karnaval.ir

یزدان مرشدزاده

انتشار

27 فروردین 1395

به روز رسانی

15 شهریور 1398

انسان ها به این دنیا می آیند سپس در انتها آن را ترک می کنند و این گونه داستان زندگی آن ها به پایان می رسد . از دیرباز در بیشتر مناطق دنیا و جوامع انسانی رسم بوده تا مرده ها را در زیر خاک دفن کنند . برخی از جوامع می سوزانند و ...

جسم فانی است و ولی روح نه . انسان ها با دفن کردن مرده ها و سر زدن به آن ها احساس بهتر و دلتنگی کمتری حس می کنند و شاید دلیل دفن کردن این باشد . در همه ی کشور ها #قبرستان های قدیمی و #تاریخی زیادی وجود دارد و هزاران نفر در طول تاریخ در آن آرامیده اند . به #اروپا سفر خواهیم کرد ، کشور چک و شهر #پراگ . به مکانی می رویم که به آن قبرستان قدیمی چند لایه ی یهودی ها گفته می شود . 

همراه کارناوال باشید تا سفرمان را آغاز کنیم . 

پیش به سوی پراگ ...

قبرستان چند لایه یهودیان

کمی با این قبرستان آشنا شویم ...

در زمان های دور و در این وادی یهودی ها نمی توانستند مردگان خود را در هر قبرستانی دفن کنند و فقط در مناطی که مشخص شده بود این اجازه را داشتند . این قبرستان که قدیمی ترین در کشور پراگ و همینطور برای یهودیان جهان است نه فقط دوبار بلکه دوازده بار تبدیل به قبرستانی تازه شده است . چگونه ؟ برایتان توضیح خواهیم داد . 

در زمان هایی دور که تاریخ آن مشخص نیست این منطقه به عنوان قبرستان یهودی ها انتخاب شده بود که وسعتی محدود داشت . بعد از گذشت مدتی دیگر فضایی برای دفن کردن مردگان تازه نبود و یهودی ها چاره ای نداشتند جز دفن کردن مرده های تازه بر روی قبر های قدیمی . آن ها لایه ای از نمک را بر روی قبر ها و قبرستان قدیمی ریختند و قبرستان جدیدی را بوجود اوردند . این کار در طول تاریخ 12 بار تکرار شد و لایه های متعددی بوجود امد . طبق یافته های تاریخی که هنوز مشخص نیست می گویند این قبرستان در اوایل قرن 15 میلادی شکل گفته است . 

در زمان #جنگ جهانی دوم و طی اشغال این منطقه توسط نازی ها هیچگونه آسیبی به این قبرستان وارد نشد و دلیلش این بوده که هیتلر قصد داشت تا بعد از پیروزی در جنگ و از بین بردن تمامی یهودی ها این قبرستان را به موزه ای تبدیل کند تا آیندگان بدانند چه اتفاقی برای یهودیان در گذشته افتاده است . 

ویدئویی از این مکان ...

تاریخ از این قبرستان می گوید ...

این قبرستان تنها مکانی برای مردگان یهودی ها نبوده ولی شاید قدیمی ترین باشد . این مکان را به نام باغ یهودیان هم می شناسند و امروزه در منطقه ای به نام شهر جدید پراگ قرار گرفته است . 

در زمان پادشاهی ولادیسلاف دوم جاگلو در سال 1478 ، این قبرستان به دلیل شکایات مردم بسته شد . بعد ها این قبرستان به فراموشی سپرده شد و در میان خیابان های شهر ناپدید شد . این را باید بگوییم که تاریخ این قبرستان بسیار قبل تر این جریان آغاز شده بود ولی زمان دقیق آن مشخص نیست . تنها سر نخ از عمر این مکان قدیمی ترین قبر است که قرار گیری آن بر می گردد به سال های 1439 میلادی . نام این قبر به اسم رابی و پوئت آویگادور ثبت شده است . 

در میانه ی قرن 15 میلادی شواهدی وجود دارد که از این قبرستان دوباره استفاده شده است . این قبرستان هیچ گاه از یاد ها نرفته است و امروزه نیز بسیاری از گردشگران را به خود جذب می کند . 

بعد ها دوباره این قبرستان درون خود مرده های جدیدی راه داد ولی طولی نکشید که دیگر جایی برای دفن کردن وجود نداشت . طبق عقاید یهودی ها جا به جا کردن مرده ها امکان پذیر نبود و به همین دلیل مجبور شدن با استفاده از نمک و ساخت لایه ای بر روی قبر های قدیمی قبریتان جدیدی را بوجود بیاورند . با نگاه به برخی از قسمت های زمین این قبرستان می شود مقداری از لایه های قدیمی را دید . 

قبرستان چند لایه یهودیان
قبرستان چند لایه یهودیان
قبرستان چند لایه یهودیان
قبرستان چند لایه یهودیان
قبرستان چند لایه یهودیان

سرگذشت این قبرستان ...

در طی گذشت 350 سال 100 هزار نفر در این قبرستان خاک شدند . انسان هایی که روزی متولد شدند و بزرگ و سپس به زیر خاک رفتند و فقط خاطره هایی از آنان مانده است . امروزه می توان 12 هزار سنگ قبر را شمرد و بقیه یا نابود شده و یا زیر لایه های تازه تر دفن شده اند . قگاهی قبرستان نیز دفن می شود !!!

از افرادی که در این قبرستان دفن شده اند می توان به دیوید گانس ستاره شناس و جغرافیدانی که بین سال های 1541 تا 1613 زندگی می کرد اشاره کرد . نویسنده ی ان زمان دیوید اوپنهایم از دیگر مدفونین در این قبرستان است . 

یکی از قدیمی ترین سنگ قبر ها متعلق به کاسبی می شود به نام موردکای مایسل که بین سال های 1528 تا 1601 زندگی می کرده است . 

در طول تاریخ این قبرستان اتفاقات زیادی را دیده است . از جنگ های بزرگ گرفته تا گریه های خانواده هایی که عزیزان خود را از دست داده اند و آن ها را در خود جای داده و خانه ای برای آنان شده . 

کنیسه ی قبرستان چند لایه یهودیان
قبرستان چند لایه یهودیان
قبرستان چند لایه یهودیان

افسانه ها برایمان می گویند ...

افسانه ها همیشه برای انسان ها جذاب بوده اند . افسانه ای که برایتان خواهیم گفت یکی از جالب ترین ان هاست و درباره ی موجودی به اسم گولم است . همراه ما باشید تا این افسانه را باهم بشنویم . 

در افسانه های یهودی موجودی وجود دارد که شبه انسان است و با استفاده از جادو از اشیای بی جان ساخته می شود و جان می گیرد . نامش گولم است . حاخام پراگ ، یهودا لو بن بزالل در شهر پراگ این موجود را یک بار ساخت و آن را کنترل می کرد . 

در قرن 16 میلادی این حاخام را به نام مهارال می شناختند . او برای دفاع از محله ی یهودی ها و مقابله با حملات جنتیلها این موجود که یک گولم بود را ساخت . او گولم را از گل ساخت و با استفاده از آیین های خاص و حروف عبری به آن جان داد . نام او را جوزف نهاد . یک مشکلی وجود داشت و آن این بود که جوزف نمی توانیت در روز شنبه کار کند و مهارال مجبور بود در روز جمعه با پاک کردن نام خدا از روی جوزف آن را از کار بیاندازد . 

روزی از روز ها حاخام فراموش کرد تا جوزف را از از کار بیاندازد و به همین دلیل او عصبانی شد و شروع کرد به نابودی هرچی که جلوی راهش قرار می گرفت . حاخام مجبور شد نامئ خدا را در جلوی کنیسه از دهان جوزف خارج کند و سپس گولم به چندین قسمت تقسیم شد و از بین رفت . 

افسانه ها قرار نیست همیشه به واقعیت نزدیک باشند و گاهی واقعا عجیب هستند . 

قبرستان چند لایه یهودیان
قبرستان چند لایه یهودیان
قبرستان چند لایه یهودیان
قبرستان چند لایه یهودیان

معماری و نوع ساخت قبر ها

در ساخت قبر ها از دو نوع روش استفاده شده است . در سبک قدیمی تر از چوب و سنگ و در سبک جدید تر فقط از سنگ . طبق یافته های تاریخی و نتایج تحقیقات لایه های زیری تر کم تر آسیب دیده اند و دلیلش عدم وجد اکسیژن و یا کم تر بودن اکسیژن در این قسمت از لایه ها می باشد . بر روی همه ی سنگ قبر ها نام ، پیشینه ی متوفی و همینطور تاریخ تولد و مرگ وی نوشته شده است . 

بر روی برخی از قبر ها جمله و یا شعری به چشم می خورد . در زمان های نزدیک تر تصویر چهره ی شخص مرده نیز بر روی سنگ تراشیده شده است . 

امروزه این قبرستان وسط شهر و میان خیابان ها قرار گرفته است . در مرکز قبرستان کنیسه ای قدیمی دیده می شود که امروزه تبدیل به موزه شده است و در گذشته #مراسم های مذهبی در آن برگزار می شده . 

قبرستان چند لایه یهودیان
قبرستان چند لایه یهودیان

بازسازی این قبرستان

در سال 1975 این قبرستان قدیمی تعمیرات و رسیدگی های منظم و مفیدی را تجربه کرد . در ابتدا با مشخص کردن سنگ قبر های خاص کار تعمیرات آغاز شد و با گذشت زمان بیشتر سنگ قبر ها تعمیر شدند . گروه های مرمت کاری زیادی بر روی این پروژه ی بازسازی کار می کردند و هنوز هم کار می کنند . 

هر سال حدود 100 سنگ قبر تعمیر می شود و تا به امروز تعداد زیادی از آن ها بازسازی شده است . 

سالانه حدود 250 هزار دلار صرف بازسازی می شود . 

قبرستان چند لایه یهودیان
قبرستان چند لایه یهودیان

به این قبرستان قدیمی سفر کنید 

برای رسیدن به این قبرستان شما باید به کشور #چک و شهر پراگ سفر کنید . در منطقه ی سیروکا این قبرستان تاریخی را خواهید یافت . در تمامی ایام هفته شما می توانید از این مکان دیدن کنید . 

بازدید از این قبرستان 1 الی 2 ساعت زمان می برد . 

قیمت بیلیت برای بازدید نفری 37$ می باشد . 

در کنار بازدید از این قبرستان سری هم به #موزه ی یهودیان شهر پراگ بزنید که در نزدیکی همین مکان قرار گرفته است . 

ادرس : سیروسکا ، پراها 11000 ، کشور جمهوری چک

Addres : Široká , 110 00 Praha , Czech Republic

نقشه ی قبرستان چند لایه یهودیان
قبرستان چند لایه یهودیان

چگونه بیشتر از سفرمان لذت ببریم ...

اگر به نکات زیر توجه کنید و آن ها را رعایت کنید سفری بسیار جذاب تر در انتظار شما خواهد بود . 

1) محیط این قبرستان باز است پس اگر در یک روز ابری به این مکان می روید چتر به همراه داشته باشید و یا اگر هوا آفتابی است از عینک و کرم ضد آفتاب استفاده کنید .

2) #دوربین خود را به همراه داشته باشید چون می توانید عکس های خوب را ثبت کنید . 

3) اگر به همراه کودکان و یا افراد مسن به بازدید امده اید مراقب باشد تا زمین نخورند چون زمین به هیچ عنوان هموار نیست . 

4) در فصل های سرد لباس گرم به همراه داشته باشید .

قبرستان چند لایه یهودیان

پیشنهاد کارناوالی ...

دانستن تاریخ و گذشته به انسان ها کمک می کند که در آینده قدم های بهتری بردارند . یکی از کار هایی که برای دانستن تاریخ و گذشته می توان انجام داد سفر به مکان های #باستانی و #تاریخی است . 

با مطالعه و تحقیق بیشتر می توان از گذشته بیشتر دانست . پس اگر علاقه مند هستید سفر های خود را آغاز کنید . 

قبرستان چند لایه یهودیان

ویدئویی از این قبرستان 

کلام پایانی 

سفر کنید و از زیبایی ها لذت ببرید . 

آیا این مطلب مفید بود؟

0 دیدگاه

جدید ترین دیدگاه

اپلیکیشن کارناوال

با نصب اپلیکیشن کارناوال، کنترل سفر را این بار شما به دست بگیرید. در این اپلیکیشن شما دنیایی از امکانات و خدمات را همیشه و همه جا در جیب خود دارید؛ آشنایی با جاذبه ها و فرهنگ شهرها و کشورهای مختلف، رزرو آنلاین بلیت هواپیما و یا حتی رزرو انواع اقامت بسته به سلیقه و بودجه ای که دارید. اپلیکیشن کارناوال یعنی کنترل سفر در دست شما.

Android

IOS

مجوزها و نمادها

هدف اصلی کارناوال این است که بهترین خدمات گردشگری را به صورت آنلاین به کاربران خود ارائه دهد. هر آن چیزی که برای سفر خود نیاز دارید را از کارناوال بخواهید؛ از آشنایی با جاذبه ها، سوغات و غذاهای محلی تا رزرو آنلاین بلیت هواپیما و انواع اقامتگاه. در هر جا و در هر ساعت از شبانه روز، می توانید به صورت آنلاین خدمات سفر خود را رزرو کنید و یا هر سوالی دارید از ما بپرسید. کارناوال کنترل سفر شماست!

کلیه حقوق مادی و معنوی کارناوال برای شرکت کاروان سفر های هیرمان محفوظ است. استفاده از محتوای سایت تنها در صورت پذیرش شرایط و ضوابط امکان پذیر است.