karnaval.ir

فهیمه دزفولی

نویسنده ارشد کارناوال

انتشار

09 مرداد 1397

به روز رسانی

15 شهریور 1398

خبرگزاری ایسنا درباره پرونده مربوط به خانه فرخزادها مجموعه گزارش‌هایی را طی هفته‌های اخیر منتشر کرده است. با پیگیری‌های انجام شده از سوی بازماندگان فرخزاد و دوستداران تاریخ ادبیات معاصر، توجه ها به مساله ارزش تاریخی این بنا جلب شد. با وجود آنکه در ابتدا برای مسوولان میراث فرهنگی استان شبهاتی پیرامون تعلق داشتن خانه به خانواده فرخزاد وجود داشت؛ اما هم اکنون خانم سپیده سیروس‌نیا -معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی استان تهران- می‌گوید:

بعد از بررسی اسناد اولیه، تعلق داشتن این خانه به پدر فروغ فرخزاد (در گذشته) محرز شده و اقدامات اولیه برای ثبت ملی آن در دست انجام است.

پس از خبر ناخوشایند خراب شدن خانه فروغ فرخزاد در محله دروس که دو سال پیش اتفاق افتاد در هفته‌های اخیر بار دیگر خبرهایی مبنی بر تمایل مالکانِ کنونی به تخریب و نوسازی خانه‌ پدری فرخزاد در امیریه تهران منتشر شد و افکار عمومی را نسبت به بی‌توجهی میراث فرهنگی برای تنها اثر باقی مانده از خانواده فرخزاد جلب کرد. مسوولان دفتر ثبت میراث فرهنگی استان تهران نخست اعلام کردند نسبت به مالکیت پدر خانواده فرخزاد بر این خانه در سال‌های گذشته شک و تردید وجود دارد و تا زمانی که سندی برای تایید این مساله به دست‌‌شان نرسد، امکان بررسی‌های بیشتر نیست. خوشبختانه هم اکنون اسناد لازم برای اثبات این تعلق تاریخی به خانواده فرخزاد، گردآوری شده‌اند.

سپیده سیروس‌نیا که در روزهای گذشته منتظر اسناد جدیدی از این خانه بوده است، بعد از بررسی سندها، به خبرنگار ایسنا گفت:

سندی که به دست‌مان رسیده، نشان می‌دهد زمانی این خانه متعلق به محمد فرخزاد -پدر فروغ- بوده و او خانه را سال‌ها بعد به شخص دیگری فروخته است و چند بار دیگر این خانه دست به دست شده تا به وارثان امروزی رسیده است.

وی ادامه داد:

عکس‌هایی نیز از خانه به دست‌مان رسیده که باید آن‌ها را با تصاویری که متعلق به زمان حضور خانواده فرخزاد در آن خانه است تطابق دهیم، هرچند گویا خانه تا دهه ۵۰ تغییرات زیادی کرده، اما سندی که وجود دارد، نشان می‌دهد خانه متعلق به پدر فروغ فرخزاد بوده است.

سیروس‌نیا همچنین درباره نحوه ثبت این خانه پس از تایید اسناد گفت:

می‌توان خانه را به اسم اینکه خانه پدری فروغ بوده ثبت کرد، بر اساس معیارهای موجود برای ثبت، وقتی بنایی متعلق به یکی از مشاهیر باشد حتا معماری آن در ثبت خانه زیاد تاثیرگذار نیست. اما متاسفانه یک مشکل داریم، اینکه با توجه به داشتن مالکان خصوصی کارشناسان ما در حال حاضر امکان ورود به بنا را ندارند و قاعدتا برای تهیه‌ نقشه به مشکل برخورد می‌کنیم.

او اشاره کرد:

در حال انجام کارهای اولیه برای ثبت ملی خانه هستیم، اگرچه نقشه‌ بنا را نداریم. با این وجود پرونده‌ آن را آماده می کنیم و برای ثبت به اداره کل ثبت آثار تاریخی می‌فرستیم.

همچنین در راستای لزوم ثبت اضطراری خانه فروغ به عنوان میراثی از ادبیات معاصر ایران، فرهاد نظری -مدیر اداره کل ثبت آثار تاریخی- گفت:

این پرونده باید در کمیته‌ ثبت بررسی شود. به نظر می‌رسد امکان ثبت این خانه وجود دارد.

او با اشاره به اینکه این بنا دارای ارزش‌های فرهنگی، تاریخی و ادبی است و فروغ بسیاری از شعرهایش را این‌جا سروده اضافه کرد:

این خانه در ادبیات معاصر ایران حضور دارد و با توجه به شخصیت ممتاز فروغ از منظر شعر و ادب طبیعتا این بنا می‌تواند واجد ارزش‌های تاریخی فرهنگی باشد. پرونده‌ ثبت این خانه تا هفته‌ آینده در کمیته‌ ثبت مطرح می‌کنیم تا نظر اعضا را به دست آوریم.

مدیر اداره کل ثبت آثار همچنین از انجام مذاکراتی با شهرداری منطقه پیرامون رد درخواست مالک نسبت به بازسازی خبر داد:

از استان تهران خواسته‌ایم تا پرونده را به صورت آنی و اضطراری تهیه کرده و به دفتر ثبت بفرستند. امیدواریم تا هفته‌ آینده در کمیته‌ ثبت مطرح شود، به محض اینکه ارزشمند بودن خانه تایید شود، ثبت خواهد شد.

لازم به ذکر است با انتشار نخستین خبرها در روزهای گذشته نسبت به احتمال تخریب این خانه، محمد شهرآبادی -معاون شهرسازی و معماری شهرداری منطقه ۱۱ تهران- نیز اعلام کرده بود:

مالک فعلی برای تخریب و نوسازی ملک درخواست داده است و در حال حاضر برای این ملک پرونده‌ای تشکیل شده اما موضوع از لحاظ اداری و بررسی‌های لازم در حال پیگیری است.

شهرآبادی با تاکید بر جدیت شهرداری منطقه ۱۱ برای حفظ و صیانت از میراث فرهنگی و ساختمان‌های دارای ارزش تاریخی افزود:

منتظر اظهار نظر قطعی سازمان میراث فرهنگی درباره ارزش تاریخی و فرهنگی ملک هستیم و تا این لحظه صرفا برای این درخواستِ مالک در شهرسازی منطقه تشکیل پرونده شده است.

خانه محله امیریه خانواده فرخزاد، مکانی است که شاعر معاصر فروغ فرخزاد 13 سال از عمر خود را در آن زندگی کرده است و قدمتی حدود ۸۰ تا ۹۰ سال دارد. در سال‌های اخیر برخی از علاقه‌مندان به شعرهای او هر از چندگاهی در این خانه را می زدند تا بتوانند اتاق فروغ را که شکل و شمایلش هنوز دست نخورده باقی مانده است ببینند و مالک هم این اجازه را به آنها می داد.

حیاط خانه فروغ

خانه محله امیریه خانواده فرخزاد

اخبار روز گردشگری را در کارناوال دنبال کنید.

گاهی عکس می‌گیرم، بیشتر می‌نویسم، ساعات اداری را پشت مانیتور می‌گذرانم، عصرها در ترافیک می‌مانم، صبح‌ها بین صفحات کتاب و صدای فروشنده‌های مترو چرت می‌زنم‌‌، آخر هفته‌ها را با دوست و آشنا کافه و پارک می‌روم؛ اما لابه لای این روزمرگی‌ها زندگی هم می‌کنم. لابه‌لای

...

آیا این مطلب مفید بود؟

0 دیدگاه

جدید ترین دیدگاه

اپلیکیشن کارناوال

با نصب اپلیکیشن کارناوال، کنترل سفر را این بار شما به دست بگیرید. در این اپلیکیشن شما دنیایی از امکانات و خدمات را همیشه و همه جا در جیب خود دارید؛ آشنایی با جاذبه ها و فرهنگ شهرها و کشورهای مختلف، رزرو آنلاین بلیت هواپیما و یا حتی رزرو انواع اقامت بسته به سلیقه و بودجه ای که دارید. اپلیکیشن کارناوال یعنی کنترل سفر در دست شما.

Android

IOS

مجوزها و نمادها

هدف اصلی کارناوال این است که بهترین خدمات گردشگری را به صورت آنلاین به کاربران خود ارائه دهد. هر آن چیزی که برای سفر خود نیاز دارید را از کارناوال بخواهید؛ از آشنایی با جاذبه ها، سوغات و غذاهای محلی تا رزرو آنلاین بلیت هواپیما و انواع اقامتگاه. در هر جا و در هر ساعت از شبانه روز، می توانید به صورت آنلاین خدمات سفر خود را رزرو کنید و یا هر سوالی دارید از ما بپرسید. کارناوال کنترل سفر شماست!

کلیه حقوق مادی و معنوی کارناوال برای شرکت کاروان سفر های هیرمان محفوظ است. استفاده از محتوای سایت تنها در صورت پذیرش شرایط و ضوابط امکان پذیر است.