karnaval.ir

مهسا محرابی

نویسنده ارشد کارناوال

انتشار

01 دی 1395

به روز رسانی

15 شهریور 1398

چند وقتی است که تصویری دست به دست در فضای مجازی می چرخد که ایران را به تصویر کشیده که بیشتر از 17 کشور اروپایی وسعت دارد و به تنهایی یک سوم قاره اروپا را در بر گرفته است. این تصویر با آن که حاصل نرم افزار فتوشاپ است، آن قدر جذاب و دیدنی شده که حتی برخی گردشگران ماجراجو و عکاسان اروپایی آن را در صفحات و وب سایت های شخصی شان منتشر و از بزرگی و وسعت ایران ابراز شگفتی کردند.

آن طور که ایسنا گزارش می دهد، فیلیپ سالزگبر ( Philipp salzgeber ) که یک عکاس اتریشی است و در زمینه نجوم و طبیعت به صورت حرفه ای فعالیت می کند این عکس را در وب سایت شخصی اش منتشر کرده و این جمله را در وصف آن نوشته: 

ایران واقعا بزرگ است. این مقایسه نشان می‌دهد که ایران به اندازه اروپا است.

در کنار این واکنش که در خارج از مرزهای ایران رخ داده، این عکس در ایران هم واکنش هایی به همراه داشته تا جایی که این عکس را با عنوان «اگه ایران تو اروپا بود» یا «ایران به اندازه قاره اروپا» منتشر کرده اند. اما تمام این ها در حالی است که ایران با یک میلیون و ۶۴۸ هزار و ۱۹۵ کیلومتر مربع مساحت تنها یک هفتم قاره اروپا با مساحت ۱۰ میلیون و ۱۸ هزار کیلومتر مربع وسعت دارد.

این اولین بار نیست که برای نشان دادن بزرگی ایران تصاویری این چنینی منتشر می شود بدون آن که هیچ منطق علمی پشت آن باشد و تازه ترین نسخه ی این تصاویر، عکسی است از نقشه ایران که 20 کشور از قاره های آفریقا، اروپا، آسیا و آمریکای جنوبی را در برگرفته تا "عظمت" آن را بهتر نشان دهد. این تصویر شاید در نگاه اول جالب و خوشایند باشد اما با یک جست و جوی ساده به نادرست بودن آن پی خواهید برد.

 در توضیح این نقشه فرضی چنین آمده: 

«کشورهایی که هرکدام به اندازه یک یا چند استان ایران هستند»

در این نقشه ژاپن را برابر با اندازه پنج استان خراسان شمالی، رضوی، جنوبی، گلستان و مازندران در نظر گرفتند. این در حالی است که ژاپن ۳۷۷ هزار و ۹۷۲ کیلومتر مربع وسعت دارد و این 5 استان کشورمان در کل ۲۸۶ هزار و ۸۷۰ کیلومتر است!

در بخش دیگر چشمتان به جای تهران و البرز می افتد که با السالوادر که یکی از کوچکترین و پرتراکم‌ترین کشورهای آمریکای جنوبی است، جابجا شده. این کشور کوچک  ۲۱ هزار و ۴۱ کیلومتر مربعی با  دو استانی که مجموعا نزدیک به ۲۴ هزار و ۶۴۷ کیلومتر مساحت داردند مقایسه شده.

و اما جای اصفهان را به آلمان شرقی داده اند. استان‌های سیستان و بلوچستان و هرمزگان با ۲۵۲ هزار و ۴۸۲ کیلومتر مربع مساحت با آلمان غربی که ۲۴۸ هزار و ۵۷۷ کیلومتر مربع برابر در نظر گرفته شده اند.

در این نقشه پرتغال را به جای آذربایجان شرقی، اردبیل و گیلان می بینید؛ کشوری که مساحت آن دست‌کم 14 هزار کیلومتر بزرگتر از این سه استان است.

اشتباه در این تصویر تا جایی است که کرمان و یزد را با انگلستان مقایسه کرده اند؛ دو استانی که با مجموع ۳۱۰ هزار و ۱۱ کیلومتر مساحت دست کم یک و نیم برابر بیشتر از انگلستان 243 هزار کیلومتر مربعی وسعت دارند.

این وضعیت اشتباه را برای سایر استان ها نیز در نظر بگیرد؛ مثلا دانمارک و آذربایجان غربی با هم برابر در نظر گرفته شده اند در حالی که آذربایجان غربی حدود ۵ هزار کیلومتر کوچکتر از دانمارک است و ....

انتشار این تصویر هیچ منطقی در ورای خود ندارد چرا که هیچ کدام از این کشورها و استان ها که با هم برابر در نظر گرفته شده اند نه تنها از نظر وسعت با هم برابری ندارند بلکه از نظر اقلیم و فرهنگ هم سنخیتی با هم ندارند که بتوان آن ها را خواهر خوانده دانست.

از طرف دیگر انتشار این تصویر با این حجم از اشتباهات و اطلاعات غلطی که دارد می تواند وجه ایران را در اذهان عمومی خراب کند، آن هم در وضعی که ایران در دنیا آن طور که باید شناخته نشده است و خیلی ها نگاه درستی به ایران ندارند.

گردشگران، تجار و سیاست مدارانی که برای اولین بار می خواهند به ایران بیایند، معمولا اطلاعات سیاه و نادرستی از ایران دارند و دیدن این تصاویر این چنینی با این حجم از اشتباهات و اطلاعات نادرست می تواند ذهن آن ها را مخدوش تر از گذشته کند. بدون شک این اطلاعات و این ذهنیت خراب می تواند حتی آن ها را از سفر به ایران منصرف کند.

 شاید بهتر باشد هر عکس و متنی که به دستمان می رسد، قبل از آن که آن را به اشتراک بگذاریم کمی در مورد صحت و سقم آن اطلاعات به دست بیاوریم.

اگر ایران در اروپا بود!
اگر ایران در اروپا بود!

#اخبار روز گردشگری را در کارناوال دنبال کنید.

هیچ وقت فکرش را هم نمی‌کردم که در دنیای گردشگری و سفر فعالیت کنم؛ برای کسی که در دبیرستان ریاضی و در دانشگاه آی‌تی خوانده کار و پیشه، خشک‌تر از این‌ها معنی می‌شود؛ اما اتفاقی‌تر از چیزی که فکرش را بکنم وارد دنیای سفر شدم.

...

آیا این مطلب مفید بود؟

10 دیدگاه

جدید ترین دیدگاه

طلا

در جلسه ای یکی از سخنرانان از این نقشه استفاده کرد تا بگوید با توجه به اینکه این کشورهایی که مساحتشان روی هم به اندازه وسعت کشور عزیزما ایران است، دویست و پنجاه میلیون جمعیت دارند، پس ایران هم گنجایش 250 میلیون نفر جمعیت را دارد. وقتی اعتراض شد که ایران منابع لازم برای این جمعیت را ندارد، ایشان به منابع و ثروتهای زیرزمینی دست نخورده ایران اشاره کردند که پاسخگوی اشتغال و تامین این جمعیت هست.

۸۰میلیون ایرانی در رنج هستند ۲۵۰میلیون پیشکش

تو با تمام طایفه ات برو انگلیس،ترکیه،اصلا برو آمریکا و در خوشی و لذت باش، ما ایرانمان را با هیچ چیز عوض نمی کنیم

13 فروردین 1403

15 خرداد 1402

انتشار:08 بهمن 1395

آیا این دیدگاه مفید بود؟

هووم

آیا اقتصاد کشور ما به اندازه اقتصاد یکی از کشورهای اروپای غربی (مثل انگلستان) هم هست؟

صدای دوهل از دور خوش هست ،،،بله که هست چرا فکر می کنید نیست...با این تحریم ها و سنگ اندازی ها و خرابکاری های اجنوی پرست داخلی...هر کشوری جای ایران بود نابود شده بود.....مثال ساده وقتی حساب های بانکی شما مسدود بشه خیلی بتوانید چرخه زندگی را بچرخانید یک هفته حالا مقایسه کشور را تبادلات اقتصادی واقعا سخت هست🌹🫶🌹

22 بهمن 1401

انتشار:18 دی 1395

آیا این دیدگاه مفید بود؟

اروپا

البته این متن هم کامل نیست ، اون ده میلیون کیلومتر مربعی که گفتید مربوط میشه به تعریف کامل اروپا ، در صورتی که توی عکسی که اولین بار منتشر شده بود قسمت های خاصی از اروپا مثل آلمان و ... رو نشون میداد که خب اگرچه اون ها کشور های اروپایی هستند ولی کل اروپا اون ها نیست و اما چرا اروپا ده میلیون کیلومتر مربعه؟بخش اعظمی از این مساحت رو روسیه در بر گرفته به عکس زیر مراجعه کنید متوجه می شید https://en.wikipedia.org/wiki/File:Europe_polar_stereographic_Caucasus_Urals_boundary.svg برای توضیحات بیشتر هم به لینک زیر مراجعه کنید تا متوجه شید که به چه کشور هایی می گیم اروپا که مساحت کلش میشه 10,180,000 کلیومتر مربع: https://en.wikipedia.org/wiki/Europe و اما مساحت بعضی کشور های مهم اروپایی : فرانسه 643,801 کیلومتر مربع اکراین 603,500 کلیومتر مربع اسپانیا 505,990 کلیومتر مربع آلمان 357,168 کیلومتر مربع لهستان 312,679 کیلومتر مربع ایتالیا 301,338 کلیومتر مربع رمانی 238,391 کیلومتر مربع یونان 131,957 کلیومتر مربع دانمارک 42,925 کیلومتر مربع هلند 41,543 کیلومتر مربع سوییس 41,285 کلیومتر مربع بلژیک 30,528 کلیومتر مربع و .... اگرچه بسیاری از مطالبی که منتشر شدند نا درست هستند ولی خب این در تناقض با این نیست که ایران کشور بزرگیه (از لحاظ وسعت) همونطور که می بینید خیلی از کشور های اروپایی توی ایران جا شدنی هستند (از لحاظ وسعت) حالا اینکه بخش زیادی از ایران کویره یا اقتصاد فلانه و ... ، خیلی ربطی به اندازه جغرافیاییش نداره بیایید قدر کشورمون رو بدونیم و در آبادانیش بکوشیم در مورد مقایسه با ژاپن هم برای اینکه دوستان بهتر متوجه بشن من اطلاعات زیر رو اضافه کردم (که مجموع پنج استان همون چیزی میشه که در این مطلب هم نوشته شده) مساحت ژاپن 377,972 کیلومتر مربع خراسان رضوی 144,681 کلیومتر مربع خراسان جنوبی 69,555 کلیومتر مربع خراسان شمالی 28,434 کیلومتر مربع مازندران 23,833 کلیومتر مربع گلستان 20,367 کلیومتر مربع

ما که عوام هستیم متاسفانه خواص یا مدعیان حکومت یا ایرانی نیستن یا درک درستی از جواهری که دستشون هست نیستن یا برای نابودی اومدن که اگه غیر از این بودوضعیت این نبود درضمن مساحت حدود ۱۹۵۰هزارکیلومتر مربع هست که متاسفانه تا العان نمیدونستن وبا علم ابزار جدید تلاشی برای اصلاحش نمیکنن

05 دی 1401

مهسا محرابی

سلام دوست کارناوالی عزیز ممنون از این که اطلاعات و دانسته های خود را با ما به اشتراک گذاشتید. این مطلب که منبع آن خبرگزاری ایسنا است، تنها در حد اطلاع رسانی پیرامون خبر است؛ خبری که از انتشار عکسی در فضای مجازی می گوید که نه تنها باعث محبوبیت ایران در اذهان عمومی نمی شود بلکه با اطلاعات نادرستی که می دهد، می تواند چهره ای مخدوش از ایران بسازد. خواستیم تا با نشر این خبر، این نکته را یادآور شویم که هر عکس و متنی که در فضای مجازی به دستمان می رسد به راحتی آن را نشر ندهیم و کمی در مورد آن فکر کنیم، چرا که اقدام ما می تواند نتیجه ای عکس داشته باشد. در کل در مورد این خبر ساعت ها و ساعت ها می توان صحبت و آن را از جهات مختلف بررسی کرد؛ در مورد دلیل نشر این عکس گرفته تا عواقبی که دارد... در نهایت سپاس از شما پایدار باشید.

اروپا

دقیقاً درست میگید ، متاسفانه هم سریع شایعات رو باور می کنیم و هم خیلی راحت و بدون تحقیق اون ها رو به اشتراک میگذاریم و دست به دست می کنیم ، به عنوان مثال حتی اگه گفته شه فلان منطقه خاصیت ضد ایدز داره خیلی راحت قبول می کنیم. انتشار اطلاعات نادرست در دراز مدت اثر منفی داره و به جای اینکه باعث جذب گردگشر شه بیشتر باعث دفع و دل زدگیش میشه. بهترین راه همون راهکاری هست که شما دوستان اتخاذ کردید ، ارائه اطلاعات درست به همراه عکس و توضیح در زمینه های مختلف نه تنها طبیعت ، بلکه پوشش ، آداب و رسوم ، سوغات ، غذاهای محلی و ... که هر کدوم مخاطب خاص خودش رو پیدا می کنه . موفق باشید

21 دی 1395

17 دی 1395

انتشار:17 دی 1395

آیا این دیدگاه مفید بود؟

اپلیکیشن کارناوال

با نصب اپلیکیشن کارناوال، کنترل سفر را این بار شما به دست بگیرید. در این اپلیکیشن شما دنیایی از امکانات و خدمات را همیشه و همه جا در جیب خود دارید؛ آشنایی با جاذبه ها و فرهنگ شهرها و کشورهای مختلف، رزرو آنلاین بلیت هواپیما و یا حتی رزرو انواع اقامت بسته به سلیقه و بودجه ای که دارید. اپلیکیشن کارناوال یعنی کنترل سفر در دست شما.

Android

IOS

مجوزها و نمادها

هدف اصلی کارناوال این است که بهترین خدمات گردشگری را به صورت آنلاین به کاربران خود ارائه دهد. هر آن چیزی که برای سفر خود نیاز دارید را از کارناوال بخواهید؛ از آشنایی با جاذبه ها، سوغات و غذاهای محلی تا رزرو آنلاین بلیت هواپیما و انواع اقامتگاه. در هر جا و در هر ساعت از شبانه روز، می توانید به صورت آنلاین خدمات سفر خود را رزرو کنید و یا هر سوالی دارید از ما بپرسید. کارناوال کنترل سفر شماست!

کلیه حقوق مادی و معنوی کارناوال برای شرکت کاروان سفر های هیرمان محفوظ است. استفاده از محتوای سایت تنها در صورت پذیرش شرایط و ضوابط امکان پذیر است.