karnaval.ir

فهیمه دزفولی

نویسنده ارشد کارناوال

انتشار

01 مرداد 1397

به روز رسانی

15 شهریور 1398

خبرگزاری ایسنا به نقل از مسعود عتیقی -مدیر انجمن نجوم آماتوری ایران- گزارش داد که طولانی ترین ماه گرفتگی قرن بیست و یکم در 5 مرداد روی می‌دهد. عتیقی درباره این ماه گرفتگی گفت:

خسوف روز 5 مرداد ماه طولانی‌ترین گرفت ماه در قرن بیست و یکم است و علاقه‌مندان علاوه بر ایران، در جنوب آمریکا و همچنین قاره‌های اروپا، آفریقا، آسیا و استرالیا شاهد این ماه گرفتگی هستند. این گرفت از نوع "گرفت کامل" ماه است و از کل کشور قابل مشاهده خواهد بود.

عتیقی درباره گستره قابل مشاهده ماه گرفتگی بر روی کره زمین توضیح داد:

بر خلاف خورشید گرفتگی که با کوچک بودن سایه ماه بر روی زمین، صرفا منطقه کوچکی شاهد آن هستند، ماه گرفتگی در نیمی از کره زمین که در وضعیت شب باشد و ماه را در آسمان داشته باشد، قابل مشاهده است.

وی با اشاره به رخدادهای ماه گرفتگی‌ طولانی قرن حاضر گفت:

از سال 2001 -ابتدای قرن بیست و یکم- تاکنون 17 گرفت کامل ماه بر روی زمین مشاهده شده است و در کل این قرن ساکنان زمین 85 ماه گرفتگی کامل را خواهند دید.

وی همچنین یادآور شد دو ماه گرفتگی طولانی بعدی در اوایل تیر ماه 1408 و میانه تابستان 1415 خورشیدی در تهران و بیشتر مناطق کشور قابل مشاهده نخواهند بود.

مدیر انجمن نجوم آماتوری ایران درباره طولانی‌ترین خسوف قرن 21 توضیح داد:

در شامگاه جمعه 5 مرداد، ماه در صورت فلکی "بزماهی" (جَدی) قرار دارد. از آنجایی که ماه تقریبا تمام قطر سایه زمین را می‌پیماید، این گرفت بیشترین زمان را به خود اختصاص داده‌ است که برابر با 103 دقیقه (یک ساعت و 43 دقیقه) خواهد بود. طولانی‌ترین گرفت به این معنا است که تنها یک دقیقه نسبت به ماه گرفتگی دیگر این قرن تفاوت دارد و می‌توان به طور مثال از شب یلدا یاد کرد که با شب‌های قبل و بعد خودش تفاوت چندانی ندارد و در حد یک دقیقه است.

عتیقی یادآور شد بر اساس تقسیم‌بندی دانژن -محقق فرانسوی- رنگ ماه در هنگام خسوف از قرمز مایل به صورتی تا قرمز جگری متفاوت است.

این محقق نجوم درباره ساعت وقوع خسوف 5 مرداد ماه گفت:

این پدیده در ساعت 21 و 45 دقیقه با ورود ماه به نیم سایه زمین شروع می‌شود که در این زمان با توجه به حساسیت پایین چشم انسان مشاهده‌پذیر نیست. سپس در ساعت 22 و 53 دقیقه ماه وارد سایه زمین می‌شود که ابتدا گرفت جزیی مرحله اول را شاهد خواهیم بود و پس از آنکه ماه به طور کامل در سایه زمین قرار گرفت، یک ساعت و 43 دقیقه سایه زمین را می‌پیماید و ساکنان زمین از جمله ایران شاهد گرفت کامل در این مدت خواهند بود. سرانجام پس از گرفت جزیی، در ساعت 3 و 58 دقیقه بامداد 6 مرداد 97 با خروج ماه از نیم‌سایه زمین این گرفت زیبا به پایان خواهد رسید.

علاقه مندان به رصد این ماه گرفتگی می‌توانند با مراجعه به انجمن‌های نجوم محل سکونت خود از برنامه‌های رصد مطلع شوند و در آنها ثبت نام کنند. همچنین رصد این پدیده در آسمان‌نمای گنبد مینا واقع در پارک آب و آتش برای شهروندان تهرانی از ساعت 23 تا 2 بامداد به صورت رایگان امکان‌پذیر است. برای اطلاعات بیشتر درباره گنبد مینا این صفحه را ببینید: 

ورود به معرفی آسمان نمای گنبد مینا

ماه گرفتگی

#اخبار روز گردشگری را در کارناوال دنبال کنید.

گاهی عکس می‌گیرم، بیشتر می‌نویسم، ساعات اداری را پشت مانیتور می‌گذرانم، عصرها در ترافیک می‌مانم، صبح‌ها بین صفحات کتاب و صدای فروشنده‌های مترو چرت می‌زنم‌‌، آخر هفته‌ها را با دوست و آشنا کافه و پارک می‌روم؛ اما لابه لای این روزمرگی‌ها زندگی هم می‌کنم. لابه‌لای

...

آیا این مطلب مفید بود؟

1 دیدگاه

جدید ترین دیدگاه

ناشناس

https://www.timeanddate.com/eclipse/lunar/2018-july-27

انتشار:02 مرداد 1397

آیا این دیدگاه مفید بود؟

اپلیکیشن کارناوال

با نصب اپلیکیشن کارناوال، کنترل سفر را این بار شما به دست بگیرید. در این اپلیکیشن شما دنیایی از امکانات و خدمات را همیشه و همه جا در جیب خود دارید؛ آشنایی با جاذبه ها و فرهنگ شهرها و کشورهای مختلف، رزرو آنلاین بلیت هواپیما و یا حتی رزرو انواع اقامت بسته به سلیقه و بودجه ای که دارید. اپلیکیشن کارناوال یعنی کنترل سفر در دست شما.

Android

IOS

مجوزها و نمادها

هدف اصلی کارناوال این است که بهترین خدمات گردشگری را به صورت آنلاین به کاربران خود ارائه دهد. هر آن چیزی که برای سفر خود نیاز دارید را از کارناوال بخواهید؛ از آشنایی با جاذبه ها، سوغات و غذاهای محلی تا رزرو آنلاین بلیت هواپیما و انواع اقامتگاه. در هر جا و در هر ساعت از شبانه روز، می توانید به صورت آنلاین خدمات سفر خود را رزرو کنید و یا هر سوالی دارید از ما بپرسید. کارناوال کنترل سفر شماست!

کلیه حقوق مادی و معنوی کارناوال برای شرکت کاروان سفر های هیرمان محفوظ است. استفاده از محتوای سایت تنها در صورت پذیرش شرایط و ضوابط امکان پذیر است.