karnaval.ir

کارناوال

نویسنده ارشد کارناوال

انتشار

13 دی 1397

به روز رسانی

15 شهریور 1398

به نقل از خبرگزاری ایسنا، در میدانی کوچک که در فاصله چند متری از ورودی سازه‌های آبی شوشتر قرار دارد، مغازه‌های قدیمی با شغل‌های نسبتا سنتی تا همین چند روز پیش فعال بودند اما تصاویر منتشر شده از ۶ باب مغازه قدیمی در راسته مهم ترین نقطه شوشتر، حکایت از گودبرداری‌هایی می دهند که می تواند به ضرر اثر جهانی سازه های آبی شوشتر تمام شود.

سازه‌های آبی شوشتر مجموعه‌ای به‌هم پیوسته از پل‌ها، بندها، آسیاب‌ها، آبشارها، کانال‌ها و تونل‌های عظیم هدایت آب هستند که در دوران هخامنشیان تا ساسانیان، برای بهره‌گیری بیشتر از آب ساخته شدند. «مادام ژان دیولافوآ» باستان‌شناس فرانسوی هم از این محوطه به عنوان بزرگترین مجموعه صنعتی پیش از انقلاب صنعتی یاد کرده است. این اثر در پنجم تیر ۱۳۸۸ در فهرست میراث جهانی به ثبت رسید، اما مدتی است تخریب و نوسازی چه در عرصه و چه در حریم مجموعه‌های جهانی، گریبان سازه های آبی را گرفته است.

در این میان برخی دوستداران میراث فرهنگی شنیده بودند که مالک ۶ دهانه مغازه قرارگرفته در عرصه‌ این محوطه‌ جهانی، باران سه‌شنبه ۱۱ دی را بهانه کرده؛ بارانی که هر ۶ مغازه را تخریب کرده است. رئیس اداره میراث فرهنگی شوشتر، اما این بهانه را رد می‌کند و خبر از مجوزی می‌دهد که شورای فنی پایگاه میراث جهانی شوشتر برای این ساخت و ساز صادر کرده است.

مجوز را شورای فنی پایگاه میراث جهانی شوشتر داد

علی‌محمد چهارمحالی -رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان شوشتر- در این باره می‌گوید:

از در ورودی تا اول کوچه «اوراز» که این مغازه‌ها قرار گرفته‌اند، فاصله‌ای حدود ۶۰ متر وجود دارد، بنابراین محوطه‌ تخریب‌شده، در حریم سازه‌های آبی شوشتر است که بنا بر نظریه شورای فنی پایگاه میراث جهانی به آن مجوز یک طبقه داده شده است.

او با بیان این که از ابتدای کوچه به مرور رو به پایین است، می افزاید:

می‌خواهند آن هم‌طراز و هم‌سو با کوچه باشد، این کوچه حالت شیب دارد، اگر مجوز ساخت برای انتهای کوچه چهار متر بدهند، به دلیل شیب موجود، چون انتهای کوچه یک متر اختلاف ارتفاع دارد، آن سه متر می‌شود، با این اقدام، بخشی که برداشته‌اند، با پایین رفتن مغازه‌ها به مرور جبران مافات می‌کند.

او با بیان این که اقدام انجام‌شده، تخلف محسوب نمی‌شود، بیان می کند:

مجوز تخریب برای این محوطه که تقریبا قدیمی هم نبوده، با نظریه شورای فنیِ پایگاه سازه‌های آبی صادر شده است، بنابراین از نظر قانونی، هیچ تخلفی انجام نشده است.

به گفته‌ وی، بنای جدید بر اساس ضوابط اعلام‌شده، به همان روش قدیم و دقیقا با نمای سنگ با ارتفاع چهار متر و به اندازه ارتفاعِ رواق میدان ساخته می‌شود.

تخریب سازه های آبی شوشتر

ISNA

تخریب سازه های آبی شوشتر

ISNA

تخریب سازه های آبی شوشتر

ISNA

تخریب سازه های آبی شوشتر

ISNA

اخبار روز گردشگری را در کارناوال دنبال کنید.

...

آیا این مطلب مفید بود؟

0 دیدگاه

جدید ترین دیدگاه

اپلیکیشن کارناوال

با نصب اپلیکیشن کارناوال، کنترل سفر را این بار شما به دست بگیرید. در این اپلیکیشن شما دنیایی از امکانات و خدمات را همیشه و همه جا در جیب خود دارید؛ آشنایی با جاذبه ها و فرهنگ شهرها و کشورهای مختلف، رزرو آنلاین بلیت هواپیما و یا حتی رزرو انواع اقامت بسته به سلیقه و بودجه ای که دارید. اپلیکیشن کارناوال یعنی کنترل سفر در دست شما.

Android

IOS

مجوزها و نمادها

هدف اصلی کارناوال این است که بهترین خدمات گردشگری را به صورت آنلاین به کاربران خود ارائه دهد. هر آن چیزی که برای سفر خود نیاز دارید را از کارناوال بخواهید؛ از آشنایی با جاذبه ها، سوغات و غذاهای محلی تا رزرو آنلاین بلیت هواپیما و انواع اقامتگاه. در هر جا و در هر ساعت از شبانه روز، می توانید به صورت آنلاین خدمات سفر خود را رزرو کنید و یا هر سوالی دارید از ما بپرسید. کارناوال کنترل سفر شماست!

کلیه حقوق مادی و معنوی کارناوال برای شرکت کاروان سفر های هیرمان محفوظ است. استفاده از محتوای سایت تنها در صورت پذیرش شرایط و ضوابط امکان پذیر است.