karnaval.ir

مهدیه اکبری پارسا

نویسنده ارشد کارناوال

انتشار

04 شهریور 1397

به روز رسانی

15 شهریور 1398

به نقل از خبرگزاری ایسنا، محمدابراهیم لاریجانی مدیرکل بازاریابی و تبلیغات گردشگری از تشکیل کمیته های فنی با عراق و افغانستان، به عنوان دو کشوری که رکورد سفر به ایران را از ابتدای سال تاکنون در اختیار داشته اند خبر داد. 

بر اساس آمار سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، در سه ماه بهار امسال در حدود یک میلیون و 440 هزار نفر به ایران سفر کردند که به نسبت سال گذشته 30 درصد رشد را نشان می دهد. از میان گردشگران خارجی عراقی ها 75 درصد، اتباع جمهوری آذربایجان و افغانستان با 30 و 28 درصد و ترک ها هم با 24 درصد نسبت به مدت مشابه پارسال بیشتر به ایران سفر کرده اند. 

بر اساس همین آمار، در حالی که از حجم سفر اروپایی ها به ایران به میزان 24 درصد کمتر شده، ایران تمرکز خود برای جذب گردشگر را بر روی کشورهای همسایه مانند چین، عمان، عراق، آلمان، روسیه و آذربایجان گذاشته است.

در این میان عراق و افغانستان از جمله کشورهایی هستند که شیوه تبادل گردشگر با آنها نیاز به اصلاح و سازماندهی دارد، چرا که بیشتر افراد خارجی که از این دو کشور به ایران می آیند، انگیزه های مختلفی مانند کار و خرید -به دلیل نوسان های ارزی- دارند و بیشتر از یک روز هم نمی مانند. هر چند معاون گردشگری در مصاحبه ای اعلام کرده که تردد اتباع افغانستان و عراق بیشتر با انگیزه تجارت، درمان و زیارت صورت می گیرد. 

محمدابراهیم لاریجانی در زمینه تبادل گردشگر بین ایران و این کشورها و در مورد روند تشکیل کمیته های فنی با عراق و افغانستان در توضیحاتی اعلام کرد: 

بر اساس پروتکل همکاری‌های گردشگری بین دو کشور، نخست عراق و افغانستان به مبادله سند همکاری دراز مدت اقدام می‌کنند و پس از آن برنامه اجرایی معمولا سه یا ۵ ساله‌ای را مبادله خواهند کرد که برای اجرای این برنامه‌ عملیاتی معمولا کمیته فنی هر شش ماه یک‌بار به میزبانی یکی از طرفین برای بررسی روند اجرای برنامه‌ها تشکیل می‌شود.

وی در ادامه افزود: 

در همین راستا و در حاشیه رویداد همدان ۲۰۱۸ که پنجم تا هفتم شهریور برگزار می‌شود، کمیته فنی ایران-عراق برای بررسی روند اجرای سند برنامه اجرایی مبادله شده قبلی، تشکیل خواهد شد. درباره کشور افغانستان با توجه به وجود سند همکاری، در نشست همدان دوطرف برنامه اجرایی را بررسی و امضا خواهند کرد.

آقای لاریجانی در مورد محورهای مورد بحث در این کمیته ها نیز گفت: 

محورهای مورد علاقه ایران در نشست کمیته فنی عراق تمرکز بر توسعه دو محصول سلامت و طبیعت (توریستی-تفریحی) و ساماندهی محصول زیارت است که بر اساس هماهنگی به عمل آمده با طرف عراقی، این موصوعات در محور مذاکرات نیز گنجانده شده است.

مدیرکل بازاریابی و و تبلیغات گردشگری در ادامه صحبت های خود یادآور شد:

به جز این موضوع ها، اقدامات فرهنگی ـ تبلیغی، حضورمتقابل در نمایشگاه‌های یکدیگر، همکاری در تربیت و تامین نیروی انسانی، همکاری‌های سرمایه‌گذاری در حوزه گردشگری و موارد دیگری نیز در دستور کار طرفین قرار دارد.

قرار است صبح سه شنبه ششم شهریور، نشست کمیته فنی مشترک ایران-عراق و عصر همان روز نشست تبادل برنامه اجرایی ایران-افغانستان در هتل باباطاهر همدان برگزار شود. 

اخبار روز گردشگری را از کارناوال دنبال کنید. 

خاطرات خوبم از زندگی بین سبزی جنگل و کوه، آبی دریا، سپیدی عطر بهارنارنج، قرمزی تمشک‌های وحشی، نارنجی پرتقالها، بارانهای گاه و بی‌گاه و تاب خوردن بر درخت گردوی مهربان حیاط خانه‌مان در رامسر زیبا چرخ می خورد و روحم را سیراب می کند. تمام

...

آیا این مطلب مفید بود؟

0 دیدگاه

جدید ترین دیدگاه

اپلیکیشن کارناوال

با نصب اپلیکیشن کارناوال، کنترل سفر را این بار شما به دست بگیرید. در این اپلیکیشن شما دنیایی از امکانات و خدمات را همیشه و همه جا در جیب خود دارید؛ آشنایی با جاذبه ها و فرهنگ شهرها و کشورهای مختلف، رزرو آنلاین بلیت هواپیما و یا حتی رزرو انواع اقامت بسته به سلیقه و بودجه ای که دارید. اپلیکیشن کارناوال یعنی کنترل سفر در دست شما.

Android

IOS

مجوزها و نمادها

هدف اصلی کارناوال این است که بهترین خدمات گردشگری را به صورت آنلاین به کاربران خود ارائه دهد. هر آن چیزی که برای سفر خود نیاز دارید را از کارناوال بخواهید؛ از آشنایی با جاذبه ها، سوغات و غذاهای محلی تا رزرو آنلاین بلیت هواپیما و انواع اقامتگاه. در هر جا و در هر ساعت از شبانه روز، می توانید به صورت آنلاین خدمات سفر خود را رزرو کنید و یا هر سوالی دارید از ما بپرسید. کارناوال کنترل سفر شماست!

کلیه حقوق مادی و معنوی کارناوال برای شرکت کاروان سفر های هیرمان محفوظ است. استفاده از محتوای سایت تنها در صورت پذیرش شرایط و ضوابط امکان پذیر است.