کارناوال - راهنمای سفر

شیلاندر زنجان

استان زنجان، شهرستان زنجان، دهستان تهم، روستای شیلاندر

4.8

از 5 امتیاز

میانگین نظرات 7 کاربر

گالری تصاویر

مدت پیشنهادی بازدید

3 تا 5 ساعت

ساعت دسترسی

امروز جمعه 24 ساعته

همه چیز درباره شیلاندر زنجان

چرا بازدید کنیم؟

نقد و بررسی کارناوال

کجاست؟

نقشه و مسیر

آقام چی گفتن؟

نظرات کاربران

سوالی دارید؟

پرسش و پاسخ

نقد و بررسی کارناوال

کارناوال

نویسنده ارشد کارناوال

انتشار

23 خرداد 1399

به روز رسانی

23 خرداد 1399

معرفی /

شیلاندر زنجان | ماسوله گمشده

به روستای شیلاندر زنجان می‌رویم؛ روستایی با معماری پلکانی که به ماسوله گیلان شباهت دارد و از این‌رو به ماسوله زنجان مشهور شده است. راهی این روستا می‌شویم و از زیبایی‌هایش برای‌تان می‌گوییم و مسیر دسترسی به شیلاندر را برای شما توضیح می‌دهیم.

Photo by : Unknown

چرا روستای شیلاندر؟


  • یکی از روستاهای ایران با معماری پلکانی‌ست که به ماسوله گیلان شباهت دارد و عنوان ماسوله زنجان یا ماسوله گمشده را به خود اختصاص داده است.
  • روستایی کوهستانی با آب و هوای پاک و مطبوع است و طبیعت چشم‌نوازی دارد.

آشنایی با روستای شیلاندر

شیلاندر نام روستایی بکر در شمال غربی استان زنجان است که در 64 کیلومتری شهر زنجان قرار دارد؛ روستایی پلکانی در میان کوه‌ها با چشم‌اندازی زیبا که هر بیننده‌ای را به وجد می‌آورد. معماری این روستا همانند ماسوله در گیلان است که در میان طبیعتی سرسبز خودنمایی می‌کند و وجود آبشارهای فراوان در طبیعت اطراف آن، زیبایی‌‌اش را دو چندان کرده است. 

بیشتر ساکنان این روستا خانه‌های‌شان را ترک کرده و شهرنشین شده‌اند. از سال 1387 این روستا تقریبا خالی از سکنه بوده و در حال حاضر تنها 6 خانوار در این روستا زندگی می‌کنند. از این‌رو می‌توان این روستا را دارای فضایی بکر و آرام دانست که ساعاتی بدون دغدغه و شلوغی‌های شهر را برای‌تان به ارمغان می‌آورد.

 نام‌های مختلف روستا

نام اصلی شیلاندر، «چیلاندره» بوده که با توجه به گذر زمان به «چلانگر»، «چلاندر» و «چیلاندار» تغییر یافته و در دوره‌های بعد تحت تاثیر نفوذ ادبیات عرب به «شیلاندار» و هنگام نقشه‌نویسی در دوره پهلوی به «شیلاندره» تغییر نام داده است. با وجود تمام این تغییرات، هنوز قدیمی‌ها، «چیلاندار» را نام اصلی روستای‌شان می‌دانند.

تفریح در روستای شیلاندر

مسیر روستای شیلاندر: رسیدن به روستای شیلاندر مستلزم پیمودن جاده زنجان-طارم و پشت سر گذاشتن مسیری ناهموار و خاکی‌ست؛ خود را برای یک مسیر خاکی در کنار دره‌ای عمیق آماده کنید. در این مسیر می‌توانید بازدیدی از سد تهم داشته باشید که نامش از لقب رستم در شاهنامه گرفته شده است و پس از آن به روستای علی‌آباد سر بزنید که روستایی کوچک و باصفا و تقریبا خالی از سکنه است و فقط در زمان تفریح یا جمع‌آوری محصولات به آن سر می‌زنند. کمی بعد از دیدن این روستا، شیلاندر خودش را به ما می‌نمایاند.

دوستداران طبیعت و عاشقان پیاده‌روی و رودخانه‌نوردی می‌توانند برای رسیدن به این روستا از مسیر رودخانه‌ای که از پایین شیلاندر و میان‌دره تا نزدیک زنجان ادامه دارد، عبور کنند و مسیر را به شکلی متفاوت بپیمایند.

گشت و گذار در روستا: این روستا چنان که باید رنگ و بوی زندگی ندارد؛ اما گشت‌وگذار در آن، لذت بردن از آب و هوای مطبوع و دیدن خانه‌های قدیمی حال و هوای خاصی را برای‌تان به ارمغان می‌آورد. 

طبیعت گردی: طبیعت سرسبز و کوهستانی با آب‌های همیشه در جریان و آبشارهای دیدنی، از زیبایی‌های شیلاندر به شمار می‌روند و علاوه بر چشم‌اندازهای زیبا، آب و هوایی خنک را ایجاد کرده‌اند. کوه‌های شمالی طارم نیز از محل روستا دیده می‌شوند و چشم‌اندازی دیدنی را پیش روی‌تان می‌گذارند.

تماشای پروانه‌ها: وجود درختان توت که منبع تغذیه برای کرم‌های ابریشم هستند باعث شده تا پروانه‌های زیادی در شیلاندر به چشم بخورند و لقب روستای پروانه‌ها را برایش به ارمغان بیاورند.

کوهنوردی: کوه شیلاندر، بلندترین قله نزدیک به روستا، هرساله علاقه‌مندان به رشته کوهنوردی را به سوی خود می‌کشاند.

پیک‌نیک و عکاسی: برای ثبت تصاویر بهتر، مقالات صفحه آموزش عکاسی را بخوانید.

آب‌بازی و آب‌تنی: آبشارها و رودخانه‌های شیلاندر همیشه مقصد افرادی بوده‌اند که می‌خواهند تنی به آب بزنند و از آب‌بازی لذت ببرند. 

خرید محصولات باغ: سیب، توت و گردو از محصولات معروف شیلاندر هستند و بسیاری در فصل برداشت برای خرید این محصولات به این روستا سر می‌زنند.

امکانات روستای شیلاندر

شیلاندر را می‌توان به عنوان روستایی بکر معرفی کرد و امکاناتی برای گردشگران در آن وجود ندارد.

اقامت در شیلاندر

تنها راه اقامت در شیلاندر، کمپ در اطراف روستا و گذراندن شب در زیر آسمان پرستاره است.

فصل سفر به شیلاندر

بهترین زمان بازدید از این روستا اواسط بهار تا اواسط پاییز است.

بهار و تابستان: این روستای کوهستانی آب و هوای مطبوعی دارد و به پاتوق زنجانی‌ها تبدیل می‌شود. این فصول بهترین زمان برای خرید محصولات باغی نیز به حساب می‌آید.

پاییز: جلوه زیبای پاییزی شیلاندر بسیار دیدنی‌ست و چشم‌اندازی رنگارنگ را پیش روی‌تان قرار می‌دهد.

زمستان: هوا در شیلاندر به شدت سرد می‌شود و به دلیل خاکی بودن جاده و وضعیت نامناسب آن، بهتر است بازدید خود را به زمان دیگری موکول کنید.

Photo by : Unknown
Photo by : Unknown

راه دسترسی به روستای شیلاندر

باید به سوی زنجان بروید و از طریق جاده زنجان‌-‌طارم به سوی سد تهم حرکت کنید که در 8 کیلومتری روستای تهم قرار گرفته است. کمی بعد از روستای تهم، تابلوی شیلاندر بر سر جاده‌ای فرعی به چشم می‌خورد و با ورود به آن بعد از 20 دقیقه به یک دوراهی می‌رسید. راه سمت چپ، شما را به مقصدتان می‌رساند و پس از عبور از کنار روستای علی آباد، شیلاندر را خواهید دید. به یاد داشته باشید که مسیر از سد تهم خاکی و ناهموار است.

 

سخن آخر

با هم به یکی از روستاهای کمتر دیده شده ایران عزیزمان سر زدیم و شیلاندر را به شما معرفی کردیم. حالا نوبت شماست تا تجربه‌های خود از سفر به این روستا را با ما به اشتراک بگذارید. 

به نظر شما چرا به شیلاندر رسیدگی نمی‌شود تا رونق گردشگری، اهالی روستا را به خانه‌های‌شان بازگرداند؟

آیا روستای دیگری را می‌شناسید که شبیه به ماسوله گیلان باشد؟

منتظر دیدگاه‌های شما عزیزان هستیم.

نتیجه نقد و بررسی کارناوال

4

بررسی شده توسط کارناوال

ارزش معماری(خوب) 4
حال و هوای خوش(خوب) 4

نقاط قوت

  • از روستاها و مقاصد بکر ایران
  • چشم‌اندازهای طبیعی بسیار زیبا

نقاط ضعف

  • نبود امکانات برای گردشگران

نقد و بررسی کاربران

میانگین امتیاز کاربران

از مجموع 7 رای

4.8

دوستان

5

خانواده

2

زوج

3

آیا بازدید از شیلاندر زنجان را به دیگران پیشنهاد می‌کنید؟
حال و هوای خوش(عالی) 4.9
رفتار بومیان منطقه(عالی) 4.6

شیلاندر زنجان را دیده‌اید؟

تجربه و نظر خود را با دیگران به اشتراک بگذارید

سوالی دارید؟

از کارشناسان و کاربران کارناوال بپرسید

جدیدترین نقد

سلام خونه ما حدود ۳۰ کیلومتر با روستای شیلاندر فاصله داره

برای عکاسی و آب تنی فوق العاده‌س آخرین بار تیر ماه با همسرم از روستا بازدید کردیم تقریبا ۹ کیلومتر جاده خاکی هستش که بیشتر از یک ساعت طول میکشه با ماشین معمولی این جاده رو طی کنید! طبیعتش تو بهار عالیه و تابستون بسیار مناسب آب تنیه روستا امکاناتی نداره واقعا از مسئولین انتظار هست توجه کنند با حداقلترین امکانات شیلاندر تبدیل به مکان گردشگری میشه آسفالت کردن ۹ کیلومتر جاده و ساختن سرویس بهداشتی تو روستا انتظار زیادی نیس

سفر با دوستان, همسر
تجربه سفر undefined به شیلاندر زنجان

انتشار: 24 مرداد 1399

آیا این دیدگاه مفید بود؟
امیر

مسیر خاکی بسیار طولانیه و پستی و بلندی‌های زیادی داره. بنابراین اگه رو ماشینتون حساسین بازدیدش رو پیشنهاد نمی‌کنم. داخل روستا هیچ امکاناتی نیست، ولی معمولا تو ایام پیک سفر یکی از اهالی یه مغازه خیلی کوچیک رو باز می‌کنه که می‌تونین از اون خوراکی تهیه کنید. اینجا از روستاهای جذاب و بکر زنجان هست.

سفر با دوستان
تجربه سفر امیر به شیلاندر زنجان

سلام .یعنی یه سرویس بهداشتی .اونجا نیست؟

انتشار: 13 فروردین 1400

انتشار: 25 خرداد 1399

آیا این دیدگاه مفید بود؟

شما تبليغ اينجارو ميكنى الان به عده كرونايى ميرن همون چند خانوار روستايى مقيم رو مريض ميكنن ميوفتن ميميرننه تين روستا ميمونه نه مردمش، حداقل رهايت پروتكل بهداشتى فراموش نشه ،يهو همه با هم هجوم نيارين ديگه

انتشار: 24 خرداد 1399

آیا این دیدگاه مفید بود؟

پرسش و پاسخ

پرسش جدید

محمد محمدیان
پرسش:

سلام چگونه میشود تماس تلفنی با شخصی در شیلاندر داشت هیچ شماره ای ثبت نشده اگر امکان داشت بمن اطلاع دهید ممنون

انتشار: 10 مهر 1402

آیا این دیدگاه مفید بود؟
رحمت پرتو
پرسش:

چجوری میتونیم ماشین مطمئن کرایه کنیم و از شهر زنجان به اونجا بریم؟ ترجیحا اگه از راه دور و چند روز قبل امکان کرایه هست بفرمایید. چون ما از استان فارس می‌خوایم به اون منطقه سفر کنیم

انتشار: 26 مرداد 1402

آیا این دیدگاه مفید بود؟
بهادر مالكى پور
پرسش:

اين روستا با ماسوله چه تفاوتى داره؟ خيلى شبيهن

کارناوال
در پاسخ به بهادر مالكى پور:

سلام دوست عزیز

این روستا از جهاتی تفاوت هایی با ماسوله گیلان دارد؛ به ویژه از نظر رسیدگی و وجود امکانات برای گردشگران. دیدنی های این روستا نیز متفاوت هستند و البته آب و هوای متفاوتی نسبت به ماسوله گیلان هم دارد اما دارای ساختاری پلکانی است و به همین دلیل شبیه به ماسوله به نظر می رسد. 

انتشار: 24 خرداد 1399

انتشار: 23 خرداد 1399

آیا این دیدگاه مفید بود؟
اپلیکیشن کارناوال

با وب اپلیکیشن (PWA) کارناوال، کنترل سفر دست شماست.
در این اپلیکیشن شما دنیایی از امکانات و خدمات را همیشه و همه جا در جیب خود دارید؛ آشنایی با جاذبه‌های گردشگری، رزرو آنلاین بلیط هواپیما، رزرو هتل، ویلا و اقامتگاه بوم‌گردی، رزرو آنلاین تورهای داخلی و خارجی و سایر خدمات توریستی گردشگری همه در اپلیکیشن کارناوال .

تماس با کارناوال

پشتیبانی 8 صبح تا 1 بامداد:

هدف اصلی کارناوال این است که بهترین خدمات گردشگری را به صورت آنلاین به کاربران خود ارائه دهد. هر آن چیزی که برای سفر خود نیاز دارید را از کارناوال بخواهید؛ از آشنایی با جاذبه ها، سوغات و غذاهای محلی تا رزرو آنلاین بلیط هواپیما و انواع اقامتگاه. در هر جا و در هر ساعت از شبانه روز، می توانید به صورت آنلاین خدمات سفر خود را رزرو کنید و یا هر سوالی دارید از ما بپرسید. کارناوال کنترل سفر شماست!

کلیه حقوق مادی و معنوی کارناوال برای شرکت کاروان سفر های نیکسام محفوظ است. استفاده از محتوای سایت تنها در صورت پذیرش شرایط و ضوابط امکان پذیر است.

خانهعکاسخانه

کنترل سفر دست شماست