karnaval.ir

یزدان مرشدزاده

انتشار

20 شهریور 1395

به روز رسانی

15 شهریور 1398

در دنیای مدرن امروز بسیاری از حمل و نقل ها و سفرها به صورت هوایی انجام می گیرند و در آینده وابستگی ما به #صنایع هوایی بیشتر خواهد شد. شاید زمانی که سخن از هواپیما به میان می آید تصورات شما معطوف به بدنه ای فلزی شود که در دو طرف آن بال ها و موتورها قرار گرفته اند، دقیقا همان هواپیماهای امروزی که در آسمان ها در حال حرکت هستند. ولی طراحان و مهندسان در حال کار کردن بر روی هواپیماهایی هستند که کاملا متفاوت و آینده نگرانه به حساب می آیند.

به طور مثال اگر نگاهی به تصاویر آن ها بیندازید نمی توانید تشخیص دهید که آیا با یک هواپیما روبرو شده اید و یا یک سفینه ی فضایی از سیاره ای دیگر.

در این مطلب نگاهی خواهیم داشت به 10 طراحی از هواپیماهایی که در آینده ممکن است وارد دنیای واقعی شوند و مورد استفاده قرار بگیرند.

همراه با کارناوال باشید در سفری به دنیای آینده ی هواپیماها.

karnaval-ir0

1) کشتی هوایی Aether

در اواسط قرن 20 دیگر به سختی می توانستیم شاهد به پرواز در آمدن #کشتی های هوایی باشیم، بطوری که امروزه گویی به برگه هایی از تاریخ تبدیل شده اند و سراغشان را باید از کتاب های تاریخ گرفت. ولی وضعیت کنونی این غول های هوایی در حال تغییر است زیرا طراحانی در حال کار بر روی زنده کردن دوباره ی آن ها هستند و طراحی های زیادی را ارائه می کنند.

یکی از مهمترین و جالب ترین این طراحی ها متعلق به Mac Byers می باشد. نکته ای که باید به آن اشاره کرد ممکن است برای شما نیز جالب باشد، زمانی که به طراحی او نگاه می کنیم به هیچ عنوان متوجه این نخواهیم شد که با یک کشتی هوایی روبرو شده ایم و دلیل آن طراحی منحصر به فردش است.

کشتی هوایی او Aether نام دارد و کاملا هوشمندانه و زیبا طراحی شده.

ظاهر آن بیشتر شبیه به یک قایق تفریحی لوکس است تا یک کشتی هوایی. از ویژگی هایش می توانیم به پرواز در هر شرایط و مکان و همینطور سوار کردن تعداد بالایی از مسافران اشاره کنیم.

امکانات زیادی را نیز در خود جای داده و از این نظر فوق العادع عمل کرده است. رستوران ها، فروشگاه ها و ... از امکاناتش به حساب می آیند. باید گفت که این کشتی هوایی در حال حاضر تنها یک طراحی است و برای ساخته شدنش نیازمند تکنولوزی های جدید تری هستیم.

کشتی هوایی Aether
کشتی هوایی Aether
کشتی هوایی Aether

2) هواپیماهای بوئینگ با بال های ترکیبی

با این که #کمپانی بوئینگ ساخت مدل های 787 را آغاز کرده است، مهندسانش در حال کار بر روی نسل های آینده ی #هواپیماهای بوئینگ هستند و روز به روز نیز پیشرفت های چشمگیری می کنند. می توان گفت که بوئینگ به دنبال ساخت هواپیمایی می باشد که از نظر طراحی و ساختد کاملا متفاوت از هواپیماهای امروزی باشد و به نوعی یک انقلاب محسوب شود.

از طراحی های آینده نگرانه ی مهندسان می توان به ترکیب کردن و یا متصل نمودن بال ها با بدنه اشاره کرد.

ناسا نیز در کنار بوئینگ بر روی این پروژه کار می کند و در این راه تکنولوژی های خود را در اختیار بوئینگ قرار می دهد. ترکیب کردن بده و بال ها در مصرف سوخت و همینطور سرعت هواپیما تاثیر چشمگیری خواهد گذاشت.

گفته می شود ممکن است در طول 20 سال آینده شاهد حضور این نوع از هواپیماها در آسمان باشیم.

هواپیماهای بوئینگ با بال های ترکیبی
هواپیماهای بوئینگ با بال های ترکیبی

3) موتورهای واکنش A2

با طراحی این هواپیما شاهد حرکتی در دنیای #هواپیماهای مافوق صوت هستیم. بعد از تاریخ سازی و حوادثی که برای هواپیمای مافوق صوت کنکورد رخ داد امیدها رنگ باخت و تولید و ساخت هواپیماهای مافوق صوت متوقف شد. مهندسان امروزه در تلاش هستند تا بلکه بار دیگر بتوانند هواپیماهای مافوق صوت را به پرواز در بیاورند و سرعتی برابر با 5 ماخ را وارد صنعت هوایی کنند.

به همین دلیل کمپانی بریتانیایی به نام Reaction Engines Limited هواپیمایی را به نام A2 طراحی کرده که می تواند با سرعت مافوق صوت حرکت کند و کاملا دوستدار محیط زیست است.

در ساخت این هواپیما از موتورهای جدید به نام SABRE بهره گرفته شده که از نظر طراحی کاملا به روز و هیبریدی هستند. این موتور ها در زمان اوج گیری و فرود کاملا عادی عمل می کنند ولی در طول مسیر به انتخاب خلبان می توانند سرعتی برابر با مافوق صوت را تولید کرده و در نهایت هواپیما نیز با همان سرعت به جلو حرکت کند.

سوخت این هواپیما از هیدروژن مایع تامین می شود و همین هیدروژن مایع وظیفه ی خنک کردن موتورها را قبل از احتراق بر عهده دارد. به این نوع از موتورها pre-cooled engine نیز گفته می شود.

اگر بخواهیم سرعت این هواپیما را به شما نشان دهیم می توان گفت که از استرالیا تا شمال اروپا را می توان در عرض 5 ساعت پیمود.

موتورهای واکنش A2
موتورهای واکنش A2
موتورهای واکنش A2

4) Bombardier Antipode | بمباردیه آنتیپد

برای این که بریتانیا در دنیا تنها تولید کننده ی هواپیماهای مافوق صوت نباشد کمپانی کانادایی Bombardier در حال کار بر روی هواپیمایی است که Antipode نام دارد و یک هواپیمای کاملا متفاوت به حساب می آید.

این هواپیما اندازه ی بزرگی ندارد و شخصی محسوب می شود که می تواند چند نفر را حمل کند و می تواند مسافت میان نیویورک تا لندن را تنها در 11 دقیقه طی کند. موتورهایی که در این هواپیما مورد استفاده قرار گرفته scramjet نام دارند و می توانند نیرویی فوق العاده را تولید کنند.

مطمئنا زمانی که این کمپانی محصول خود را وارد بازار کند خریدارانی هستند که استقبال خود را نسبت به این هواپیما نشان دهند. 

به هنگام پرواز اگر هواپیما بخواهد به سرعت بالای مافوق صوت برسد باید از rocket booster که در موتورها قرار گرفته اند استفاده کند. البته ناگفته نماند که هنوز تکنولوژی های لازم برای به پرواز در آوردن این هواپیما را در اختیار نداریم.

Bombardier Antipode | بمباردیه آنتیپد
Bombardier Antipode | بمباردیه آنتیپد
Bombardier Antipode | بمباردیه آنتیپد

5) پلیکان بوئینگ

در اوایل سال های 2000 میلادی کمپانی بوئینگ تحقیقات خود را بر روی هواپیمایی به نام پلیکان آغاز کرد. در ابتدا قرار بر این بود تا از پلیکان به عنوان یک هواپیمای باری استفاده شود ولی بعدها امکان حمل مسافر نیز به آن افزوده شد. در طراحی شاهد هواپیمایی بزرگ هستیم که برای پرواز اثر زمین استفاده می کند.

اثر زمین یک پدیده ی آیرودینامیکی محسوب می شود که هواپیماها و یا اشیایی که در ارتفاع پایین پرواز می کنند می توانند هوا را در زیر بال ها خود گرفتار کنند و این گونه به راحتی در هوا به حرکت در خواهند آمد. البته از این نوع پرواز بیشتر برای حرکت بر روی آب های اقیانوس استفاده می شود و این هواپیما در ارتفاع 6 متری از آب پرواز می کند.

پلیکان هم بصورت عادی بوسیله ی موتورهای خود می تواند پرواز کند و هم بوسیله ی اثر زمین. 

امبد می رود که بعد از گذشت 15 سال بتوانیم در آینده ای نه چندان دور از این نوع هواپیما استفاده کنیم.

پلیکان بوئینگ

6) هواپیمای فوق بی صدای SAX-40

حتی زمانی که هواپیماها با سرعت مافوق سرعت پرواز کنند و از موتورهای جدیدتری استفاده کنند صدایی که تولید می کنند می تواند برای ساکنان نزدیک فرودگاه و یا کارکنان آن بسیار ضرر داشته باشد و به نوعی اعصاب همه را بهم بریزند. برای حل این مشکل گروهی متشکل از دانشگاه های ام آی تی و کمبریج بر روی هواپیمایی فوق بی صدا به نام SAX-40 کار می کنند.

بیشتر صدای هواپیماها جدا از موتور به نوع طراحی در ساخت بدنه باز می گردد و به همین دلیل در ساخت بدنه ی این هواپیما نکات زیادی باید رعایت شود. به همین دلیل در زمان بلند شدن و فرود هواپیما دیگر نیازی به استفاده از flap نخواهد بود.

موتورها در بالای هواپیما قرار گرفته اند و همین از میزان صدای موتورها کم خواهد کرد. 

هواپیمای فوق بی صدای SAX-40
هواپیمای فوق بی صدای SAX-40

7) هواپیمای فضایی SpaceLiner

#سازمان هوافضای کشور آلمان در حال توسعه ی هواپیمایی است که خودش طراحی کرده و می تواند با سرعت بالایی پرواز کند. این سازمان تنها در حال توسعه ی یک هواپیمای پر سرعت نیست بلکه هدفش ساخت یک هواپیمای فضایی به نام SpaceLiner می باشد. در تصاویری که از این طراحی به بیرون درز کرده می توان گفت که شاهد ترکیبی از موشک و هواپیما هستیم.

منظور از ترکیب موشک و هواپیما این است که برای رسیدن به ارتفاع مناسب هواپیما بوسیله ی یک موشک به سمت مدار حرکت می کند و در آن جا رها می شود تا پرواز کند، تقریبا شبیه به شاتل های فضایی ناسا.

گفته می شود این هواپیما می تواند مسافت میان استرالیا تا اروپا را تنها در 90 دقیقه طی کند.

بعد از پرواز این هواپیما می تواند در فرودگاه های عادی فرود بیاید و طبق سخنان این سازمان اگر شرایط و مراحل ساخت خوب پیش برود تا سال 2050 از این هواپیما استفاده خواهد شد.

هواپیمای فضایی SpaceLiner
هواپیمای فضایی SpaceLiner

8) هواپیمای AWWA-QG ، عقاب در حال پیشرفت

این هواپیما از نظر طراحی یکی از پیچیده ترین ها به حساب می آید و باید گفت پیشرفته ترین هم می باشد. در نگاه اول شاید این گونه به نظر برسد که در هواپیما فقط از تکنولوژی ها مدرن و فوق پیشرفته استفاده شده است و از دنیایی دیگر به دنیای ما وارد شده ولی اگر به مراحل طراحی ان نگاهی داشته باشیم متوجه خواهیم شد که AWWA-QG عملکردی شبیه به دیگر هواپیماها دارد.

این هواپیما از 3 طبقه تشکیل شده و می تواند 800 مسافر را حمل کند. البته هیچ یک از فرودگاه های امروزی توانایی نگهداری از این هواپیمای غول آسا و بزرگ را ندارند و این بدان معناست که هنوز باید صبر کرد و پیشرفت.

موتورهای هواپیما از 6 موتور هیدروژنی تشکیل می شوند که همچنین نیروی الکتریکی مورد نیاز به هنگام پرواز را نیز تامین می کنند.

گفته می شود تا سال 2030 از این هواپیما استفاده خواهد شد.

هواپیمای AWWA-QG ، عقاب در حال پیشرفت
هواپیمای AWWA-QG ، عقاب در حال پیشرفت

9) هواپیمای کنکورد 2

زمانی که #هواپیمای کنکورد افسانه ای، اولین هواپیمای مافوق صوت بازنشسته شد و دیگر مورد استفاده قرار نگرفت گویی دیگر نمی توانستیم شاهد پیشرفت در این نوع از هواپیماها باشیم. با همه ی این اتفاقات ناراحت کننده میراث کنکورد از بین نرفت و به نسل های بعدی انتقال یافت. به همین دلیل در آینده ای نه چندان دور کنکورد 2 متولد می شود و بار دیگر افسانه ساز خواهد شد.

کمپانی ایرباس توانست پتنتی را برای ساخت کنکورد 2 به ثبت برساند و در حال حاضر بر روی آن فعالیت می کند. در طراحی این هواپیمای نوین می توان ردپاهای کنکورد قدیمی را دید و تغییرات بیشتر در داخل رخ داده است.

بیشتر تحولات را باید در قسمت های نیروی محرکه ی هواپیما دید که به نوعی کاملا تغییر کرده و به روز شده است.

به هنگام بلند شدن از زمین بصورت عمودی به پرواز در می آید و کاملا شبیه به جت Harrier jump عمل می کند. کنکورد 2 از کنکورد قدیمی سریع تر حرکت می کند ولی در عین حال کوچکتر است و به جای 120 نفر می تواند 20 نفر را حمل کند.

هواپیمای کنکورد 2
هواپیمای کنکورد 2

10) هواپیمای Mobula

این هواپیما توسط Chris Cooke از دانشگاه Coventry طراحی شده است. این هواپیما دارای یکی از قوی ترین طراحی ها را در میان دیگر طرح ها به خود اختصاص داده و حلقه ی گمشده ی میان حمل و نقل هوایی و دریایی به حساب می آید.

این هواپیما می تواند تا 1000 مسافر را در خود جای دهد و همچنین از 5 طبقه تشکیل شده است. زمانی که مسافران سوار این هواپیما می شوند هدف تنها رسیدن به مقصد نخواهد بود بلکه تجربه ای که در سفر به آن ها منتقل می شود نیز جایگاه خاصی دارد. همانند هواپیمای پلیکان، Mobula نیز برای حرکت می تواند از اثر زمین استفاده کند و در چند متری از سمت آب پرواز کند.

جالب است که بدانید این هواپیما توانایی فرود بر روی آب را نیز دارد و می تواند شناور شود.

در طراحی هواپیما از زبان ارگانیک و طبیعی الهام گرفته شده و بسیار مفید نیز واقع شده است. در تست های تونل هوایی شاهد عملکرد فوق العاده ی آن هستیم.

هواپیمای Mobula
هواپیمای Mobula

سخن آخر

نظر شما درباره ی این هواپیماهای مدرن چیست؟

دیدگاه خود را با ما به اشتراک بگذارید.

آیا این مطلب مفید بود؟

2 دیدگاه

جدید ترین دیدگاه

رضا

به طور اتفاقی و از طریق یک خبر شما در سایت دیگر از وجود چنین وبگاه وزینی آگاه شدم. سایت بسیار جالبی است که جای آن در فضای مجازی ایران خالی بود. کارتان خیلی عالی است، امیدوارم موفق باشد. رضا

یزدان مرشدزاده

سلام به شما دوست عزیز کارناوالی ممنون از این که دیگاه خود را با ما به اشتراک گذاشتید. همراه با کارناوال باشید و ما نیز با شما همراه خواهیم بود.

06 مهر 1395

انتشار:06 مهر 1395

آیا این دیدگاه مفید بود؟

خرید سرور مجازی

فوق العاده بود متشکر

یزدان مرشدزاده

سلام به شما دوست کارناوالی عزیز ممنون از این که دیدگاه خود را با ما به اشتراک گذاشتید.

29 شهریور 1395

انتشار:29 شهریور 1395

آیا این دیدگاه مفید بود؟

اپلیکیشن کارناوال

با نصب اپلیکیشن کارناوال، کنترل سفر را این بار شما به دست بگیرید. در این اپلیکیشن شما دنیایی از امکانات و خدمات را همیشه و همه جا در جیب خود دارید؛ آشنایی با جاذبه ها و فرهنگ شهرها و کشورهای مختلف، رزرو آنلاین بلیت هواپیما و یا حتی رزرو انواع اقامت بسته به سلیقه و بودجه ای که دارید. اپلیکیشن کارناوال یعنی کنترل سفر در دست شما.

Android

IOS

مجوزها و نمادها

هدف اصلی کارناوال این است که بهترین خدمات گردشگری را به صورت آنلاین به کاربران خود ارائه دهد. هر آن چیزی که برای سفر خود نیاز دارید را از کارناوال بخواهید؛ از آشنایی با جاذبه ها، سوغات و غذاهای محلی تا رزرو آنلاین بلیت هواپیما و انواع اقامتگاه. در هر جا و در هر ساعت از شبانه روز، می توانید به صورت آنلاین خدمات سفر خود را رزرو کنید و یا هر سوالی دارید از ما بپرسید. کارناوال کنترل سفر شماست!

کلیه حقوق مادی و معنوی کارناوال برای شرکت کاروان سفر های هیرمان محفوظ است. استفاده از محتوای سایت تنها در صورت پذیرش شرایط و ضوابط امکان پذیر است.