karnaval.ir

رضا قره غریبی

انتشار

09 شهریور 1395

به روز رسانی

15 شهریور 1398

شاید عنوان اوقات فراغت برایتان عجیب به نظر برسد، همه ما تعریف آن را می دانیم! اما واقعیت این است که این موضوع از مهمترین بخش های گردشگری بوده و ایجاد چهارچوب و برنامه ریزی آن اکنون در کشورهای پیشرفته به صورت کاملا علمی صورت می پذیرد. اگر به بانک مقالات علمی دسترسی داشته باشید قطعا از تعداد زیاد مقالات مرتبط با اوقات فراغت باری دیگر متعجب خواهید شد. برای آشنایی با این تعاریف و اجزای آن کارناوال را همراهی کنید.

karnaval1

اوقات فراغت چیست؟

شما با هر شغل و هر نقشی در جامعه، ساعت هایی کاملا در اختیار خود هستید. قسمتی از این بخش روزهایتان صرف کارهایی همچون خوابیدن، غذا خوردن، کارهای منزل و . . . می گردد. مقدار زمانی که پس از انجام کارهای قبل باقی می ماند را "اوقات فراغت" می نامند. این زمان به شیوه های مختلفی می توان بگذرد اما نحوه استفاده درست از آن نیاز به برنامه ریزی های فردی و حتی برنامه ریزی های کلان در سطح کشوری توسط دولت می باشد.

بر اساس تعاریف صنعت اوقات فراغت وظیفه تامین محصولات، خدمات، تسهیلات و موقعیت هایی برای مجموعه افراد مختلف جامعه برعهده دارد.

صنعت اوقات فراغت در 3 دهه اخیر به دلیل رشد تکنولوژی، سطح ارتباطات، تغییرات سلیقه ومد، نوسانات بازار تجارت و موارد دیگر دچار تغییراتی اساسی شده و برنامه ریزی های کلان را از پیش دشوارتر کرده.

اگر به تعاریف گردشگری بازگردیم اوقات فراغت بخش جدانشدنی پدیده گردشگری می باشد در نتیجه موفقیت در صنعت اوقات فراغت توسط دولت ها به صورت خودکار بعث تکمیل بخشی از زیرساخت های گردشگری می شود. از امکانات ایجاد شده هم شهروندان و هم گردشگران داخلی و خارجی استفاده خواهد کرد و این خود باعث ایجاد چرخه های مثبت در زمینه های مختلف می گردد.

اوقات فراغت

عناصر اصلی تشکیل دهنده اوقات فراغت

بخشی از فعالیت های اصلی که مردم از آن ها در زمان اوقات فراغت لذت می برند را مطالعه خواهید کرد:

خوردن و آشامیدن : انواع کافی شاپ ها، رستوران های گوناگون

تئاتر و موسیقی : بسیاری افراد لذت را در این بخش گشترده هنر می یابند.

زندگی در فضای باز و یا خارج شهر : کمپینگ و گذران وقت به دور از زندگی ماشینی

ورزش و تفریحات فیزیکی

جاذبه های گردشگری : مناطق تاریخی، کلیساها، باغ وحش ها، پارک های تفریحی و . . .

مراکز فرهنگی و هنری

کارناوال باز هم بر موضوع اهمیت برنامه ریزی کلان در هریک از موارد بالا تاکید می کند. اگر شرایط و تسهیلات این بخش فراهم گردد مردم محلی و گردشگران می توانند به بهترین شکل ممکن اوقات فراغت خود را بگذرانند و نتایج مثبت آن در تمامی سطوح جامعه قابل لمس خواهد بود.

اوقات فراغت

نقش اوقات فراغت در بهداشت روح و روان

از نظرکارشناسان، نحوه گذران اوقات فراغت را معیار بسیار مناسبی برای تشخیص و بررسی سلامت و استحکام ساختار تربیتی جامعه می دانند.

تمایل به انجام تفریح و سرگرمی در انسان ذاتی می باشد و جزو نیازهای بشر می باشد. تحقیقات روانشناسان نشان می دهد که سرگرمی و تفریح باعث پرورش قوای ذهنی و جسمی انسان می گردد و اگر به شکل درستی از اوقات فراغت استفاده گردد باعث تعالی و رشد جامعه می شود.

اما ذکر این نکته نیز مهم است که در صورت سو مدیریت و کجروی جوانان به راه های غلط نه تنها کمیک به بهداشت روانی نمی کند بلکه باعث ایجاد اسیب های جدی در کالبد جامعه می شود.

اوقات فراغت

ارتباطات تنگاتنگ میان مولفه های اصلی گردشگری و اوقات فراغت

چند بار در بخش های قبل به اهمیت توسعه و برنامه ریزی اوقات فراغت در گردشگری تاکید کردیم. قصد داریم چند مولفه اصلی مشترک میان این دو موضوع را بررسی کنیم.

* حمل و نقل : مردم برای دسترسی راحت و سریع به مکان های تفریحی و یا خارج از شهر نیاز به یک سیستم قدرتمند حمل و نقل شهری و برون شهری می باشند که توسعه آن باعث تکمیل زیر ساخت های گردشگری و اوقات فراغت خواهد شد.

* پذیرایی : یکی از مهم ترین مولفه های گردشگری می باشد، ایجاد یک فضای کارآمد خدماتی در رستوران ها، کافی شاپ ها و . . .باعث خشنودی شهروندان و گردشگران خواهد شد.

* توسعه جاذبه ها : توسعه و ایجاد جاذبه ها در تمامی زمینه ها، شرایط بسیار خوبی برای استفاده و نفع بردن مشترک گردشگران و شهروندان ایجاد خواهد کرد.

دانشنامه گردشگری

با #مفاهیم و دانش گردشگری در کارناوال آشنا شوید.

آیا این مطلب مفید بود؟

1 دیدگاه

جدید ترین دیدگاه

ناشناس

عالیییی بود عالیییی

انتشار:06 بهمن 1395

آیا این دیدگاه مفید بود؟

اپلیکیشن کارناوال

با نصب اپلیکیشن کارناوال، کنترل سفر را این بار شما به دست بگیرید. در این اپلیکیشن شما دنیایی از امکانات و خدمات را همیشه و همه جا در جیب خود دارید؛ آشنایی با جاذبه ها و فرهنگ شهرها و کشورهای مختلف، رزرو آنلاین بلیت هواپیما و یا حتی رزرو انواع اقامت بسته به سلیقه و بودجه ای که دارید. اپلیکیشن کارناوال یعنی کنترل سفر در دست شما.

Android

IOS

مجوزها و نمادها

هدف اصلی کارناوال این است که بهترین خدمات گردشگری را به صورت آنلاین به کاربران خود ارائه دهد. هر آن چیزی که برای سفر خود نیاز دارید را از کارناوال بخواهید؛ از آشنایی با جاذبه ها، سوغات و غذاهای محلی تا رزرو آنلاین بلیت هواپیما و انواع اقامتگاه. در هر جا و در هر ساعت از شبانه روز، می توانید به صورت آنلاین خدمات سفر خود را رزرو کنید و یا هر سوالی دارید از ما بپرسید. کارناوال کنترل سفر شماست!

کلیه حقوق مادی و معنوی کارناوال برای شرکت کاروان سفر های هیرمان محفوظ است. استفاده از محتوای سایت تنها در صورت پذیرش شرایط و ضوابط امکان پذیر است.