karnaval.ir

زهرا میرزایی

نویسنده ارشد کارناوال

انتشار

23 فروردین 1396

به روز رسانی

15 شهریور 1398

در اعماق تاریخ همواره داستان هایی تلخ و ماجراهایی شیرین در کنار هم بوده اند. جنگ های خانمان برانداز در جوار پیروزی ها و غرور آفرینی ها بیان می شوند. اما اگر اهل خواندن کتاب های تاریخی باشید، می دانید برخی مسائل همیشه در طول زندگی بشر تکرار شده اند. یکی از این موضوعات شیوع بیماری های هولناک بوده که به صورت دسته جمعی تعداد زیادی از انسان ها را به کام مرگ می کشانده اند و با تلاش های فراوان دانشمندان و پزشکان درمان و ریشه کن می شدند.

از جمله بیماری های مرگباری که نامش را در تاریخ زیاد می شنویم طاعون است؛ نوعی مریضی که طی چند روز هزاران نفر را به قتل می رساند و به دلیل واگیردار بودنش گاهی حتی یک شهر را به دامان مرگ می کشاند. این نوع حوادث همیشه تلخ بوده اند و کسی علاقه ای به کندو کاو در آن ها ندارد اما هم اکنون در اسکاتلند مرکزی وجود دارد که در قدیم در آن مبتلایان به طاعون را در آن نگهداری می کردند؛ این مکان بن بست ماری کینگ نام دارد.

ماری کینگ امروزه به عنوان یکی از 10 مکان ترسناک در دنیا شناخته می شود و گردشگران ماجراجو از سراسر دنیا به آن جا می روند تا ترس و دلهره و مرگ را از نزدیک تجربه کنند.

بن بست ماری کینگ از برترین مکان های محبوب برای علاقمندان به گردشگری سیاه است، اگر با این نوع گردشگری زیاد آشنا نیستید می توانید روی لینک های زیر کلیک نمایید:

انواع گردشگری | تعریف و بررسی گردشگری سیاه

مقاصد گردشگری سیاه در ایران

گردشگری سیاه , تلخ اما هیجان انگیز

کارناوال تا به امروز از مکان های ترسناک زیادی دیدن کرده که از طریق لینک های زیر با برخی از آن ها می توانید آشنا شوید:

مرداب مانچاک لوئیزیانا | گور دسته جمعی آمریکا

خانه وینچستر کالیفرنیا | جولان ارواح در عمارتی لوکس

ترسناک ترین بازار دنیا | مرکادو د سونورا مکزیک

همراه کارناوال بیایید تا با هم از ماجراهای ترسناک و مرموز بن بست ماری کینگ پرده برداریم، جایی که هزاران نفر در آن کشته شده اند و هنوز هم صدای شیون هایشان به گوش می رسد.

بن بست ماری کینگ
photo by Francesco Franco
بن بست ماری کینگ
photo by Christopher Ulbrich
بن بست ماری کینگ

چرا بازدید از بن بست ماری کینگ؟


- از ترسناکترین مقاصد گردشگری محبوب در دنیاست.

- هزاران نفر در این مکان جان خودشان را از دست داده اند.

- بازمانده ی خاطرات تلخ بیماران طاعونی است.

بن بست ماری کینگ
بن بست ماری کینگ
بن بست ماری کینگ

بیماری طاعون چیست؟

به دلیل این که داستان و ماجراهای هولناک بن بست ماری کینگ با بیماری طاعون عجین شده است در ابتدا کمی با این بیماری آشنا می شویم.

طاعون از جمله بیماری های واگیر دار است که عامه ی مردم علت آن را وجود جوندگان و انتقال بیماری از آن ها می دانند اما جالب اینجاست که طاعون می تواند منابع دیگری هم داشته باشد مانند نیش حشرات و انتقال آن از یک انسان به انسان دیگر.

باکتری بیماری طاعون باسیل یرسینیا پستیس نام دارد که در محیط های دارای خون به سرعت رشد و تکثیر پیدا می کند، به دلیل این که در گذشته علت این بیماری مشخص نبود و خیلی زود انتقال می یافت و افراد مختلف را درگیر خود می کرد، در طی قرون مختلف به صورت دسته جمعی انسان های زیادی را کشته است. برای این که فرد مبتلا به طاعون جان خود را از دست بدهد تنها 36 ساعت کافی است. البته این بیماری انواع مختلفی از جمله عفونتی، خیارکی، مِنَنژ، ریوی و حلقی دارد که هریک از آن ها با علائم مختلفی ظاهر می شوند.

فرد مبتلا به طاعون به صورت کلی دارای علائمی همچون سردرد، احساس کوفتگی و دردهای شدید اعضای بدن و... می باشد. این بیماری تا سال ۱۸۹۴ میلادی درمانی نداشت اما پس از آن به صورت قطعی درمان شد. این به این معنا است که در دوران امپراطوری ایران باستان ایرانیان نیز با این بیماری دست و پنجه نرم می کردند اما جالب توجه است که در ایران طاعون از بسیاری از دیگر مکان های جهان کمتر شیوع یافت که محققان علت آن را اعتقاد ایرانی ها به پاکیزگی و تمیز نگه داشتن طبیعت می دانند زیرا آن ها پیرو دین زرتشت بوده و پاکیزگی از اصول اولیه ی آن ها به حساب می آمد.

با همه ی این تفاصیل ملل مختلف با طاعون درگیر بوده اند و یکی از مناطقی که طعم تلخ طاعون را چشید شهرستان ادینبورگ (Edinburgh) در اسکاتلند است که زادگاه بن بست ماری کینگ و مقصد امروز کارناوال است. همچنان همراه ما بمانید.

طاعون
طاعون

معرفی بن بست ماری کینگ | Mary King's Close

اینجا هنوز هم مملو از درد و رنج بیماران مبتلا به طاعون است. مکانی در قلب شهر تاریخی و کهن ادینبورگ که هنوز هم وقتی در کوچه و خیابان هایش قدم می زنیم صدای شیون و زاری مبتلایان طاعون به گوش می رسد. اینجا شهرستانی زیرزمینی و متروکه است.

در این شهر چند خیابان با همه ی خیابان های دنیا فرق دارند، خیابان هایی که روزی بیماران طاعونی را در آن ها زندانی می کردند تا در اوج بیماری، ناتوانی و نیاز، در تنهایی و گرسنگی بمیرند. به طاعون مرگ سیاه هم می گویند زیرا بیمارانش را در اوج تنهایی و در تاریکی و غم از دنیا می برد.

ماجرای شیوع طاعون در این منطقه به قرن 17 میلادی باز می گردد در این دوران شهروندان سالم مجبور شدند به افرادی که در مناطق طاعون زده زندگی می کردند اجازه ی خروج از آن مناطق را ندهند تا افراد دیگر را هم درگیر این مریضی خانمان سوز نکنند بنابراین چندین خیابان مسدود و بن بست شد تا افراد ساکن در آن لحظات پایانی عمرشان را در زندان و تنها سپری کنند.

افراد زیادی در این خیابان ها که با نام بن بست ماری کینگ معروف هستند جانشان را از دست دادند و محلیان و گردشگران زیادی عقیده دارند هنوز هم ارواح این انسان های بی گناه در بن بست ماری کینگ وجود دارد. همه چیز اینجا مربوط به قرون وسطی است، ساختمان ها، داستان های ماوراءالطبیعه، صداهای رعب انگیز... همه و همه مربوط به سال های دور هستند.

بن بست ماری کینگ که در گذشته های دور از مراکز اصلی و شلوغ ترین مکان های شهر بوده، امروزه با روند سریع شهر سازی در میان ساختمان های شهر پنهان شده اما هنوز هم رموز و اسراش را با خود دارد. گفتنی است که عده ی زیادی تصور می کردند تنها راه خلاص شدن از بیماری طاعون سوزاندن فرد مبتلا است به همین علت آثار آتش سوزی نیز در این بن بست به خوبی به چشم می خورد. 

داستان ساخت بن بست ماری کینگ به قرن 17 میلادی باز می گردد که شورای شهرستان  ادینبورگ تصمیم می گیرند محل ماری کینگ را نو سازی کنند و مرکزی تجاری به نام رویال اکسچنج (Royal Exchange) برای شهرشان بسازند اما به دلیل این که منطقه ی ماری کینگ در سطح پایین تری از دیگر نقاط شهر واقع شده بود از ساختمان های این ناحیه به عنوان پایه برای ساختمان های نوساز استفاده شد و بناهای پیشین تخریب نشد. همین موضوع مهم ترین عاملی است که امروزه بن بست ماری کینگ تا این اندازه مخوف و ترسناک به نظر می رسد.

 اگر دوست دارید مرگ و دلهره را از نزدیک لمس کنید، در این خیابان ها اغلب ساختمان ها 6 تا 7 طبقه و خالی از سکنه هستند. همچنین این خیابان ها زیرزمین های مخوفی هم دارند که با گذشت حدود 250 سال از وقوع حادثه ی شیوع طاعون در آن هنوز هم تا حد زیادی دست نخورده هستند، این زیر زمین ها حدودا در سال 1753 میلادی ساخته شدند و افراد زیادی در آن ها به علت این بیماری هولناک جانشان را از دست داده اند.

امروزه در بن بست ماری کینگ ماکت هایی از افراد طاعون زده و رنجور قرار داده اند تا بازدیدکنندگان بتوانند تا حدودی رنج و سختی دوران شیوع طاعون را درک کنند، حتی برخی از اتاق ها یا خانه های افرادی که در این مکان زندگی می کردند را نیز بازسازی کردند تا حسی واقعی تر را القا کند. در ادامه با برخی از قسمت هایی که امروزه در دید عموم قرار دارند آشنا خواهیم شد.

اگر ته دلتان هنوز هم در سفر به بن بست ماری کینگ شک دارید، نگران نباشید چون راهنماها شما را در گروه های از قبل تعیین شده به داخل بن بست ماری کینگ می برند و امنیت جانی شما را تضمین می کنند. این مکان تفریحی از سال 2003 میلادی فعال است و از آن زمان تا به امروز هیچ مشکل یا حادثه ای در این بن بست جذاب گزارش نشده است.

بن بست ماری کینگ
بن بست ماری کینگ
بن بست ماری کینگ

بن بست ماری کینگ را در ویدئو تماشا کنید

 

چرا این مکان ماری کینگ نام گرفت؟ | داستان زندگی زنی هنرمند

اما چرا ماری کینگ؟ چرا برای این مکان خشن و فاجعه بار که هزاران نفر در آن سوزانده و یا به بدترین اشکال ممکن جان داده اند را ماری کینگ، نام یک بانو را انتخاب کرده اند؟

 واقعیت آن است که در حدود سال 1630 میلادی ماری کینگ یکی از قهرمانان و اسطوره های مردمی شهر ادینبورگ محسوب می شد. ماری تاجری بسیار موفق بود که در زمینه ی پارچه و منسوجات فعالیت می کرد. او پس از مرگ همسرش کاملا زمام امور را به دست گرفت و بانویی مشهور شد، او به تنهایی از 4 فرزندش مراقبت می کرد. زمانی بزرگی و موفقیت ماری را بهتر درک می کنید که بدانید زنان در آن دوران بیشتر به کار در خانه، نگهداری کودکان، پرستاری، کلفتی و اموری اینچ نینی می پرداختند. وجود زنی مشهور و نام آور در آن زمان بسیار نادر بود.

ماری کینگ در دوران شیوع طاعون در شهر ادینبورگ تلاش های زیادی برای نجات افراد سالم و زندانی نکردن بیماران در این بن بست کرد و از جمله معدود افرادی بود که به شدت به فکر نجات بیماران بود. به همین علت این مکان را به نام او نام گذاری کردند.

آمارهای ضد و نقیضی درباره ی تعداد کشته شدگان در این زمان بر اثر طاعون بیان می شود اما آن چه واضح است تلاش های بی وقفه ی ماری کینگ به افرادی است که در قرنطینه بودند، او همه ی سعیش را کرد تا بیمارن با آرامش بیشتری از دنیا بروند، مثلا برای آن ها آب و غذا تهیه می کرد و از همه مهم تر به آن ها امید بازگشت به زندگی می داد.

حدودا در سال 1645 میلادی اجساد قربانیان طاعون و بیماران مبتلا به آن ها به حال خود رها شده بودند و اگر کمک های مالی ماری نبود شاید شاهد مرگ افراد بیشتری بودیم.

در آخر لازم است بدانیم که ماری کینگ هیچ رابطه ی خونی و فامیلی خاصی با پادشاه الکساندر، شاه اسکاتلند ندارد و این که او را ملکه یا فردی اشرافی می دانند اشتباهی است که به دلیل نام فامیل یکسان ایجاد شده است.

بن بست ماری کینگ

در دل بن بست ماری کینگ چه می گذرد؟

به دلیل این که بن بست ماری کینگ بسیار وسیع و دارای چندین ساختمان و خیابان است امکان توضیح و بررسی تک تک اجزای آن وجود ندارد اما در اینجا با هم به برخی از جذاب ترین قسمت های بن بست که امروزه در دید عموم قرار دارند خواهیم پرداخت:

1- کارگاه اره سازی آقای چنسی: فردی به نام چنسی (Chesney) در بن بست ماری کینگ زندگی می کرد که شغل خانوادگی آن ها اره سازی بود. آن ها در سال 1850 میلادی به این نقطه نقل مکان کردند. اره هایی که آن ها می ساختند آن قدر مشهور بود که مردم حتی تا اواخر سال 1960 میلادی نیز اره های تیزشان را به یاد داشتند. همه ی خانواده ی چنسی در طاعون کشته شدند. هم اکنون اتاقی در بن بست ماری کینگ به آن ها اختصاص داده شده و شبیه سازی از کارگاه اره سازی این فرد ماهر را به نمایش گذاشته اند که می توانید آن را تماشا نمایید.

2- اتاق پنجره: قسمتی هم در بن بست ماری وجود دارد که با نام اتاق پنجره شناخته می شود زیرا بازدیدکنندگان تنها اجازه دارند از پنجره داخل آن را تماشا نمایند. داخل این پنجره وسایل مورد نیاز برای زندگی یک نفر وجود دارد اما همه چیز به گونه ای است که گویا فردی در این اتاق زندگی می کرده که دانشمند و اهل مطالعه بوده است زیرا بیشترین چیزی که از پنجره دیده می شود میز تحریر و محتویات روی آن می باشد.

3- خیابان ها: بن بست ماری کینگ پر است از خیابان و کوچه های تنگ و تاریک که تنها قدم زدن در آن ها هم می تواند تجربه ای ترسناک و غم انگیز باشد. خوب است بدانید که در دوران شیوع طاعون اختلاف طبقاتی در اروپا و بخصوص اسکاتلند وجود داشت، افراد ثروتمند تر در طبقات فوقانی ساختمان ها سکونت داشتند و افراد فقیر در طبقات ابتدایی زیرا هرچه بالاتر بودند نور بیشتری داشتند و می توانستند بر دیگران نیز نظارت کنند. شاید این مساله زیاد برای شما قابل لمس نباشد اما زمانی که در کوچه های تنگ و تاریک ماری کینگ قدم بردارید متوجه خواهید شد که چقدر نور می توانسته نقش مهمی در زندگی ساکنان شهر ایفا کند.

ماکت بن بست ماری کینگ

بن بست ماری کینگ

کارگاه اره سازی آقای چنسی

بن بست ماری کینگ
بن بست ماری کینگ

اتاق پنجره

بن بست ماری کینگ
بن بست ماری کینگ

شایعه ها و افسانه های وحشتناک بن بست ماری کینگ

علاوه بر حقیقت شیوع بیماری طاعون در اسکاتلند و مرگ هزاران تن در این کشور، افسانه و شایعه های زیادی هم درباره ی ارواح سرگردان در ادینبورگ بیان می شود که وجود همین افسانه ها بازدید از این بن بست را ترسناکتر می کند. در این بخش به برخی از افسانه و شایعات در این باره صحبت می کنیم.

* از معروف ترین افسانه ها در بن بست ماری کینگ داستان دخترکی به نام آنی است. او که عروسکش را گم کرده بود مدام جیغ می کشید و گریه می کرد. گفته می شود صداهای خبیثی که امروزه نیز در این مکان شنیده می شود مربوط به آنی می باشد. در حال حاضر اتاقکی در سمت چپ بن بست ماری کینگ وجود دارد که از هدایایی است که بازدیدکنندگان برای آنی به همراه آورده اند تا شاید این روح کوچک و غمگین کمی آرام گیرد.

در حقیقت آنی دخترکی بود که پدر و مادر خود را بر اثر طاعون از دست داده بود و با گریه و فریاد تقاضای عروسکی را می کرد که گم کرده تا شاید او را از تنهایی در آورد.

چند سال قبل یک توریست ژاپنی که سابقه ی اختلالات روانی داشت ادعا کرد که در یکی از اتاق های بن بست ماری کینگ با دخترکی به نام آنی ملاقات و صحبت کرده است.

* برخی می گویند که دولت در زمان شیوع طاعون در این کشور به جای حل مشکل بیماری تصمیم به زندانی کردن مبتلایان گرفت و آن ها را در سلول هایی در زیرزمین ماری کینگ حبس کرد تا در تنهایی و رنج بمیرند به همین دلیل هنوز هم ارواح خشمگین این افراد در ماری کینگ سرگردان و منتظر انتقام هستند.

* محلیان عقیده دارند که زیرزمین این شهر چندین سال بعد از شیوع طاعون در این کشور کشف شد و هیچ ارتباطی به مرگ بیماران نداشته است اما حتی اگر این چنین باشد چرا چنین زیرزمین حولناکی در قلب یکی از شلوغ ترین محله های شهر ساخته شد بود و کاربری آن چه بوده است؟ جالب اینجاست که باستان شناسان آثار خون را بر دیواره های این زیرزمین و دیگر نقاط شه به وفور یافته اند که همین گواهی بر کشته شدن افراد زیادی در این ناحیه می باشد.

* گفته می شود فردی به نام اسکندر در این دوران توسط همسر و مادر خوانده اش کشته می شود و هنوز هم مشخص نیست که او واقعا مبتلا به طاعون بوده یا خیر و علت واقعی این قتل چه بوده است. افسانه ها می گویند اسکندر را کشتند و در زیرزمین بن بست رها کردند.

* افراد زیادی ادعا کرده اند که اشباحی به رنگ سایه و سفید را در حال حرکت بر فراز بن بست کاری کینگ رویت کرده اند. آن ها اعتقاد دارند که این ارواح متلعق به قربانیان طاعون است اما از نظر علمی اعتقاد این چنین است که شاید این موجودات ابرهایی هستند که بر اثر بخار گاز متان ترشح شده از مرداب، به اطراف ساطع می گردد.

* گاها لرزش هایی بی دلیل در برخی اتاق های بن بست ماری کینگ رخ می دهد که توضیحی برای آن ها وجود ندارد و می گویند شبح های سرگردان در بن بست ماری سبب این لرزش ها هستند.

* دوربین های مادون قرمز مه هایی سفید رنگ را در برخی از اتاق ها مشاهده کرده اند که شاید می توانند نشان دهنده ی روح مردگانی باشند که دسته جمعی جان خود را از دست داده اند.

بن بست ماری کینگ

اتاق آنی

بن بست ماری کینگ
بن بست ماری کینگ

شیوع طاعون در اسکاتلند

در قرون وسطی کشورهای اروپایی نسبتا از بهداشت عمومی پایین تری برخوردار بودند، اغلب شهر ها سیستم فاضلاب نداشتند و اغلب زباله ها روزهای متوالی در خیابان ها رها می شدند. همین شرایط باعث جمع شدن حشرات و جوندگان موذی شده بود، یعنی ناقلان اصلی بیماری طاعون.

در ابتدا طاعون بریتانیا و ایتالیا را درگیر کرد اما کسی فکرش را نمی کرد که این بیماری هولناک به اسکاتلند و شهری مثل ادینبورگ هم برسد اما به سرعت موش ها، کک ها و دیگر حشرات کار خود را کردند و اسکاتلند هم با بیماری طاعون رو به رو شد. این ماجرا آن قدر بزرگ بود که اسکاتلند در این دوران حدود 1 چهارم جمعیتش را از دست داد و پس از 14 ماه تقریبا یک سوم جمعیت اروپا مبتلا به طاعون شده بودند. گفته می شود اولین فردی که در این زمان در اروپا مبتلا به این بیماری شد مربوط به سال 1347 میلادی بوده است.

بن بست ماری کینگ هم در سال 1644 میلادی بود که کاملا مهر و موم و غیر قابل تردد شد. این شهر حدودا از سال 1645 میلادی درگیر این بیماری شد. البته دولت تلاش هایی برای مهار این بیماری و رفتاری انسان دوستانه با مبتلایان کرد برای مثال سعی کردند همه ی بیماران را در بن بست ماری کینگ جمع کنند اما مشکل اینجا بود که برخی از بیماران قدرت حرکت نداشتند بنابراین تدبیر دیگری اندیشیدند، افرادی که توانایی حرکت نداشتند جلوی درب منزلشان پرچم سفیدی نصب می کردند و این پرچم به معنای ابتلا به بیماری بود بنابراین غذا و زغال سنگ درب منزل آن ها قرار داده می شد تا بتوانند روزهای پایانی عمر را کمی راحت تر سپری کنند.

اما آن هایی که به بن بست ماری کینگ برده می شدند اغلب پس از مدتی به جنازه هایی تکه تکه شده و جسادی ترسناک تبدیل می شدند و حتی برخی از آن ها را بارها می سوزاندند. در این دوران هر کسی که علائم اولیه در بدنش ظاهر می شد حتما مبتلا به طاعون بود و روزانه آمار مبتلایان به طاعون با روندی سرسام آور رو به رشد بود. افراد زیادی دچار گرفتگی عضله، تورم غدد لنفاوی و وروم های دردناک می شدند که این تنها شروعی برای مصیبت های آنان بود.

طاعون حدودا تا 300 سال پیش در اروپا شایع بود و هنوز هم در برخی از کشورهای آفریقایی دیده می شود اما به دلیل کشف درمانش دیگر جزو بیماری های پر خطر نیست.

بن بست ماری کینگ
بن بست ماری کینگ
بن بست ماری کینگ

نقش پزشکان در دوران شیوع طاعون در اروپا

همانطور که تا اینجا چندبار اشاره کردیم طاعون در قرون وسطی درمانی نداشت، بنابراین از پزشکان کاری ساخته نبود اما در این زمان هم پزشکان بی کار نبودند. روزانه تعدادی پزشک مبتلایان را معاینه می کردند، آن ها رداهای بلند، چرمین و سیاه رنگی داشتند و همیشه بوی خوبی شبیه به گل می دادند و عقیده داشتند بوی خوب آلودگی و بیماری را دور می کند. لباس چرم باعث می شد که از گزند گاز گرفتگی نجات یابند زیرا طاعون به وسیله ی گاز گرفتن منتقل می شد و بیماران خشمگین افراد نزدیکشان را گاز می گرفتند تا آن ها هم به درد و رنج آن ها دچار شوند.

پزشکان در این دوران تنها می توانستند غدد لنفاوی پر از چرک بیماران را خارج کرده و جای آن را با آهن داغ بسوزانند. (فرد طاعونی آن قدر غدد لنفاویش چرکین، بزرگ و دردآور می شد که نهایتا منفجر می شد) و یا داخل زخم بیماران مربای داغ می ریختند. اما این کارها نه تنها حال بیمار را بهبود نمی بخشید بلکه تجربه ای کاملا دردناک و ناخوشایند برای بیماری بود که از مرگ خود خبردار بود. البته ناگفته نماند که پس از خروج غده ها از بدن بیمار کمی روند مریضی او کندتر می شد اما قائعدتا درمان یا خبر خوشی در کار نبود.

بن بست ماری کینگ
بن بست ماری کینگ

دانستنی های پیش از ورود به بن بست ماری کینگ

خوب است پیش از ورود به این مکان برخی از مسائل را رعایت کرده و بعضی اطلاعات را از پیش داشته باشید تا در هنگام بازدید بهترین سفر را داشته باشید نکات و دانستنی هایی از قبیل:

- می توانید پیش از ورود به بن بست لباس هایی مربوط به قرن 17 و 18 را تهیه کنید تا بازدیدی جذاب تر داشته باشید.

- کوچه و خیابان های بن بست ماری کینگ تنگ، تاریک و اغلب شیب دار هستند و پیاده روی در آن ها از جذاب ترین مراحل بازدید شما خواهد بود بنابراین خود را برای کمی پیاده روی آماده کنید.

- امکان بازدید به صورت انفرادی وجود ندارد و گروه های گردشگر در دسته های چند نفره از این مکان بازدید می کنند.

- در ماری کینگ مردابی وجود دارد که چرک و کثیف به نظر می رسد و به دلیل نزدیک شدن چهره ی بن بست به دوران تاریکش این چنین نگهداری شده است، در گذشته این مرداب منبع آلودگی های محله بوده است اما هم اکنون می توانید بدون هیچ نگرانی از کنارش عبور کنید. این مرداب که پر شده از فاضلاب است با ساختمان های 8 طبقه احاطه گردیده و چهره ی مخوفی پیدا کرده است.

- در برخی از اتاق ها و اماکن موجود در بن بست ماری کینگ گرد و غبار بسیار زیادی تل انبار شده اند و گاهی بوهای عجیبی هم به مشام می رسند که ناخوشایند هستند.

- بازدید از این بن بست با ویلچر مناسب نیست.

- بازدید شما از این بن بست حدودا 1 ساعت به طول می انجامد و باید حدود 80 قدم پیاده روی کنید.

- بازدید از این مکان برای بیماران آسمی مناسب نیست.

- به دلیل ازدحام جمعیت و تنگ بودن معابر امکان استفاده از کالسکه برای کودکان وجود ندارد.

- کودکان زیر 5 سال نمی توانند وارد بن بست ماری کینگ شوند.

- افراد کم سن تر از 16 سال حتما باید یک بزرگسال همراه داشته باشند.

- ورود مشروبات الکلی به این مکان ممنوع است.

- اگر تصمیم به ترک گروه داشتید حتما باید تصمیمتان را با راهنما در میان گذارید و اجازه ی ترک گروه را ندارید.

- سرویس بهداشتی مناسب در بن بست ماری کینگ وجود دارد، در این مورد نگران نباشید.

پوشش برخی از بازدیدکنندگان و کارکنان بن بست ماری کینگ

بن بست ماری کینگ
بن بست ماری کینگ
بن بست ماری کینگ

شرایط تورهای گردشگری بن بست ماری کینگ

همانطور که اشاره کردیم برای ورود و بازدید به بن بست ماری کینگ باید به صورت تور و گروه های چند نفرری اقدام نمایید در این قسمت به بیان شرایط و چگونگی عملکرد این تور و گروه ها می پردازیم:

- هر گروه می تواند حداکثر 20 نفر را برای بازدید ببرد.

- هر 15 دقیقه یکبار یک گروه اجازه پیدا می کنند که وارد این بن بست شوند.

- باید حداقل 48 ساعت قبل از خرید بلیت به صورت اینترنتی برای رزرو آن اقدام نمایید.

- افرادی که با این تورها وارد بن بست می شوند از نظر ایمنی و بهداشت تضمین می شوند.

- اگر در هنگام تعطیلات قصد بازدید دارید انتظار مواجه شدن با ازدیاد جمعیت دانش آموزان را داشته باشید.

- راهنمایان تور به میهمانانشان اطلاعاتی بسیار خوب درباره ی تاریخ و بیماری ها می دهند که می تواند جالب باشد، اگر علاقمند به این نوع بحث ها هستید آماده باشید که صدای راهنمایان را ضبط کنید.

- اگر 15 نفر یا بیشتر را همراه آورید به شما تخفیف داده می شود.

- ماهیت این بازدید برای حیوانات خانگی مناسب نیست و امکان بردن سگ و دیگر حیوانات به داخل بن بست ماری کینگ وجود ندارد اما اگر فردی به سگ راهنما نیاز داشت می تواند به مسئولین اطلاع دهد تا سگ راهنما در اختیارش قرار دهند.

- راهنمایان تورها به زبان انگلیسی صحبت می کنند اما اگر زبان اصلی شما فرانسوی، ایتالیایی، اسپانیایی و یا آلمانی هم باشد راهنمای صوتی و دیجیتال در اختیار شما قرار خواهد گرفت که هزینه ای هم ندارد.

- افرادی که آسم دارند می توانند وارد این مکانم شوند اما باید اسپریشان را همراه داشته باشند و همچنین توجه داشته باشند که این بازدید به آن ها توصیه نمی شود.

- با پرداخت 1.50 یورو (حدود 12 هزار تومان) می توانید عکس و پوسترهایی از این مکان جالب تهیه نمایید.

بن بست ماری کینگ
بن بست ماری کینگ
بن بست ماری کینگ

دیگر امکانات بن بست ماری کینگ

برای لذت بردن بیشتر بازدیدکنندگان از سفرشان امکانات دیگری جز پیاده روی، عکاسی و آموزش تاریخ نیز برای آن ها محیا شده است که با هم با آن ها آشنا می شویم:

1- قهوه خانه ی ماری کینگ: در این مجموعه محلی نیز وجود دارد که می توان در آن قهوه، کیک و خوراکی های سبک را نوش جان نمود.

2- فروشگاه خرید سوغات: مغاره ای برای خرید سوغات نیز در دسترس است که وسایلی چون عروسک موش های سیاه، وسایل مربوط به ارواح، کتاب های افسانه ای و... را به علاقمندان می فروشد.

3- عکس هایی برای سوغات: در طول گردش در بن بست ماری کینگ از شما عکس گرفته می شود که در پایان سفر می توانید آن را برای یادگاری خریداری نمایید، هر یک از این عکس ها  4.50 یورو (حدود 20 هزار تومان) هزینه در بر خواهد داشت که از محبوب ترین سوغات نیز به حساب می آیند.

4- کارت خرید هدیه و سوغات: شما می توانید پیش از شروع بازدید کارت هایی را با قیمت 5 تا 10 یورو ( 23 تا 45 هزار تومان) تهیه نمایید با این کار بر روی هر خرید شما مقداری تخفیف حساب می گردد.

بن بست ماری کینگ
بن بست ماری کینگ
بن بست ماری کینگ

هزینه و دسترسی

برای بازدید از بن بست ماری کینگ باید بلیط تهیه نمایید که هزینه و شرایط بازدید به شرح زیر است:

هزینه:

بزرگسالان: 14.50 یورو (حدود 65 هزار تومان).

کودکان: 8.75 یورو (حدود 39 هزار تومان).

زمان بازدید:

آوریل تا اکتبر (اوایل اردیبهشت تا اواخر مهر): در طول هفته از ساعت 10 صبح تا 9 شب 

یکشنبه و پنج شنبه: 10 صبح تا 5 عصر

نوامبر تا مارس (آبان تا اواخر اسفند): 10 صبح تا 9 شب

* در هنگام کریسمس این مجموعه تعطیل است.

با توجه به این که امروزه بن بست ماری کینگ در میان ساختمان های غول آسای شهر پنهان شده و به صورت کلی هم کمی پایین تر از سطوح دیگر شهر ساخته شده کمی یافتن آن دشوار است. مسئولین برای این که دسترسی توریست ها به بن بست ماری کینگ آسان تر شود یک ورودی اصلی برای آن در رویال مایل (The Royal Mile خیابان اصلی شهر ادینبورگ قرار داده اند. اما برای یافتن این ورودی باید کمی دقیق باشید زیرا این خیابان بسیار شلوغ و پر رفت و آمد است. برای سهولت کار باید بدانید ورودی ماری کینگ درست رو به روی صلیب مرکات (Mercat Cross) واقع شده است. این صلیب مجسمه ای بسیار معروف در میدان اصلی ادینبورگ می باشد، حتی اگر موفق به یافتن این صلیب نشدید می توانید کلیسای جامع سنت جایلز (St Giles' Cathedral) را در خیابان رویال مایل بیابید زیرا ورودی بن بست ماری کینگ درست رو به روی این کلیسا واقع شده است.

 برای رسیدن به خیابان رویال نیز می توانید از انواع وسایل نقلیه ی عمومی بهرهمند شوید وسایلی از قبیل:

با قطار:

باید در ایستگاه راه آهن ویورلی (Waverley Railway Station) از قطار پیاده شوید اما توجه کنید که کمی پیاده روی در انتظار شما خواهد بود. به محض ورود به ایستگاه به سمت پل وورلی (Waverley Bridge) بروید از پل عبور کرده تا به یک میدان کوچک برسید، به داخل خیابان کاکبرن (Cockburn) بروید مسیر خود را ادامه دهیدتا به بن بست واریستون (Warriston’s Close) برسید. در این جا با پلکانی روبه رو خواهید شد. از آن ها بالا بروید تا به خیابان رویال مایل برسید.

با اتوبوس: 

در اسکاتلند با اتوبوس به هر محله ای که اراده کنید می توانید بروید. از هر نقطه ای که سوار اتوبوس شدید به خاطر داشته باشید که در ایستگاه St Andrew Square باید از اتوبوس پیاده شوید. می توانید میدان سنت اندرو را ببینید به میدان که رسیدید به چپ بپیچید، وارد خیابان Princes شوید و تابلوهای راهنمای رویال مایل را دنبال نمایید.

با تاکسی:

طیف وسیعی از تاکسی ها در ادینبورگ فعالیت می کنند، بنابراین در هر نقطه ای از شهر که تاکسی بگیرید کافی است به راننده اعلام کنید که قصد مراجعه به بن بست ماری کینگ را دارید.

با اتومبیل شخصی:

امکان مراجعه به بن بست ماری کینگ با اتومبیل شخصی نیز وجود دارد اما باید در نظر بگیرید که پارکینگ در شهر ادینبورگ بخصوص در اطراف خیابان رویال مایل بسیار کم است و احتمالا مجبور خواهید شد اتومبیلتان را با فاصله ی زیادی پارک کنید.

با دوچرخه:

در شهر ادینبورگ پیاده روهای خاصی برای دوچرخه سواران مهیا شده بنابراین می توانید با دوچرخه نیز به دیدار بن بست ماری کینگ بروید، برای رسیدن به این مکان با دوچرخه باید به آدرس مندرج در زیر مراجعه کنید اما در نظر داشته باشید امکان سرقت دوچرخه در این شهر نیز وجود دارد پس وسایل ایمنی وسیله ی خود را همراه داشته باشید.

رزرو بلیت آنلاین:

لینک

آدرس:  ادینبورگ، خیابان اصلی، خیابان رویال مایل.

.Address: 2 Warriston's Cl, High St, Edinburgh EH1 1PG, UK

بن بست ماری کینگ را در نقشه کارناوال بیابید

بن بست ماری کینگ
بن بست ماری کینگ

دیدنی های شهر ادینبورگ

شهر ادینبورگ منطقه ای بسیار تاریخی است که دیدنی های جالب توجه زیادی هم دارد، پیشنهاد می کنیم در سفرتان به این شهر از این مکان های گردشگری نیز دیدن نمایید:

- کاخ هولی‌رود | Holyrood Palace

- باغ گیاهشناسی سلطنتی ادینبورگ | Royal Botanic Garden Edinburgh

- کلیسای جامع سنت جایلز | St Giles' Cathedral

کاخ هولی‌رود

کاخ هولی‌رود

باغ گیاهشناسی سلطنتی ادینبورگ

باغ گیاهشناسی سلطنتی ادینبورگ

کلیسای جامع سنت جایلز

کلیسای جامع سنت جایلز

توصیه کارناوال

بازدید از بن بست ماری کینگ می تواند گردشی تاریخی و آموزنده همراه با تجربه ی حس هیجان و نزدیکی به مرگ باشد. با بازدید از این مکان اطلاعات زیادی به دست خواهید آورد که شاید تا به امروز حتی راجع به آن ها فکر هم نمی کردید اموری مثل چگونگی انتشار طاعون، چگونگی روند بیماری طاعون و تاریخ اسکاتلند.

پیشنهاد می کنیم که با دوستان و آشنایان به صورت دسته جمعی به این مان بروید تا خاطرات هیجان انگیزتری را برای خود رقم زنید. همچنین اگر مایل به تهیه ی لباس های تاریخی نیستید پوشش مناسبی به تن کنید که اگر زمین خورید مشکلی برای شما رخ ندهد.

همچنین می توانید دوربین گوپرو همراه ببرید تا در اوج هیجان و اماکن ترسناک نیز بتوانید فیلم و عکس های با کیفیت تهیه نمایید و هزینه ی زیادی بابت عکس های تهیه شده توسط مسئولان این مکان را ندهید.

بن بست ماری کینگ
بن بست ماری کینگ
بن بست ماری کینگ

سخن آخر

ترسناکترین مکانی که تا به حال به ان سفر کرده اید کجا بوده است؟

تا چه اندازه با بیماری طاعون آشنا بودید؟می دانستید که این بیماری در طول تاریخ جان میلیون ها انسان را گرفته است؟

آیا علاقمند به بازدید از بن بست ماری کینگ و یا اماکنی همچون اینجا را دارید؟

تجربیات و دیدگاه هایتان را با ما در میان گذارید.

زمانی موفق خواهی شد که شوقت به موفقیت، بیشتر از تَرست از شکست باشد.

آیا این مطلب مفید بود؟

0 دیدگاه

جدید ترین دیدگاه

اپلیکیشن کارناوال

با نصب اپلیکیشن کارناوال، کنترل سفر را این بار شما به دست بگیرید. در این اپلیکیشن شما دنیایی از امکانات و خدمات را همیشه و همه جا در جیب خود دارید؛ آشنایی با جاذبه ها و فرهنگ شهرها و کشورهای مختلف، رزرو آنلاین بلیت هواپیما و یا حتی رزرو انواع اقامت بسته به سلیقه و بودجه ای که دارید. اپلیکیشن کارناوال یعنی کنترل سفر در دست شما.

Android

IOS

مجوزها و نمادها

هدف اصلی کارناوال این است که بهترین خدمات گردشگری را به صورت آنلاین به کاربران خود ارائه دهد. هر آن چیزی که برای سفر خود نیاز دارید را از کارناوال بخواهید؛ از آشنایی با جاذبه ها، سوغات و غذاهای محلی تا رزرو آنلاین بلیت هواپیما و انواع اقامتگاه. در هر جا و در هر ساعت از شبانه روز، می توانید به صورت آنلاین خدمات سفر خود را رزرو کنید و یا هر سوالی دارید از ما بپرسید. کارناوال کنترل سفر شماست!

کلیه حقوق مادی و معنوی کارناوال برای شرکت کاروان سفر های هیرمان محفوظ است. استفاده از محتوای سایت تنها در صورت پذیرش شرایط و ضوابط امکان پذیر است.