karnaval.ir

زهرا میرزایی

نویسنده ارشد کارناوال

انتشار

26 آبان 1395

به روز رسانی

15 شهریور 1398

برای سفر طبیعت را ترجیح می دهید یا سازه های تاریخی با دنیایی حرف از دل تاریخ را؟

ترجیح می دهید در کنار برکه ای زیبا هنگام وزش نسیم قدم بزنید یا این که به شهر بازی بروید و سوار بر ترن های هوایی هیجان انگیز شوید؟ گاهی انتخاب دشوار می شود و نمی دانیم که به گشت و گذار در طبیعت سرسبز برویم و یا از بناها و سازه های دست ساز بشر دیدن کنیم و اغلب به ندای قلبمان گوش می سپاریم و سفر می کنیم. اما امروز می خواهیم به جایی برویم که انسان و طبیعت دست در دست هم نهادند تا مکانی خارق العاده را خلق کنند.

مقصدمان خلیجی رمز آلود به نام مالوز ( Mallows ) در واشنگتن دی سی در آن سوی کره ی زمین است. این خلیج بسیار باشکوه، دیدنی و راز آلود می باشد. سال ها پیش از زمان شروع جنگ جهانی اول آرام آرام خلیج مالوز رنگ تازه ای گرفت، اما داستان چیست؟ چه ویژگی خاصی در مالوز وجود دارد که به آن لقب خلیج اشباح را داده اند؟

ماجرا از این قرار است که در این مکان ردی از کشتی و قایق هایی که در مالوز پهلو گرفته اند پس از گذشت سال های متمادی هنوز قابل مشاهده است، گویا اشباح این کشتی ها هنوز هم در مالوز زنده هستند. کارناوال می خواهد به خلیج مالوز زادگاه ناوگان اشباح سفر کند تا پرده از رمز و رازِ وجود رد اشباح در آن بردارد. پیشنهاد می کنیم با ما همراه باشید تا به منطقه ای برویم که هنر طبیعت و خلاقیت بشر باهم پیوند خورده اند.

خلیج مالوز
خلیج مالوز
خلیج مالوز

چرا سفر به خلیج مالوز؟


_ منطقه ای رمزآلود است و مناسب برای جستجوگران هیجان.

_ یکی از جذاب ترین مناطق طبیعی واشنگتن است.

_ داستان به وجود آمدن رد کشتی ها بر روی آب خلیج بسیار جالب است.

خلیج مالوز
خلیج مالوز

آشنایی با خلیج مالوز | Mallows Bay

در همین ابتدای راه بدانید که برای سفر به این خلیج باید شجاع باشید؛ در نگاه اول که خلیج را ببینید غرق در حیرت خواهید شد...

مالوز پر است از اشباح سرگردان کشتی های جنگی که در جنگ جهانی اول دخیل بوده اند، جنگی که همه ی دنیا را به خاک و خون کشید و مردمان بسیاری را غرق در رنج و سختی کرد، جنگی آثارش هنوز هم در دنیا دیده می شود.

خلیج اشباح مالوز جایی ایست که کمی از فلاکت و داستان های پیش آمده در جنگ را روایت می کند، اینجا هنوز هم بوی جنگ می دهد و ارواح سرگردان کشتی ها را می توان با چشم دید، اما چگونه؟

سفرمان را آغاز می کنیم و کمی بیشتر با خلیج مالوز آشنا می شویم؛ خلیج مالوز در جنوب مریلند، حدود 50 کیلومتری جنوب واشنگتن، دی سی، پایتخت ایالت متحده آمریکا قرار گرفته است. در این منطقه رودخانه ای به نام پوتوماک ( the Potomac ) جاریست که در آن یک برآمدگی با عمق کم شکل گرفته و با نام خلیج مالوز شناخته می شود.

در این منطقه تفریحات و جذابیت های زیادی وجود دارد که مهم ترین آن ها دیدن ناوگان اشباح است؛ از زاویه بالا که به مالوز نگاه کنید گویا چندین کشتی در آن پهلو گرفته اند اما زمانی که نزدیک تر شوید هیچ کشتی ای نخواهید دید، این است که بینندگان را متحیر می کند، از فراز مالوز کشتی های بهلو گرفته کاملا مشخص هستند اما در داخل خلیج هیچ کشتی ای وجود ندارد.

داستان چیست؟

ماجرا از این قرار است که بقایای 230 کشتی در این خلیج وجود دارند که به مقدار زیادی پوسیده شده و از بین رفته اند، کشتی هایی برخی از آن ها ارتفاعی به اندازه ی 300 فوت ( 91 متر ) داشته اند، به مرور زمان بقایای این کشتی ها خانه ی گیاهان و برخی جانواران گشته اند و تنها از آن ها ردی شبیه به شبحی از کشتی ها باقی مانده است در حقیقت این کشتی ها در خلیج از زمان پایان جنگ جهانی اول ( 1918 میلادی ) به حال خود رها شده اند، به همین دلیل به خلیج مالوز مامن ناوگان اشباح می گویند.

خلیج مالوز
خلیج مالوز
خلیج مالوز

سرگذشت کشتی ها

در طول جنگ جهانی اول ( 1914 تا 1918 میلادی ) آمریکا عهده دار تامین بخشی از کشتی های مورد نیاز کشورهای متحد خود بخصوص اروپا شده بود زیرا آن ها مقدار زیادی کشتی برای مبازره لازم داشتند و حدودا نیمی از همان مقدار کشتی هم که داشتند توسط آلمان ها نابود می شد. به همین دلیل آمریکا باید با سرعت زیادی ساخت و ساز می کرد. حتی گفته می شود که آلمان ها علاوه بر کشتی های جنگی تمامی قایق و کشتی های مسافربری و حمل و نقل را هم از بین می بردند.

در زمان این جنگ ها توماس وودرو ویلسون ( Woodrow Wilson ) ریاست جمهوری آمریکا را بر عهده داشت. او بیست و هشتمین رئیس جمهور این کشور بود. او امر کرد که طی 18 ماه هزار کشتی بخار ساخته شود تا نبود کشتی جنگی در جنگ را برای همیشه خاتمه دهد. در کتاب های تاریخی آمده که در این زمان یک میلیون نفر مامور ساخت کشتی شدند و آمریکا را به بزرگ ترین سازنده ی کشتی در دنیا تبدیل نمودند اما همه ی سعی آن ها بی نتیجه ماند و تا زمانی که ارتش آلمان ها تسلیم شدند هنوز هیچ کدام از این کشتی ها مورد استفاده قرار نگرفته بو. دلیل این موضوع هم عدم برنامه ریزی و آینده نگری صحیح بود، زیرا ویلسون به میزانِ زیادِ زغال سنگی که کشتی ها نیاز داشتند تا بتوانند حرکت کنند نیندیشیده بود.

به مرور زمان استفاده از زغال سنگ برای کشتی نامتداول شد و کشتی ها هم برای این که به روز نشدند همانطور بدون استفاده ماندند.

پس از گذشت سال ها از جنگ جهانی اول هنوز کشتی ها متعلق به دولت بود و بی استفاده تا در نهایت به شرکتی خصوصی به نام مارین اند سالوج ( Marine & Salvage ) فروخته شد. این شرکت در زمینه ی تعمیر کشتی و بنادر فعالیت داشت و به طمع این که کشتی ها را به قیمت ارزان خریداری می کند و از قطعاتش استفاده می کند همه ی کشتی ها را خریداری کرد و کشتی ها را به خلیج مالوز برد.

اما این پایان سرگذشت کشتی ها نبود؛ شرکتی که مالک آن ها شده بود پیش از آن که بتواند از قطعاتش استفاده کند ورشکست شد و باز هم کشتی ها همانند قبل بی استفاده باقی ماندندو طی تمامی این سال ها کسی آن کشتی ها را از خلیج حرکت نداد.

تا سال ها این کشتی ها به شرکت های دیگری فروخته می شدند و باز هم بلا استفاده رها می شدند، حتی گفته می شود یکی از این شرکت ها که کشتی ها را خریداری کرد در صدد سوزاندن آن ها بر آمد و با این کار تلاش کرد که تنها فلزاتشان باقی بماند اما گویا سرنوشت آن ها این گونه رغم خورده بود که به اشباحی سرگردان تبدیل شوند و مکانی مناسب برای رشد گیاهان گوناگون را به وجود آورند.

خلیج مالوز
خلیج مالوز
خلیج مالوز

سرگذشت ناوگان اشباح را در ویدئو ببینید

تلاش برای حفاظت از کشتی ها

از زمان ساخت کشتی ها دو بار به صورت جدی تلاش شد تا کشتی ها سالم بمانند:

اولین تلاش:

در سال  1920 میلادی کنگره ی آمریکا کاملا متوجه اشتباه در ساخت این تعداد کشتی به طور هم زمان شده بود. در ابتدا که کشتی ها به رودخانه ی جیمز برده شدند و حدودا ماهانه 50،000 دلار هزینه می شد تا آن ها سالم نگه داشته شوند. این روند ادامه داشت تا این که متوجه شدند کشتی ها بلا استفاده باقی مانده اند و فقط هزینه برایشان در بر دارد. دو سال گذشت تا در سال 1922 میلادی 223 کشتی را به بخش خصوصی به قیمت  750،000 دلار فروختند تا شاید کمی از خسارات وارد شده بر دولت جبران شود.

اما باز هم این کشتی ها بر جای خود باقی مانده و سبب بر انگیخته شدن اعتراضات فعالان طبیعت شده بودند. اعتراضات آن ها آن قدر ادامه داشت تا به یک تظاهرات گسترده تبدیل شد تا برخی کارگران برای خاتمه دادن به این اختلافات، کشتی ها را در سال 1925 میلادی به آتش کشیدند.

دومین تلاش:

با شروع جنگ جهانی دوم باز هم قیمت فولاد و آهن افزایش یافت و مسئولان و سرمایه داران به خلیج مالوز به عنوان معدنی از فولاد نگاه می کردند و سعی کردند از قطعات کشتی ها دوباره استفاده کنند اما این کار هزینه ی زیادی در برداشت و پس از صرف هزینه ی 360.000 دلار باز هم 100 کشتی در خلیج باقی ماندند.

آخرین تلاش:

حتی آمریکا تلاش کرد که این کشتی های بدون استفاده را به اروگوئه بفروشد اما در این کار هم موفق نشد.

خلیج مالوز
خلیج مالوز
خلیج مالوز

چرا کشتی ها به سرعت منسوخ شدند؟

ارتش آلمان  در 11 نوامبر سال 1918 میلادی تسلیم شد و جنگ جهانی اول به پایان رسید. در آن زمان بودجه ای که لازم بود تا 731 کشتی آماده شود پرداخت شده و بیش از 134 کشتی هم آماده شده بودند و 263 کشتی در دست ساخت بودند، اما گفته می شود که 98 عدد از آن ها به دولت تحویل داده شده بود، در حقیقت عدد های گوناگونی در رابطه با تعداد کشتی ها اعلام شده است.

در طول جنگ جهانی اول قیمت فولاد، چوب و فلزات بسیار بالا بود اما پس از جنگ قیمت ها به دلیل کم شدن تقاضا فروکش کرد و همین موضوع زیانی بزرگ به آمریکا وارد کرد، اما از همه مهم تر این بود که با پایان جنگ جهانی موتورهای دیزل اختراع شدند و از آن ها در ساخت کشتی استفاده گشت به همین دلیل کشتی هایی که با زغال سنگ کار می کردند به سرعت منسوخ و غیر قابل استفاده شدند.

کشتی آمریکا
خلیج مالوز
خلیج مالوز

خلیج مالوز افتخاری برای آمریکا

درست است که در ابتدا کشتی ها به دلیل یک اشتباه و برنامه ریزی ناصحیح ساخته شدند و سال های متمادی دیگر هم بی استفاده رها شدند و این موضوع تا به امروز هم ادامه داشت اما در سال 2015 میلادی این خلیج به عنوان یکی از افتخارات آمریکا و مکانی طبیعی و ملی به ثبت رسید و در سال 2014 میلادی هم 

گفته می شود که برای ساخت هر یک از این کشتی ها هزینه ای حدود یک میلیون دلار صرف شده بود و 87 کارخانه ی کشتی سازی در آن پروژه سهیم بودند و دولت آمریکا به دلیل این که در فرصت کمی نیاز به کشتی ها داشت برای هر قطعه چندین برابر هزینه کرد. اما تا جایی که مشخص است در کنگره ی سال 1918 میلادی مشخص شد که 138 الی 260 کشتی آماده شده بود تا در جنگ استفاده شود اما بی استفاده ماندند. به عبارتی دیگر باید در خلیج مالوز حداقل بقایای 138 کشتی موجود باشد، اما با همه ی این اوصاف و اشتباه دولت آمریکا امروزه مالوز به یکی از مکان های محبوب گردشگری تبدیل شده است.

ناوگان اشباح
ناوگان اشباح

تفریح در مالوز قبرستان کشتی ها

امروزه خلیج مالوز که به قبرستان کشتی های جنگ جهانی اول تبدیل شده یکی از مراکز گردشگری در آمریکاست و یکی از بزرگ ترین قبرستان های کشتی در این کشور به حساب می آید. اما به راستی که مالوز مکانی بسیار خوش منظره و زیباست و به یکی از مراکز جذب توریست در آمریکا تبدیل شده است، تماشای لانه سازی پرندگانی چون عقاب بر روی لاشه ی کشتی های پوسیده از جذابیت های این خلیج است.

دولت آمریکا برای ارائه ی خدمات بهتر و بیشتر به بازدیدکنندگان این خلیج در کنار خلیج مالوز پارکی ساختند تا گردشگران بتوانند در آن به تفریح و سرگرمی و تماشای قبرستان کشتی ها بپردازند، مالوز می تواند محلی خوب برای مطالعات تاریخی، باستان شناسی و زیست محیطی و ... است، برای مثال از نظر تاریخی قدمت خلیج مالوز را  12،000 سال تخمین زده اند.

با هم به تفریحات موجود در خلیج مالوز آشنا می شویم.

1 ) کایاک سواری

در پارک نزدیک به خلیج سطحی شیب دار ایجاد کردند تا توریستان بتوانند در آن کایاک سواری کنند، اما با این حال اغلب گردشگران علاقه دارند تا از مناظر طبیعی این منطقه استفاده نمایند. سال 2010 میلادی بود که سطحی شیب دار در کنار رودخانه ی پوتوماک ساخته شد تا گردشگران بتوانند از روی آن سر خورده و کایاک سواری کنند البته از این سطح شیب دار می توانند برای رفتن بر فراز کشتی ها هم استفاده نمایند.

2 ) قدم زدن روی گورستان

امروزه گردشگران می توانند بر روی لاشه ی پوسیده ی کشتی ها بروند و قدم بزنند و ساعاتی را با کشتی های جنگی و خاطرات جنگ جهانی اول خلوت کنند.

3 ) قایق سواری

کایاک محبوب ترین قایق این خلیج است اما قایق های دیگری همچون قایق موتوری و قایق پارویی هم در طرفداران خاص خودشان را دارند.

4 ) ماهی گیری

به دلیل اکوسیستم مناسب ماهی های گوناگونی در رود پوتوماک زندگی می کنند و زمینه را برای ماهی گیری فراهم نموده اند.

کایاک سواری در خلیج مالوز

کایاک سواری
ناوگان اشباح

کایاک سواری در خلیج اشباح را در ویدئوی تماشا کنید

پیاده روی در خلیج مالوز

خلیج مالوز

ماهی گیری

خلیج مالوز

ناوگان اشباح | اکوسیستمی مناسب برای گیاهان و جانوران

حدودا از سال 1980 میلادی خلیج مالوز به حال خود رها شد، این خلیج به دلیل عدم وجود مواد شیمیایی چون نفت و گازوئیل در آن به مرور به اکوسیستمی خوب برای گیاهان و جانواران منطقه تبدیل شد، ارتفاع برخی درختانی که روی لاشه ی کشتی ها روئیده به 2 فوت ( معادل 1.5 متر ) هم می رسند و منظره ی غیر عادی و شگرفی را به وجود آورده اند.

به مرور کشتی ها به پناهگاه هایی از جنس چوب و آهن تبدیل شدند و محلی برای زندگی پرندگانی چون انواع عقاب و مرغ ماهی خوار شدند.

خلیج مالوز
خلیج مالوز
خلیج مالوز

خطر در کمین قایق رانان

اگر کمی با دقت تر و از نزدیک تر به بقایای کشتی های موجود در خلیج مالوز بنگریم متوجه می شویم که کشتی ها تا چند متر زیر آب هم ادامه دارند و به همین مقداری که ما از بالا می بینیم محدود نمی شوند. محلیان می گویند که قایق های افراد بسیاری که در این خلیج قایق سواری می کردند به دلیل برخورد با بقایای کشتی های زیر آب آسیب دیده است، حتی لنگرهایی که برخی کشتی ها را نگه داشته هم هنوز باقی است و امکان گیر گردن قایق ها به آن ها وجود دارد و به دلیل کدر بودن آب این خلیج نمی توان با چشم غیر مسلح به راحتی بقایای کشتی های باقی مانده در آب را دید.

خلیج مالوز
خلیج مالوز

بهترین زمان بازدید

اگر علاقمند به بازدید از خلیج مالوز و دیدن ناوگان اشباح از نزدیک هستید باید با بهترین فصل سفر به منطقه آشنا شوید:

بهار: در این فصل آب و هوای خلیج مالوز بسیار خوب است و مناظر طبیعی نابی را می توانید مشاهده کنید و درختان در این فصل تازه جوانه زده اند و می توانید عطر کیاهان نو رسیده را استشمام نمایید.

پاییز: از دیگر فصل هایی که برای گردش و تفریح در خلیج مالوز ذکر می شود فصل پاییز است که خلیج مالوز در بهترین شرایط جوی و آب و هوایی قرار می گیرد.

خلیج مالوز
خلیج مالوز

دسترسی

برای رسیدن به خلیج مالوز و دیدار از باقی مانده ی کشتی های بی سرپرست باید به واشتنگتون و پارک مالوز ( Mallows Bay Park ) بروید برای این کار باید با تاکسی و یا اتومبیل شخصی اقدام نمایید، از مرکز واشنگتون دی سی باید به جاده ویلسون ( Wilson Landing Road ) بروید و در تقاطع جاده ریورساید ( Riverside Rd ) و جاده ی ویلسون ورودی پارک مالوز را پیدا کنید.

آدرس : آمریکا، واشتنگتون دی سی، ننجموی، مالوز.

.Address: Mallows Bay, Nanjemoy, MD 20640
خلیج مالوز

موقعیت خلیج مالوز روی نقشه

توصیه کارناوال

با رفتن به خلیج مالوز و دیدن ناوگان اشباح خاطرات جنگ جهانی اول زنده می شود پس بهتر است پیش از رفتن به این منطقه کمی با تاریخ و حوادث جنگ جهانی اول اشنایی داشته باشید.

همچنین حتما قبل از حرکت جویای دمای منطقه شوید و لباس مناسب بپوشید و کفش راحت و دمپایی را هم فراموش نکنید همچنین اگر مایل به ماهیگیری هستید قلاب ماهیگیریتان را هم حتما همراه ببرید.

خلیج مالوز
خلیج مالوز

سخن آخر

آیا به نظر شما خلیج مالوز می تواند مکانی خوب برای گردش و تفریح باشد؟

آیا از نظر شما کشتی های باقی مانده در این خلیج می تواند آلودگی های زیست محیطی به همراه داشته باشد؟

آیا از وجود چنین خلیجی مطلع بودید؟

منتظر دیدگاه های شما خوبان هستیم.

ویدئو با درون

زمانی موفق خواهی شد که شوقت به موفقیت، بیشتر از تَرست از شکست باشد.

آیا این مطلب مفید بود؟

0 دیدگاه

جدید ترین دیدگاه

اپلیکیشن کارناوال

با نصب اپلیکیشن کارناوال، کنترل سفر را این بار شما به دست بگیرید. در این اپلیکیشن شما دنیایی از امکانات و خدمات را همیشه و همه جا در جیب خود دارید؛ آشنایی با جاذبه ها و فرهنگ شهرها و کشورهای مختلف، رزرو آنلاین بلیت هواپیما و یا حتی رزرو انواع اقامت بسته به سلیقه و بودجه ای که دارید. اپلیکیشن کارناوال یعنی کنترل سفر در دست شما.

Android

IOS

مجوزها و نمادها

هدف اصلی کارناوال این است که بهترین خدمات گردشگری را به صورت آنلاین به کاربران خود ارائه دهد. هر آن چیزی که برای سفر خود نیاز دارید را از کارناوال بخواهید؛ از آشنایی با جاذبه ها، سوغات و غذاهای محلی تا رزرو آنلاین بلیت هواپیما و انواع اقامتگاه. در هر جا و در هر ساعت از شبانه روز، می توانید به صورت آنلاین خدمات سفر خود را رزرو کنید و یا هر سوالی دارید از ما بپرسید. کارناوال کنترل سفر شماست!

کلیه حقوق مادی و معنوی کارناوال برای شرکت کاروان سفر های هیرمان محفوظ است. استفاده از محتوای سایت تنها در صورت پذیرش شرایط و ضوابط امکان پذیر است.