karnaval.ir

یزدان مرشدزاده

انتشار

11 اردیبهشت 1395

به روز رسانی

15 شهریور 1398

در سال جشنواره  های زیادی در سرتاسر دنیا برگزار می شوند و هرکدام پر از زیبایی و جذابیت هستند . از رقص و آواز گرفته تا آتش بازی و موسیقی ... انسان ها عاشق شاد بودن و خوش گذرانی هستند و در هر فرصتی می خواهند جشنی برپا کنند . 

در کشور #ایالات متحده ی آمریکا تعداد بیشماری #فستیوال و جشن های بزرگ وجود دارد که در هر ایالت و شهر برگزار می شود . سبک و سیاق ها متفاوت است ولی مردم زیادی دوستشان دارند و با شور و ذوق خاصی در آن ها شرکت می کنند . مهم نیست که جشن در چه فصلی برگزار می شود بلکه این مهم است که شرکت کنند و در کنار دیگر مردم شهر به شادی بپردازند . سفری خواهیم داشت به شهر نیو اورلئان در ایالت لوییزیانا ، که هر سال جشن بزرگی که در سراسر دنیا هم برگزار می شود در این شهر جشن گرفته می شود ولی بسیار جالب تر . 

مردم به خیابان ها می آیند ، ساز می نوازند ، می رقصند و می خندند . 

همراه کارناوال باشید تا سری به این جشنواره بزنیم . 

پیش به سوی شادی ...

ماردی گراس

ماردی گراس ، شاد بودن را تداعی می کند ...

همه خوش حال هستند از این که دیگران می خندند ، شاد هستند ، در چشمانشان شوق را می توان دید . صدای موسیقی از همه جا به گوش می رسد و همه چیز رنگی است . سبز ، زرد ، قرمز ، بنفش ... انگار دنیا در این شهر رنگی شده و مثل یک رنگین کمان 7 رنگ شده . زیباست این دنیای غرق شده در رنگ ها . 

جوان تر ها بیشتر از بقیه در حال جنب و جوش هستند و در برگزاری این جشن کمک نیز می کنند . دسته های بزرگ رقاص های محلی از راه می رسند و خندان در حال رقص از خیابان های اصلی می گذرند . بعد از آن ها افرادی که ماسک های عجیب و غریب بر صورت زدند از راه می رسند . با حرکات های موزون و خنده دار باعث می شوند تا حتی کودکان نیز سر ذوق بیایند و از جشن لذت ببرند . در میان مردم شیرینی و نوشیدنی پخش می شود . #رستوران ها شلوغ هستند و بار ها مملو از مشتری های سر خوش .

امروز جشن ماردی گراس در شهر نیواورلینز در حال برگزاری است .

پس شما هم شاد باشید و بیایید به همراه ما شادی کنید ...

کمی با جشن مادی گراس آشنا شویم ...

این جشن هر سال در شهر نیواورلینز برگزار می شود و یک روز کامل به طول می انجامد . در اصل این جشن از دو هفته قبل تر آغاز می شود ، یعنی از سه شنبه ی اعتراف و چهارشنبه ی خاکستری . هر روز رژه های بزرگی با توجه به شرایط آب و هوایی در خیابان ها به راه می افتد که بزرگترین و زیبا ترین آن ها در 5 روز آخر به خیابان ها می آیند . در هفته ی اخر جشن و خوش حالی و تعداد این رژه های خیابانی حضورشان به اوج می رسد و مردم زیادی برای شادی کردن و جشن گرفتن به خیابان ها می آیند و از دیدن آن ها هم لذت می برند . بیشتر این رژه ها توسط کِرو ( krew با crew ) که نوعی از حالت های رژه است که به اشکال مختلفی برگزار می شود به نمایش در می آید . کِرو ها می توانند کشتی های بزرگ ، عروسک ها ، خانه ها ... باشند که افرادی بر روی آن ها در حال رقص و اواز هستند و دیگران را سرگرم می کنند . این نوع رژه ها در سرتاسر خلیج مکزیک و دنیا برگزار می شود و در نوع خود بسیار زیباست . 

هر سال تعداد زیادی از این نوع رژه ها برگزار می شود که عروسک های بزرگ و بامزه و گاهی کشتی و طرح های دیگر به خیابان ها می آیند . جنس بیشتر آن ها از چوب و پلاستیک است ولی برای ساختن آن ها مبالغ زیادی خرج می شود . هر روز یک کِرو در شهر به حرکت در می آید و شاید گاهی به همراه دیگر کِرو ها نمایش اجرا کنند . 

به این جشن قبل از چهارشنبه ی توبه یا چهارشنبه ی چاق هم می گویند . یکی از دلایل برگزاری این جشن آن است تا قبل از آغاز ماه روزه و توبه ی مسیحیان کاتولیک از این طریق و با شادی کردن و خوش گذرانی شیطان و نفس بد را از خود خارج کنند و به همین دلیل هر کاری که می خواهند و دوست داشتند تا آن ها را انجام دهند را در این جشن و در زمان برگزاری ان انجام می دهند . البته امروزه شکل و نوع ماردی گراس متفاوت شده و دیگر به سبک قدیم و برای دور کردن شیطان از خود انجام نمی گیرد و بیشتر جنبه ی شاد بودن و تفریح پیدا کرده است . این جشن و روز اصلی آن یک روز قبل از چهارشنبه ی خاکستری و 47 روز قبل از روز قبل از عید پاک برگزار می شود . ماردی گراس می تواند در یکی از سه شنبه های بین 3 فبریه تا 9 مارچ با توجه به روز برگزاری عید پاک و چهارشنبه ی خاکستری برگزار شود .

ماردی گراس
ماردی گراس

آخر هفته ی قبل از ماردی گراس ...

در 5 روز قبل از روز جشن ماردی گراس جمعیت شهر نیو اورلئان چند برابر می شود و مردم به استقبال ماردی گراس می روند . شب چهارشنبه با به راه افتادن یکی از بزرگترین و زیبا ترین رژه ها که یک کاهن است شروع می شود ، که توسط گروه رژه ی NYX همراهی می شود . همه ی اعضای گروه زن هستند و به دلیل دکور زیبا و اجرای فوق العادشان معروف شده اند و از سال 2011 در لیست بزرگترین کِرو ها قرار گرفته اند . 

پنجشنبه شب با اجرای دیگری به نام الهه ی شهر و موسیقی آغاز می شود . این گروه از سال 2001 فعالیت خود را آغاز کرده است و به دلیل مسخره کردن سیاست مداران مورد توجه قرار می گیرند . 

در شب جمعه شاهد اجرای رژه ی گروه هرمس خواهیم بود ، گروهی نو ولی حرفه ای . 

این برنامه ها با اجرای دیگر گروه ها تا روز جشن ماردی گراس ادامه دارد و هر شب در کنار شادی و خوش گذرانی در خیابان ها می توان از حضور و اجرای این رژه های جالب و بزرگ در سطح خیابان های شهر لذت برد . 

ماردی گراس
ماردی گراس

قوانین ، رسم و رسومات ماردی گراس

هر جشنی قوانین و رسم و رسومات خاص خودش را دارد و ماردی گراس نیز همین طور . هرکسی که بخواهد در این جشن شرکت کند باید خود را آماده کرده و به رنگ جماعت در بیاید . در ادامه با این قوانین آشنا می شویم . 

در شهر نیو اورلئان به ندرت دیده می شود کسی ماسک بصورت بزند ولی در زمان جشن همگی باید ماسک های متفاوت و رنگی به چهره بزنند . قانون منع زدن ماسک در این روز لغو می شود ولی بانک ها ، برخی از مغازه ها تعطیل هستند و هر از گاهی از مردم برای تشخیص هویت آن ها خواسته می شود تا ماسک هایشان را بردارند . همه ماسک به چهره دارند لبخند بر لب زیر همان ماسک . 

در این روز ها گردنبند هایی از جنس شیشه و پلاستیک به فروش می رسد و بانوان آن ها را به گردن می اندازند . گردنبند های شیشه ای از پلاستیکی گران قیمت تر می باشد . ابتدا این گردنبند ها از هومگ کنگ وارد می شدند . بعد از چند سال تایوان جایگزین شد و امروزه از کشور چین وارد می شوند . از سال 1990 مردم علاقه ی بیشتری نسبت به این گردنبند های رنگی و ارزان قیمت نشان دادند و امروزه از تکنولوژی LED نیز در ساخت آن ها استفاده می شود . 

کلوپ های اجتماعی شهر نقش پر رنگی در جشن ماردی گراس دارند . بیشتر مردم شهر در این کلوب ها جمع می شوند و در کنار هم به شادی می پردازند . در حین عبور رژه از قدیم رسم بوده که به سمت جمعیت حاضر سکه هایی از جنس چوب و یا فلز به سمت مردم پرتاب کنند . بر روی این  سکه ها نقش هایی از تصاویر جشن و سال برگزاری آن حک شده است . 

حمل مشعل یکی از جالب ترین ویژگی های این جشن است . 

ماردی گراس
ماردی گراس
ماردی گراس
ماردی گراس

نگاهی به نماد های ماردی گراس ...

این جشن نمادهای ثابتی دارد که هر سال بدون تغییری انجام می شوند . 

1) چهره های خندان و گریان . ( ماسک های متفاوتی به این منظور به چهره زده می شود )

2) استفاده از ماسک هایی به جنس پر . 

3) اجازه دادن به افراد تا هرچقدر می خواهند خوش بگذرانند . به انگلیسی : Let the good times rol!!!

4) پرتاب سکه به سمت جمعیت و یا دیگر اشیا مانند عروسک ، گل و ...

ماردی گراس
ماردی گراس
ماردی گراس

زولو ، نارگیل ماردی گراس

از سال 1910 رسم بر این شد تا نارگیل ها نیز به جشن راه یابند . به این نارگیل ها ناگت های طلایی هم گفته می شود . از این نارگیل ها استفاده ی زیادی می شود و امروزه به یکی از سمبل های این جشن تبدیل شده اند . 

در سال 1920 ، نقاش محلی ، لوید لوکاس شروع به نقاشی این نارگیل ها کرد و آن ها به جشن آورد و از آن زمان نارگیل ها نقاشی می شوند . دو مدل نارگیل ها رنگ زده می شوند . یکی به رنگ طلایی که درخشش خاصی دارند و مدل دیگر به شکل چهره های زولو می باشد . 

در قدیم رسم بر این بود تا نارگیل ها را به یکدیگر پرتاب کنند ولی از سال 1988 این کار به دلیل آسیب هایی که به افراد حاضر وارد می شد ممنوع اعلام شد و امروزه فقط این نارگیل ها را در دست نگه می دارند . در سال 2000 ، مهندس الکترونیک محلی نوعی جدید از این نارگیل ها را معرفی کرد و آ نها را به دیگران هدیه می کرد . ویلی کلارک مخترع این نوع نارگیل ها نام نارگیل های ماردی گراس را به ان داد . 

ماردی گراس

بنفش ، زرد و سبز ، رنگ های جشن ماردی گراس

رنگ های سنتی که در این جشن استفاده می شود در طول تاریخ توسط #کلیسا ی کاتولیک مورد استفاده قرار می گرفته است . هر رنگ معنی خاص خودش را دارد . رنگ بنفش یعنی عدالت ، طلایی یا زرد یعنی قدرت و سبز به معنی ایمان می باشد . 

این رنگ ها بصورت گسترده در این جشن به چشم می خورند . 

ماردی گراس

جشن ماردی گراس رو به پایان ...

در میان این رژه های زیبا و بزرگ یک پادشاه و یک ملکه انتخاب می شود و زمانی که این دو به هم می رسند جشن پایان می یابد . پادشاه و مکه به همراه همراهان خود که ماسک بر چهره زده اند به هم می رسند . این اتفاق بیشتر در نیمه های شب رخ می دهد ، زمانی که شور و شوق جشن به اوج خود رسیده و مردم بسیار خسته هستند و خواهان بازگشت به خانه هستند . 

بعد از پایان جشن پلیس شهر مردم را متفرق می کند و امنیت خیابان ها را نیز در این موقع از شب تامین می کند . 

روز بعد از جشن که چهارشنبه ی خاکستری نام دارد که برخی برای خنده به ان چهارشنبه ی آشغالی می گویند خیابان ها پر است از باقی مانده های جشن شب قبل . ظروف پلاستیکی ، لیوان ها ، کاغذ های رنگی ، ... 

به سرعت تمامی این زباله ها جمع می شوند و برای بازیافت ارسال می شود . دلیل به سرعت انجام دادن این کار این است که برای توریست ها دیدی مثبت نسبت به تمیز بودن و اهمیت دادن مردم به پاکیزگی شکل بگیرد . 

ماردی گراس
ماردی گراس

نگاهی به تاریخچه ی جشن ماردی گراس ...

در 2 مارچ سال 1699 برای اولین بار در نزدیکی #رودخانه ی می سی سی پی این جشن برگزار شد و تا به امروز ادامه داشته است . در آن زمان مرد های کاتولیک این جشن را اجرا می کردند تا به نوعی تمرین کنند . تاریخ دقیقی که چه روزی برای اولین بار این جشن در نیو اورلینز برگزار شد هنوز مشخص نیست . 

طبق شواهدی که در دست هست در سال 1743 اولین جشن در این شهر برگزار شد که  همراه با موسیقی ، رقص ، زدن ماسک به صورت و پوشیدن بود . از این تاریخ ماردی گراس در دل مردم شهر جا باز کرد و هر سال برگزار شد . در آن سال ها قوانینی وجود داشت تا این جشن برگزار نشود ولی مردم قوانین را نادیده می گرفتند . جیمس آر کریسی در کتاب خود به نام صحنه در جنوب و دیگر متفرقه ها به خوبی این جشن را در سال 1835 توصیف کرده است . 

سه شنبه ی قبل از چهارشنبه ی توبه روزی است که ادم هایی عجیب به خیابان ها می آیند و برای همین این روز یک روز جالب ، خنده دار و با مزه است . نیروی های شر و بد شهر زنده ممی شوند و در خیابان ها حرکت می کنند . مردان و پسر ها ، زنان و دختران ، اسیر و آزاد ، سفید و سیاه ، زرد و قهوه ای همگی به خیابان ها می ایند و هر کاری که دلشان می خواهد انجام می دهند . 

ماسک هایی عجیب به صورت می زنند و لباس های رنگی می پوشند . ماسک هایی که صورت حیواناتی مانند پرندگان و خرس و گرگ و هیولا بر روی آن ها قرار دارد و عجیب تر از همه حرکات آن ها است و چگونه رقصیدن آن ها . 

بر روی عروسک های بزرگ ، واگن ها به خیابان ها می آیند و شهر را پر از شلوغی می کنند . در همه ی محله ها مردم به خیابان ها می آیند و می رقصند .

در سال 1875 ایالت لوییزیانا جشن ماردی گراس را به رسمیت شناخت و از آن حمایت کرد . جنگ ، آب و هوا ، وضعیت سیاسی به شکل گیری امروزی این جشن در طول تاریخ کمک زیادی کرد . سال 1972 آخرین سالی بود که این جشن در خیابان های باریک برگزار شد و بعد از این سال رژه ها در خیابان های اصلی برگزار شد . امروزه این جشن با برنامه ریزی قبلی برگزار می شود تا هیچگونه مشکلی بوجود نیاید . 

عکس های قدیمی از ماردی گراس
عکس های قدیمی از ماردی گراس
عکس های قدیمی از ماردی گراس
عکس های قدیمی از ماردی گراس
عکس های قدیمی از ماردی گراس

جشن ماردی گراس در جهان

این جشن در بسیاری ا کشور ها برگزار می شود . در ادامه به بررسی آن ها خواهیم پرداخت . 

1) بلژیک : ماردی گراس در شهر بینچه ی کشور بلژیک برگزار می شود . این روز یکی از مهم ترین روز ها برای مردم این شهر به حساب می آید . در سال 2003 این جشن و برگزاری آن به ثبت یونسکو رسید . 

2) برزیل : روز جشن در کشور برزیل معروف ترین تعطیلی برزیلی ها به حساب می آید و 70% از توریست ها را به خود جلب می کند . در طی جشن رقص های سامبا و دیگر رقص ها انجام می شود و رنگ بوی کاملا برزیلی به خود می گیرد . 

3) آلمان : در کشور آلمان این جشن بسیار قدیمی و شناخته شده است . نکته ی جالب در رابطه با این جشن در کشور آلمان این است که تاریخ و زمان شروع جشن برابر است با ساعت 11:11 دقیقه و تاریخ 11 نوامبر . 

4) ایتالیا : در کشور ایتالیا به این جشن مارتدی گراسو می گویند و ریشه در دوران قرون وسطا در این کشور دارد . 

5) سوئد : در سوئد به این جشن سملا گفته می شود و هر سال به زیبایی برگزار می شود . 

6) جمهوری چک : از زمان های دور ماردی گراس در شهر پراگ برگزار می شده است و جشنی سنتی به حساب می آید . 

7) هلند : در این کشور در کنار برگزاری ماردی گراس جشن های دیگری نیز برگزار می شود . 

ماردی گراس
ماردی گراس

در ماردی گراس شرکت کنید

شرکت در این جشن را به شما پیشنهاد می کنیم . اگر به دنبال شادی در کنار مردم هستید در ماردی شرکت کنید . با سفر به شهر نیواورلینز خود را در میان رنگ ها و ماسک ها غرق کنید . 

زمان های برگزاری ماردی گراس در سال های آینده :

2017 ، 28 فبریه 

2018 ، 13 فبریه

2019 ، 5 مارس

2020 ، 25 فبریه

ماردی گراس

چگونه از سفرمان بیشتر لذت ببریم ...

 برای این که از سفر خود و شرکت در این جشن بیشتر لذت ببرید به شما پیشنهاد می کنیم تا نکات زیر را رعایت کنید . 

1) سعی کنید همرنگ جماعت باشید و مانند دیگران لباس بپوشید . 

2) به دلیل ازدحام زیاد اگر همراهتان کسی را برده اید مراقب باشید تا یکدیگر را گم نکنید و از دعوا و درگیری با دیگران اجتناب کنید . 

3) شاد باشید . در این جشن برای این که لذت ببرید باید شادی کنید و از ته دل بخندید .

ماردی گراس

ویدئویی از جشن ماردی گراس

کلام پایانی

جشن زیبا و جالب بود . مگر نه ؟ هزاران جشن مانند ماردی گراس در اقصی نقاط جهان برگزار می شود . اگر می خواهید در این جشن شرکت کنید و یا شرکت کرده اید ، نظرات و خاطرات خود را با ما در میان بگذارید . 

آیا این مطلب مفید بود؟

0 دیدگاه

جدید ترین دیدگاه

اپلیکیشن کارناوال

با نصب اپلیکیشن کارناوال، کنترل سفر را این بار شما به دست بگیرید. در این اپلیکیشن شما دنیایی از امکانات و خدمات را همیشه و همه جا در جیب خود دارید؛ آشنایی با جاذبه ها و فرهنگ شهرها و کشورهای مختلف، رزرو آنلاین بلیت هواپیما و یا حتی رزرو انواع اقامت بسته به سلیقه و بودجه ای که دارید. اپلیکیشن کارناوال یعنی کنترل سفر در دست شما.

Android

IOS

مجوزها و نمادها

هدف اصلی کارناوال این است که بهترین خدمات گردشگری را به صورت آنلاین به کاربران خود ارائه دهد. هر آن چیزی که برای سفر خود نیاز دارید را از کارناوال بخواهید؛ از آشنایی با جاذبه ها، سوغات و غذاهای محلی تا رزرو آنلاین بلیت هواپیما و انواع اقامتگاه. در هر جا و در هر ساعت از شبانه روز، می توانید به صورت آنلاین خدمات سفر خود را رزرو کنید و یا هر سوالی دارید از ما بپرسید. کارناوال کنترل سفر شماست!

کلیه حقوق مادی و معنوی کارناوال برای شرکت کاروان سفر های هیرمان محفوظ است. استفاده از محتوای سایت تنها در صورت پذیرش شرایط و ضوابط امکان پذیر است.