karnaval.ir

کارناوال

نویسنده ارشد کارناوال

انتشار

03 آبان 1396

به روز رسانی

15 شهریور 1398

به نقل از ایسنا، آن چنان که اهالی جزیره کیش می‌گویند، حجم کلاهبرداری ها از مسافران این جزیره به دلیل نبود نظارت رو به افزایش است. برخی رها کردن منطقه آزاد کیش به حال خود پس از رفتن مدیرعامل قبلی را علت بی‌سروسامانی‌های اخیر این جزیره می دانند و می گویند که کیش، نزدیک به دو ماه هیچ مسئول و سرپرستی نداشته است.

نرخ هر تفریح در کیش که اهالی‌اش با اصرار آن را هم سطح دبی می دانند، در سراسر جزیره یکسان است؛ از ۱۰ هزار تا ۱۶۵ هزار تومان. امکان خرید بدون واسطه هم وجود ندارد و مسافر در هر شرایطی باید به واسطه‌ها در هتل‌ های کیش، کانترهای فروش در پاساژها و دفاتر خدمات مسافرتی مراجعه کند. حق واسطه هم معمولا محفوظ است و سهم اندکی نیز به سازمان منطقه آزاد کیش می‌رسد. بسیاری از واسطه‌ها هم می گویند که چون پول به حساب منطقه آزاد می‌رود، بازگرداندنش سخت است اما در واقع بیشتر این مبالغ به حساب‌های شخصی واسطه‌ها یا دفاتر مسافرتی واریز می‌گردد.

راننده یک ون که ادعا می کند راهنمای تور است و در یکی از پاساژهای جزیره کیش، دفتر خدمات گردشگری دارد، به هنگام رساندن مسافرانش از فرودگاه به هتل، فهرستی از تفریحات به همراه قیمت به آنها می دهد و تاکید می‌کند که فقط با خودش تماس گرفته شود، چون افراد فرصت‌طلب از ناآگاهی مسافران سوءاستفاده کرده و پس از گرفتن پول، در ازای آن خدماتی نمی‌دهند و دستِ مسافر هم هیچ وقت به آن‌ها نمی‌رسد.

او همواره به مسافرانش هشدار می‌دهد که از این دست کلاهبرداری‌ها در جزیره زیاد اتفاق می‌افتد و سپس آن‌ها را ترغیب می‌کند که قبل از تحویل گرفتن اتاق‌هایشان در هتل، پکیج تفریحی خود را از طریق کانتری که در گوشه‌ای از لابی هتل مستقر شده رزرو کنند چرا که هر لحظه امکان پُر شدن ظرفیت آن وجود دارد. مسافران کیش اغلبِ تورهای دریایی را بدون اطلاع از شرایط جوی می‌خرند و به ندرت به آن‌ها درباره وضعیت جوی جزیره و برقرار بودن بساط تفریحات اطلاع رسانی می شود.

یکی از مسافران این دست رانندگان می گوید که با وجود همه هشدارهایی که آن راننده داد، خودش تا آخرین لحظه بد قولی کرده و بی‌آنکه مسافران را از وضعیت جوی جزیره مطلع کند، به فروش تور دریایی اقدام نموده است. در نهایت تور لغو شد و راننده هم تا آخرین ساعات پول مسافران را برنگرداند.

این مسافر ادامه می دهد:

مدیر هتلی که کانتر فروش پکیج‌های تفریحی را در لابی خود دارد، زیر بارِ مسئولیت این اتفاق نمی‌رفت و می‌گفت درست است که این کانترها در هتل‌ها مستقر شده‌اند و فروش تورها و گشت‌های تفریحی در هتل انجام می‌شود اما این موضوع به آن‌ها ارتباطی پیدا نمی‌کند و سازمان منطقه آزاد باید روی این بحران نظارت داشته باشد.

مدیر آن هتل در توجیه جریان مال‌باختگی برخی مسافران جزیره بیان می دارد:

این بحران از زمانی در کیش شروع شده که مدیران قبلی این جزیره، هتل‌ها را از فروش تور و گشت‌های تفریحی منع کردند و این مسئولیت را انحصارا به کانترها و دفاتر خدمات مسافرتی واگذار کردند. این مشکل از زمانی حادتر شد که سازمان منطقه آزاد می‌خواست این تورها را سامان‌دهی کند؛ اما پای واسطه‌ها را به این جریان باز کرد که از طریق آن‌ها و در ازای فروش هر خدمات تفریحی، دو هزار تومان هم به حساب خودش واریز می‌شود. همین مساله، بهانه‌ای شده تا بازگرداندن پول به مسافر در صورت انصراف و یا کنسل شدن به خاطر پدیده‌های جوی و یا هر شرایط دیگری با مشکل مواجه شود.

در سطح جزیره سوار هر تاکسی که شوید، راننده به سرعت تشخیص می‌دهد که غریبه هستید و اتوماتیک‌وار تمام تفریحات را فهرست می‌کند تا وسوسه شوید و یکی از آن ها را بخرید. همه‌ی این رانندگان نیز بدون استثناء هشدار می‌دهند که گرفتار فرصت‌طلبان و سوءاستفاده‌گرها نشوید چرا که بیشترشان با کانترهای فروش و دفاتر خدمات مسافرتی جزیره کار می‌کنند و با مهارت خاصی مسافر را به سمت یکی از مراکز رزرو و فروش خدمات تفریحی در کیش هدایت می نمایند تا آن‌ها هم از این جریان گردشگری در کیش که روزهای کم رونقی را می‌گذارند، بهره‌ای ببرند.

در کانترها یا دفاتر خدمات مسافرتی سطح جزیره، اپراتورهایی نشسته‌اند که تا مشتری را می‌بینند، در چشم برهم زدنی به کمک ویدئو کل تفریحات جزیره را با قیمت توضیح می‌دهند. آن‌ها در نهایت تاکید می‌کنند که هتل‌ها و گذری‌ها و حتی کانترهای داخل پاساژها چندان مطمئن نیستند و معتبرتر از خودشان در کل جزیره پیدا نمی‌شود چرا که آن‌ها تا از کیفیت و وضعیت خدماتشان مطمئن نشوند به مشتری خدمات نمی‌فروشند.

یکی از این اپراتورها می‌گوید:

در یک سال اخیر مسافران زیادی را دیدم که به خاطر بدتعهدی واسطه‌ها و کانترهای نامعتبر، معترض بوده‌اند و بدون این‌که به مال خود برسند جزیره را ترک کرده‌اند. اگر مسافر جزیره را ترک کند، معلوم نیست به حقوق از دست رفته‌اش برسد یا نه، برای همین توصیه ما این است که تا وقتی مسافر در جزیره حضور دارد کارش را پیگیری نماید.

یکی از راننده‌های گردشی در جزیره که او هم به ترغیب و هدایت مسافران به سمت کانترهای فروش گشت و تفریحات جزیره می پردازد، می‌گوید:

این کلاهبرداری‌ها مدتی است در جزیره زیاد شده. البته شکل کار دفاتر خدمات مسافرتی و کانترهای مرکزی با آن افراد بدون هویت خیلی فرق دارد. آن‌ها نمی‌توانند اعتبارشان را به خاطر چند هزار تومان لکه‌دار کنند. اگر کیفیت خدمات ضعیف باشد، مسافر را به هیچ وجه مجبور به خرید پکیج‌های تفریحی نمی‌کنند.

او می‌گوید که مسافران زیادی را در جزیره دیده که به خاطر بدتعهدی فروشندگانِ سرویس‌های تفریحی، مال باخته شده‌اند و هیچ‌کسی هم زیر بار مسئولیت نمی‌رود. معمولا در این مواقع، مسافر مقصر شمرده می‌شود چرا که با وجود این همه هشدار، ریسک کرده و باز هم به سراغ افراد بی‌اعتبار رفته است.

یکی از سرمایه‌گذاران گردشگری در کیش نسبت به این وضع که بی‌اعتمادی مسافران جزیره را به دنبال خواهد داشت، هشدار می‌دهد و بیان می کند:

همه این مشکلات برای این است که یک مسئول دلسوز بالای سر کار نیست و هیچ نظارتی وجود ندارد. این نشان می‌دهد در جزیره چه مسئول باشد چه نباشد، خیلی هم به حال گردشگران و ساکنان آن فرقی نمی‌کند. ماجرای کلاهبرداری‌ها خیلی هم جدید نیست، چند سالی است که مخصوصا در جریان برگزاری جشنواره‌های تابستانی زیاد شاهدش بوده‌ایم، اما جلوی آن را نمی‌گیرند و هر بار به یک شکلی بروز می‌کند.

کیش پس از انتصاب مدیرعامل آن به عنوان رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، حدود دو ماه سرپرست و مدیرعامل نداشت تا اینکه در دهه دوم مهرماه مدیرعامل جدید آن منصوب شد. معاون گردشگری قبلی این جزیره نیز همزمان با مدیرعامل پیشین درحالی کیش را ترک کرد که بلافاصله پس از تحویل پست ریاست سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی وگردشگری به علی‌اصغر مونسان، راهی معاونت گردشگری این سازمان شد و کرسی قبلی خود را رها نمود. اکنون نیز معاون اقتصادی این جزیره به طور همزمان سرپرستی معاونت گردشگری کیش را نیز به عهده گرفته است و این برای جزیره‌ای که اولویت اصلی‌اش توسعه گردشگری و جذب سرمایه در این بخش است، چندان رضایت بخش نیست.

تفریحات کیش

#اخبار روز گردشگری را در کارناوال دنبال کنید.

...

آیا این مطلب مفید بود؟

3 دیدگاه

جدید ترین دیدگاه

مسعود نظرى مهر

به جز اجاره خودرو ها که دیگه همه میدونند در موردشون بعضی از کلوپ های تفریحات آبی هم واقعا عوضی و دزد هستند . خیلی مراقب باشید .

انتشار:19 فروردین 1399

آیا این دیدگاه مفید بود؟

ظهير قنبرى

واقعا یه سری دزد هستن که خیلی قانونی دزدی میکنند . تو بخش کرایه ماشین بخصوص . یه اتحادیه الکی هم دارند .

انتشار:10 فروردین 1399

آیا این دیدگاه مفید بود؟

نازى هاشمى

خیلی مفید و کاربردی بود . من هم از یکی ز دوستام شنیده بودم که پولشون رو خورده بود یکی از موسسه های کرایه خودرو کیش .

انتشار:28 اسفند 1398

آیا این دیدگاه مفید بود؟

اپلیکیشن کارناوال

با نصب اپلیکیشن کارناوال، کنترل سفر را این بار شما به دست بگیرید. در این اپلیکیشن شما دنیایی از امکانات و خدمات را همیشه و همه جا در جیب خود دارید؛ آشنایی با جاذبه ها و فرهنگ شهرها و کشورهای مختلف، رزرو آنلاین بلیت هواپیما و یا حتی رزرو انواع اقامت بسته به سلیقه و بودجه ای که دارید. اپلیکیشن کارناوال یعنی کنترل سفر در دست شما.

Android

IOS

مجوزها و نمادها

هدف اصلی کارناوال این است که بهترین خدمات گردشگری را به صورت آنلاین به کاربران خود ارائه دهد. هر آن چیزی که برای سفر خود نیاز دارید را از کارناوال بخواهید؛ از آشنایی با جاذبه ها، سوغات و غذاهای محلی تا رزرو آنلاین بلیت هواپیما و انواع اقامتگاه. در هر جا و در هر ساعت از شبانه روز، می توانید به صورت آنلاین خدمات سفر خود را رزرو کنید و یا هر سوالی دارید از ما بپرسید. کارناوال کنترل سفر شماست!

کلیه حقوق مادی و معنوی کارناوال برای شرکت کاروان سفر های هیرمان محفوظ است. استفاده از محتوای سایت تنها در صورت پذیرش شرایط و ضوابط امکان پذیر است.