karnaval.ir

سحر بحیرائی

نویسنده ارشد کارناوال

انتشار

17 شهریور 1399

به روز رسانی

17 شهریور 1399

کارناوال شما را به جنوب ایران می‌برد تا با یکی از زیباترین شهرهای بندری استان بوشهر آشنا شوید. در این مطلب به معرفی شهر بندر سیراف می‌پردازیم و به شما لیستی جذاب از جاذبه های گردشگری بندر سیراف می‌دهیم تا در سفر به این بندر به راحتی از همه دیدنی‌های آن بازدید کنید. اگر دوست دارید تاریخچه بندر سیراف را بدانید و به قدمت تاریخی آن پی ببرید بخش پایانی مطلب را حتما بخوانید.

چرا سفر به شهر بندر سیراف ؟


  • یکی از شهرهای بندری و زیبای جنوب ایران است که با بازدید از آن می‌توانید از سواحل فیروزه‌ای خلیچ همیشه پارس ایران لذت ببرید.
  • گورستان تاریخی بندر سیراف یکی از مشهورترین آثار تاریخی استان بوشهر محسوب می‌شود که قدمت آن به دوره ساسانیان بازمی‌گردد را می‌توانید در این شهر ببینید.
  • در این شهر می‌توانید انواع غذاهای خوشمزه دریایی از ماهی گرفته تا خرچنگ و ماهی مرکب را امتحان کنید.

بندر سیراف

Payam Ameri

اطلاعات کلی درباره بندر سیراف

جمعیت: 6,992 نفر مطابق با آخرین سرشماری عمومی نفوس و مسکن در سال ۱۳۹۵ 

جغرافیا: بندر سیراف در جنوب استان بوشهر و بین دو بندر کنگان و عسلویه قرار دارد.

دین و مذهب: مردم این شهر اکثرا مسلمان هستند و جمعیت سنی‌ها و شیعه‌ها به طور تقریبا برابر در شهر پراکنده شده‌اند.

زبان: مردم بندر سیراف فارسی را با گویش کنگانی صحبت می‌کنند، همچنین در میان اهل تسنن نیز مردم عربی زبان هم وجود دارد.

نژاد: در این شهر بیشترین جمعیت قومی به ترک‌ها، سپس کردها، آشوری‌ها، فارس‌ها و در آخر ارمنی ها تعلق دارد.

اقتصاد: از آن جا که سیراف یک شهر بندریست و در نزدیکی میدان گازی پارس قرار دارد می‌توان گفت درآمد اصلی شهر به دو صنعت ماهیگیری و پتروشیمی وابسته است؛ اما در کنار اینها عده‌ای از مردم نیز برای امرار معاش محصولات کشاورزی نظیر پیاز، گوجه، تنباکو، محصولات دامی مثل گوشت، شیر و صنایع دستی مثل حصیر بافی و ... را تولید و به فروش می‌رسانند.

بندر سیراف

Mohammad Javad Mousavi

بندر سیراف

اطلاعات گردشگری بندر سیراف

سوغات بندر سیراف

  • شلیخ: شلیخ همان خارک است که پس از درآوردن هسته‌هایش آن را در آفتاب خشک کرده و مورد استفاده قرار می‌دهند.
  • الوک (بادام وحشی محلی)
  • انواع نان محلی مثل ارهین، نگاره، نان تنوری، نان تابی (ماهیتابه‌ای)
  • خارک
  • انواع میگو، ماهی و خرچنگ 
  • حلوای انگشت پیچ
  • حلوای برنج
  • خرما خشکو (ترکیب خرما و کشک خشک)

سوغات و صنایع دستی بندر سیراف

  • سوزن‌دوزی
  • گلیم‌بافی
  • حصیربافی
  • زری‌بافی: این هنر را بیشتر می‌توان روی شلوارهای بندری که به نام بادله معروف هستند دید.

حصیربافی

خارک

زری بافی

غذاهای محلی بندر سیراف

ماهی تنوری: برای تهیه این ماهی ابتدا شکم آن را خالی کرده و با انواع سبزی‌های معطر پر می‌کنند و داخل تنور می‌پزند.

ماهی کبابی: برای تهیه این غذا ابتدا ماهی را فیله می‌کنند و پس از نمک زدن، داخل مخلوطی از آرد، زردچوبه، و فلفل می‌خوابانند و بعد در ماهیتابه سرخ می‌کنند.

وُدام: ودام نیز با ماهی درست می‌شود. برای تهیه این غذا ابتدا ماهی را می‌پزند و بعد در ظرفی جدا پیاز را با انواع ادویه و سبزیجات معطر و همچنین رب مخلوط می‌کنند و بعد ماهی‌های پخته شده را به آن اضافه کرده تا جا بیفتد. ودام معمولا با برنج سرو می‌شود.

مشغول | ته چین ماهی: برای تهیه این غذا ابتدا تیغ ماهی را جدا و سپس له می‌کنند و با موادی مثل انواع سبزیجات معطر، لیمو، سیر، رب گوجه و ... حرارت می‌دهند سپس لابه‌لای برنج ریخته و به صورت قالبی برنج را دم می‌کنند.

از دیگر غذاهای محلی بندر سیراف می‌توان به پلیل، گِل نشک، او سرابی، تهمه، مجک و ... اشاره کرد.

ودام

banooye_jonob95

ماهی تنوری

ashpazi_khebreha

ته چین ماهی

جاذبه های گردشگری بندر سیراف

گورستان صخره ای بندر سیراف: یک اثر شگفت‌انگیز مربوط به دوران ساسانی که معماری صخره‌ای دارد. در طول تاریخ، مردمی از ادیان مختلف در این گورستان به خاک سپرده‌ شده‌اند به همین دلیل به آن قبرستان تمدن‌ها هم می‌گویند.

قلعه نصوری: این قلعه متعلق به اوایل دوره قاجار است و به عنوان یکی از کامل‌ترین قلعه‌های جنوب ایران نیز شناخته می‌شود. قلعه متعلق به یکی از خاندان‌های مشهور سیراف‌، خاندان نصوری بوده که آن را بر روی تپه‌ای مشرف به دریا بنا کردند. این قلعه حدود 200 سال پیش به دستور شیخ جبار نصوری در سیراف ساخته شد و اکنون جز میراث ملی ایران است.

موزه سیراف: این موزه به نمایش آثار کشف شده از گورستان تاریخی بندر سیراف پرداخته است و در خانه دکتر وایت هاوس سرپرست گروه باستان شناسی گورستان دایر است.

گور سیبویه: این سایت تاریخی نیز مانند گورستان‌های تاریخی سیراف، یک مجموعه بزرگ باستانی است که قدمت آن به دوره تاریخی پس از اسلام در ایران باز می‌گردد. گفته می‌شود که این مکان محل دفن سیبویه، دانشمند اسلامی ایرانی است؛ اما یک قبر منسوب به وی در شهر شیراز نیز وجود دارد. 

بازار سیراف: این بازار یکی از قدیمی‌ترین مراکز خرید تاریخی در بین شهرهای جنوب ایران است که می‌توانید از مغازه‌های قدیمی آن انواع سوغات و صنایع دستی این بندر زیبا را خریداری کنید.

گور سیبویه

Ghaini

قلعه نصوری

گورستان تاریخی بندر سیراف

موزه باستان شناسی سیراف

حمل و نقل برون شهری بندر سیراف

پیش از هر چیز لازم است بدانید که شهر بندر سیراف ترمینال مسافربری ندارد ، بنابراین برای رسیدن به بندر 2 راه دارید.

1- از بوشهر به ترمینال کنگان بروید و سپس اتوبوس‌های عسلویه را سوار و در ایستگاه پل طاهری (سه راه سیراف) طاهری پیاده شوید. از پل طاهری تا بندر سیراف نیز باید از ماشین دربست استفاده کنید.

 

ترمینال بندر کنگان

آدرس: بندر کنگان، بزرگراه کنگان- سیراف

تلفن: 07737233428

ترمینال بوشهر

آدرس: بوشهر، خیابان طالقانی

شماره تماس: 33570024-077

2- راه دوم آن است که در هر شهری که هستید اتوبوس‌های عسلویه را سوار شوید و در پل طاهری پیاده شده و ادامه مسیر به بندر سیراف را از ماشین‌های شهر بندر سیراف استفاده کنید.

ترمینال عسلویه

آدرس: عسلویه، خیابان بوشهر،بلوار سیراف

تلفن:07737320988

حمل و نقل درون شهری بندر سیراف

می‌توانید برای تردد در شهر بندر سیراف، از تاکسی و آژانس‌ها داخل شهر استفاده کنید.

آب و هوای بندر سیراف در فصول مختلف

بهار و تابستان: در ماه فروردین تا نیمه‌های اردیبهشت بندر سیراف و شهرهای اطرافش بهترین هوا را دارند. هوای معتدل همراه با نسیم خنک بهاری که از دریا بلند می‌شود می‌تواند شما را مجاب کند تا چند روز در بندر بمانید. تابستان‌های جنوب گرم و طاقت فرساست. این مساله را نیز در نظر بگیرید که شهرهای ساحلی در فصل گرم هوای شرجی را نیز تجربه می‌کنند که ممکن است قابل تحمل نباشد.

پاییز و زمستان: اوایل فصل پاییز هوای بندر تا حدودی گرم است؛ اما با نزدیک شدن به اواسط ماه آبان هوای مطبوع و معتدل را می‌توان در سیراف تجربه کرد که بی‌شک زمان مناسبی برای سفر به بندر هم هست. زمستان نیز هوا کاملا مطبوع است و به هیچ عنوان سرمای زمستان را حس نخواهید کرد.

بندر سیراف

Hadi Karimi

تاریخچه بندر سیراف

شاید بتوان بررسی تاریخ بندر را با گورستان تاریخی و صخره‌ای سیراف شروع کرد که نام آن در بین آثار تاریخی مهم ایران نیز به چشم می‌خورد. قدیمی‌ترین آثار پیدا شده در این گورستان به دوره ساسانیان برمی‌گردد. این گورستان به قبرستان تمدن‌ها معروف است چرا که مردمی از ادیان مختلف را در آن به خاک سپرده‌اند؛ موضوعی که از آزاداندیشی مردم این منطقه از گذشته خبر می‌دهد. 

بازمانده‌های این گورستان نشان می‌دهد که بندر سیراف از دیرباز، جز بندرهای مهم ایران به شمار می‌رفته و محل پهلوگیری کشتی‌های تجاری بوده که از غرب (آفریقا و اروپا) بارهای خود را به سمت شرق می‌بردند. در واقع این بندر پل ارتباطی بسیار مهمی بین کشورهای هندوستان، چین و شرق آفریقا بود تا کالاهای مورد نیاز کشورها را جابه‌جا و به دست مردمان‌شان برساند.

ابن حوقل در یکی از کتاب‌هایش درباره بندر سیراف می‌گوید که این بندر از بزرگترین شهرهای اردشیر خوره محسوب می‌شده که جمعیت زیادی داشته و مردمش برای ساخت بناهای شهر پول‌های زیادی صرف می‌کرده‌اند. این بندر به گفته تاریخ‌نگاران در حدود قرن سوم میلادی مورد توجه پادشاهان ساسانی قرار گرفت و در دوره اردشیر بابکان به منظور گسترش صادرات دریایی در منطقه خلیج‌پارس و تامین امنیت منطقه این بندر به عنوان شهری مهم و مرکز تبادلات در دوره ساسانیان شناخته شد. 

اگر به گورستان مشهور صخره‌ای سیراف بازگردیم به راحتی می‌توانیم آثار و گورهای به جا مانده از دوره اسلامی را نیز در این سایت تاریخی ببینیم که می‌توان نشانه‌های آن را از روی خطوط کوفی و یا عربی مختلفی که بر روی برخی از سنگ قبرها دیده می‌شود تشخیص داد.

یکی از مهم‌ترین و قدیمی‌ترین بناهای تاریخی صدر اسلام در این شهر مسجد جامع شهر است که به احتمال زیاد بنای اولیه آن دژ یا آتشکده متعلق به دوره ساسانیان بوده و مسجد روی آن بنا شده است. بر اساس تخمین‌های زده شده ساخت بنا به حدود سال 188 هجری قمری برمی‌گردد و پس از زلزله سیراف که در بخش بعد به آن اشاره می‌کنیم تغییرات زیادی در ساختمان آن صورت گرفته است.

در کتاب حدودالعالم آمده است که سیراف شهری بزرگ و گرم است که جمعیت زیادی در آن زندگی می‌کند و همین امر نشان می‌دهد که پس از سقوط سلسله ساسانیان هنوز هم این بندر هویت خود را حفظ کرده بوده است. اصطخری (جغرافیدان و نقشه‌نگار برجسته ایرانی در سده ۴ ه‍. ق) نیز از سیراف به عنوان شهری بزرگ و اعیان نشین یاد می‌کند که کشاورزی و کشت و کار پیشه مردمانش نیست. روزهای تاریک بندر سیراف هم سر می‌رسند و در حدود سال 367 هجری قمری پس از هفت روز زلزله مرگ‌بار بخش‌هایی زیادی از بندر زیر آوار دفن می‌شود و به همین خاطر به این شهر پمپئی ایران نیز می‌گویند.

از آثا مهم در دوره قاجار می‌توان به قلعه شیخ نصوری اشاره کرد که قدمت ساخت آن به اوایل دودمان قاجار برمی‌گردد که توسط شیخ جبار دوم، پدر بزرگ شیخ ناصر نصوری در این بندر ساخته شده است. تاریخ ساخت قلعه را حدود 1224 هجری قمری می‌دانند. در مورد دین مردم این منطقه در اواسط دوره قاجاز نیز لویی وایدربرگ، باستان شناس فرانسوی می‌گوید این شهر کاملا یهودی‌نشین است و اهالی شهر به خرید و فروش ابریشم مشغول هستند.

نام های دیگر: بندر طاهری، صیراف

وجه تسیمه: به گفته برخی معنی سیراف می تواند ترکیبی از دو واژه سیر و آب به معنای آب زیاد باشد و برخی دیگر از تاریخ دانان معتقدند که سیراف در گذشته شیل آو، شیل به معنی ماهی و آو به معنی آب بوده است.

تصویر قدیمی از بندر سیراف

sirafiha.mihanblog.com

تصویر قدیمی از بندر سیراف

sirafiha.mihanblog.com

سخن آخر

با کارناوال راهی یکی از زیباترین بندرهای جنوب ایران در استان بوشهر شدیم. بندری تاریخی و زیبا که یکی از مهم ترین گورهای باستانی ایران در آن جا قرار دارد. بله حدستان درست است، بندر سیراف! 

این بندر تاریخی و زیبا علاوه بر داشتن آثار باستان و تاریخی پیش از اسلام و اسلامی از طبیعت بسیار زیبایی برخوردار است و در سال های اخیر بسیار مورد توجه گردشگران قرار گرفته است. اگر شما تاکنون به این بندر زیبا سفر داشته‌اید می توانید نظرات خود را درباره سیراف، مردمان این بندر و هر آن چه در این شهر زیبای بندری تجربه کرده اید با ما به اشتراک بگذارید.

اگر اهل بندر سیراف هستید و نام غذا، جاذبه و هرگونه اطلاعات مهم دیگری در مورد شهرتان را در مطلب ما خالی می بینید برای ما بنویسید و آن را با دیگر مخاطبان کارناوال به اشتراک بگذارید.

در دنیای آبی رنگ کاشی های فیروزه ای سفر می کنم تا بیابم راز این خاک مقدس را

آیا این مطلب مفید بود؟

1 دیدگاه

جدید ترین دیدگاه

من خیلی جاهای دنیا رو دیدم. سالها در ساحل مدیترانه در جنوب و در اقلیم شمالی اروپا زندگی کردم. اما بندر سیراف زیباترین جایی بوده که توی عمرم دیدم. قبرستان... دریا.... اون حال و هوای جادوییش و اینکه میتونی تا ابد بنشینی کنارش و زل بزنی بهش و حس کنی دیگه هیچ چیز از زندگی نمی‌خواهی. من یکبار در ۲۰ سالگی اونجا بودم و این هفته میرم تا اون تجربه رو تکرار کنم....

بعله تاثیرگزار بود

14 بهمن 1402

انتشار:27 دی 1401

آیا این دیدگاه مفید بود؟

اپلیکیشن کارناوال

با نصب اپلیکیشن کارناوال، کنترل سفر را این بار شما به دست بگیرید. در این اپلیکیشن شما دنیایی از امکانات و خدمات را همیشه و همه جا در جیب خود دارید؛ آشنایی با جاذبه ها و فرهنگ شهرها و کشورهای مختلف، رزرو آنلاین بلیت هواپیما و یا حتی رزرو انواع اقامت بسته به سلیقه و بودجه ای که دارید. اپلیکیشن کارناوال یعنی کنترل سفر در دست شما.

Android

IOS

مجوزها و نمادها

هدف اصلی کارناوال این است که بهترین خدمات گردشگری را به صورت آنلاین به کاربران خود ارائه دهد. هر آن چیزی که برای سفر خود نیاز دارید را از کارناوال بخواهید؛ از آشنایی با جاذبه ها، سوغات و غذاهای محلی تا رزرو آنلاین بلیت هواپیما و انواع اقامتگاه. در هر جا و در هر ساعت از شبانه روز، می توانید به صورت آنلاین خدمات سفر خود را رزرو کنید و یا هر سوالی دارید از ما بپرسید. کارناوال کنترل سفر شماست!

کلیه حقوق مادی و معنوی کارناوال برای شرکت کاروان سفر های هیرمان محفوظ است. استفاده از محتوای سایت تنها در صورت پذیرش شرایط و ضوابط امکان پذیر است.