karnaval.ir

زهرا میرزایی

نویسنده ارشد کارناوال

انتشار

24 دی 1395

به روز رسانی

15 شهریور 1398

این روزها بازار فیلم های هالیوودی داغ است و سرمایه داران مبالغ سنگینی را هزینه می کنند تا فیلمی بسازند جهانی، عامه پسند و فوق العاده. هر سال شاهد درخشش فیلم هایی هستیم که وقتی پشت صحنه ی صدها ساعت کار سازندگان آن ها را برای ساخت تنها چند دقیقه ی فیلم می بینیم به سختی باور می کنیم که چقدر روی تک تک جزئیات هر سکانس زحمت کشیده شده است.

فیلم های تخیلی، درام و حتی تاریخی طرفداران زیادی دارند؛ طرفدارانی که بی صبرانه منتظر هستند فیلم ساز مورد علاقه شان شروع به ساخت فیلم کند و آن ها اولین نفر باشند که حاصل دست رنج او را تماشا می کنند. شاید تصور کنید با پیشرفت تکنولوژی دیگر نیاز به گریم های سنگین و سفر به مناطق دور دست برای چند دقیقه فیلم برداری نیست و همه چیز با کامپیوترها و برنامه های مجهز ساخته و پرداخته می شوند، اما حقیقت این است که با وجود این که ابزار آلات فیلم برداری همه روزه بروزرسانی می شوند اما باز هم فیلم سازان عقیده دارند لوکیشن های حقیقی می توانند ارتباط بسیار نزدیک تری را با مخاطب بر قرار کنند به همین دلیل هنوز هم حاضر هستند همه ی گروه فیلم برداری و بازیگران را به این سو و آن سوی دنیا بکشانند تا اثری چشم نواز خلق کنند.

این روزها سریال بازی تاج و تخت طرفداران زیادی دارد و اگر از علاقمندان آن باشید می دانید که در لوکیشن های بسیار حیرت انگیزی فیلم برداری شده است، بسیاری از این مکان ها واقعی هستند و گردشگران می توانند به راحتی از آن ها دیدن کنند، یکی از این مکان های زیبا قلعه ی لوریه ناتس در کرواسی می باشد که مقصد امروز کارناوال شده است.

با کارناوال همراه باشید تا به قلعه ی زیبای لوریه سفر کنیم.

لوکیشن بازی تاج و تخت

چرا بازدید از قلعه لوریه ناتس؟


- از زیباترین اماکن تاریخی کرواسی است.

- سریال بازی تاج و تخت در این قلعه فیلم برداری شد.

- معماری بسیار جذابی دارد.

- با سفر و بازدید از این قلعه می توانید خود را در محیط فیلم بازی تاج و تخت تصور کنید.

قلعه لوریه‌ناتس
photo by Karmela Kortizija

آشنایی با قلعه لوریه ناتس | lovrijenac castle

یکی از سرزمین های تاریخی کشور اوکراین شهری است با نام دوبرونیک ( Dubrovnik ). دورتا دور شهر دوبرونیک را دیواری به طول 1940 متر در بر گرفته که حدودا بین قرن 10 تا 17 میلادی ساخته شده است. این دیوار حصاری برای شهر به حساب می آید که درونش چندین قلعه، برج، سنگر و بناهای تاریخی وجود دارد. قلعه هایی که درون حصار شهر و خارج از آن قرار دارند جزء دیدنی های دوبرونیک هستند، اما در این میان قلعه ی لوریه ناتس از محبوب ترین آن ها نزد گردشگران است. قلعه ای کهن روی صخره ای بلند و شیب دار در ساحل دریای آدریاتیک خود نمایی می کند،این قلعه خارج از دیوار شهر دوبرونیک در سمت غربی این سرزمین، محکم و با ابهت ایستاده و از بالا به مناظر اطراف می نگرد. قلعه ای که با نام های لوریه ناتس ( Lovrijenac ) و سنت لارنس ( St. Lawrence Fortress ) شناخته می شود.

لوریه ناتس قلعه ای نظامی بوده که در هنگام جنگ و نا آرامی های منطقه ای، اسلحه های نظامی را در آن جاسازی و مقابل دشمنان دفاع می کردند، لوریه بیشتر شبیه به توپ خانه ای قوی است که گنجایش 120 توپ جنگی را دارد.

از این قلعه ی تاریخی بین سال های 1018 تا 1038 میلادی به عنوان دژی دفاعی استفاده می شد و هم اکنون یکی از مهم ترین دیدنی های شهر تاریخی دوبرونیک در کرواسی است.

لوریه ناتس 37 متر بالاتر از دریا ساخته شده و به دلیل داشتن پنجره های کوچک و مشرف بودنش به خشکی و دریا شهرت یافته است. منحصر به فرد بودن این قلعه تا حدی است که به آن لقب جبل‌الطارق دوبرونیک را داده اند.

لازم به ذکر است علاوه بر استفاده ی نظامی از قلعه در تابستان ها و فصول خوش آب و هوا در تراس های زیبای این قلعه تئاتر و نمایش برپا می گشت و عموم مردم می توانستند با رفتن به داخل بنا از برنامه های تفریحی لذت ببرند. نمایشنامه ی هملت شکسپیر که از محبوب ترین نمایشنامه های روزگاران قدیم بوده، بارها و بارها در لوریه ناتس اجرا شد. همچنین به دلیل زیبایی و موقعیت مناسب لوریه ناتس، از آن به عنوان لوکیشنی برای سریال محبوب بازی تاج و تخت هم استفاده شده است.

این شهر و بناهای تاریخی آن به اندازه ای شاخص هستند که کل شهر تاریخی دوبروونیک و قلعه ی لوریه در فهرست یونسکو به عنوان میراث جهانی به ثبت رسیده اند.

لوریه‌ناتس
photo by CHRIS WEBER
لوکیشن سریال بازی تاج و تخت
قلعه لوریه ناتس
photo by Miguel Galmés

قسمت های مختلف قلعه ناتس

همانطور که اشاره کردیم این قلعه برای حفظ امنیت شهر ساخته شده بود به همین دلیل قاعدتا از بخش های گوناگونی تشکیل شده است، می خواهیم در این قلعه قدم بزنیم و باهم بیشتر با آن آشنا شویم.

1- پلکان سنگی

برای رسیدن به ورودی قلعه باید از 175 پله ی سنگی بالا بروید، پلکانی که گفته می شود حدود 1400 سال پیش ساخته شده اند.

لوکیشن سریال بازی تاج و تخت
لوریه‌ناتس

2- ورودی و دروازه

در دوران باستان پل هایی که برای ورود به قلعه ها ساخته می شد چوبی و متحرک بودند و تنها به روی افراد دلخواه باز می شدند. ورودی این قلعه هم پلی به سبک باستان، اما ساخته شده با سنگ است و بازدیدکنندگان باید از روی آن عبور کرده تا به دروازه ی قلعه برسند. قلعه دو دروازه دارد که یکی برای ورود و دیگری برای خروج استفاده می شود.

وکیشن بازی تاج و تخت
لوریه‌ناتس

3- کتیبه 

بر سردر ورودی قلعه لوریه ناتس کتیبه ی زیبایی نصب شده با متن:

.NON BENE PRO TOTO LIBERTAS VENDITUR AURO

به معنای : آزادی قیمتش از همه ی طلاهای دنیا بیشتر است.

لوریه‌ناتس

4- تراس

جنگجویان باید می توانستند چندین توپ جنگی را در این قلعه جای دهند به صورتی که محفوظ هم باشند و به راحتی طعمه ی گلوله های دشمن نشوند و ضرباتی هم که توپ های دشمنان از خارج قلعه به دیوار می زنند آن را ویران نکند، به همین علت دیوار رو به دریای این قلعه ( سمت جنوبی ) را ضخیم تر ساختند و سه تراس هم به صورت پلکانی و رو به دریا تعبیه کردند تا توپ های جنگی را روی آن ها قرار دهند و در برابر حملات دریایی سربازان بتوانند به خوبی به جنگنده های دریایی دشمن مسلط باشند.

ظرفیت این تراس ها حدودا 25 توپ جنگی بود اما در هنگام نا آرامی ها اغلب 10 توپ را برای دفاع روی تراس ها قرار می دادند که هنوز هم برخی از این توپ ها در قلعه موجودند و در معرض دید عموم قرار دارند. جالب این که وزن هر توپ جنگی این قلعه را 300 کیلوگرم تخمین زده اند.

در حال حاضر یک توپ جنگی بزرگ هم در این تراس ها قرار داده اند که جنبه ی تزئینی دارد و در حقیقت تا به حال از آن هیچ گلوله ای شلیک نشده است. این توپ در سال 1537 توسط طراح تراس ها که فردی به نام ( Rabljanin ) بود در این مکان قرار داده شد. این توپ جنگی با نام لیزارد "Lizard" شناخته می شود.

لوکیشن سریال بازی تاج و تخت
لوریه‌ناتس
لوکیشن سریال بازی تاج و تخت

5- پنجره

به علت نوع کاربری قلعه امکان قرار دادن پنجره های بزرگ وجود نداشت و تنها چند پنجره ی بسیار کوچک دور تا دور قلعه وجود دارد که محل جا گیری سربازان برای شلیک با تفنگ و تیر و کمان بوده است.

قلعه لوریه‌ناتس

6- نمای داخلی

همه چیز در این قلعه رنگ و بوی جنگ دارد؛ پله های تو در تو و مارپیچ که اتاق فرماندهان را به محل سربازان مرتبط می ساختند، اتاق های تاریک و کوچک که انبار مهمات بودند و اتاق هایی برای ذخیره ی خوراک سربازان. با تماشای نمای داخلی این قلعه بیشتر با لوریه ناتس آشنا شوید.

لوکیشن بازی تاج و تخت
لوکیشن بازی تاج و تخت
لوکیشن بازی تاج و تخت

7- مجسمه قدیس

بر سر در ورودی این قلعه مجسمه ی زیبایی از یک قدیس وجود دارد که گفته می شود نصب شده تا حامی و نگهبان ارتش دوبرونیک باشد. این مجسمه سمبل فردی به نام اسوتی واهو ( Sveti Vlaho ) است، او در کرواسی به عنوان نگهبان صلح و حامی شهر دوبرونیک شناخته می شود و تندیسش توسط مجسمه سازی توانمند به نام ( Ivan Meštrović ) ساخته شده است.

در تصاویر زیر می توانید تندیس و چهره واقعی اسوتی واهو را در حالی که نمادی از شهر  دوبرونیک را بر دست دارد و مراقب آن است مشاهده نمایید.

Lovrijenac
قلعه لوریه ناتس کرواسی

تصویر حقیقی  Sveti Vlaho

قلعه لوریه ناتس کرواسی

معماری قلعه لوریه ناتس

قلعه لوریه ناتس به صورت مثلثی شکل و در دو طبقه ساخته شده است و می تواند در برابر حملات زمینی و دریایی از شهر دفاع کند. ضخامت دیوارهای هر سوی این بنا مختلف می باشد؛ عریض ترین دیوار آن حدودا 11.8 متر ( 39 فوت ) و باریک ترین دیوارش 6 سانتی متر قطر دارد.

نوع ساخت و معماری قلعه به صورتی است که 25 سرباز و 1 فرمانده برای دفاع و راه اندازی توپ های جنگی این بنا کافی بودند. لوریه ناتس در بندر ( Kolorina )، یعنی قدیمی ترین بندر شهر بنا شد و طولانی و ضخیم ترین دیوارش هم در سمت غربی آن قرار دارد؛ جایی که احتمال خطر بیشتری از سوی دشمنان احساس می شد.

لوکیشن بازی تاج و تخت
لوکیشن بازی تاج و تخت

تاریخچه قلعه لوریه ناتس

مطمئنا در رابطه با تاریخچه ی این قلعه سخن برای گفتن زیاد است اما هر آن چه در رابطه با این قلعه ذکر می شود اطلاعاتی مربوط به سال 1301 به بعد می باشد اما همانطور که اشاره کردیم لوریه ناتس در سال 1018 میلادی ساخته شد.

در داستان های کهن که بیشتر شبیه به افسانه هستند آمده که در قرن یازدهم حاکمان ونیز قصد حمله به دوبرونیک را داشتند به همین دلیل نیروی مردمی بسیج شدند و طی سه ماه این دژ نظامی زیبا را در محلی که احتمال بیشتری برای حمله ی ونیزی ها وجود داشت ساختند. پروژه ی بنای قلعه موفقیت آمیز بود و هنگامی که ارتش مجهز و با تجهیزات ونیز به دوبرونیک رسیدند انتظار مقابله با چنین قلعه ی نظامی را نداشتند به همین دلیل شکست خورده و عقب نشینی کردند. علت اصلی شکست آن ها را غافلگیری و دیوارهای محکم و ضخیم این قلعه بیان کرده اند. 

اما در قرن 19 نیروهای اتریشی به این قلعه حمله ور شدند و آن را خلع سلاح و تصرف کردند.

لوریه ناتس چند بار در قرن 15 و 16 مرمت و بازسازی شد. همچنین در قرن 17 و سال 1667 زلزله ی سهمگینی کرواسی را لرزاند و خساراتی هم به این قلعه وارد آورد به همین دلیل مسئولین بار دیگر آن را بازسازی کردند.

نکته ی جالب دیگر درباره ی قلعه ی لوریه این است که اغلب فرماندهانی که در این دژ می جنگیدند از طبقه ی اشراف و ثروتمندان شهر بودند و فرماندهی به هر کسی داده نمی شد. افسانه و داستان های زیادی درباره ی دلیری های سربازان، نگهبانان و فرماندهانی که در این قلعه می جنگیدند بیان شده است.

از سال 1933 تا به امروز همه ساله گردهمایی باشگاه PEN ( برجسته ترین نویسندگان جهان ) در این قلعه ی زیبا برگزار می شود که نقش پررنگی در معرفی لوریه ناتس به جهانیان داشته است.

لوکیشن بازی تاج و تخت
Lovrijenac
لوکیشن بازی تاج و تخت

برپایی جشن عروسی در قلعه لوریه ناتس

تا به حال به ملاک های یک جشن عروسی خوب فکر کرده اید؟ دوست دارید جشن عروسی شما در چه مکانی برگزار شود؟

امروزه به دلیل موقعیت خوب قلعه ی لوریه امکان برپایی مجالس عروسی در آن وجود دارد و در حقیقت یکی از مکان های لوکس و گران قیمت کرواسی برای جشن ازدواج است. از ویژگی های خاص قلعه لوریه می توان به موارد زیر اشاره کرد:

- برپایی جشن عروسی در یکی از مکان های ثبت شده در یونسکو هیجان انگیز است.

- موقعیت ساحلی قلعه دیدنی و رمانتیک می باشد.

- اغلب اوقات این منطقه هوایی آفتابی دارد و یکی از خوش آب و هواترین سواحل مدیترانه است.

- می توانید جشنی به سبک کروات ها برپا کنید.

- برپایی جشن در هر مکانی از قلعه که دوست داشته باشید امکان پذیر می باشد.

- منظره ی دریا از این قلعه خیره کننده است.

اگر تصمیم بگیرید که جشن خود را در این مکان برپا کنید لازم نیست دیگر نگران هیچ موضوعی باشید، همه ی امکانات از قبیل آتلیه، غذا و خوراکی، دکوراسیون و گل آرایی، خدمات آرایشی، موسیقی و ... همه و همه در اختیار شما قرار خواهد گرفت.

هزینه ی برپایی جشن در این قلعه ی فوق العاده بنابر خدماتی که انتخاب می کنید بسیار مختلف هستند، اگر علاقمند هستید می توانید برای کسب اطلاعات بیشتر از لینک مقابل دیدن نمایید و با دست اندرکاران برپایی مراسم در قلعه ارتباط برقرار نمایید: لینک

لوکیشن بازی تاج و تخت

قلعه لوریه ناتس در رسانه های جمعی

به دلیل برپایی همه ساله ی گردهم آیی اعضای مجلس پن در این قلعه، لوریه ناتس در رسانه های جمعی از بازتاب خوبی برخوردار است اما چیزی که آن را در سال های اخیر به قلعه ای محبوب تبدیل کرده، فیلم برداری سریال بازی تاج و تخت در آن است، این سریال در حال حاضر از پرطرفدارترین سریال های دنیا می باشد.

قلعه لوریه ناتس در قسمت ششم فصل دوم بازی تاج و تخت لوکیشن این سریال بود.

قلعه لوریه ناتس
لوکیشن سریال بازی تاج و تخت
قلعه لوریه ناتس

مجازی گشتی در قلعه تاریخی قلعه لوریه ناتس  بزنید

دسترسی و هزینه

از ساحل دریای آدریاتیک باید به خلیج کوچکی به نام Kolorina بروید در این خلیج با مسیری باریک و پوشیده از درخت مواجه خواهید شد که به پلی منتهی به قلعه لوریه ناتس می رسد.

اقامت: چندین هتل خوب و با کیفیت در شهر دوبروونیک وجود دارند که اغلب آن ها 4 یا 5 ستاره هستند یکی از اقامتگاه های مناسب این شهر هتل آپارتمان لوریه ناتس است که هم به دریا و هم به قلعه ی لوریه مشرف است و 4 ستاره هم می باشد.

ساعت بازدید:

1 آوریل تا 31 می از ساعت 8 صبح تا 18:30 
1 ژانویه تا 31 جولای از ساعت 8 صبح تا 19:30
1 آگوست تا 30 سپتامبر از ساعت 8 صبح تا 18:30
1 اکتبر تا 31 اکتبر از ساعت 8 صبح تا 16 بعد از ظهر 
1 نوامبر تا 31 مارس از ساعت 9 صبح تا 15 بعد از ظهر

در دیگر ماه ها از ساعت 9 صبح تا 18 عصر

هزینه بلیت:

برای ورود به قلعه باید بلیت تهیه کنید، گردشگران اغلب تور گردشگری کرواسی را تهیه می نمایند که شامل دیدن همه ی دیوار شهر و قلعه ها و آثار تاریخی آن می شود به همین دلیل هزینه ی جداگانه در هیچ منبع قابل اعتمادی برای بازدید از قلعه ذکر نشده است، اما هزینه ی این تورها 120 کونا ( واحد پول کرواسی ) معادل حدودا 5 میلیون تومان برای بزرگسالان و 30 کونا معادل حدودا 130 هزار تومان برای افراد 5 تا 18 سال می باشد، کودکان زیر 5 سال نیز می توانند به صورت رایگان بازدید نمایند.

پارکینگ: دارد.

آدرس: کرواسی، دوبرونیک، قلعه لوریه ناتس.

.Address: Ulica Skalini Dr Marka Foteza, 20000, Dubrovnik

لوکیشن بازی تاج و تخت

قلعه بوریه ناتس را در نقشه کارناوال پیدا کنید.

دیدنی های اطراف

شهر دوبرونیک مملو از ساختمان ها و بناهای تاریخی است و محبوب ترین شهر گردشگری کرواسی به حساب می آید هزاران دیدنی در این شهر وجود دار که ما در این بخش چند نمونه از مهم ترین دیدنی های شهر را نام می بریم و در آینده به صورت اختصاصی به معرفی آن ها خواهیم پرداخت:

لوکروم ( Lokrum )

 استرادوم ( Stradun )

دیوار شهر دوبرونیک

جزیره داکسا ( Daksa )

کاخ اسپونزا ( Sponza Palace )

و...

خیابان استرادوم

قلعه لوریه‌ناتس

جزیره داکسا

جزیره داکسا

توصیه کارناوال

امروزه در تابستان ها قلعه لوریه ناتس همچنان محل برپایی جشن های تابستانی می باشد و پیشنهاد می کنیم اگر قصد سفر به این قلعه را دارید در تابستان به سوی آن بروید.

توصیه می کنیم بنا به شرایط آب و هوایی منطقه در فصلی که سفر می کنید لباس بپوشید و حتما کفش مناسب به پا کنید زیرا برای دیدن این قلعه باید کمی پیاده روی کنید و از پله بالا بروید. همچنین به دلیل وجود اماکن تاریخی زیاد در شهر دوبرونیک پیشنهاد می کنیم حتما از دیگر مناطق گردشگری این شهر هم دیدن نمایید.

لوکیشن بازی تاج و تخت

سخن آخر

آیا تا به حال به کرواسی سفر کرده اید؟

آیا شهر زیبای دوبروونیک را از نزدیدک دیده اید؟

آیا کسی را می شناسید که به شهر دوبروونیک سفر کرده باشد؟

تجربیان و دیدگاه های خود را با ما در میان گذارید.

 

زمانی موفق خواهی شد که شوقت به موفقیت، بیشتر از تَرست از شکست باشد.

آیا این مطلب مفید بود؟

2 دیدگاه

جدید ترین دیدگاه

GOT

ممنون پس چرا تو عنوان نوشته شده لوکیشن این سریال؟

زهرا میرزایی

باز هم سلام همراه گرامی هدف ما معرفی قلعه ی لوریه به عنوان یکی از جاذبه های گردشگری کرواسی می باشد که به دلیل اینکه از لوکیشن های این سریال محبوب بوده جدیدا طرفداران زیاده پیدا کرده است. اگر خواهان آشنایی بیشتر با همه ی لوکیشن های این سریال که در این قلعه فیلمبرداری شده اند هستید به لینک زیر مراجعه نمایید: http://www.kingslandingdubrovnik.com/filming-locations/fort-lovrijenac

27 دی 1395

انتشار:27 دی 1395

آیا این دیدگاه مفید بود؟

GOT

جالب بود ولی دو چیز غلط بودن ۱/سریال گیم آف ترونز محصول هالیوود نیست و در تمامی لوکیشن ها از کامپیوترهای فوق پیشرفته استفاده کردن ۲/خبری از معرفی سکانسهای این سریال تو‌مطلب نبود چون بخاطر همین موضوع اومدم بخونم فقط

زهرا میرزایی

سلام دوست عزیز کارناوالی ما در این مطلب قصد معرفی لوکیشن های این سریال را نداشته ایم، بلکه هدفمان پرداختن به قلعه ی لوریه ناتس بوده است که مطمئنا یکی از مکان هایی است که این سریال در آن فیلم برداری شده، در آینده به لوکیشن های دیگر هم خواهیم پرداخت. با تشکر از این که دیدگاهتان را با ما در میان گذاشتید.

27 دی 1395

انتشار:27 دی 1395

آیا این دیدگاه مفید بود؟

اپلیکیشن کارناوال

با نصب اپلیکیشن کارناوال، کنترل سفر را این بار شما به دست بگیرید. در این اپلیکیشن شما دنیایی از امکانات و خدمات را همیشه و همه جا در جیب خود دارید؛ آشنایی با جاذبه ها و فرهنگ شهرها و کشورهای مختلف، رزرو آنلاین بلیت هواپیما و یا حتی رزرو انواع اقامت بسته به سلیقه و بودجه ای که دارید. اپلیکیشن کارناوال یعنی کنترل سفر در دست شما.

Android

IOS

مجوزها و نمادها

هدف اصلی کارناوال این است که بهترین خدمات گردشگری را به صورت آنلاین به کاربران خود ارائه دهد. هر آن چیزی که برای سفر خود نیاز دارید را از کارناوال بخواهید؛ از آشنایی با جاذبه ها، سوغات و غذاهای محلی تا رزرو آنلاین بلیت هواپیما و انواع اقامتگاه. در هر جا و در هر ساعت از شبانه روز، می توانید به صورت آنلاین خدمات سفر خود را رزرو کنید و یا هر سوالی دارید از ما بپرسید. کارناوال کنترل سفر شماست!

کلیه حقوق مادی و معنوی کارناوال برای شرکت کاروان سفر های هیرمان محفوظ است. استفاده از محتوای سایت تنها در صورت پذیرش شرایط و ضوابط امکان پذیر است.