karnaval.ir

کارناوال

نویسنده ارشد کارناوال

انتشار

30 آذر 1397

به روز رسانی

15 شهریور 1398

زیپ لاین یکی از تفریحات هیجانی است که این روزها جای خود را در میان اقشار مختلف باز کرده و دل عاشقان هیجان را برده است؛ اما دقیقا زیپ لاین چیست و از کجا آمده است؟ این سوالی است که کارناوال می خواهد به آن پاسخ دهد. می خواهیم کمی از تاریخچه زیپ لاین سر درآوریم و ببینیم اصلا این فعالیت چگونه شکل گرفت. کمی هم درباره زیپ لاین های ایران برای تان خواهیم گفت تا ببینیم اگر دل تان هیجان این فعالیت را خواست باید به کجا بروید. در ادامه با ما همراه باشید و تفریحی را بشناسید که آدرنالین خون تان را بالا می برد.

زیپ لاین

Pramote Polyamate

زیپ لاین چیست؟

زیپ لاین نام فعالیتی است که آن را در گروه تفریحات هیجانی یا اکستریم (فرا ورزش) قرار می دهند. امروزه در بسیاری از مناطق طبیعی و انسان‌ساخت می توانید این تفریح و تجهیزاتش را ببینید. تصورش را بکنید که به یک بند آویزان شوید و سُر بخورید در حالی که در هوا معلقید. این یک زیپ لاین است که هیجان را برای تان به ارمغان می آورد.

اگر بخواهیم تعریفی واضح تر از زیپ لاین داشته باشیم باید بگوییم که برای مقدور شدن انجام این تفریح، سیم بُکسل یا طناب یا تسمه های مخصوص بین دو نقطه وصل می کنند. فرد، هارنس (جلیقه مخصوص) را می پوشد و به وسیله یک قرقره که با تسمه های مخصوص و کارابین به هارنس متصل شده از یک سر طناب به سر دیگر می رود. البته شما می توانید به چند صورت مسافت بین دو نقطه را طی کنید؛ به صورت خوابیده، معلق و نشسته. در تصاویر زیر این تفاوت را به خوبی می بینید.

زیپ لاین

زیپ لاین

زیپ لاین

زیپ لاین

زیپ لاین در ایران

اگر هوس کردید آدرنالین خون تان را با تجربه زیپ لاین بالا ببرید، می توانید در شهرهای مختلف به مجموعه هایی که این امکان را در اختیارتان قرار می دهند مراجعه کنید. تعدادی از زیپ لاین های ایران را برای تان نام می بریم:

استان مازندران: زیپ لاین نمک آبرود، زیپ لاین تله کابین رامسر

استان تهران: مجموعه توچال، برج میلاد، پارک طالقانی

استان اردبیل: دریاچه شورابیل

استان خراسان رضوی: مجموعه چالیدره مشهد

استان اصفهان: مجموعه باغ جوان، کوه صفه

استان یزد: کمپ کویرنوردی هفت سنگ

بسته به طول مسیر زیپ لاین و محل قرارگیری آن هزینه های متفاوتی از افراد دریافت می شود . این هزینه در پایتخت میانگینی برابر 25000 تا 40000 تومان دارد.

زیپ لاین

زیپ لاین

تجهیزات زیپ لاین

برای راه اندازی زیپ لاین به سیم بکسل، سیم کش، یک دستگاه ترولی و نگه دارنده انتهای خط نیاز است. کسانی هم که می خواهند از زیپ لاین استفاده کنند باید مجهز به لباس مخصوص (هارنس)، کارابین، دستکش و کلاه ایمنی باشند که اپراتور زیپ لاین در اختیارشان می گذارد.

نکات ایمنی

هر زیپ لاین برای محدوده قدی و وزنی مشخصی طراحی شده است؛ پس این نکته را در نظر داشته باشید.

اگر بیماری قلبی یا فشار خون دارید، به سراغ زیپ لاین نروید.

در صورت مشکل در ستون فقرات و هر مشکل خاص دیگر حتما اپراتور را در جریان بگذارید.

زیپ لاین

زیپ لاین

Art Vega

تاریخچه زیپ لاین

پیش از آنکه زیپ لاین به شکل امروزی به وجود آید، زیپ وایِرها روی بروس بودند. آنها برای سال ها وسیله ای برای حمل و نقل در مناطق کوهستانی آلپ و هیمالیا به شمار می رفتند. در برخی مناطق دورافتاده چین مانند دره نوجیانگ (Nujiang) یا سالوین در استان یو‌نان (Yunnan) این وسیله برای گذر از رودخانه استفاده می شد. به دلیل امنیت پایین و خطرات استفاده از زیپ وایر، آن را تا سال 2015 منسوخ و پل ها را جایگزینش کردند. البته هنوز هم در گوشه و کنار دنیا از این وسیله استفاده می شود و روستاهای دورافتاده و کوهستانی ماشین های کابلی (Cable Car) با ساختاری شبیه به زیپ وایرها را به کار گرفته اند. 

منبعی برای مشخص کردن تاریخچه استفاده از زیپ لاین ها وجود ندارد اما برخی بر این باورند که زیست شناسان، استفاده از این وسیله را رایج کردند. آنها برای بررسی های بیشتر به دنبال راهی می گشتند که از گیاهان انبوه عبور کنند و به محیط های ناآشنا قدم بگذارند. می گویند در اینجا بود که زیپ لاین با الهام از همان ماشین های کابلی معلق و زیپ وایرها، شکل گرفت. محققان این وسیله را برای انتقال ابزار، غذا و ... در دره ها و رودخانه ها مورد استفاده قرار می دادند. براساس برخی گزارش ها، نیروهای استرالیایی از زیپ لاین ها برای حمل مهمات، مواد غذایی و ... در  جنگ های نظامی استفاده می کردند. 

کوهنوردان، روشی خاص برای عبور از مناطق صعب العبور به کار می بردند که عبور تیرولی نام داشت. این روش هنوز هم به شکلی امن تر و پیشرفته تر مورد استفاده قرار می گیرد. آنها دو نقطه بلند را انتخاب و نقاط را با طنابی مخصوص به هم متصل می کنند؛ سپس روی آن آویزان شده و از نقطه ای به نقطه دیگر سر می خورند. این روش سال های سال است که به کوهنوردان برای رسیدن به هدف شان کمک می کند. 

اچ جی ولز (H.G. Wells) نویسنده داستان های تخیلی، در سال 1897 در رمان مرد نامرئی از چیزی شبیه به زیپ لاین یاد کرد. این وسیله در روستایی سرسبز قرار داشت و با یک قرقره کار می کرد. این درحالی بود که 100 سال پیش از انتشار این رمان، رابرت کادمن (Robert Cadman) به خاطر استفاده از چیزی شبیه زیپ لاین شناخته شد؛ او برای انجام کار مجبور بود از سازه ها و ساختمان ها بالا برود و برای این کار از طناب مخصوص استفاده می کرد. وی در حین کار به دلیل پاره شدن طنابش از بالای کلیسای سنت ماریا در انگلستان سقوط کرد و جان سپرد. 

استفاده تفریحی از زیپ لاین برای اولین بار در دهه 1970 مورد توجه قرار گرفت و تورهایی در این زمینه برگزار شد. با وجود تمام ابهامات، می گویند این کارشناسان زیست شناسی بودند که استفاده تفریحی از زیپ لاین را کشف و علاقه طرفداران هیجان به آن را درک کردند. این وسیله به مرور گسترش پیدا کرد و به صورت تفریحی هیجانی درآمد و در دسترس افراد قرار گرفت.

عکس قدیمی زیپ لاین

سخن آخر

افزایش مشغله ها و دغدغه ها باعث شده تا افراد بیشتر به دنبال تفریحات هیجانی بروند تا انرژی شان را تخلیه کنند. زیپ لاین ها فرصت خوبی برای این افراد هستند و می توانند تجربه ای فراموش نشدنی برای شان باشند.

اگر تا به حال از زیپ لاین استفاده کرده اید، تجربه خود را با ما در میان بگذارید.

از دیگر تفریحات هیجانی برای مان بگویید و این فعالیت ها را به دوستان کارناوالی خود معرفی کنید.

منتظر دیدگاه های تان هستیم.

...

آیا این مطلب مفید بود؟

9 دیدگاه

جدید ترین دیدگاه

سلام زیپ لاین جوارم سوادکوه یکی از بهترین و زیباترین جاهایی که تا حالا دیدم پیشنهاد می کنم اضافه کنید به لیست منطقه نمونه گردشگری جوارم دارای کلبه های چوبی در بافت جنگل امکانات زیپ لاین ،باشگاه فرهنگی ورزشی بیطرف فیلم (بیلیارد ،گیم،گلف،ایرهاکی،پینک پنگ فوتبال دستی)رستوران و سوپر مارکت

انتشار:10 آبان 1401

آیا این دیدگاه مفید بود؟

نام انگلیسی زیپ لاین نظامی چیست ؟

انتشار:10 فروردین 1401

آیا این دیدگاه مفید بود؟

تا چند ساله ها را راه میدهند

انتشار:30 بهمن 1400

آیا این دیدگاه مفید بود؟

اپلیکیشن کارناوال

با نصب اپلیکیشن کارناوال، کنترل سفر را این بار شما به دست بگیرید. در این اپلیکیشن شما دنیایی از امکانات و خدمات را همیشه و همه جا در جیب خود دارید؛ آشنایی با جاذبه ها و فرهنگ شهرها و کشورهای مختلف، رزرو آنلاین بلیت هواپیما و یا حتی رزرو انواع اقامت بسته به سلیقه و بودجه ای که دارید. اپلیکیشن کارناوال یعنی کنترل سفر در دست شما.

Android

IOS

مجوزها و نمادها

هدف اصلی کارناوال این است که بهترین خدمات گردشگری را به صورت آنلاین به کاربران خود ارائه دهد. هر آن چیزی که برای سفر خود نیاز دارید را از کارناوال بخواهید؛ از آشنایی با جاذبه ها، سوغات و غذاهای محلی تا رزرو آنلاین بلیت هواپیما و انواع اقامتگاه. در هر جا و در هر ساعت از شبانه روز، می توانید به صورت آنلاین خدمات سفر خود را رزرو کنید و یا هر سوالی دارید از ما بپرسید. کارناوال کنترل سفر شماست!

کلیه حقوق مادی و معنوی کارناوال برای شرکت کاروان سفر های هیرمان محفوظ است. استفاده از محتوای سایت تنها در صورت پذیرش شرایط و ضوابط امکان پذیر است.