karnaval.ir

مینا جعفری

انتشار

21 اردیبهشت 1395

به روز رسانی

16 دی 1399

" کوله پشتی تو ، دوست توست ... "

این جمله وقتی برایت معنا پیدا می کند که بسیار سفر کرده باشی تا بدانی ، در طول سفر ، در انتظار #هواپیما و #قطار بعدی و یا در حالی که سرد و تنها میان #جنگل زیر باران مانده ای ، کوله ات تمام دارایی توست .

البته هنگامی دوست تو خواهد بود که آن را کارآمد و پر کرده باشی ، نه بیهوده و ناکارآمد .

مطمئنا وقتی خسته از بار زیادی هستی که بیهوده در کوله ات قرار داده ای ، علاقه ای به آن نداری ، میدانیم .

اما وقتی میان کوه و دشت تمام آنچه را که به آن نیاز داری و ضروری است را از داخل آن دربیاوری ، متوجه می شوی که بهترین دوست توست .

کارناوال ، بعد از آموزش دادن ترفندهایی برای بستن چمدان ، تصمیم به نوشتن مطلبی درباره ی #راهکارهایی برای بستن کوله پشتی گرفت .

امروز ، از انتخاب کوله و وسایل داخل آن ، تنظیم کوله بر روی شانه و نوع چینش و پخش بار در آن خواهیم گفت .

بنابراین با ما همراه باشید ...

نکاتی برای بستن کوله پشتی

کجا می روی ؟ چند روزه ؟

مهم ترین نکته همین است که بدانی چند روزه #سفر می کنی و برای اقامت خود به چه وسایلی نیاز داری .

در واقع نوع کوله پشتی و وسایل داخل آن را نوع سفر ، تعداد روزهای آن و مکان اقامت شما مشخص می کند .

اگر سفری یک روزه دارید ، کوله پشتی 30 تا 40 لیتری برای شما کافیست ، اما اگر سفری چند روزه پیش رو دارید ، باید به دنبال تهیه کردن #کوله پشتی با حجمی بین 50 تا 80 لیتر باشید .

بنابراین کوله ات را صحیح انتخاب کن تا جا برای وسایل کم نیاوری و یا کوله را ، تنها به این خاطر که بزرگ است و جا فراوان بیهوده پر نکنی .

می گویند : " هر چه کوله شما بزرگ تر باشد ، شما هم وسایل بیشتری را حمل می کنید . " بنابراین این جمله را همیشه به خاطر داشته باش .

نکاتی برای بستن کوله پشتی

2) انتخاب پوشاک و وسایل

این مرحله نیز مانند مورد قبل ، بستگی به نوع سفر شما دارد .

اما در ادامه مواردی را که به طور کلی در سفرهای یک تا چند روزه مورد نیاز است را ذکر خواهیم کرد :

1) پوشاک مناسب فصل و پوشاک گرم ، به تعداد مناسب

2) پانچو

3) کفش کوهپیمایی

4) صندل اسپرت

5) وسایل مانند چراغ قوه ، قطب نما و ...

6) کیسه خواب

7) چادر و زیر انداز چادر

8) آذوقه ی آب و غذا

    و ...

بعد از اینکه تمام این ها را لیست کردی ، آن ها را روبه روی خود بچین و تمامی زیپ ها و بند های کوله ات را هم باز بگذار .

حالا وقت آن رسیده است تا کوله پشتی خود را ببندی ...

نکاتی برای بستن کوله پشتی
نکاتی برای بستن کوله پشتی

بستن کوله پشتی

این قسمت هم لذت بخش است و هم مهم .

بنابراین در ادامه ، نکاتی را خواهیم گفت که رعایت کردن آن باعث می شود تا کوله خود را کارآمد و سبک ببندید :

1) وسایلی و پوشاکی را که در طول روز به آن نیاز ندارید را در قسمت های زیرین کوله جای دهید ، مانند کیسه خواب ، زیرانداز ، چادر ، کفش کوه و ...

2) لباس خواب خود را ، در میان کیسه خواب بگذارید تا همراه آن فشرده شده و جای زیادی نگیرد .

3) لباس های خود را لوله کنید ، اینکار حجم آن ها را خیلی کم خواهد کرد . حتی می توانید آن ها را در میان فضاهای خالی بین وسایل سخت کوله قرار دهید .

4) از کیسه های فشرده سازی استفاده کنید ، شما تعداد زیادی لباش را درون آن ها قرار می دهید ، اما بند ها و کش هایی که به صورت ضربدری روی آن ها قرار دارد ، به شما این امکان را می دهد تا آن ها را فشرده کنید .

نکاتی برای بستن کوله پشتی

کیسه های فشرده سازی

کیسه های فشرده سازی
کیسه های فشرده سازی

چی رو کجا بزاریم ؟

معمولا در کوله پشتی ، یک سری وسایل جای خاص دارند تا دسترسی به آن ها راحت باشد ، در ادمه از آن ها برایتان می گوییم ، اما به خاطر داشته باشید که بسته به نوع فعالیت شما این چینش می تواند متفاوت باشد .

1) بادگیر و یا پانچو را در قسمت بالایی کوله قرار می دهند تا به هنگام بارش باران یا برف ، به راحتی بتوان به آن دسترسی داشت .

2) جی پی اس ، نقشه ، قطب نما و ... نیز در محلی خشک ، در زیپ خای خارجی و بر روی کوله قرار می دهند .

3) مخزن سوخت را همیشه خارج از کوله بگذارید .

4) بطری آب را دم دست و در قسمت های مشخص شده در راست و یا چپ کوله بگذارید .

5) چادر و زیرانداز آن را نیز می توان به زیر کوله متصل کرد .

6) وسایلی مانند عینک آفتابی ، قطب نما ، قمقمه آب ، نقشه و ... که در طول روز به آن ها احتیاج پیدا می کنید را نیز جلوی دست قرار دهید . حتی می توانید از یک کیف کمری هم استفاده کنید .

7) بعضی از وسایل مانند طناب سنگ نوردی ، باتوم کوهنوردی و ... را معمولا به گیره ها و بندهای بیرون کوله متصل می کنند اما مراقب باشید که کاملا محکم شده باشند تا به جایی گیر نکرده و باعث افتادن شما نشوند .

نکاتی برای بستن کوله پشتی
نکاتی برای بستن کوله پشتی

کوله به دوش شو ...

استاندارد انتخاب کردن کوله پشتی خیلی مهم است ، زیرا شما هر قدر هم که کوله خود را سبک ببندید ، باز هم باعث خستگی و آسیب می شود .

بنابراین از نمایندگی مطمئن ، کوله ای مناسب و استاندارد را تهیه کنید .

اما حتی همان کوله ی استاندارد را نیز باید درست بر روی دوش انداخت تا وزن وسایل ، به طور مناسب بر روی شانه ، کمر و لگن پخش شود .

برای این کار :

1) بعد از آنکه کوله را پر کردید ، بند های کمیر ، شانه و ... را شل کنید .

2) کوله را به دوش بیاندازید و تسمه ی کمری کوله را درست بر روی استخان لگن بسته و محکم کنید .

3) حالا بندهای شانه را از دو طرف با دو دست گرفته و به صورت هماهنگ و موازی تنگ کنید ، البته نه خیلی ، در حدی که درست روی شانه قرار بگیرند .

4) بعد از آن نوبت به بند تنظیم ارتفاع کوله می رسد که معمولا در کوله هایی با حجم بالا دیده می شود . 

آن را هم طوری تنظیم کنید که کوله مستقیم و صاف بر روی بدن شما قرار بگیرد و در عین حال با گردن و ستون فقرات زاویه ای مناسب داشته باشد .

5) در آخر هم بند سینه را ببندید ، البته باز هم می گوییم ، نه خیلی محکم که باعث سختی در تنفس شما شود .

 

کوله ام را درست انداختم ؟

اگر کوله خود را صحیح انداخته باشید ، باید بتوانید ، یکی از رانوهای خود را نود درجه خم کنید و در این حالت کوله شما باید در راستای بالای لگن و مماس با آن قرار گرفته باشد .

نکاتی برای بستن کوله پشتی
نکاتی برای بستن کوله پشتی
نکاتی برای بستن کوله پشتی
نکاتی برای بستن کوله پشتی

مراقب دوستت باش ...

در ابتدا گفتیم که کوله شما دوست شماست .

بنابراین خاطرتان باشد که اسباب سفر شما است و باشد از آن مراقبت کنید .

1) خاطرتان باشد که یک کوله حتی اگر از پارچه و مواد ضد آب هم تشکیل شده باشد باز هم در اثر مجاورت زیاد با باران و رطوبت آسیب خواهد دید . پس همانطور که برای خودتان پانچو آوردید ، " کاور باران " کوله پشتی را هم فراموش نکنید .

بیشتر کوله پشتی های استاندارد دارای کاور هستند و کافیست تا از آن استفاده کنید .

2) بعد از هر سفر با دستمالی مرطوب ، پارچه و زیپ و درزهای کوله را از خاک و شن پاک کنید و زیپ ها را هم با اسپری سیلیکون روغن کاری کنید .

نکاتی برای بستن کوله پشتی

سخن آخر

دوستان عزیز کارناوالی ، امیدواریم که از این مطلب نهایت استفاده را کرده باشید ، بی نهایت خوشحال می شویم تا نظرات خودتان را با ما و دیگر کاربران به اشتراک بگذارید.

آیا این مطلب مفید بود؟

2 دیدگاه

جدید ترین دیدگاه

علی

من شنیدم که زیر انداز را زیر کوله وصل نکنید،چون عرض آن از عرض بدن بیشتر است و از دو طرف بدن خارج میشود،ممکن است در حین کوهنوردی به جایی گیر کند و آسیب رسان شود. بهتر است در کنار کوله نصب شود.
در ضمن بند سینه را فقط در زمان باد و طوفان باید وصل کرد زیرا جلوی تنفس کامل را میگیرد، در کل این بند برای حفظ تعادل است و در شرایط ایده آل نیازی به وصل کردن آن نیست.
به نظر شما این مطالب صحیح است؟

کارناوال

با سلام خدمت خدمت شما دوست کارناوالی

نحوه ی بستن کوله و وسایلی که در آن قرار می دهید کاملا بستگی به مقصد و هدف شما دارد. در مورد انتخاب زیرانداز در کوهنوردی این نکته وجود دارد که باید هوشمندانه نسبت به انتخاب زیرانداز مناسب با کوله ی خود اقدام کنید و نوعی را انتخاب نمایید که شما را دچار مشکل نسازد. 

نکته ی دیگر در مورد بستن سینه بند کوله است که باز هم بستگی به نوع سفر و هدف شما از آن دارد. به طور کلی این بند باید به حدی محکم باشد که شانه های شما بر اثر وزن کوله به عقب متمایل نشده و بدنتان در طول مسیر کوله کشی به صورت طبیعی باقی بماند. سینه بند نباید موجب سختی تنفس شود و بستن آن به هنگام عبور از سرازیری ها امری ضروری است.

در پایان باید باز هم به این نکته توجه داشته باشید که هدف شما از سفر و فعالیتی که می خواهید انجام دهید، کاملا در نحوه ی بستن کوله دخیل است و باید با مشورت یک فرد حرفه ای و متخصص صورت گیرد. در آینده، کارناوال به صورت تخصصی تر به این موارد خواهد پرداخت.

با تشکر از همراهی شما

04 آذر 1396

انتشار:24 آبان 1396

آیا این دیدگاه مفید بود؟

حسین

ممنونم. عالی بود .

انتشار:03 تیر 1396

آیا این دیدگاه مفید بود؟

اپلیکیشن کارناوال

با نصب اپلیکیشن کارناوال، کنترل سفر را این بار شما به دست بگیرید. در این اپلیکیشن شما دنیایی از امکانات و خدمات را همیشه و همه جا در جیب خود دارید؛ آشنایی با جاذبه ها و فرهنگ شهرها و کشورهای مختلف، رزرو آنلاین بلیت هواپیما و یا حتی رزرو انواع اقامت بسته به سلیقه و بودجه ای که دارید. اپلیکیشن کارناوال یعنی کنترل سفر در دست شما.

Android

IOS

مجوزها و نمادها

هدف اصلی کارناوال این است که بهترین خدمات گردشگری را به صورت آنلاین به کاربران خود ارائه دهد. هر آن چیزی که برای سفر خود نیاز دارید را از کارناوال بخواهید؛ از آشنایی با جاذبه ها، سوغات و غذاهای محلی تا رزرو آنلاین بلیت هواپیما و انواع اقامتگاه. در هر جا و در هر ساعت از شبانه روز، می توانید به صورت آنلاین خدمات سفر خود را رزرو کنید و یا هر سوالی دارید از ما بپرسید. کارناوال کنترل سفر شماست!

کلیه حقوق مادی و معنوی کارناوال برای شرکت کاروان سفر های هیرمان محفوظ است. استفاده از محتوای سایت تنها در صورت پذیرش شرایط و ضوابط امکان پذیر است.