karnaval.ir

پریوش سارانی

نویسنده ارشد کارناوال

انتشار

27 اردیبهشت 1402

به روز رسانی

27 اردیبهشت 1402

به نقل از خبرگزاری تسنیم

رئیس کمیته ملی موزه‌های ایران (ایکوم) با اشاره به محوریت برنامه‌های این کمیته به بهانه روز جهانی موزه‌ها گفت: پایداری و حال خوب محور برنامه‌های ما خواهد بود و این برنامه‌ها از سه شنبه ۲۶ اردیبهشت آغاز و تا دوشنبه ۸ خرداد ادامه خواهد داشت.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری تسنیم به نقل از روابط عمومی ایکوم، سید احمد محیط طباطبایی در نشست خبری با اشاره به برنامه‌های پیش رو به مناسبت روز جهانی موزه توضیح داد: محور فعالیت‌های امسال ما پایداری و حال خوب است. 

وی ادامه داد: در 40 سال گذشته ایکوم سعی کرده براساس مشکلات جامعه بشری یکی از ابعادی که موزه‌ها نیز شاملش می‌شود به عنوان محور تعیین کند. یکی از محورهای اصلی تغییرات اقلیمی است که از یک بحث روشنفکری به یک تهدید برای زندگی تبدیل شده است و این مسئله موزه‌ها را نیز تحت تاثیر قرار داده است. 

رئیس ایکوم با اشاره به مصداق این تاثیرات اظهار کرد: سال گذشته 200 خانه در یزد به دلیل بارندگی‌های شدید در تابستان تخریب شد و مقصر این اتفاق ما هستیم که با شیوه رفتارمان باعث تغییر اقلیمی شدیم. از اینرو پایداری را ایکوم به عنوان یک اصل انتخاب کرد. 

محیط طباطبایی تصریح کرد: پایداری در میراث فرهنگی را در میراث طبیعی می‌بینیم و موزه‌ای بودن و تکیه بر مفاهیم موزه‌ای، زندگی در گذشته نیست بلکه گذشته سرمایه‌ای برای زندگی در آینده است. کسانی که به گذشته اعتقادی ندارند بخشی از جامعه هستند که به آینده و نسل آینده توجه ندارند و دنیا را تمام شده به خود می‌بینند. 

وی ادامه داد: بخش دوم محور رویکرد ایکوم، حال خوب است؛ حال خوب فراتر از سلامتی است و برخی این محور را به جامعه سلامت ترجمه کرده‌اند. حال خوب و حال بد فراتر از مادیت و فیزیک است و سوال این است موزه‌ها چه باید کنند برای حال خوب؟ موزه باید جامعه مخاطب خود را درک کند و براساس نیازهای روحی و مادی پاسخگوی نیازی جامعه باشد و برای آن ارزش قائل باشد. 

رئیس ایکوم عنوان کرد: ما هرسال سعی کردیم فعالیت موزه‌ها را ارزیابی و سرمایه‌ای برای آینده فعالیت موزه‌ها ایجاد کنیم. به دنبال موزه برتر نیستیم زیرا در جامعه ما صرف فعالیت موزه‌ای در هر سبکی قابل احترام است؛ از نظر من موزه بد نداریم شاید یکی فعال‌تر از دیگری باشد اما باید به موزه داری احترام گذاشت. 

محیط طباطبایی یادآور شد: محور فعالیت‌های ایکوم از اول دی تا اول دی است و ما سه ماه را با یک محور و 9 ماه را با نگاه دیگری سنجش می‌کردیم. امسال با توجه به توقف بسیاری از فعالیت‌های فرهنگی در 6 ماه دوم سال اخیر، بازنگری کردیم و فعالیت‌های سال گذشته و سال کنونی را در قالب دوسالانه قرار دادیم و سال فعالیت موزه را دی تا دی قرار دادیم و در بحران عید که بیشترین پاسخگویی به مخاطبان در بین موزه‌ها وجود داشت این مسئله دیگر وجود ندارد. 

وی گفت: فعالیت‌هایی که از سال قبل مانده با فعالیت تا سال 1402 مورد ارزیابی قرار می‌گیرد و به صورت استثنا امسال این ارزیابی دوسالانه است و از سال بعد همان سالانه ارزیابی‌ها انجام خواهد شد. 

محیط طباطبایی در ادامه به فهرست برنامه‌های ایکوم به مناسبت روز جهانی موزه‌ها اشاره کرد. بر اساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده فهرست برنامه‌ها بدین شرح است: 

  • برپایی نمایشگاه رفتگان پایدار سه شنبه 26 اردیبهشت ساعت 19 در نشر ثالث
  • نشست موزه و ارتباط پایدار چهارشنبه 27 اردیبهشت 9 صبح تا 11 و 30 دقیقه در موزه بانک ملی 
  • مراسم روز جهانی موزه پنجشنبه 28 اردیبهشت ساعت 17 تا 20 در خانه هنرمندان ایران
  • نمایش زنده لباس‌های سنتی ارامنه جمعه 29 اردیبهشت ساعت 9 تا 12 موزه ارامنه 
  • بازدید ناشنوایان از موزه کلیمیان جمعه 29 اردیبهشت ساعت 11تا 13 
  • افتتاح موزه هنر کودک از ساعت 16 تا 18 جمعه 29 اردیبهشت در موسسه بادبادک
  • نشست فناوری و موزه‌ها به صورت آنلاین جمعه 29 اردیبهشت 
  • مراسم مشترک موزه نفت ایران و سازمان اوپک ساعت 9 تا 12 شنبه 30 اردیبهشت در محل دائمی نمایشگاه‌های بین المللی 
  • نشست مجموعه‌داران ایران ساعت 14 روز شنبه 30 اردیبهشت در محل ثمن‌های تهران 
  • نمایشگاه اسناد تاریخی امیرکبیر و نمایشگاه خطوط کوفی استاد ارفعی شنبه 30 اردیبهشت کاخ گلستان 
  • خیمه شب بازی در خانه پروین یکشنبه 31 اردیبهشت ساعت 10 تا 12 
  • تنوع زیستی، پایداری و موزه‌ها یکشنبه 31 اردیبهشت از ساعت 13 تا 16 در موزه پردیسان 
  • نشست صلح و حال خوب 16تا 18 یکشنبه 31 اردیبهشت در موزه صلح 
  • حقوق میراث فرهنگی و موزه‌ها دوشنبه اول خرداد از ساعت 9تا 12 در کمیسیون ملی یونسکو
  • موزه‌های صنعتی، توسعه محور دوشنبه اول خرداد از ساعت 17 تا 19 کاخ موزه نیاوران
  • کودک، پایداری و نوجوان سه شنبه 2 خرداد ساعت 14 تا 18 کاخ موزه نیاوران 
  • جایگاه موزه‌های علم و فناوری در پایداری چهارشنبه 3 خرداد در موزه علم و فناوری فرهنگستان علوم پزشکی 
  • روز معلول و موزه برگزاری پاراتور سعدآباد سه شنبه 3 خرداد ساعت 15تا 17 در کاخ سعد آباد 
  • بازگشایی موزه هنرهای تزئینی و تجلیل از موزه‌داران استان اصفهان جمعه 5 خرداد در اصفهان 
  • نمایش فیلم‌های موزه‌ای و میراث خبری شنبه 6 خرداد در موزه سینما 
  • بزرگداشت پروین اعتصامی توسط انجمن هنرمندان خودآموخته یکشنبه 7 خرداد در خانه پروین
  • برنامه گل سرخ، حال خوب دوشنبه 8 خرداد 8 تا 11 صبح در موزه گل محمدی 
  • نمایشگاه دوشنبه 18 خرداد تا 12 صبح در موزه دانشکده افسری 
  • عصرانه موزه‌های خصوصی دوشنبه 8 خرداد در سالن آسمان فرهنگستان هنر 

محیط طباطبایی درباره این برنامه‌ها اظهار کرد: آیین روز جهانی موزه در خانه هنرمندان خواهیم داشت. موزه باید فراگیر باشد یعنی برای همه اقشار پاسخگو باشد؛ از معلول تا انسان سلامت همه باید از موزه برخوردار باشند و افراد براساس تفاوت جنسی، سنی، نژادی، دینی، باوری و… نباید مانع برخورداری فرد از موزه شود از این‌رو خانه هنرمندان ایران می‌تواند بازتاب رفتار موزه باشد. 

وی ادامه داد: در این روز، مروری بر گذشته خواهیم داشت و یاد درگذشتگان را گرامی می‌داریم و از بازنشستگان و پیشکسوتان تقدیر می‌کنیم. 

رئیس ایکوم تاکید کرد: تلاش برای بقا در هر شکلی یک اصل در موزه‌های ایران است مثل موزه بابل که به آن پرداخته می‌شود. تعطیلی هر موزه‌ای کار غلطی است؛ سخن ما با اوقاف است که باید موزه‌ها را به عنوان بخش ویژه حفظ کند. 

محیط طباطبایی با بیان اینکه نگاه موزه‌ای را هر شهروند عادی داشته باشد توضیح داد: یکی از شاخص‌های ما کودک است و 2 خرداد نشست موزه‌داران حوزه کودک را داریم. همچنین بیانیه اخیر یونیسف مبنی بر اینکه دنیای آینده برای نوجوانان است و زمین باید 2 درجه کاهش دما پیدا کند مورد ارزیابی قرار می‌گیرد. ما این بیانیه را بحث می‌کنیم و از موزه‌ها درباره ساماندهی نوجوانان راهکار می‌خواهیم. 

وی ادامه داد: محور دیگر ما صلح است؛ در این بخش به جوامع پناهنده توجه کردیم. همچنین دو نشست ما مربوط به رسانه‌ای‌ها است. یکی از این نشست‌ها مربوط به روز رسانه است که متاسفانه موزه ارتباطات برای برپایی این نشست همکاری نکرد و این نشست در موزه بانک ملی برگزار می‌شود. 

رئیس ایکوم توضیح داد: همچنین در یکی از برنامه‌های دیگر نیز از انجمن دوستداران حقوق میراث فرهنگی نیز رونمایی خواهد شد و این انجمن متشکل از علاقه‌مندان و وکلا و حقوقدانان خواهد بود. در این مراسم که اول خرداد برگزار می‌شود تخریب گذر آقا نجفی و میدان عتیق و تخریب بافت تاریخی شیراز در نشستی بررسی می‌شود. موزه آشپزخانه هم در نیاوران آغاز به کار می‌کند و این موزه در منطقه کردان قراردارد. 8 خرداد هم موزه گل محمدی در جاده ساوه افتتاح می‌شود. فرق موزه با گل فروشی همین است که در این باره اطلاعات تکمیلی به شما بدهد. 

محیط طباطبایی گفت: همچنین تابلوی چوبی 37 تن از درگذشتگان مشاهیر در دوران کرونا در گالری نشر ثالث قرار داده شده و نمایش داده می‌شود و این مهم 26 اردیبهشت انجام خواهد شد. همچنین موزه خیمه شب بازی در خانه پروین برای بچه‌های افغان برنامه اجرا می‌کند. 

وی در ادامه از افتتاح موزه تلاوت قرآن خبر داد و گفت: این موزه تیرماه آغاز به کار می‌کند. در این موزه مسابقات مختلف برگزار شده و سبک‌های مختلف تلاوت قرآن ارزیابی می‌شود. ما یک موزه تلاوت قرآن داریم که در مکه است و این دومین موزه تلاوت قرآن در دنیا محسوب می‌شود. 

رئیس ایکوم یادآور شد: یکی از مشکلات ایکوم جهانی این است که میراث دیجیتال نداریم در حالی که این مهم واقعیت و فقدان آن جز نقاط ضعف است. ما موزه مجازی داریم و حاضریم کمک کنیم شاخص‌های این بخش را تعیین کنیم. 

محیط طباطبایی در پایان اظهار کرد: بحث نفائیس در میراث فرهنگی مهم است. پیش از انقلاب براساس قانون 1309 عنوان نفائیس نداشتیم. سوال این بود که افراد شاخصی که در همه سال‌ها کار می‌کردند چرا این عنوان را استفاده نکردند؟ میراث فرهنگی و حفاظات فرهنگی مانند باران است و برهمه می‌بارد تا قدرت بالقوه به بالفعل دربیاید. 

رئیس ایکوم تاکید کرد: حفاظت مهمترین بخش میراث فرهنگی است و گردشگری و بقیه موارد می‌تواند تعطیل شود اما حفاظت تعطیل‌بردار نیست و حتی در دوران دفاع مقدس هم این بخش تعطیل نشد. 

محیط طباطبایی یادآور شد: در قانون ملی به نفائس اشاره شده و این کار به صورت موردی انجام شده است. وقتی بگوییم یک اثر نفیس است و دیگری نیست بحران به وجود می‌آورد و تعیین نفائس امروز لزوم استفاده ندارد و همه بناها را باید نفائس بدانیم و نمی‌توانیم یک بنا را به دلیل‌عدم برخورداری از تزئینات نفیس ندانیم. 

وی خاطرنشان کرد: وقتی اثری جزو میراث فرهنگی است باید از آن حفاظت شود و هر اقدامی که به آن اثر لطمه بزند باید متوقف شود.

روز جهانی موزه

جدیدترین خبرهای گردشگری را در کارناوال دنبال کنید.

قدم در راهی گذاشتم که در آغاز برایم مبهم بود، اما حالا جذاب است. انگیزه، امید و عشق موجب شد تا از سختی‌های این راه ترسی به خود راه ندهم، خستگی جسمم را با طراوت و شادابی روحم تسکین دهم و با قدرت بیشتر و

...

آیا این مطلب مفید بود؟

0 دیدگاه

جدید ترین دیدگاه

اپلیکیشن کارناوال

با نصب اپلیکیشن کارناوال، کنترل سفر را این بار شما به دست بگیرید. در این اپلیکیشن شما دنیایی از امکانات و خدمات را همیشه و همه جا در جیب خود دارید؛ آشنایی با جاذبه ها و فرهنگ شهرها و کشورهای مختلف، رزرو آنلاین بلیت هواپیما و یا حتی رزرو انواع اقامت بسته به سلیقه و بودجه ای که دارید. اپلیکیشن کارناوال یعنی کنترل سفر در دست شما.

Android

IOS

مجوزها و نمادها

هدف اصلی کارناوال این است که بهترین خدمات گردشگری را به صورت آنلاین به کاربران خود ارائه دهد. هر آن چیزی که برای سفر خود نیاز دارید را از کارناوال بخواهید؛ از آشنایی با جاذبه ها، سوغات و غذاهای محلی تا رزرو آنلاین بلیت هواپیما و انواع اقامتگاه. در هر جا و در هر ساعت از شبانه روز، می توانید به صورت آنلاین خدمات سفر خود را رزرو کنید و یا هر سوالی دارید از ما بپرسید. کارناوال کنترل سفر شماست!

کلیه حقوق مادی و معنوی کارناوال برای شرکت کاروان سفر های هیرمان محفوظ است. استفاده از محتوای سایت تنها در صورت پذیرش شرایط و ضوابط امکان پذیر است.