karnaval.ir

کارناوال

نویسنده ارشد کارناوال

انتشار

02 آبان 1396

به روز رسانی

15 شهریور 1398

به نقل از ایرنا، پس از برجام تحولات شگرفی در زمینه ی گردشگری ایران ایجاد شده که از میان آن ها می توان به گشایش 83 موزه جدید و بازگشایی موزه اسلامی بعد از 10 سال تعطیلی، استرداد 587 قلم اشیای متعلق به ایران از کشورهایی چون انگلستان، آمریکا، بلژیک و ایتالیا و نمایش آثار شاخصی از موزه های مطرح خارجی در ایران اشاره کرد. آمارهای رسمی رشد سالانه 10 تا 20 درصدی دیدار گردشگران خارجی از موزه های ایران را نشان می دهند که در دوره پسا برجام رخ داده است.

مدیرکل موزه های کشور با اشاره به رویکرد تازه در موزه داری کشور بعد از برجام گفت:

با روی کار آمدن دولت تدبیر و امید و مشخصا بعد از برجام، شرایطی در کشور فراهم شده تا بتوانیم ایده های نو و تحول گرا را در موزه ها اجرایی کنیم. یک عده از دوستانی که با ما همفکر و هم رای هستند اکنون در مصدر پست های اجرایی قرار دارند که همین مسئله، کار را راحت می کند.

از سال های دور هم اندیشه تحول در موزه داری را در سر داشتیم تا حال موزه ها مساعد شود و استقبال گردشگران داخلی و خارجی از آن ها افزایش یابد. البته این تفکرات را به دولت قبل هم گفتیم اما زمینه برای اجرای آن ها فراهم نبود و گوش شنوایی وجود نداشت.

مدیرکل موزه های کشور: دولت قبل گوش شنوا نداشت | استقبال بی سابقه گردشگران با بیرون آوردن موزه ها از شرایط پادگانی

محمدرضا کارگر برای این تحول و رخدادها آمار و مولفه هایی ارائه نمود و اظهار داشت:

با روی کار آمدن دولت یازدهم، به همت اداره کل موزه ها و اموال منقول تاریخی، شاهد افتتاح و راه اندازی 83 موزه شامل 22 موزه وابسته به سازمان میراث فرهنگی، 65 موزه خصوصی، 18 موزه در اختیار سایر نهادها و 6 موزه مشارکتی بوده ایم و با افتتاح ساختمان موزه بزرگ خراسان، افتتاح طبقه دوم موزه ایران باستان و بازگشایی موزه دوره اسلامی بعد از 10 سال تعطیلی، کار بزرگی در این زمینه انجام دادیم.

وی افزود:

برخی اتفاقاتی که اخیرا در حوزه موزه‌ها افتاده است، در کشور بی سابقه بوده و مهم ترین آن ها پیشی گرفتن بخش خصوصی از دولت در ایجاد موزه است. روزی آرزو می کردیم به جایی برسیم که مردم به عنوان صاحبان اصلی میراث کشور، خود، پاسبان و نگاهبان آن باشند و امروز به این توفیق بزرگ رسیده ایم؛ تا زمانی که دولت تنها متصدی موزه ها بود به این آرمان ها نمی رسیدیم.

کارگر ادامه داد:

سال گذشته با جدیت تمام، هر دو هفته یک موزه جدید افتتاح کردیم و در سال آینده هر هفته یک موزه افتتاح خواهیم کرد تا در سال های نه چندان دور شاهد افتتاح هر روز یک موزه در کشورمان باشیم؛ چیزی که کاملا دست یافتنی و نزدیک است. دیگر موزه های ما بی مخاطب نیست. سال گذشته در موزه های متعلق به میراث فرهنگی 20 میلیون بازدید کننده داشتیم و در کشوری با جمعیت 80 میلیون نفر این آمار، قابل توجه است.

وی یادآور شد:

پس از چند دهه، بزرگترین ساماندهی در موزه ها صورت گرفته است؛ برای نمونه 50 هزار شی فقط در یک پروژه ساماندهی شده اند و در دو سال گذشته 48 موزه توسط شخصیت‌های حقیقی به تعداد موزه‌های کشورمان اضافه گردیده است.

مدیرکل موزه های کشور تاکید کرد:

ما می‌خواهیم درهای موزه‌ها را به روی مردم باز کنیم. دیوارها را می‌گشاییم، سنت حفاظت از موزه‌ها به مثابه یک جایگاه نظامی را می شکنیم و درهای موزه را تا زمانی که مردم علاقه‌مند باشند، باز می گذاریم؛ زیرا موزه مکانی برای مردم است.

مدیر کاخ موزه گلستان: ساعت 9 نشده، گردشگران خارجی پشت در موزه هستند | معرفی دوباره ایران امن و باثبات به دنیا

مسعود نصرتی، مدیر مجموعه جهانی کاخ موزه گلستان نیز در این باره گفت:

معرفی دوباره ی ایران به جهان با برجام اتفاق افتاد و نشان دادن چهره ای «با ثبات و امن» از کشورمان در سراسر دنیا با زبان دیپلماسی صورت گرفت. گردشگران خارجی برخلاف تبلیغاتِ ایران هراسانه ی رسانه های غربی، با تصویب برجام، ایران را امن و آرام دیدند و به علت پایین بودن هزینه های گردشگری در ایران و دارا بودن ظرفیت های عظیم فرهنگی تاریخی، این کشور را به عنوان مقصدشان انتخاب کردند.

وی افزود:

ما در مجموعه کاخ گلستان 14 موزه داریم که در سال 95 حدود 145 هزار نفر گردشگر خارجی از آن دیدن کردند و به طور محسوسی شاهد افزایش بازدیدکننده ها هستیم. ساعت 9 صبح هنوز موزه ها باز نشده اما گردشگران خارجی پشت در هستند.

مدیر موزه ملی: سونامی گردشگری در موزه ها | شنیدن تمام وقت پژواک زبان فرانسوی و آلمانی در سالن موزه 

جبرئیل نوکنده، مدیر موزه ملی که به عنوان مادر موزه های ایران نیز از آن یاد می شود و متشکل از دو موزه ایران باستان و دوره اسلامی است نیز در این باره اظهار داشت:

بعد از برجام حدود 40 درصد رشد گردشگر در موزه های ایران باستان و اسلامی داشتیم و تقاضای برگزاری تبادل آثار تاریخی ما با دیگر کشورها برای نمایش بالا رفته است.

 وی به صراحت گفت:

شفاف بگویم اگر برجام نبود کشورها به این راحتی به ما اعتماد نمی کردند تا میراث فرهنگی و هویت گرانب های کشورشان را در اختیار ما قرار دهند. اکنون بعد از نمایشگاه بزرگ آثار تاریخی‌مان در آلمان، بعد از 80 سال میزبان آثاری از دیگر کشورها چون ایتالیا، فرانسه، کره جنوبی و ارمنستان هستیم.

او بیان کرد:

در سال 94، در مجموع 45113 گردشگر خارجی و 97258 نفر بازدیدکننده ی داخلی داشتیم ولی امسال در فروردین و اردیبهشت فقط 45 هزار نفر بازدیدکننده داخلی به موزه آمدند و تعداد گردشگران خارجی نیز به صورت چشمگیری افزایش داشته است.

نوکنده با اشاره به افزایش بازدیدکنندگان در دوره مسئولیت خود افزود:

در کنار گشایش روابط خارجی، راه اندازی موزه دوران اسلامی و موزه پیش از تاریخ، ساماندهی و تلاش جامعه دانشگاهی و تعاملات با دانشگاه و مدارس نیز در افزایش استقبال از موزه ملی تاثیرگذار بوده است. 

وی با بیان این که ظرفیت موزه را برای جامعه تعریف نکرده ایم عنوان نمود:

امسال با سونامی گردشگری در ایران روبه رو هستیم؛ به همین دلیل برنامه هایی چون صدور بلیط الکترونیکی، تخصیص بارکد به اشیا و آموزش راهنمایان تور را باید توسعه دهیم.

مدیر کاخ موزه نیاوران: توریست های خارجی بهترین مبلغ جمهوری اسلامی

رحمت الله رئوف حنان، مدیر کاخ موزه نیاوران توریست های خارجی حاضر در ایران را مبلغ جمهوری اسلامی معرفی کرد و گفت:

در زمانی که آمریکا به دنبال نشان دادن چهره خشن از ایران در جوامع جهانی است و تلاش می کند تا ایران را تروریست معرفی کند، مردم مهمان نواز و فرهنگ دوست ما با بهترین پذیرایی از مهمانان خارجی و توریست ها کاری می کنند که وقتی این گردشگران به کشورهایشان برمی گردند بهترین مبلغ برای جمهوری اسلامی باشند و معترفند که تبلیغات غربی دروغی بیش نیست و در سفرهای بعدی گردشگران بیشتری را با خود به ایران می آورند.

 او اظهار داشت:

سال 95 حدود 17000 گردشگر خارجی از کاخ موزه نیاوران دیدن کردند و بازدیدهای خارجی امسال 3 برابر شده است. ضمن اینکه به لطف برجام، با استقبال سفارتخانه های اسپانیا و اتریش، یک گفتگوی فرهنگیِ بین موزه ای میان مجموعه نیاوران و این دو کشور در حال انجام است تا تفاهمی برای برگزاری نمایشگاه مشترک صورت گیرد و یا تبادل اشیای تاریخی برای نمایش انجام شود.

انعقاد تفاهم نامه همکاری با ژاپن، هند، عراق، ترکیه و آلمان در حوزه مرمت، مستندنگاری و استرداد اموال 

مدیر کل موزه ها و اموال منقول تاریخی کشور، انعقاد تفاهم نامه های همکاری در زمینه های مرمت، مستندنگاری و استرداد اموال را در حوزه گسترش روابط فرهنگی در عرصه بین الملل بعد از دولت یازدهم مهم دانست و از استرداد 587 قلم اشیای اموال منقول فرهنگی تاریخی متعلق به ایران از کشورهای دیگر به عنوان یک دستاورد بی سابقه در تاریخ ایران یاد کرد.

کارگر، برگزاری نمایشگاه جهان اسلام (2017) در موزه بزرگ خراسان و برگزاری نمایشگاه های خارج از کشور از جمله نمایشگاه "شیرها و گاوها در هنر ایرانیان از هخامنشیان تا ساسانیان" در کشور ایتالیا، نمایشگاه "شعله های ابدی" در کشور هند، نمایشگاه "پنه لوپه" در کشور ایتالیا، نمایشگاه "ایران فرهنگی کهن، بین آب و کویر" در کشور آلمان و میزبانی از آثار تاریخی ارمنستان، لوور و کره جنوبی را در نتیجه این تلاش ها و دیپلماسی موفق دانست.

وی گفت:

رویکرد دولت یازدهم در تاسیس و اداره موزه با هدف مشارکت مردم است. همیشه برای رسیدن به اهداف خود باید رویکردهای مختلف و نو داشته باشیم که این رویکرد نو، برگزاری نمایشگاه ها، اداره موزه های متعلق به میراث فرهنگی، آموزش، گسترش موزه ها در سطح کشور، افزایش موزه های مشترک و موزه های ساخته شده ی مشارکتی را شامل می شود.

قانون ششم توسعه، همه دستگاه ها را ملزم به ساخت موزه تخصصی کرده است 

کارگر تاکید کرد:

اولین اولویت ما مذاکرات جدی با دستگاه هاست و در قانون برنامه ششم توسعه نیز پیشنهاد داده ایم که همه دستگاه ها موظف شوند تا برای حفظ میراث خود و بالا بردن آگاهی مردم در زمینه کاری شان موزه ایجاد کنند؛ با این استدلال که اگر یک مجموعه نتواند مردم را با پیشینه، کارکردها و تلاش های دیرین خود آگاه کند، مردم نیز حساسیتی برای حفظ و حراست از هویت و تجارب آن نخواهند داشت.

فضای امنیتی باید از موزه ها برداشته شود | موزه پادگان نیست

کارگر گفت:

همانطور که در یک مقطعی، دیوار پارک ها برداشته شد و هیچ اتفاقی نیفتاد، بعد از دولت یازدهم، فضای امنیتی از موزه ها برداشته شد و اگر ما هم امروز درِ موزه را به روی مردم تا پاسی از شب باز کنیم شرایط بهتر خواهد شد. اساسا موزه ها باید ساعت کاریِ بیش از وقت اداری داشته باشند تا گردشگران آسان تر از آن ها دیدن کنند و باید جوی حاکم شود که هر هنرمندی بتواند آثار خود را در بخش های جنبی موزه در قالب یک نمایشگاه ارائه نماید.

تمام موزه ها به QR مجهز می شوند | ترغیب گردشگران برای افزایش آمار بازدید

کارگر به این پرسش که چرا بسیاری از موزه های ما هنوز یک شناسنامه مختصر برای معرفی اشیا در کنارشان ندارند گفت:

توسعه یک شبه انجام نمی شود و نیازمند زمان هستیم. هم اکنون با یک موسسه بزرگ داخلی در بخش خصوصی قرارداد داریم تا به طور رایگان، تمام ویترین های ما را به QR مجهز کند و با یک اپلیکیشن (نرم افزار) که روی موبایل بازدیدکننده ها نصب می شود تمام اطلاعات تصویری و نوشتاری اشیا را در تلفن همراه نشان دهد. حتی باید این قابلیت وجود داشته باشد که این اطلاعات در گوشی ها ذخیره شوند تا مردم بعد از ترک محل هم بتوانند آن را مطالعه کنند. اگر کسی هم موبایل نداشت یک دستگاه به طور امانت در زمان بازدید از موزه به او داده خواهد شد. 

وی وعده داد:

این مساله در آینده نزدیک اتفاق می افتد و هم اکنون در موزه آبگینه به صورت آزمایشی، اجرایی شده است. تا یک سال آینده تمام موزه های بزرگ ما از این امکانات بهره مند خواهند شد و قطعا در افزایش رغبت گردشگران برای بازدید از موزه ها تاثیرگذار خواهد بود.

مدیر موزه ایران باستان: دچار غفلت تاریخی هستیم | فرصت گسترش ارتباطات را مغتنم بشماریم 

رئیس موزه ملی ایران از فرصت ایجاد شده توسط برجام برای گسترش ارتباطات با موزه های مطرح دنیا سخن گفت و افزود:

یکی از دستورالعمل های ما در موزه ملی گسترش ارتباطات با موزه های بزرگ دنیا بوده است؛ به طوری که در سال های اخیر سعی کرده ایم با موزه های مهم دنیا از جمله کشورهای فرانسه، آلمان و ایتالیا ارتباط دوجانبه و تبادل تجربه داشته باشیم و درباره هند نیز یک نمایشگاه جنبی از آثار تاریخی ایرانی در ایام نوروز برگزار کردیم و بناست این مراودات ادامه یابد. 

مدیر کل موزه ها: سال 96 شاهد رشد 20 درصدی گردشگران خارجی هستیم

کارگر درباره آخرین آمار بازدیدکنندگان موزه ها اظهار داشت:

به طور میانگین بعد از روی کار آمدن دولت یازدهم شاهد رشد 10 درصدی در بازدید سالانه گردشگران از موزه ها هستیم و در سال 96 این افزایش به بیش از 20 درصد می رسد.

وی ادامه داد:

در سال 95 حدود 19 میلیون نفر از موزه های زیر نظر میراث فرهنگی در کشور بازدید کردند که 2 میلیون نفر از این تعداد گردشگران خارجی بودند.

کارگر به دل نگرانی های جدی هم در این باره اشاره کرد و گفت:

باید قدرِ آهنگ خوشایند حاصله از برجام را بدانیم و مراقب باشیم تا به هم نخورد. باید روی همین ریل حرکت کنیم و ببینیم متعاقبا از نظر «توزیع درآمد سبز» و «اشتغالزایی» چه دستاوردهای خوبی عاید کشورمان می شود.

جانشین فرمانده کل سپاه: در صورت عهدشکنی آمریکایی ها، خود برجام را به موزه می فرستیم 

تب و تاب این روزها حتی بدون توجه به آمار و گفته های مسئولان و متصدیان و فقط با یک نگاه ساده به «صف تبدیل دلار به ریال در صرافی‌های خیابان فردوسی تهران»، «چراغ های روشن سوئیت هتل ها در دل شب» و «تردد چشم رنگی ها و غیر فارسی زبان ها در اماکن سیاحتی و زیارتی» دلگرم کننده و امیدبخش است؛ به شرطی که به گفته سردار حسین سلامی، جانشین فرمانده کل سپاه، «مقامات آمریکایی، عینک دوران جنگ سرد را کنار بگذارند و با پذیرفتن واقعیت های جدید به تعهداتشان در برجام عمل کنند». در غیر این صورت به جای کمک برجام به افزایش گردشگران موزه ها آنطور که او گفته خودِ «برجام را به موزه خواهیم فرستاد».

خارجی ها در ایران

#اخبار روز گردشگری را در کارناوال دنبال کنید.

...

آیا این مطلب مفید بود؟

0 دیدگاه

جدید ترین دیدگاه

اپلیکیشن کارناوال

با نصب اپلیکیشن کارناوال، کنترل سفر را این بار شما به دست بگیرید. در این اپلیکیشن شما دنیایی از امکانات و خدمات را همیشه و همه جا در جیب خود دارید؛ آشنایی با جاذبه ها و فرهنگ شهرها و کشورهای مختلف، رزرو آنلاین بلیت هواپیما و یا حتی رزرو انواع اقامت بسته به سلیقه و بودجه ای که دارید. اپلیکیشن کارناوال یعنی کنترل سفر در دست شما.

Android

IOS

مجوزها و نمادها

هدف اصلی کارناوال این است که بهترین خدمات گردشگری را به صورت آنلاین به کاربران خود ارائه دهد. هر آن چیزی که برای سفر خود نیاز دارید را از کارناوال بخواهید؛ از آشنایی با جاذبه ها، سوغات و غذاهای محلی تا رزرو آنلاین بلیت هواپیما و انواع اقامتگاه. در هر جا و در هر ساعت از شبانه روز، می توانید به صورت آنلاین خدمات سفر خود را رزرو کنید و یا هر سوالی دارید از ما بپرسید. کارناوال کنترل سفر شماست!

کلیه حقوق مادی و معنوی کارناوال برای شرکت کاروان سفر های هیرمان محفوظ است. استفاده از محتوای سایت تنها در صورت پذیرش شرایط و ضوابط امکان پذیر است.