karnaval.ir

سحر بحیرائی

نویسنده ارشد کارناوال

انتشار

04 آبان 1400

به روز رسانی

04 آبان 1400

در این مطلب به معرفی شهر جم پرداخته‌ایم، یکی از شهرهای زیبای استان بوشهر در جنوب ایران. در این مطلب از  امکانات رفاهی شهر جم خواهیم گفت و در ادامه جاذبه های شهرستان جم را معرفی خواهیم کرد. اگر می‌خواهید با این شهر کوچک و زیبا آشنا شوید، همراه کارناوال باشید.

سد صیدی جم

@baamdad_jam

دره بنگو

@mrahimi2017

شهر جم

چرا سفر به شهر جم؟


  • شهر جم یکی از خوش آب و هواترین مناطق استان بوشهر است.
  •  جم با آب و هوایی مطبوع، پیشینه تاریخی و جاذبه‌های گردشگری بسیار، از مقاصد مهم گردشگری جنوب است.
  • لباس محلی زنان، از جذابیت‌های شهر جم به شمار می‌رود.
  • دسترسی به راه‌های زمینی، هوایی و هم‌جواری با راه ترانزیتی شیراز، از دیگر ویژگی‌های خوب شهر جم است.
  • بزرگترین پالایشگاه گاز خاورمیانه (دومین پالایشگاه بزرگ جهان) در این شهر قرار دارد.
  • کشت مرکبات و گونه‌های مختلف گیاهی نیز در شهر جم قابل توجه است. 

مائلورد

Abuzar Ghasemi

کنارشی جم

@ahmad.azmal

اطلاعات کلی درباره شهر جم

جمعیت: 70,051 نفر مطابق با آخرین سرشماری نفوس و مسکن در سال 1395

دین و مذهب: اگرچه این شهر در منطقه‌ای میان شهرستان‌های سُنی‌نشین جنوب استان‌های فارس و بوشهر قرار گرفته است، اما تعداد زیادی از بومیان این شهرستان شیعه هستند و تنها جمعیت کمی از اقلیت‌های مذهبی نظیر زرتشتی‌ها، مسیحیان، یهودیان و اهل سنت در میان مردم زندگی می‌کنند؛ البته جالب است بدانید در گذشته‌های نه چندان دور، شمار بسیاری از یهودیان نیز در شهر جم زندگی می‌کردند که چندین سال قبل به طور دست جمعی به اسرائیل مهاجرت کردند.

نژاد: اگرچه به واسطه سکونت شمار زیادی از کارکنان صنایع نفت و گاز در جم، تقریبا همه نژادهای ایرانی چون فارس و لر و بختیاری و... در این شهر به چشم می‌خورد اما اکثر بومیان این منطقه از تبار لر بختیاری، فارس و فارس- بختیاری هستند. 

زبان: در شهر جم، گویشی به نام گویش جمی وجود دارد که در ادامه زبان پهلوی در مناطق جنوبی رایج شده است. در این گویش خاص، اصطلاحات کشاورزی و دامپروری بسیار متفاوت از فارسی معیار است به گونه‌ای که می‌توان گفت یکی از روان‌ترین و اصیل‌ترین لهجه‌های زبان فارسی، در این شهر شنیده می‌شود. از ویژگی‌های منحصر به فرد این گویش آن است که کلمات را بدون تبدیل (الف) به (و) در روزمره به کار می‌گیرند، مانند: خانه‌مان، کارمان، خودشان و ...

اقتصاد: تا قبل از استقرار واحدهای صنعتی و شرکت‌های متعلق به وزارت نفت در این منطقه، مردم شهر جم صرفا از طریق کشاورزی و دامپروری امرار معاش می‌کردند چرا که این منطقه به لحاظ منابع آبی و خاکی، مستعد پرورش انواع گیاهان و درختان است پس کاملا طبیعی‌ست که مشاغل و درآمد اکثر مردم نیز بر طبیعت و منابع این شهر استوار باشد اما در حال حاضر می‌توان گفت ورود پالایشگاه و شرکت‌های نفتی به این منطقه، تا حدودی این تناسب را بر هم زده است.

حرمی اناری

@mohsen_a999

غروب چگاسه

@isa.r1

چگاسه

Hossein Ahmadi

روز جم

در تقویم ملی روز 25 اسفند به نام روز بزرگداشت جم نامگذاری شده است، این روز مصادف با زادروز آیت الله فاضل جمی‌ست.

اطلاعات گردشگری شهر جم

خوشمزه های شهر جم

  • خرما خاصویی
  • عسل کوهی
  • رنگینک
  • کلوچه جم
  • حلوا خرمایی

 

 

  • زیتون
  • لیمو ترش
  • پسته کوهی (بَنِه)
  • بادام کوهی (الوک)
  • انواع ماهی و میگو

رنگینک

@shabnam

خرما خاصویی

@khormachee

پسته کوهی

@adak.foodstuffs

صنایع دستی شهر جم

  • حصیربافی
  • عبابافی
  • گلیم

 

  • گبه
  • قالی
  • جاجیم

حصیربافی

@bazarcheh_nastaran

گبه

@biabanifard.carpet

غذاهای محلی شهر جم

  • انواع قلیه 
  • انواع غذاهای دریایی
  • گَمنِه: گمنه از لَلَک یا همان بلغور ریز گندم درست می‌شود. برای تهیه یک گمنه خوشمزه، للک و پیاز را به صورت جداگانه تفت می‌دهند تا طلایی شود، سپس آب مرغ را به پیاز اضافه کرده و بعد از به جوش آمدن، للک تفت داده شده را نیز اضافه می‌کنند، در آخر حدود 10 دقیقه طول می‌کشد تا گمنه دم کشیده و آماده شود. خوب است بدانید معمولا این غذای محلی خوشمزه را به همراه قلیه ماهی یا خورش سرو می‌کنند.
  • مجک: از دیگر غذاهای محلی جم، مجک است که با بادام کوهی، پیاز، بادمجان و مقداری برنج پخته می‌شود.
  • تی‌روغن: تی‌روغن، از میان وعده‌های بسیار خوشمزه‌ای‌ست که در میان اهالی جم رواج دارد. این خوشمزه جنوبی، ترکیبی‌ست از دوغ محلی، روغن حیوانی و سیر وحشی سرخ‌شده (جیکه) که به همراه خرما سرو می‌شود.
  • گِلِنشک: گلنشک از غذاهای محلی جم است که میتو (ماهی کوچک خشک شده) را با زیره، نمک و فلفل آسیاب کرده و با آب و آبلیمو مخلوط می‌کنند، این غذا با نان و پیاز سرو می‌شود.

تی روغن

@dadmehr.dates

گمنه

@banujanfa

لباس محلی شهر جم

لباس زنان: لباس محلی زنان جم، پوششی‌ست از جنس فرهنگ و هویت که با پارچه‌هایی هزار نقش و نگار، جلوه‌ای رنگین به شهر بخشیده است، زنان این خطه از ایران نه تنها در جشن‌ها بلکه در خانه‌هایشان نیز این لباس زیبا را برتن می‌کنند البته این موضوع در میان زنان روستایی رواج بیشتری دارد. لباس محلی زنان جم، با تنوعِ چشم گیرِ طرح و رنگ، از سه بخش اصلی سرپوش، بالاتنه و پایین‌تنه تشکیل شده است؛ در گویش محلی، پیراهن را جامه، شلوار را پاچه و روسری را مینا می‌نامند.

لباس مردان: لباس محلی مردان جم شامل قبا، پیراهن، کفش، کلاه و شالی‌ست که آن را بر روی قبا می‌بندند، جالب است بدانید قبای لباس محلی جم که به آن کوا می‌گویند، همان قبای رایج در روزگار صفوی‌ست.

لباس محلی زنان جم

Yalda Rezai

لباس محلی مردان جم

@eco_tourism_jam

اقامت در شهر جم

در شهر جم علاوه بر هتل، تعدادی اقامتگاه بومگردی، سوئیت، ویلا و مسافرخانه وجود دارد، اگر قصد اقامت در این شهر را داشتید می‌توانید با توجه به الویت‌های خود یکی از این گزینه‌ها را انتخاب کنید.

اقامتگاه

@ghenat.jam

اقامتگاه

@ghenat.jam

جاذبه های گردشگری شهر جم

  • کوه پردیس: کوه باستانی پردیس، از جاذبه‌های چشم‌نواز و شایعه‌ساز شهر جم است که به آن پوزپَدری نیز می‌گویند. درباره کوه پردیس روایت‌های زیادی نقل شده است که تعدادی از آنها به وضوح افسانه هستند؛ برخی از این روایت‌ها عبارتند از: این کوه نخستین زیستگاه بشر است- قله کوه پردیس نزدیک‌ترین نقطه زمین به خورشید است- کوه پردیس خواص خارق‌العاده‌ای در درمان بیماری ایدز و سرطان دارد- این کوه خاصیت مغناطیسی دارد و ... 
  • جنگل گلوبردکان: جنگل گلوبردکان با چشم‌اندازی بسیار زیبا و درختانی بلند و سایه‌دار، لحظات نابی را برای بازدیدکنندگان بی‌شمارش به ارمغان می‌آورد و با بیش از 50 گونه گیاهی به عنوان ریه‌های شهر جم محسوب می‌شود.
  • امامزاده بی بی بانو: این امامزاده از نوادگان امام موسی کاظم (ع) است که در شمال غربی شهرستان جم و در روستای پدری قرار دارد.
  • حسینیه شاه‌نشین: شاه‌نشین، اولین حسینیه شهرستان جم است که قدمتی بیش از 150 سال دارد، در وسط صحن این حسینیه، حلقه چاهی‌ست که در تمام طول سال آب شیرین دارد.
  • آسیاب آبی دایو: آسیاب دایو بنایی‌ست ساروجی، که در میان دو روستای گلوکلات و دایو قرار گرفته است. آب این آسیاب به گونه‌ای شگفت‌انگیز از کوه‌های اطرافش تامین می‌شود.
  • بند گلوکلات: گلوکلات که احتمالا روزگاری مرکز تمدنی قدرتمند بوده از جمله آثار ملی ثبت شده ایران است که قدمتش به دوران ساسانی باز می‌گردد.
  • حمام قاجاریه: این حمام قدیمی در سال 1292 توسط مرحوم محمدعلی خان پریشان جمی ساخته شده و در سال 1385 نیز به عنوان اثری تاریخی و ارزشمند در فهرست ملی کشور به ثبت رسیده است.
  • غار قندیل: غار قندیل کاملا طبیعی‌ست و در شرق روستای کوری حیاتی واقع شده است.
  • قنات تشان: این قنات که از فاصله 6 کیلومتری روستای تشان سرچشمه می‌گیرد از میان آن می‌گذرد و آبش در مصارف خانگی و کشاورزی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

در ادامه برای آشنایی بیشتر با جاهای دیدنی استان بوشهر از وب‌سایت کارناوال دیدن کنید.

جنگل گلوبردگان

@mohsen_a999

کوه پردیس

@iranhotelonline_iho

گلوکلات

@jsOtoudeh

حمل و نقل برون شهری جم

فرودگاه عسلویه: در فاصله 70 کیلومتری

شما با حدود یک ساعت رانندگی می‌توانید از فرودگاه به شهر جم برسید.

آدرس: استان بوشهر- 16 کیلومتری جنوب شرقی عسلویه

شماره تماس: 07731373930

مسیرهای پروازی: تهران، مشهد، شیراز، رشت، اصفهان، تبریز، کرمانشاه، ساری، اراک، اهواز، گرگان، بوشهر، کیش، دبی

 

پایانه جم

آدرس: جم- بلوار ولیعصر- میدان فاطمی جم- ابتدای خیابان امام خمینی

شماره تماس: 07737624244

مسیرها: شیراز، اصفهان، کرمانشاه، یاسوج، آباده، شهرکرد، خرم آباد، اهواز، اندیمشک، آبادان

 

 

حمل و نقل درون شهری جم

برای جابه جایی در شهر جم می‌توانید از تاکسی و آژانس استفاده کنید.

فرودگاه عسلویه

@lamerdsez

آب و هوای شهر جم

شهر جم از جمله مناطق کوهستانی و خوش آب و هوای بوشهر است که نسبت به دیگر نقاط این استان در ارتفاع بالاتری از سطح دریا قرار گرفته و به همین دلیل به مانند دیگر شهرهای این استان، شرجی نیست و آب و هوایی به مراتب مساعدتر دارد.

  • اواسط پاییز تا اواسط بهار: به لحاظ آب و هوا می‌توان آبان تا اواخر اردیبهشت را بهترین زمان برای سفر به شهر جم دانست، چرا که آب و هوای جنوب در این بازه زمانی، مطبوع و دلچسب است و مناظر طبیعی آن نیز رنگ‌های روح‌نوازی دارد.
  • اواخر بهار تا اوایل پاییز: ماه‌های خرداد تا مهر، هنگام تاخت و تاز گرما در جنوب کشور است، اگر این روزها را برای سفر به شهر جم انتخاب کنید، بدون شک باد داغ و آفتاب سوزان می‌تواند طاقت‌تان را طاق کند.

سد صیدی

Hossein Ahmadi

امامزاده (پیر) بی بی بانو

Reza Abasian

تاریخچه شهر جم

جم، شهری‌ست تاریخی که پیشینه‌ای کهن دارد و تاریخ پر فراز و نشیب آن در بخشی از کتاب "از مروارید تا نفت" به رشته تحریر درآمده است. در این کتاب، تاریخچه جم در دوران ایلامی، هخامنشی تا ساسانی و دوره اسلامی (قرن‌های اولیه هجری قمری -دوره قاجار) مورد بررسی قرار گرفته و پژوهش‌های انجام شده، نشانگر آن است که شهر جم علاوه بر دورانی درخشان و پیشینه‌ای غنی در پیش از اسلام، در دوران اسلامی نیز خوش درخشیده و در سال‌های شکوفایی تمدن بازرگانی و دریانوردی سیراف، نقش موثری را ایفا کرده است. شواهد به جای مانده در آثار تاریخی این دوران نشان می‌دهد که در سرزمین جم، کشاورزی، صنعت قنات، کاریزکنی، حجاری و کوزه‌گری رونق بسیار داشته به گونه‌ای که این شهر علاوه بر پشتیبانی صنعتی و کشاورزیِ ثروتمندان و بازرگانان سیراف، تامین‌کننده آب و خوراک سیرافیان و محل زندگی تابستانه‌شان نیز بوده است.

کاوشگری‌ها در نواحی مختلف شهر جم و بررسی نقش‌های به جای مانده بر روی آثار تاریخی، نشان از آن دارد که در اعصار گذشته، کوزه‌گری هنر اصلی مردم این دیار بوده است. اگرچه اسناد تاریخی روشنی در دست نیست اما جالب است بدانید در رابطه با پیشینه این شهر، روایت دیگری‌ست مبنی برآنکه جم، نشستگاه و تختگاه جمشید، پنجمین پادشاه افسانه‌ای پیشدادی بوده و برج و باروهای قدیمی و سنگرهای بر جای مانده در کوه پردیس نیز نمایانگر نبردِ میان جمشید و ضحاک در روزگاران کهن است.

شب های جم

Meysam Habeshi

وجه تسمیه جم

همنامی جم با جزء اول نام جمشید، پادشاه افسانه‌ای پیشدادی، دلیل مستحکمی‌ست تا از نظر بسیاری از محققان، این شهر نشستگاه جمشید و واژه جم نیز یادگاری از وی باشد. اگرچه اسناد دقیقی برای این استدلال وجود ندارد اما گفته می‌شود جمشید‌شاه پس از جنگ و گریزهای فراوان در نبرد با ضحاک، به کوه پردیس در منطقه جم پناه می بَرَد و ضحاک و سپاهیانش نیز در بخشی دیگر از این کوه مستقر می‌شوند و سرانجام جمشید در همین منطقه مقابل ضحاک مغلوب می‌شود.

در برخی از روایت‌های دیگر نیز آمده که پادشاهی عادل و مردم دوست به نام فارس بن طهمورث، ده پسر داشته که یکی از آنها جم (جمشید) بوده، این پادشاه به هر یک از پسرانش همان شهری را می‌دهد که به نام اوست، پسران طهمورث عبارتند از: جم، شیراز، استخر، فسا(سپاه)، جناباد( جنابه گناوه)، کسکر، دارابگرد، کلرازی، قرقیسا و عقرقوف. هر چند به طور دقیق نمی‌توان گفت این منطقه از چه زمانی جم نامیده شده، اما بسیار محتمل است این نام، چون دیگر مناطق جنوب، در عصر ساسانی به این محل اطلاق شده باشد.

غروب شهر جم

@jam_e_man

سخن آخر

به شهر جم رفتیم و زیبایی‌های چشم‌نوازش را به تماشا نشستیم و افسانه‌ها شنیدیم، از دل نخلستان‌های انبوه و باغات لیمو گذر کردیم و خاطرات ترش و شیرین جذابی را به کوله‌بار خود آویختیم. شما تاکنون به این شهر سفر کردید؟

از زیبایی‌ها و افسانه‌های جم چه می‌دانید؟ 

نظرات و تجربه‌های خود را با ما به اشتراک بگذارید.

در دنیای آبی رنگ کاشی های فیروزه ای سفر می کنم تا بیابم راز این خاک مقدس را

آیا این مطلب مفید بود؟

11 دیدگاه

جدید ترین دیدگاه

هیچی نداره وقتتون تلف نکنید

جناب چیزی که نمیدونی نگو من خودم بچه‌ی جم هستم

19 بهمن 1402

جناب وقتی راجب شهری چیزی نمی دونید به مردم اطلاعات غلط ندید

14 بهمن 1402

انتشار:13 دی 1402

آیا این دیدگاه مفید بود؟

شهر جم بهترین جای دیدنی است مخصوصا پارک چگاسه درود بر مردم جم

انتشار:05 دی 1402

آیا این دیدگاه مفید بود؟

جم جاهای دیدنی زیادی دارد مثل تنگ حنا

انتشار:18 آذر 1402

آیا این دیدگاه مفید بود؟

اپلیکیشن کارناوال

با نصب اپلیکیشن کارناوال، کنترل سفر را این بار شما به دست بگیرید. در این اپلیکیشن شما دنیایی از امکانات و خدمات را همیشه و همه جا در جیب خود دارید؛ آشنایی با جاذبه ها و فرهنگ شهرها و کشورهای مختلف، رزرو آنلاین بلیت هواپیما و یا حتی رزرو انواع اقامت بسته به سلیقه و بودجه ای که دارید. اپلیکیشن کارناوال یعنی کنترل سفر در دست شما.

Android

IOS

مجوزها و نمادها

هدف اصلی کارناوال این است که بهترین خدمات گردشگری را به صورت آنلاین به کاربران خود ارائه دهد. هر آن چیزی که برای سفر خود نیاز دارید را از کارناوال بخواهید؛ از آشنایی با جاذبه ها، سوغات و غذاهای محلی تا رزرو آنلاین بلیت هواپیما و انواع اقامتگاه. در هر جا و در هر ساعت از شبانه روز، می توانید به صورت آنلاین خدمات سفر خود را رزرو کنید و یا هر سوالی دارید از ما بپرسید. کارناوال کنترل سفر شماست!

کلیه حقوق مادی و معنوی کارناوال برای شرکت کاروان سفر های هیرمان محفوظ است. استفاده از محتوای سایت تنها در صورت پذیرش شرایط و ضوابط امکان پذیر است.