karnaval.ir

الهه افهامی

انتشار

03 خرداد 1395

به روز رسانی

15 شهریور 1398

متئورا

کمی گوش فرا دهید، شاید نجوایی، سکوت دلهره آور شب را شکسته باشد، این جا متئورا است.

جایی که آرامش را بر نوک صخره هایی بلند یافتند. نزدیک ترین مکان به خدا همین جاست، زیرا راهبانی یونانی از ۸۰۰ سال پیش گوشه نشینی را در این صخره ها انتخاب کردند.

کسی نمی داند آن جا چه یافتند که هنوز هم در #متئورا مانده اند، اما هر چه هست آرامشی است از جنس جادو و حالا این جا ناشناخته ترین #معبد جهان است.

زیرا راهبان مالک آن هستند و نمی گذارند آدمک های دنیا دوست در این جا بمانند.

با کارناوال همراه باشید تا از متئورا برای شما بگوییم.

معابد متئورا
معابد متئورا

همین #صخره های بلند، کافی است برای راهبان تا عظمت خدای خود  را در تک تک سنگ های آن حس کنند. گوشه نشینان یونانی در متئورا با ابرها و ستاره ها هم نشینند. هر گاه دلشان از بی رحمی ها و دورویی های  این دنیای پست گرفت با بی آلایش ترین ها هم سخن می شوند.

شاید تصورش کمی سخت باشد که انسان هایی را تنها و بر نوک آسمان خراش هایی از جنس سنگ تصور کنیم، اما می بینید که ممکن است. آن ها چیزهایی را می بینند که ما نمی بینیم، شاید در مه صبح گاهی شاید هم حتی در لابه لای صخره ها، کسی چه می داند. می گویند این صخره ها آسمانی هستند و حالا به همین خاطر منزلگاه انسان های کمی پاک تر شده اند. 

معابد متئورا
معابد متئورا
معابد متئورا

داستان ساخت معابد متئورا

درقرن 14 زمانی که حکومت بیزانس در حال افول بود و عثمانی ها به خاک #یونان تجاوز کرده بودند بی ثباتی ها در یونان بیداد می کرد، تا این که گروهی از راهبان، متئورا را برای زیستن انتخاب کردند. با  دستان خودشان این معابد را ساختند و با روح و جانشان آن ها را نقاشی کردند.

حالا ما گوشه ای از تفکرات آن ها را در قالب آدمک های نقاشی شده می بینیم. از وقتی که راهبان در متئورا ساکن شدند دیگر دست هیچ حاکم ظالم و سرباز متجاوزی به آنها نمی رسید . البته قبل از ساخته شدن معابد چنین مکان مذهبی در متئورا وجود داشت و علاوه بر این، بودند راهبانی که غارها و چاله های متئورا را برای زیستن انتخاب کرده بودند.

در قرن 9 برای اولین بار راهبان در این معابد ساکن شدند.

معابد متئورا
معابد متئورا در زمان های گذشته

معابد متئورا

متئورا نامی یونانی است و "برای صخره های بلند این دشت های وسیع میان آسمان ها" معنی لاتین این کلمه است. مقدس ترین صومعه راهبان ارتدوکس در این جا است. این صخره ها مشرف هستند بر کالامباکا، نزدیک ترین #روستا به صومعه.

متئورا در قرن های 14 و 15 ساخته شده و از آن موقع به بعد چندین بار بازسازی شده است. این که در آن زمان چندین نفر جان خود را برای ساختن این مکان آرامش بخش از دست داده اند، اطلاعاتی در دست نیست اما حتما آن ها کم نیستند.

 برای ساختن خانه ای آرام درمیان آسمان ها، به آرامش ابدی دست یافتند و برای همیشه روح شان در این کوهستان جاودان گردید. در حال حاضر 6 صومعه با نام های مشخص در این جا وجود دارد  ولی می گویند در قرن 14، 24 معبد در متئورا ساخته شده  است و حالا این 6 معبد تنها بازمانده ها هستند.

اکنون تمام 6 معبد و این منطقه به طور کامل تحت حفاظت سازمان یونسکو قرار دارد. اما قبل از ساختن معابد راهبان در قرن های 9 و 10 در میان چاله ها و غارهای این صخره های زندگی می کردند. ارتفاع بلند این مکان آن ها را به خدا نزدیک تر می کرد و از روزمرگی ها دور نگاه می داشت. از دیر باز راهبان سکوت مطلق صخره های متئورا را به هیاهیوی شهرها ترجیح دادند. 

معابد متئورا
معابد متئورا
معابد متئورا

6 پناهگاه امن برای گوشه نشینان یونانی

حالا قصد داریم با هم 6 معبدی که در متئورا وجود دارد به همراه برخی ویژگی های ظاهری و طراحی های داخلی آن ها را بررسی کنیم.

1) متئورای بزرگ

متئورای بزرگ نام اولین #معبدی است که به دست راهبان ساخته شده است. این جا موزه اصلی گردشگرانی است که از منطقه بازدید می کنند. در داخل آن تزیینات و هنرهای تجمسی راهبان را می توان دید.

بازسازی این معبد در اواسط قرن 14 انجام شد و در سال های 1483 و 1582 تزیینات نمای داخلی آن انجام شد. بر در و دیوار این معبد نقوشی زیبا را می بینیم که برگرفته از تفکرات راهبان یونانی است. مردانی مقدس به همراه پیروان آن ها را به تصویر کشیده اند، با کتابی آسمانی در دست و چهره های نورانی .

برخی در میان آسمان و برخی بر روی زمین .

معبدمتئورای بزرگ
معبد متئورای بزرگ
معبد متئورای بزرگ
معبد متئورای بزرگ

2) معبد وارالام

نام این معبد یادگاری است از راهب وارالام که برای اولین بار آن را ساخته بود. او تنها کسی بود که به تنهایی در این معبد زندگی می کرد و برای طراحی معبد یک کلیسای کوچک، یک مخزن آب و یک سلول در نظر گرفته بود. ساخت معبد وارالام به سال 1350 باز می گردد، اما پس از مرگ اولین صاحب آن، برای مدت 200 سال به همان صورت و بدون ساکن رها شده بود تا این که دو فرد ثروتمند از شهر " لونانیا "Ioanina و با نام های " دفنیس " Theophanes و Nektarios Apsarades "نکتاریاس آپسیرادس  " تصمیم گرفتند رسم رهبانیت پیشه کنند.

آنها دومین کسانی بودند که بعد از وارالام پا بر روی صخره های معبد گذاشتند. آن ها معبد را بازسازی کردند و یک قسمت از وارالام را به پرستاران اختصاص دادند. برای بازسازی معبد تمام مصالح را با طناب و سبد تا بالای صخره ها می بردند و پس از آن دوباره وارالام رنگ و بو گرفت و پناهگاه راهبان بسیاری شد. 

امروز در معبد وارالام، 7 راهب زندگی می کنند. در حیاط این معبد باغی زیبا و جود دارد که گاهی محل گفتگوی راهبان با بازدید کنندگان می شود. اکنون در داخل این معبد موزه ای از اشیاء مذهبی وجود دارد. امروز همان طناب های قدیمی و سبدهایی که برای جابه جایی راهبان و اشیاء استفاده می شده در معبد نگهداری می شود. جالب است بدانید این طناب ها تعویض نمی شدند تا زمانی که پاره شوند و برای سال های سال از یک طناب حتی اگر پوسیده هم بود استفاده میشده است.

معبد وارالام
معبد وارالام
معبد وارالام
معبد وارالام
معبد وارالام
داخل  معبد وارالام

 3) معبد روزانا

سومین معبد متئورا، روزانو است. دلیل نام گذاری آن مشخص نیست، شاید هم نامش برگرفته از زاهدی بوده که در آن زندگی می کرده است اما در سال 1545 توسط " ماکسیموس "Maximos و " یواسیف "Ioasaph ساخته شده است.  این معبد قبل از سال 1940 به مدت دو قرن بدون هیچ ساکنی بود و در جنگ جهانی دوم توسط نازی ها متحمل خسارات بسیاری شد.

ولی باز هم از سال 1988 پناهگاه گروهی 13 نفره از راهبان گردید. این معبد بر روی صخره ای باریک ساخته شده است و به راحتی از طریق پلی چوبی که در سال 1868 ساخته شده قابل دسترسی است. اما این پل در سال 1930 با مواد تازه تری جایگرین گردید.

 برعکس مسیر دسترسی که بازسازی شده است داخل هنوز دراماتیک است و همان بافت قدیمی خود را حفظ کرده است. نمای بیرونی معبد از سنگ پوشیده شده است و دارای سه قسمت، کلیسای اصلی، طبقه همکف، و سلول می باشد. نقاشی های دیواری آن نسخه کوچکی از نقاشی های وارالام است که با صحنه های وحشتناک شهادت تزیین شده است. راهبانی که در این معبد زندگی می کنند با بازدید کنندگان ارتباطات دوستانه برقرار می کنند و حتی از آن ها پذیرایی هم به عمل می آورند.

معبد روزنا در متئورا
داخل معبد روزنا در متئورا
داخل معبد روزنا در متئورا

4) معبد آیجیوس نیکلاس

چهارمین معبد متئورا "آیجیوس نیکلاس" است. این معبد در قرن 214 ساخته شده و در قرن 16 نقاشی های داخلی آن توسط نقاش Cretan انجام شده است.  سازندگان این معبد دو راهب به نام های  Dionysius"دایناسیوس ", Metropolitan" مترو پلیتن " و " نیکنراس " Nikanoras بودند. این معبد هم در سال 1900 رها شد تا این که در سال 1960 توسط سازمان باستان شانسی یونان بازسازی گردید. بعد از بازسازی راهب Palamas تا سال 1982 در آن ساکن بود و دوباره درب آن بسته ماند تا این که در سال 1997 راهب Kalampaka شروع به بازسازی آن کرد و تلاش کرد آن را تبدیل به مکانی برای بازدید #گردشگران بکند، امروز هم تنها یک راهب در آن زندگی می کند.

از آن جایی که بر روی صخره ای باریک ساخته شده است، و فضای صخره ها کم بوده، معبد سه طبقه ساخته شده است. برای این که نظم این سه طبقه بر هم نخورد هیچ پنجره ای بر روی آن وجود ندارد. نقاشی های آن در سال 1527 و توسط " هیئفن استرلیزس "heophanes Strelitzas انجام شده است.  

در نقاشی های این معبد تصویر حضرت مریم، حضرت یونس و نهنگ و مصائب حضرت مسیح را می بینیم. تماشای این تصاویر حس زندگی و زنده بودن را به شما القا می کند زیرا در رنگ های آن از رنگ های روشن استفاده شده است. در طبقه اول آن دخمه ای برای نگهداری نسخه های خطی وجود دارد و نقاشی های آب رنگی دیده می شود. در طبقه سوم آن یک سالن ناهار خوری قدیمی دیده می شود که به تازگی بازسازی شده است و دیوارهای آن با نقاشی های آب رنگی تزیین شده است.

معبد آیجیوس نیکلاس
معبد آیجیوس نیکلاس
داخل معبد آیجیوس نیکلاس
داخل معبد آیجیوس نیکلاس

5) معبد آیس استفانوس

این معبد تنها معبدی است، که از کالامباکا به صورت کامل قابل مشاهده است.  در سال 1400 تاسیس شده است و نسبت به صومعه های دیگر ساخت ساده تری دارد. این معبد در قرن 20 آسیب های زیادی دید و در طول جنگ جهانی دوم توسط نازی ها بمباران گردید.

بعد از آن تا سال 1961 رها شده بود. در سال 1545 بازسازی شد و در سال 1798 دوباره از نو ساخته شد و با هنرهای مدرن تزیین گردید. در آن #موزه کوچکی از لباس ها و اشیاء مذهبی نگهداری می شود. 

معبد  آیس استفانوس  در متئورا
آیس استفانوس  در متئورا
آیس استفانوس  در متئورا
داخل آیس استفانوس  در متئورا

6) معبد آجیا ترایدا

این #معبد بر روی یک سراشیبی ملایم ساخته شده است که با 140 قدم به راحتی می توانید به آن دسترس پیدا کنید. از اوایل قرن 14 راهبان در آن زندگی می کردند ولی ساخت آن محدود به سال های 1458 تا 1476 می شود.  تا قرن 12 راهبان توسط طناب و سبد به آن دسترسی داشتند اما از سال 1925 دسترسی به مسیر با استفاده از پله ها ممکن گردید. در این معبد گنجینه هایی وجود داشت که در زمان جنگ جهانی دوم بیشتر آن توسط آلمانی ها غارت گردید.

در داخل آن تنها چند راهب زندگی می کنند و برای دسترسی به آن حتی وسایل نقلیه عمومی هم وجود دارد که نشان دهنده جریان داشتن زندگی در این منطقه است. حیاتی که در معبد وجود دارد نشانگر یک مزرعه ی قدیمی است و وسایلی که راهبان برای رفت و آمد استفاده می کردند.

دارای دو گنبد است و نمای بیرونی آن با آجر وسفال پوشانده شده است. در این معبد گنجینه ای هست که توانسته از دست دزدهای آن زمان جان سالم به در ببرد . این گنجینه ای است که شامل یک کتاب تورات است با جلدی نقره ای و در سال 1539 در ونیز چاپ شده است.

معبد آجیا ترایدا در متئورا
معبد آجیا ترایدا در متئورا
داخل معبد آجیا ترایدا در متئورا
معبد آجیا ترایدا در متئورا
معبد آجیا ترایدا در متئورا

دسترسی و اطلاعات تکمیلی

آدرس: یونان، کالامباکا 42200، پیترو دیمیترکو 2،معابد متئورا

Address: Patriarchou Dimitriou 2, Kastraki, Kalambaka 42200, Greece

معابدمتئورا

سخن کارناوال

امروز با هم به یونان رفتیم، و معابدی را دیدیم که از سال ها پیش محل عبادت راهبان یونانی بوده است. از این گونه معابد عجیب در دنیا کم نیست، اگر معبد و یا عبادتگاهی خاص مد نظر شما است که از آن اطلاعات کاملی در دست ندارید، به ما بگویید تا برای شما مطلبی درباره آن تهیه نماییم.

دیدگاه خود را با ما به اشتراک بگذارید .

آیا این مطلب مفید بود؟

1 دیدگاه

جدید ترین دیدگاه

مکی

آدم بادیدن این تصاویر یاد خالق میفتد واقعامحیط اقلیمی چقدر در شکل گیری شخصیت موثر است

انتشار:03 خرداد 1395

آیا این دیدگاه مفید بود؟

اپلیکیشن کارناوال

با نصب اپلیکیشن کارناوال، کنترل سفر را این بار شما به دست بگیرید. در این اپلیکیشن شما دنیایی از امکانات و خدمات را همیشه و همه جا در جیب خود دارید؛ آشنایی با جاذبه ها و فرهنگ شهرها و کشورهای مختلف، رزرو آنلاین بلیت هواپیما و یا حتی رزرو انواع اقامت بسته به سلیقه و بودجه ای که دارید. اپلیکیشن کارناوال یعنی کنترل سفر در دست شما.

Android

IOS

مجوزها و نمادها

هدف اصلی کارناوال این است که بهترین خدمات گردشگری را به صورت آنلاین به کاربران خود ارائه دهد. هر آن چیزی که برای سفر خود نیاز دارید را از کارناوال بخواهید؛ از آشنایی با جاذبه ها، سوغات و غذاهای محلی تا رزرو آنلاین بلیت هواپیما و انواع اقامتگاه. در هر جا و در هر ساعت از شبانه روز، می توانید به صورت آنلاین خدمات سفر خود را رزرو کنید و یا هر سوالی دارید از ما بپرسید. کارناوال کنترل سفر شماست!

کلیه حقوق مادی و معنوی کارناوال برای شرکت کاروان سفر های هیرمان محفوظ است. استفاده از محتوای سایت تنها در صورت پذیرش شرایط و ضوابط امکان پذیر است.