karnaval.ir

پریوش سارانی

نویسنده ارشد کارناوال

انتشار

12 اردیبهشت 1402

به روز رسانی

13 اردیبهشت 1402

یکی از زیباترین و چشم‌نوازترین مقاصد سفر برای دیدن طبیعت بی‌مثال بهاری دشت‌های ایران است. دشت های ایران در بهار رنگ‌وبویی متفاوت به خود می‌گیرند، به همین دلیل به سمت زیباترین دشت های ایران در فصل بهار می‌رویم تا به معرفی دشت هایی ایران برای سفر در بهار بپردازیم. این لیست شامل بهترین دشت گل های ایران در بهار از دشت بابونه تا شقایق‌های وحشی است؛ دشت‌های بی‌نظیری که هر کدام در نوع خود مثال زدنی‌اند.

زیباترین دشت های ایران در فصل بهار

Mojtaba Hoseini

دشت هلن؛ استان چهارمحال و بختیاری

استان چهارمحال و بختیاری را با نام بام ایران می‌شناسند، استانی که در فلات مرکزی ایران واقع شده است و طبیعت محسورکننده‌ای دارد. در پیچ‌وخم‌های مسیرهای کوهستانی این استان به دشتی با وسعت 40000 هکتار می‌رسیم؛ دشت هلن منطقه‌ای حفاظت شده در استان چهارمحال و بختیاری است که تا اواخر دهه ۷۰ هجری شمسی آن را به‌عنوان منطقه آزاد می‌شناختند. خطرات و تهدیدهای انسانی موجب شد تا در ۱۳۸۰ این مکان به‌عنوان منطقه حفاظت‌شده هلن معرفی شود و از سال ۱۳۸۹ نیز تحت نظارت اداره منابع طبیعی استان قرار گرفت. منطقه حفاظت‌شده هلن محل زندگی عشایر منطقه است و مجموعه‌ای از دره‌ها، دشت‌ها، ارتفاعات، رودخانه‌ها و روستاها را در برمی‌گیرد.

یکی از ویژگی‌های جالب توجه این منطقه قرارگیری وسیع‌ترین جنگل بلوط در آن است. از گونه‌های گیاهی این منطقه می‌توان به گل‌های رنگارنگ، گون، بادام کوهی، گز، زالزالک و دافنه اشاره داشت. همچنین گونه‌های جانوری مانند سنجاب، کل و بز، شغال، خرس، عقاب، خرگوش و کمرکولی نیز در این منطقه به چشم می‌خورند. با توجه به قرارگیری منطقه حفاظت‌شده هلن در بخش کوهستانی، این منطقه زمستان‌های سردی دارد و بهترین فصل سفر به آن بهار و تابستان است.

دشت هلن

دشت مغان؛ استان اردبیل

در غرب دریاچه مازنداران و ساحل جنوبی رود ارس و درست در شمالی‌ترین بخش استان اردبیل زیباترین دشت ایران، دشت مغان، قرار گرفته است. جلگه مغان یا همان دشت مغان، علاوه بر چشم‌اندازی بی‌نظیر دارای خاک حاصلخیز و آب‌وهوای مطلوب است و امروزه به عنوان یکی از بهترین مناطق کشور برای کشاورزی نیز شناخته می‌شود. زمستان‌ها گروهی از پرندگان مهاجر برای گذراندن فصل سرما راهی این منطقه می‌شوند؛ به همین علت دشت مغان از لحاظ زیست محیطی ارزش بسیار زیادی میان سایر دشت‌ها و مناطق طبیعی کشور دارد.

دو سوم دشت مغان در کشور جمهوری آذربایجان و یک سوم آن نیز در شمال اردبیل قرار دارد. این دشت از شمال و شرق با جمهوری آذربایجان، از جنوب با مشکین شهر و از غرب با ارسباران همسایه بوده و از 3 ناحیه‌ جلگه‌ای، کوهپایه‌ای و کوهستانی تشکیل شده است. با توجه به اینکه اردبیل در زمستان و پاییز آب‌وهوای سردی دارد، بهترین فصل سفر به این دشت بهار و تابستان است.

دشت مغان

Bahram Abedini

دشت مغان

دشت دریاسر؛ استان مازندران

از جاده دوهزار تنکابن به سمت جنوب روستای عسل محله می‌رویم تا به منطقه‌ای وسیع و خوش آب‌وهوا برسیم. دشت دریاسر در میان جنگل‌های البرز شمالی قرار دارد و کوه سیالان و بخش رودبار الموت شرقی در جنوب دشت دریاسر قرار گرفته‌اند. نزدیک‌ترین روستا به این دشت، عسل محله است که مسیر عسل محله به دشت دریاسر یکی از بهترین مسیرهای طبیعت‌گردی ایران محسوب می‌شود. برای رسیدن به دشت دریاسر باید از بافت جنگلی و منطقه‌ای پرشیب گذر کنید؛ مسیر نسبتا سخت برای رسیدن به این دشت موجب شده تا این منطقه همچنان آرام و بکر باقی بماند.

دشت پوشیده از گل‌های بابونه، چشمه‌های متعدد جوشان، رودخانه جاری و زلال، کوهستان و آسمان پاک و پرستاره شب از زیبایی‌های بی‌نظیر این دشت است. دشت دریاسر زمستان‌های سختی دارد، زیبایی‌های طبیعت این دشت در اردیبهشت ماه به اوج خود می‌رسد و بهترین فصل برای سفر به آن بهار و تابستان است.

دشت دریاسر

دشت دریاسر

دشت لار؛ مرز استان مازندران و تهران

دشت لار که آن را با نام پارک ملی لار می‌شناسند یکی از مناطق طبیعی و شگفت‌انگیز ایران است که در منطقه البرز مرکزی و نزدیک به دامنه جنوب غربی کوه سربه‌فلک‌کشیده دماوند قرار دارد. وسعت منطقه لار حدود ۷۳۵۰۰ هكتار است که حدود ۳۱۰۰۰ هكتار از آن به عنوان پارک ملی شناخته می‌شود. در محدوده این پارک ملی و حتی در حاشیه آن اثری از نقاط شهری و روستایی به چشم نمی‌خورد و به همین سبب یکی از چشم‌اندازهای بکر و تماشایی از طبیعت را در اختیار شما قرار می‌دهد. پارک ملی لار در مرز استان مازندران و تهران واقع شده و با برخورداری از دو نوع اکوسیستم کوهستانی مرتفع و آبی، گیاهان و جانوران گوناگونی را در خود جای داده است.

اینجا زیستگاه جانداران و گیاهان ارزشمندی است که برخی از آن‌ها فقط در ایران یافت می‌شوند و از اهمیت بالایی برخوردارند. توجه داشته باشید  که بازدید از این پارک به مجوز نیاز  دارد و پیش از اقدام برای بازدید از این پارک باید اطلاعات و مجوز لازم را از اداره حفاظت محیط زیست کسب کنید تا از باز بودن در و مسیرها به روی گردشگران مطمئن شوید.

دی و بهمن سردترین ماه‌های سال و تیر و مرداد گرم‌ترین ماه‌های سال در لار است. وجود کوه‌ها و ارتفاعات در اطراف این منطقه و وضعیت جوی نامتغیر از ناحیه خزر، باعث شده است تا در این منطقه بارندگی و نزولات جوی به وفور و عمدتا به صورت برف مشاهده شود. به طور کلی می‌توانید در همه فصول سال از لار بازدید کنید؛ اما ماه خرداد بهترین زمان بازدید به حساب می‌آید چرا که شقایق‌ها در این زمان قابل مشاهده‌اند. توجه کنید که برای بازدید در تابستان حتما سایبان، کلاه آفتابگیر و وسایلی برای محافظت در برابر تابش خورشید همراه خود داشته باشید.

دشت شقایق لار

پارک ملی لار

Shahriar Mohseni

پارک ملی لار

دشت کالپوش؛ استان سمنان

یکی از اراضی سرسبز و جنگلی در استان سمنان که علاوه بر زیبایی برای کشاورزی و جنگل‌داری هم مناسب است، جایی نیست جز دشت کالپوش. این دشت یکی از جاذبه‌های معروف و پربازدید این استان است که آن را بیشتر با مزرعه آفتابگردان و شقایق‌های چشم‌نوازش می‌شناسند. اوج زیبایی شقایق‌های این دشت در فصل بهار (اردیبهشت و خرداد) است؛ همچنین برای دیدن نهایت جذابیت‌های مزرعه آفتابگردان کالپوش، بهتر است شهریور ماه عازم این خطه شوید.

دشت شقایق کالپوش

مزرعه آفتابگردان کالپوش

دشت ناز؛ استان مازندران

دشت ناز استان مازندران با حدود 56 هکتار در فاصله 29 کیلومتری از شهر ساری قرار دارد؛ این دشت مأمن و محل حفاظت یکی از گونه‌های نادر گوزن در جهان، گوزن زرد، است. پوشش گیاهی هیرکانی و داشتن حدود 447 گونه گیاهی موجب شده تا این دشت یکی از مناطق مهم از نظر اکوسیستم طبیعی ایران محسوب شود. شوکا، مرال، قرقاول و گربه وحشی، از گونه‌های جانوری دیگری است که در این ناحیه به چشم می‌خورد.

پیرامون پناهگاه حصارکشی شده است و علاقه‌مندان و بازدیدکنندگان برای دیدن این  مجموعه باید از سازمان حفاظت محیط زیست مجوز لازم را کسب کنند. این منطقه به طور معمول در تمام فصول بارندگی دارد؛ با توجه به محدودیت‌های بازدید در زمان جفت‌گیری و شرایط آب‌وهوایی که بر این منطقه حاکم است، می‌توان فصل بهار و تابستان را بهترین زمان سفر به این دشت دانست.

دشت ناز

دشت ناز

دشت شقایق گالیکش؛ استان گلستان

گالیکش در شرقی‌ترین بخش استان گلستان و در منطقه‌ای وسیع و پست در جنوب روستای پادلدل قرار دارد؛ این منطقه یکی از رویشگاه‌های شقایق وحشی در کشور است که چشم‌اندازهای بی‌نظیری هم دارد. گالیکش به دلیل آب‌وهوای کوهستانی و معتدل، طبیعت زیبا و جاذبه‌های طبیعی متعدد مورد علاقه گردشگران و بازدیدکنندگان است؛ بهترین زمان برای دیدن دشت شقایق گالیکش اواسط اردیبهشت تا دهه اول خرداد است.

دشت گالیکش

دشت شقایق اسالم؛ استان گیلان

یکی از زیباترین جاده‌های ایران جاده اسالم به خلخال است که با گذر از آن به تماشای مناظر بی‌نظیری از جنگل، دشت، دره و کوهستان می‌نشینند. با رانندگی در این جاده پرپیچ‌وخم، در گردنه الماس و منطقه ییلاقی کرمون (نزدیک مرز دو استان گیلان و اردبیل) به دشتی نسبتا وسیع و هموار خواهید رسید، دشتی که در خرداد ماه شقایق‌های سرخ رنگش خودنمایی می‌کنند. زیبایی‌های منحصربه‌فرد دشت شقایق اسالم گردشگران و علاقه‌مندان بی‌شماری را به سمت خود می‌کشاند. برای لذت بردن از طبیعتی چشم‌نواز و دیدن شقایق‌های نازک و حساس می‌توانید از اواخر اردیبهشت تا اوایل تیر ماه رهسپار این منطقه شوید.

جاده اسالم به خلخال

دشت شقایق اسالم

دشت نمارستاق؛ استان مازندران

در بخش کوهپایه‌ای دماوند، منطقه‌ای ییلاقی به نام دشت نمارستاق قرار گرفته است که آبشار زیبا، مرتفع و پلکانی دریوک نیز در جنوب‌شرقی آن جریان دارد. به دلیل وجود این آبشار، دشت نمارستاق را با نام دشت دریوک نیز می‌شناسند؛ منطقه‌ای که وجود چشمه، آبشار، رودخانه، کوهستان، پوشش گیاهی متنوع و مسیر دسترسی مناسب آن را به محلی مناسب برای گردش و کمپ تبدیل کرده است.

در این منطقه گیاهان متنوعی همچون آویشن، چای کوهی، گلپر، گزنه، کاکوتی و شبدر وحشی می‌رویند و زیستگاه حیواناتی مانند روباه، خرس، کبک و عقاب نیز است. بهار و تابستان بهترین فصول برای سفر به این طبیعت دیدنی است.

دشت نمارستاق

دشت لاله های واژگون الیگودرز؛ استان لرستان

در ارتفاعات اشترانکوه، دشت دالانی، یکی از مخازن ژنتیکی کشور، با 2900 هکتار وسعت قرار دارد. منطقه‌ای که زیبایی‌های بی‌بدیلش از آن مقصدی جذاب ساخته و مناظری چشم‌نواز را خلق کرده است. اینجا، در دشت لاله‌های واژگون الیگودرز. با آب شدن برف‌ها و شروع بهار، دامنه‌های زاگرس پوششی لاله‌گون با رنگ‌های زرد و سرخ به خود می‌گیرند؛ لاله‌هایی که برخی از آن‌ها را به ندرت در جایی دیگر می‌بینید. در این منطقه هر ساله جشنواره لاله‌های واژگون هم برگزار می‌شود که دیدن آن خالی از لطف نیست.

بهترین فصل سفر برای دیدن زیبایی‌های این منطقه فصل بهار است؛ از اردیبهشت تا تقریبا اواخر خرداد ماه می‌توانید این گل زیبا را ببینید. لاله واژگون گیاهی حساس است که عمر کوتاهی دارد؛ با شروع بارش‌ها عمر این گل نیز پایان می‌یابد.

دشت لاله های واژگون الیگودرز

دشت لاله ‌های واژگون الیگودرز

دشت آزو؛ استان مازندران

آزو با مساحت تقریبی 35 هکتار، مرتعی سرسبز و پوشیده از گیاهان کوهی است که در دامنه کوه پاشوره از ارتفاعات البرز قرار دارد. این دشت در فاصله 2 ساعتی از تهران و در نزدیکی کوه دماوند قرار گرفته و چشم‌انداز زیبایی به این کوه دارد. آب‌وهوای این دشت در بهار و تابستان بسیار خنک و زمستان اغلب پوشیده از برف است. این دشت زیبا و دیدنی در مسیر جاده فیروزکوه به آمل قرار دارد و دسترسی به آن از روستای نوا امکان‌پذیر است.

آزو البته کمی با تعریف ذهنی ما از دشت تفاوت دارد. آزو در واقع دامنه‎‌ها و تپه ماهورهایی است که در بهار با مخمل سبزی از گیاهان پوشیده می‌شود. تخته‌سنگ‌های بزرگ و رنگی با اشکال عجیب در گوشه‌وکنار دشت به چشم می‌خورند و تک درختانی با قدمت زیاد سایه خنک‌شان را گسترده‌اند. ارتفاع علفزارها گاهی تا بالای زانوها می‌رسد و جوی‌های مختلف چشمه آب‌معدنی، در جای‌جای دشت خطوط باریکی برای عبور خود ایجاد کرده‌اند.

برای دیدن عروس سبز آزو بهار به خصوص اردیبهشت که فصل روییدن گل‌هاست بهترین انتخاب است. سرسبزی دشت‌ها و رویش‌گل‌های رنگارنگ در این فصل مناظری بی‌مانند را می‌آفریند. آزو در ارتفاعات قرار دارد و یک روز تابستانی سبز و خنک را به شما هدیه می‌دهد البته در میانه روز با توجه به تابش مستقیم آفتاب هوا اندکی گرم خواهد بود که سایه سار تک درختان روییده در نقاط مختلف دشت پناه شما از آفتاب ظهر است.

دشت آزو دماوند

چشمه های دشت آزو

Peyman Seyyedi | Karnaval

گلها و گیاهان دشت آزو

Fahime Dezfouli | Karnaval

دشت ارغوان مشهد؛ استان خراسان رضوی

اگر ساکن مشهد هستید و یا اینکه در فصل بهار به این شهر سفر کرده‌اید بازدید از دشت ارغوان مشهد را حتما در برنامه خود بگنجانید که در حدود 5 کیلومتری طرقبه و در مسیر طرقدر به روستای کلاته آهن قرار دارد. دشت ارغوان، طبیعتی بی‌تکرار است که در اواسط فروردین و اوایل اردیبهشت ماه، هوش از سرتان می‌برد. همچنین در این منطقه چند برکه فصلی، و در انتهای دره، چند چشمه آب به چشم می‌خورد و همه این‌ها زیبایی منطقه را دوچندان می‌کنند و این مکان را به تفرجگاهی محبوب در فصل بهار و به خصوص ماه اردیبهشت تبدیل می‌کند. در این زمان از سال، مردم بسیاری به این منطقه می‌آیند تا در میان درختان ارغوان پیک‌نیک برپا کنند و از طبیعت تماشایی اطراف لذت ببرند. اگر هم اهل پیاده‌روی هستید می‌توانید در این طبیعت رویایی گشت‌وگذاری دل‌چسب را تجربه کنید.

دشت ارغوان مشهد

دشت هویج؛ استان تهران

دشت هویج یا گُرچال یکی از دیدنی‌های پرطرفدار در نزدیکی تهران است که در میان محلی‌ها به گهچال و یا گیاه‌چال هم شهرت دارد و گردشگران با نام دشت هویج نیز آن را می‌شناسند. این دشت که در بالای روستای افجه و در ناحیه گلندوک و لواسان واقع شده طبیعتی بسیار زیبا و آب‌وهوای دل‌چسبی دارد. در این دشت می‌توانید اوقاتی را به پیک‌نیک بگذرانید و از طبیعت لذت ببرید و یا به گشت‌وگذار در دشت بپردازید و کوهنوردی در کوه‌های اطراف را تجربه کنید.

می‌گویند که با توجه به آثار کاروانسراهای صفوی در منطقه و دیگر شواهد تاریخی، در زمان شاهان صفوی، این دشت شکارگاهی پررونق بوده و با طی مسیری به دریاچه و دشت لار می‌رسیده است. سفر به دشت هویج در تمام فصول به جز تابستان، به دلیل نبود درخت و سایه در دشت، پیشنهاد می‌شود.

دشت هویج

دشت هویج

دشت هویج

Ahmad Saeidi

دشت سوسن ایذه؛ استان خوزستان

دشت سوسن، نام منطقه‌ای وسیع و تماشایی در شرق خوزستان و 35 کیلومتری شمال‌غربی شهر ایذه است که به این راحتی‌ها نمی‌توانید همه جای آن را کشف کنید و همه زیبایی‌هایش را ببینید؛ اما هر یک از دیدنی‌های این دشت، حال‌وهوای خوشی را برای‌تان به ارمغان می‌آورند. لذت تماشای رود خروشان کارون، پرآب‌ترین و بزرگ‌ترین رودخانه ایران، چیزی است که در این دشت نصیب‌تان می‌شود. می‌توانید با قایق به آب این رودخانه بزنید و با امتحان کردن رفتینگ، هیجان را چاشنی سفرتان کنید. اگر هم بهار باشد دشتی پر از شقایق‌های سرخ را خواهید دید و از دیدن این گل‌ها سرمست خواهید شد. به طور کلی بهترین زمان سفر به دشت سوسن، از اواسط بهمن تا اوایل خرداد است. 

دشت سوسن

دشت ریواس؛ استان کرمان

یکی از بزرگ‌ترین و زیباترین دشت‌های ریواس ایران، دشت ریواس شهر بابک در استان کرمان، است. هر سال (به‌ویژه در سال‌های پرباران) در ماه‌های اردیبهشت و خرداد بوته‌های ریواس با برگ‌های پهن و بزرگ سر از خاک بیرون می‌آورند و با گل‌های سرخ و زیبای خود چشم‌اندازی خاص و خیره‌کننده را به نمایش می‌گذارد. گیاه ریواس عناصر متعددی همچون پتاسیم و کلسیم دارد و از دمبرگ‌های این گیاه برای رفع عطش و سهولت در هضم غذا استفاده می‌کنند.این پهنه طبیعی مقصدی عالی و متفاوت برای علاقه‌مندان به طبیعت‌گردی و عکاسی است. 

دشت ریواس کرمان

Hamzeh Momeni

دشت ریواس کرمان

دشت بابونه؛ استان اردبیل

برای لمس زمینی که با گل‌های بابونه فرش شده است، باید سری به شهر نمین در استان اردبیل بزنید؛ حدود ده کیلومتری این شهر دشت رویایی بابونه و جنگل فندقلو خودنمایی می‌کنند. همه ساله به مناسبت روز جهانی گل و گیاه در این منطقه در خردادماه جشنواره بزرگی به نام جشنواره گل‌های بابونه برگزار می‌شود. برای بازدیداز این دشت جذاب می‌توانید  فصل بهار و اوایل فصل تابستان که اوج زیبایی این دشت است، عازم اردبیل شوید.

دشت بابونه

دشت بابونه

دشت سوسن چلچراغ داماش؛ استان گیلان

سوسن چلچراغ یکی از نادرترین گل‌های جهان است که به عنوان گل ملی، در فهرست میراث ملی کشورمان به ثبت رسیده است. تنها زیستگاه حفاظت شده این گل زیبا در کشورمان در نزدیکی روستای داماش در بخش عمارلوی رودبار قرار دارد که وسعتش به 4 هکتار می‌رسد. این دشت تماشایی از نیمه خردادماه تا اواسط تیر میزبان افراد زیادی است که جاده پرپیچ‌وخم بره‌سر-جیرنده را پشت سر گذاشته و خود را به این دشت گل می‌رسانند. بد نیست بدانید با شروع فصل گل‌دهی سوسن چلچراغ، یعنی همان اواسط خرداد، مراسمی با عنوان جشنواره سوسن چلچراغ در داماش برگزار می‌شود. در این مراسم رویش این گل‌های زیبا را جشن می‌گیرند و با اجرای موسیقی محلی، رقص محلی و سنت‌های بومی از گردشگران استقبال می‌کنند.

در آخر لازم است ذکر کنیم این دشت گل، علاوه بر سوسن چلچراغ، رویشگاه گیاهان دیگری همچون اقطی، گرنه، بنفشه، انواع سرخس، گل قاصد، شبدر وحشی و سرخ ولیک نیز به حساب می‌آید. بد نیست بدانید که می‌گویند این گل نادر تنها در 2 نقطه دنیا می‌روید؛ داماش گیلان و لنکران جمهوری آذربایجان.

جشن سوسن های چلچراغ داماش

سوسن چلچراغ رودبار

سخن آخر

سفر امروزمان به زیباترین دشت های ایران در فصل بهار به پایان رسید؛ از زیبایی‌ این دشت‌ها لذت بردید؟ کدامیک از این دشت‌ها برایتان جذاب‌تر بود؟ به کدامیک از این دشت‌ها سفر کرده‌اید؟ جای کدام دشت در این لیست خالی است؟ نظرات، پیشنهادات و انتقادات خود را با ما در میان بگذارید و فراموش نکنید، برای رزرو هتل یا پرواز با کمترین قیمت سری به صفحه پرواز داخلی و رزرو اقامت در کارناوال بزنید.

قدم در راهی گذاشتم که در آغاز برایم مبهم بود، اما حالا جذاب است. انگیزه، امید و عشق موجب شد تا از سختی‌های این راه ترسی به خود راه ندهم، خستگی جسمم را با طراوت و شادابی روحم تسکین دهم و با قدرت بیشتر و

...

آیا این مطلب مفید بود؟

0 دیدگاه

جدید ترین دیدگاه

اپلیکیشن کارناوال

با نصب اپلیکیشن کارناوال، کنترل سفر را این بار شما به دست بگیرید. در این اپلیکیشن شما دنیایی از امکانات و خدمات را همیشه و همه جا در جیب خود دارید؛ آشنایی با جاذبه ها و فرهنگ شهرها و کشورهای مختلف، رزرو آنلاین بلیت هواپیما و یا حتی رزرو انواع اقامت بسته به سلیقه و بودجه ای که دارید. اپلیکیشن کارناوال یعنی کنترل سفر در دست شما.

Android

IOS

مجوزها و نمادها

هدف اصلی کارناوال این است که بهترین خدمات گردشگری را به صورت آنلاین به کاربران خود ارائه دهد. هر آن چیزی که برای سفر خود نیاز دارید را از کارناوال بخواهید؛ از آشنایی با جاذبه ها، سوغات و غذاهای محلی تا رزرو آنلاین بلیت هواپیما و انواع اقامتگاه. در هر جا و در هر ساعت از شبانه روز، می توانید به صورت آنلاین خدمات سفر خود را رزرو کنید و یا هر سوالی دارید از ما بپرسید. کارناوال کنترل سفر شماست!

کلیه حقوق مادی و معنوی کارناوال برای شرکت کاروان سفر های هیرمان محفوظ است. استفاده از محتوای سایت تنها در صورت پذیرش شرایط و ضوابط امکان پذیر است.