karnaval.ir

پدرام ادیب

انتشار

30 فروردین 1395

به روز رسانی

15 شهریور 1398

سیل و آب در #خوزستان تا یک کیلومتری  محوطه‌های باستانی هفت تپه و چغازنبیل رسیده و 12 کیلومتر از جاده‌ ای که برای دسترسی به این محل بوده را خراب کرده است . #شوشتر هم اوضاع چندان مناسبی ندارد زباله ها ، درختان شکسته ، لاشه حیوانات سازه های آبی شوشتر را هم بی نصیب نگذاشته که لایروبی این موارد بسیار زمان بر خواهد بود . همچنین  در #ایلام هم خبر می رسد که شدت تخریب و آثار به بنا های #تاریخی کم نبوده است .

در دزفول هم خبر های خوبی به گوش نمی رسد آسیاب‌های آبی دوره #ساسانی در این استان آسیب زیاد دیده و به زیر آب رفته است. حتی بافت آجری و تاریخی آن هم به شدت آسیب دیده اند .

در اتباط با همین خسارت های اخیر شاید برایتان جالب باشد که سخنان مسولین راه هم بشنوید :

بیژن حیدری، مدیر پایگاه میراث جهانی

او می گوید آب مستقیم وارد سازه های آبی شوشتر نشده اما 30 میلیون تومان تنها برای لایروبی بند میزان رودخانه گرگر نیاز است تا حجم زباله‌هایی که تا عمق 10متری رفته اند تخلیه شوند . او میگوید ممکن است که این زباله ها باعث شوند تا  بنیان‌های بند‌میزان را متزلزل کند .

او در ادامه میگوید : 

تنها 2دهانه از بند میزان توانسته آب رودخانه گرگر را به سمت سازه‌های آبی شوشتر هدایت کند و 7دهانه دیگر به‌دلیل تلنبار شدن زباله و گل‌ و لای ناشی از طغیان رودخانه به عرض 7متر تا عمق 10متری مسدود شده‌اند.

پشت پل گرگر نیز 3 دهانه به نام‌های سه کوره قرار دارد که آب را به سازه‌های آبی شوشتر هدایت می‌کند ولی حجم زباله‌های تلنبار شده پشت این پل تاریخی بسیار زیاد تر ازمیزان زباله‌هایی است که در بند میزان تلنبار شده است.

در #پل تاریخی شادروان نیز مقدار زیادی زباله تلنبار شده که امکان خروج این زباله ها از دهانه ی پل نیست و ممکن است با افزایش گرما ی خوزستان رطوبت حاصله از آن ها به پایه های پل نفوذ کند و موجب متلاشی و از بین رفتن سنگ های به کار رفته در این پل شود که خسارت سنگینی هم بر مجموعه بند میزان می گذارد .

شرایط هنوز به آن صورتی نیست تا بتوان میزان خسارات را سنجید و تخلیه رودخانه ها بسیار زمان بر است ، او می گوید احتمال این که درختان قطع شده در نتیجه سیلاب خساراتی به تونل ها دستکندهایی که آب را به آسیاب‌های آبی سازه‌های آبی شوشتر می‌رساندند، وارد کند وجود دارد .

 علی‌محمد چهارمحالی ، مدیر اداره میراث فرهنگی شوشتر

او می گوید : #سیلاب ها تعداد زیادی از تپه های تاریخی اطراف شوشتر و محوطه های تاریخی بین شوشتر و چغازنبیل را تهدید کرده و اکنون نمی شود در مورد خسارات گزارش نهایی را صادر کرد .

همچنین وی هم به مشکل انباشت زباله ها و درختان قطع شده  که پشت آثار تاریخی شوشتر هستند و به پایه های پل فشار می آورند اشاره کرد و آن را مهمترین مشکل دانست .

علیرضا رازقی مدیر پایگاه میراث جهانی چغازنبیل و هفت تپه 

او می گوید : صدمه و خسارات جدی به چغازنبیل و هفت‌تپه وارد نشده اما بارش های تند خوزستان ه سطح اندودهای حفاظتی که بر محوطه‌های باستانی کشیده شده بود خسارت وارد کرده که پس از پایان بارش ها بخش هایی که متحمل خسارت شده اند مرمت می شوند ، البته رازقی می گوید آب به چغازنبیل نرسیده اما مسیر دسترسی به چغازنبیل در 2 کیلومتری این اثر تاریخی دچار آبگرفتگی شده که ارتباط با این مجموعه را قطع کرده است ( این مسیر  از ورودی کارخانه نیشکر به‌دلیل آبگرفتگی مسدود شده است) .

عبدالمالک شنبه‌زاده، مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان ایلام

او می گوید : قلعه شاخ مربوط به دوره ساسانی، امامزاده سیدابراهیم زرین آباد مربوط به دوره سلجوقی و چشمه‌های آبگرم که از تاسیسات گردشگری استان ایلام است به‌ دلیل سیلاب و بارش‌ها خسارات زیادی دیده اند.

همچنین بناهای شهر تاریخی سیمره نیز دچار ترک خوردگی شده‌اند.  و دیوارهای بازارچه تاریخی سیمره نیز که سال‌های قبل کاوش شده بود به‌دلیل بارندگی‌های شدید آسیب دید. صاعقه باعث شده تا برق و سیستم دوربین‌های مدار بسته موزه باستان‌شناسی دره شهر در استان ایلام قطع شود .

او می گوید 8 کیلومتر از راه دسترسی به غار زینه‌گان و تاسیسات گردشگری آن تخریب شده و آسیب دیده اند همچنین او از آسیب های وارده به قلعه قاجاری پوراشرف، کاخ شیرین و فرهاد، کوشک ساسانی غیفر در شهرستان ملکشاهی و راه دسترسی به شهر تاریخی دربند و آسیب شدید به عمارت والی کهره مربوط به دوره قاجار در چرداول خبر داد.

سیلاب آثار تاریخی خوزستان و ایلام را تهدید می‌کند
سیلاب آثار تاریخی خوزستان و ایلام را تهدید می‌کند
سیلاب آثار تاریخی خوزستان و ایلام را تهدید می‌کند

 #اخبار روزگردشگری را در کارناوال دنبال کنید .

آیا این مطلب مفید بود؟

0 دیدگاه

جدید ترین دیدگاه

اپلیکیشن کارناوال

با نصب اپلیکیشن کارناوال، کنترل سفر را این بار شما به دست بگیرید. در این اپلیکیشن شما دنیایی از امکانات و خدمات را همیشه و همه جا در جیب خود دارید؛ آشنایی با جاذبه ها و فرهنگ شهرها و کشورهای مختلف، رزرو آنلاین بلیت هواپیما و یا حتی رزرو انواع اقامت بسته به سلیقه و بودجه ای که دارید. اپلیکیشن کارناوال یعنی کنترل سفر در دست شما.

Android

IOS

مجوزها و نمادها

هدف اصلی کارناوال این است که بهترین خدمات گردشگری را به صورت آنلاین به کاربران خود ارائه دهد. هر آن چیزی که برای سفر خود نیاز دارید را از کارناوال بخواهید؛ از آشنایی با جاذبه ها، سوغات و غذاهای محلی تا رزرو آنلاین بلیت هواپیما و انواع اقامتگاه. در هر جا و در هر ساعت از شبانه روز، می توانید به صورت آنلاین خدمات سفر خود را رزرو کنید و یا هر سوالی دارید از ما بپرسید. کارناوال کنترل سفر شماست!

کلیه حقوق مادی و معنوی کارناوال برای شرکت کاروان سفر های هیرمان محفوظ است. استفاده از محتوای سایت تنها در صورت پذیرش شرایط و ضوابط امکان پذیر است.