 550 شی وجود دارد که برخی از آن ها اصلی نیستند و کپی وسایل اصلی می باشند، همچنین 70 فیلم سینمایی که از آلبرت انیشتین و زندگی او ساخته شده است هم در این موزه وجود دارند. انیمیشن های گوناگون که مخصوص کودکان و بزرگسالان می باشد هم در این قسمت قابل مشاهده اند که همه نبوغ او را نشان می دهند.

با بازدید از این موزه و خانه ی او می توان کاملا با جنبه ی علمی و حرفه ای و زندگی خصوصی آلبرت انیشتین آشنا شد، انواع مقالات بلند و بالای او هم در این موزه وجود دارند. به احتمال زیاد انیشتین 5 مقاله ی اصلی خود را از جمله نظریه ی کوانتومی را در این خانه نوشته است.

از آنجایی که مردمان شهر برن به زبان آلمانی صحبت می کنند در این موزه راهنمایانی هستند که آثار و زندگینامه ی انیشتین را به زبان انگلیسی هم توضیح می دهند، حتی آن ها می توانند با زبان اشاره برای ناشنوایان هم توضیح دهند.

همچنین اگر بازدیدکنندگان علاقه داشته باشند که در فرصتی کم با ابعاد زندگی او آشنا شوند می توانند ویدئوی 20 دقیقه ای که از این مکان و زندگی انیشتین تهیه شده است را تماشا کنند.

البته این طبقه ی کوچک از یک آپارتمان در برن قاعدتا برای فرد بزرگی مانند انیشتین کافی نیست به همین منظور بخشی از موزه ی اصلی سوئیس را به انیشتین و آشنایی با کار و زندگی او اختصاص داده اند که می توانید از آن هم دیدن نمایید.

موزه انیشتین
موزه انیشتین
موزه انیشتین

موزه ی انیشتین در شهر برن را در ویدئوی زیر ببینید

افتتاحیه خانه ی انیشتین

در 28 ژوئن سال 1977 میلادی بود که دکتر ماکس فلاکیجر پیشنهاد عمومی کردن خانه ی انیشتین را داد تا علاقمندان به او بتوانند از نزدیک با این پدیده ی منحصر به فرد علم جهان آشنا شوند، وی انجمن یا باشگاه طرفداران انیشتین را تاسیس کرد و موفق شد در 4 مارس سال 1979 میلادی هم زمان با صدمین سال تولد آلبرت انیشین درب خانه ی او را برای عموم باز کند.

در حال حاضر انجمن طرفداران انیشتین 250 عضو دارد و با برگزاری جشنواره و تشکیل جلسات سعی در محیا کردن مکانی برای بزرگداشت یاد این دانشمند گران قدر دارند، شما هم می توانید با مراجعه به موزه ی انیشتین عضو این انجمن شوید.

آپارتمان انیشتین
خانه انیشتین

بازسازی خانه ی انیشتین

در سال 2005 میلادی پس از گذشت 26 سال با دقت و وسواس زیاد بازسازی شد. در این کار برخی حامیان و دوست داران انیشتین با هم شریک شدند و با همکاری هزینه ی بازسازی این خانه ی زیبا را تامین نمودند.

در این مرمت راه پله، ورودی و شومینه ی خانه تعمیر شد و برخی وسایل مانند مبلمان بسیار قدیمی تعویض و به طبقه ی سوم انتقال یافتند، در تمامی مراحل مرمت و بازسازی خانه ی انیشتین سعی شد تا شکل زندگی او هرچه بهتر برای بازدیدکنندگان شرح داده شود.

امروزه سالانه 40,000 نفر از آپارتمان انیشتین در شهر برن سوئیس بازدید می کنند و همه روزه نیز بر تعدادشان افزوده می شود.

خانه انیشتین
خانه انیشتین

آلبرت انیشتین که بود ؟

آلبرت انیشتین ( Albert Einstein ) بزرگترین فیزیکدان قرن بیستم میلادی بود، وی د ر23 اسفند ماه سال 1257 شمسی ( 1879 میلادی ) در شهر اولم کشور آلمان متولد شد.

او صاحب نظریات مهم و ارزشمندی مانند نظریه نسبیت، هم ارزی جرم و انرژی می باشد که نظریه ی نسبیت علت اصلی آوازه ی او است. آلبرت انیشتین نقش مهمی در اثبات نظریه ی کوانتوم و مکانیک آماری ایفا کرده است.

او قانون فتو الکتریک را کشف کرد و به همین دلیل برنده ی جایزه ی نوبل سال 1921 میلادی گشت که این جایزه از برترین افتخارات او می باشد، زندگی پر فراز و نشیب این دانشمند بسیار قابل توجه است که باهم نگاهی اجمالی به آن می اندازیم.

آلبرت در خانواده ای یهودی به دنیا آمد و یک سال بیشتر نداشت که از اولم به مونیخ نقل مکان کردند و در سال های اولیه ی زندگی اش همراه پدر و برادرش در کارگاه لوله کشی مشغول به کار بود. در این سال ها به دلایل گوناگون مانند دیر صحبت کردن او و عدم علاقه به تحصیل، زیاد مورد توجه اطرافیانش قرار نمی گرفت.

همانطور که حتما تا به حال شنیده اید او به درس خواندن علاقه ای نداشت و حتی ویلونی که مادرش در خانه به او آموزش می داد را هم بعد از مدتی کنار گذاشت اما کم کم به برخی مباحث علمی علاقه نشان می داد تا این که باری دیگر خانواده اش از مونیخ عازم شهر پیوا در ایتالیا شدند اما انیشتین یک سال دیگر برای تمام کردن دبیرستان در مونیخ ماند و در آخر هم آن را رها کرد و پیش خانواده اش رفت و مدرک مقطع متوسطه را کسب نکرد اما در همان زمان ها بود که در ذهنش افکاری جریان داشت که بعدها به او در نظریه ی نسبیت بسیار کمک کرد.

در آخر خانواده اش او را به کانتون آرگاو ( شهری در شمال سوئیس ) فرستادند تا تحصیلاتش را ادامه دهد وی در آنجا مشغول به خواندن رشته ی تحصیلی الکترومغناطیس کرد و در سال 1896 میلادی موفق شد دیپلمش را بگیرد.

سپس به زوریخ رفت و در آن جا مشغول خواندن رشته ی پلی تکنیک شد، او پس از اتمام تحصیلاتش نتوانست کاری پیدا کند و اغلب گرایشات مذهبی او را علت اصلی این اتفاق می دانند.

در نهایت او توانست در موسسه ی ثبت اختراع استخدام شود و به تحقیق و مطالعه بپردازد که همین تحقیقات به نظریه های گوناگون او منتهی گشت و آلبرت را به یکی از مشهورترین فیزیک دانان تبدیل کرد.

زندگی انیشتین بسیار گسترده است و امکان پرداختن به همه ی زوایای آن در این مجال نمی گنجد. وی در سال 1955 میلادی درگذشت. پزشکان به دلیل نبوغ زیاد وی و بزرگی سر او نسبت به بدنش جمجمه ی او را باز کردند و به بررسی مغزش پرداختند. این کار 7 و نیم ساعت پس از مرگ وی انجام گرفت و در نهایت متوجه شدند قسمت کورپوس کالوزوم مغز او نسبت به دیگران بسیار بزرگ تر می باشد، به همین دلیل انیشتین مثالی برای هوش و نبوغ و تفکر شده است. 

انیشتین
خانه انیشتین
خانه انیشتین

دسترسی و هزینه

آپارتمان انیشتین در شهر برن در 200 متری برج ساعت معروف برن واقع شده است این ساعت جزو یکی از مشهور ترین آثار تاریخی یونسکو در سوئیس است به همین دلیل پیدا کردن این خانه کار بسیار آسانی می باشد. این خانه کاملا مابین خیابان های کرامگس ( kramgasse ) و مونسترگ ( munstrgasse ) در مرکز شهر برن قرار دارد.

از ساعت 10 صبح تا 5 بعد از ظهر می توانید برای بازدید از خانه ی انیشتین اقدام نمایید، و در نظر داشته باشید که آخرین نفری که اجازه ی ورود پیدا می کند ساعت 4 و 45 دقیقه است و دیرتر از این ساعت اجازه ی ورود ندارید و بازدید از خانه ی انیشتین هم به این صورت است که بازدیدکنندگان به گروه های 20 نفری تقسیم شده و وارد می شوند تا ازدحام جمعیت در هنگام بازدید ایجاد نشود.

هزینه ی خرید بلیت بازدید از خانه ی انیشتین 6 سوئیس فرانک یا معادل حدودا 20 هزار تومان می باشد.

به دلیل مرکزیت محل خانه ی او می توانید از همه ی وسایل نقلیه ی عمومی و حتی پیاده از مرکز شهر برن به خانه ی انیشتین بروید.

آدرس: سوئیس، شهر برن، منطقه کرم گسی، خانه انیشتین.

.Address: Kramgasse 49, 3000 Bern 8, Switzerland

خانه انیشتین در شهر برن سوئیس

توصیه کارناوال

شهر برن چهارمین-بزرگ ترین شهر سوئیس می باشد و اماکن دیدنی بسیار زیادی هم دارد.

به شما توصیه می کنیم از همه ی اماکن دیدنی آن مانند برج ساعت، کلیسای فرانسوی، برج زندان، باغ گیاه شناسی، باغ گل رز و ... دیدن کنید که زمان زیادی هم از شما نمی گیرد، حتی تورهای گردشگری هم وجود دارند که شما را پیاده به این طرف و آن طرف شهر می برند و همه ی نقاط دیدنی آن را به شما نشان می دهند، که از حدود 200 هزارتومان به بالا هزینه دارند. برای مثال می توانید از این وب سایت تور گردشگری برن را تهیه نمایید.

هوای شهر برن هم در اغلب مواقع ابری و بارانی است و دمایی حدود 26 درجه سانتی گراد دارد، حتما پیش از سفر آب و هوا را بسنجید تا سفری لذت بخش تر داشته باشید.

خانه انیشتین

سخن آخر

آیا تا به حال به شهر برن کشور سوئیس سفر کرده اید؟

آیا دوست دارید خانه ی انیشتین را از نزدیک ببینید؟

نظر و پیشنهاداتتان را با ما در میان بگذارید و اگر مکان خاصی را در نظر دارید حتما از طریق این لینک ما را مطلع کنید.

زمانی موفق خواهی شد که شوقت به موفقیت، بیشتر از تَرست از شکست باشد.

آیا این مطلب مفید بود؟

3 دیدگاه

جدید ترین دیدگاه

همان روح معنوی اینشتن. جنس اور ا در علم ثابت کرده... ومعولی نبوده... وچهرهش میگه.. اب هست... وخودش ستاره وسنگ بوده شرط می بندم... جانان

انتشار:01 بهمن 1401

آیا این دیدگاه مفید بود؟

منوچهر

از ارائه این مطلب زیبا سپاسگذارم،ونکته ای که باید ذکر کنم اینکه،نه خانه کوچک،نه خانه بزرگ،نه ثروت و تهی دستی،هیچ کدام علت نبوغ نیستند چه بسیاری از لردهای انگلیسی و فرانسوی مثل لرد کلوین،کارو و دیگران بوده اند که به جریان توسعه علمی جهانی شتابی در خور داده اند ولی نکته مهم این است که در کجا زندگی میکنی؟چه بسا اگر انیشتین به آمریکا نمیرفت دچار مشکلاتی میشد که معمولا نوابغ و هنرمندان بزرگ را در بحران های زندگی سردرگم میکرد ای کاش میشد در بین قدرقدرتهایمان کسی را یافت که اهل مطالعه تمدنها بود و بدون شعار برتری جوامع موفق را می پذیرفت و الگوهای پیشرفت را از آنها میگرفت و بر قامت توانای کشورمان میپیچید تا مغزها نه تنها فرار نکنند بلکه اینجا را به عنوان آرمان شهر میدیدند،می آمدند و برکتشان را بر میلیونها محروم و مستضعف می افشاندند.آری انیشتین از جائی فرار کرد و به آمریکا رفت که شاید مهاجرت به آنجا آرزوی خیلی از متخصصان و تیزهوشان ما باشد.خدایا وطنم را سر بلند گردان و مردمش را لیاقت خلیفه بودن خلایق عطا بفرما.

انتشار:07 مهر 1395

آیا این دیدگاه مفید بود؟

مسعود

البته زمانی که توی این خونه زندگی میکرده هنوز "انیشتین" (که ما میشناسیم) نشده بوده همهء نوابغ دنیا، از چند پله پایین تر شروع کردن و پله های ترقی رو طی کردن و به اینجا رسیدن خونهء انیشتین توی آمریکا رو برید ببینید! :دی (خودمم ندیدمش هنوز!) مطمئنم اون از این بزرگتره ممنون از پست قشنگتون خونهء قشنگی داشته آلبرت جان، وسط یه شهر قشنگ اروپایی ، هرچقدر هم کوچیک باشه، اما زندگی توی همچین جایی لذتبخشه

زهرا میرزایی

سلام دوست کارناوالی عزیز در آینده حتما به خانه های دیگر انیشتین هم سفر خواهیم کرد. با تشکر از نظر خوب و انرژی مثبتتان

05 مهر 1395

انتشار:05 مهر 1395

آیا این دیدگاه مفید بود؟

اپلیکیشن کارناوال

با نصب اپلیکیشن کارناوال، کنترل سفر را این بار شما به دست بگیرید. در این اپلیکیشن شما دنیایی از امکانات و خدمات را همیشه و همه جا در جیب خود دارید؛ آشنایی با جاذبه ها و فرهنگ شهرها و کشورهای مختلف، رزرو آنلاین بلیت هواپیما و یا حتی رزرو انواع اقامت بسته به سلیقه و بودجه ای که دارید. اپلیکیشن کارناوال یعنی کنترل سفر در دست شما.

Android

IOS

مجوزها و نمادها

هدف اصلی کارناوال این است که بهترین خدمات گردشگری را به صورت آنلاین به کاربران خود ارائه دهد. هر آن چیزی که برای سفر خود نیاز دارید را از کارناوال بخواهید؛ از آشنایی با جاذبه ها، سوغات و غذاهای محلی تا رزرو آنلاین بلیت هواپیما و انواع اقامتگاه. در هر جا و در هر ساعت از شبانه روز، می توانید به صورت آنلاین خدمات سفر خود را رزرو کنید و یا هر سوالی دارید از ما بپرسید. کارناوال کنترل سفر شماست!

کلیه حقوق مادی و معنوی کارناوال برای شرکت کاروان سفر های هیرمان محفوظ است. استفاده از محتوای سایت تنها در صورت پذیرش شرایط و ضوابط امکان پذیر است.