karnaval.ir

یزدان مرشدزاده

انتشار

16 اسفند 1394

به روز رسانی

15 شهریور 1398

مسجد النبی یا مسجد نبوی واقع شده در کشور عربستان ، شهر مدینه ، مکانی مقدس برای تمامی پیروان دین اسلام به حساب می آید . مسجدی زیبا که آرامگاه پیامبر اسلام نیز در آن قرار گرفته است . سبک زیبای معماری در کنار آثار معنوی که این مسجد بر جان و روح مومنان می گذارد فراتر از ذات هستی می باشد و زمانی که وارد مسجد می شوید گویی به دنیایی دیگر وارد شده اید و تنها چیزی که حس می کنید خوبی و قرب الهی است .

همراه کارناوال باشید تا سفری آسمانی به این مسجد داشته باشیم .

مسجد النبی www.karnaval.ir6

زیبایی های مسجد النبی

واقعا زیباست . نمای دور این مسجد انسان را مجذوب روح لطیف و پاک خودش می کند . انسان به سمت زیبایی ها می رود و این مسجد خانه ی تمام دل های پاک است . چشم را نوازش میکند و روح را آرام .

انگار در آسمان به پرواز در آمده ای و مسجد خورشید تابان است . زمانی که وارد محوطه و حیاط مسجد می شوی دیگر بر خود اراده ای نداری و غرق در آرامش می شوی . مردمی را میبینی که مثل خودت آسمانی شده اند و دیگر بر روی زمین قدم نمی زنند. درهای بزرگ و سنگینی که راه را به تو به سمت آسمان ها نشان می دهند . وارد می شوی . حسی عجیب همه ی وجودت را فرا گرفته . ستون هایی میبینی که تا فردوس بالا رفته اند و زیر ابر ها پنهان هستند . زیر پایت فرش های رنگین و تمیزی پهن شده. به ضریح ها میرسی . این جا نهایت آرامش است .

معماری خاص و منحصر بفرد این مسجد باور نکردنی است .

به این مسجد حرم محمد و حرم نبوی هم می گویند .

مسجد النبی www.karnaval.ir0
مسجد النبی www.karnaval.ir2
مسجد النبی www.karnaval.ir5
مسجد النبی www.karnaval.ir17

ویژگی های مسجد النبی

این مسجد در سال های اول هجری و زمانی که پیامبر تازه به شهر مدینه وارد شده بود ساخته شد . در ساخت این مسجد مهاجرین و انصار نیز پیامبر را یاری کردند . مسجد دارای ستون هایی است که از لحاظ مذهبی و تاریخی بسیار مهم هستند .

1) ستون توبه : می گویند به جا آوردن نماز توبه در کنار این ستون فضیلت دارد .

2) ستون وفود : پیامبر روزانه با سران قبایل جلساتی می گذاشت و صحبت میکرد. این جلسات در کنار این ستون صورت می گرفته اند و به همین دلیل نامش وفود است .

3) ستون تهجد: روایات میگویند که به هنگام شب و زمانی که مردم مسجد را ترک می گفتند پیامبر در کنار این ستون بر روی حصیری نماز شب می خواند و به تهجد می پرداخت . ( به جای این ستون قبلا یک محراب به همین نام قرار داشته است)
4) ستون مهاجرین : گفته می شود مهاجرین به مدینه در کنار این ستون نماز می خواندند .

ستون های دیگری نیز وجود دارد که بسیار زیبا در زیر سقف بلند این مسجد قرار گرفته اند .

5) در ها : باب السلام یکی از در های قدیمی است که در قسمت شرقی ساخته شده و از زمان ساخت مسجد هنوز پا برجاست . در مروان بر دیوار باختری ، که به باب الاسلام مشهور است . در عاتکه بر دیوار خاوری که آن را باب الرحمه می نامند . در جبرئیل در دیوار شرقی مسجد . در نسا که در قسمت شمالی دیوار خاوری واقع شده است و دو در دیگر در دیواره ی شمالی قرار دارند که آن ها را سویه شامی مسجد نامیده اند .

زمانی که قبله از بیت المقدس به سوی خانه ی خدا ، کعبه تغییر کرد پیامبر در های جنوبی را مسدود کرد و در های جدیدی را ساخت .

گسترش این مسجد چندین بار در طول تاریخ انجام گرفته است تا به ابهت و زیبایی امروزش برسد .

مسجد النبی www.karnaval.ir8
مسجد النبی www.karnaval.ir3
مسجد النبی www.karnaval.ir12

اهمیت مسجد النبی

از دیرباز این مسجد مکانی بسیار مقدس و مهم برای تمامی مسلمانان به حساب می آمده است . مسجدی که هر مسلمانی را قبول می کند و آرامش را به همه هدیه می کند . 

مسلمانان از اقصی نقاط جهان به مسجد النبی می آیند و با خداوند راز و نیاز می کنند . زمانی که پیامبر از دنیا رفت او را در خانه اش به خاک سپردند و بعد ها به دلیل گسترش مسجد خانه ی پیامبر وارد زمین های مسجد النبی شد .

قدمت تاریخی این مسجد باز می گردد به سال هایی که اسلام به تازگی جایش را در میان دل های پاک پیدا میکرد و قلب ها را روشن .

مسجد النبی www.karnaval.ir14
مسجد النبی www.karnaval.ir10

مکان های مهم مسجد

1) باغ های بهشت : در قلب مسجد مکانی وجد دارد که به آن باغ های بهشت می گویند که از آرامگاه پیامبر تا منبر ادامه دارد . برای دیدن این مکان همیشه نمی توان اقدام کرد مخصوصا زمان حج و این مکان فقط گنجایش چند صد نفر را دارد . در روایات آمده این قسمت از مسجد بهشتی می باشد . پیامبر فرموده اند : فاصله ی میان خانه ی من تا منبر یکی از باغ های بهشت است و منبر مخزن آب برای باغ .

2) الروضه : این قسمت از مسجد بسیار متفاوت است چون که فرشی که سراسر الروضه را فراگرفته سبز رنگ است ولی قسمت های دیگر مسجد فرش هایی به رنگ قرمز دارد . پیامبر به همراه چند تن دیگر در این مکان ملاقات می کردند .

3) محراب : دو محراب در مسجد وجود دارد ، اولی به دست پیامبر ساخته شد و دومی  را دوره ی دوم خلافت راشدین ساخته شد . دومین محراب از محراب اول بزرگتر ساخته شده است ولی از همان الگو های معماری پیروی میکند .

4) منبر : منبر اصلی که پیامبر از آن استفاده می کرد بعد ها خود او آن را عوض کرد و برای ساختش از چوب درخت گز استفاده کرد . بعد ها این منبر در طول تاریخ چندین بار عوض شد .

5) مناره ها : اولین مناره ها که در زمان پیامبر ساخته شدند 4 عدد بودند و ارتفاعی برابر با 7.9 متر داشتند . بعد ها مناره های بیشتری برای این مسجد ساخته شد .

مسجد النبی www.karnaval.ir1
مسجد النبی www.karnaval.ir4
مسجد النبی www.karnaval.ir23
مسجد النبی www.karnaval.ir27
مسجد النبی www.karnaval.ir9

تاریخچه ی مسجد

در سال 622 بعد از هجرت به مدینه این مسجد به پیامبر و با نظارت خود او ساخته شد . پیامبر سوار بر شتری به نام کزوه به به زمین هایی که بعد ها مسجد در ان ساخته شد آمد . این زمین ها متعلق به ساهال و سوهایل بود . مالکان ، زمین را به عنوان هدیه به پیامبر بخشیدند ولی او این هدیه را رد کرد و زمین ها را خرید و در عرض 7 ماه مسجد را بنا کرد .

مواد بکار رفته در مسجد از جنس درخت خرما بود و ارتفاعی معادل 3.60 متر داشت . 3 در برای آن در نظر گرفته شد . باب رماه ، در جنوبی ، باب الجبرئیل ، در غربی و باب النسا ، در شرقی .

بعد از جنگ خیبر مسجد تغییراتی کرد و بزرگ تر شد . ماه ها طول کشید تا این تغییرات انجام شوند و در این زمان بود که روی مسجد به سمت مکه تغییر جهت داد .

بعد از مرگ پیامبر این مسجد متوجه تغییرات بیشتری شد و به عنوان یکی از یادگاری های پیامبر میان پیروان و مسلمانان از اهمیت ویژه ای برخوردار بود و امروزه نیز به همین صورت است .

در زمان حکومت خانواده ی سعود این مسجد به اوج شکوه و عظمت رسید . مبالغ هنگفتی برای زیبا سازی بیشتر و اضافه کردن مناره های زیبا خرج شد و نتیجه اش این بود که مسجد النبی یکی از زیبا ترین مکان های مقدس در کل دنیا است .

مسجد النبی www.karnaval.ir21
مسجد النبی www.karnaval.ir29
مسجد النبی www.karnaval.ir13
مسجد النبی www.karnaval.ir24
مسجد النبی www.karnaval.ir22

مسجد النبی در دنیای امروز

سالانه هزاران نفر از سراسر دنیا به مسجد النبی می آیند و آرامش و نزدیکی به خدا را می یابند . به هنگام اذان صد ها نفر از مردم شهر مدینه در کنار هم نماز را به جای می آورند و خوبی ها را بین هم تقسیم می کنند . این همبستگی زیباست . ارتباط نیک میان انسان ها هم زیباست .

مسجد النبی برای پیروان دیگر ادیان هم مهم است . توریست ها را به خود جذب می کند و عظمتش را می توان در چشمان آن ها دید .

مسجد النبی www.karnaval.ir30
مسجد النبی www.karnaval.ir7

مکان قرار گیری مسجد

مسجد النبی در شهر مدینه از دیرباز میعادگاه مسلمانان بوده و هست . به مدینه رفتن و به جای آوردن نماز در مسجد النبی حسی آسمانی به شما می دهد . در قسمت شرقی شهر این مسجد تاریخی زیبا و مهم قرار گرفته است .

مسجد النبی www.karnaval.ir26
مسجد النبی www.karnaval.ir25

به زیارت بروید

در های مسجد همیشه برای بندگان خداوند باز خواهد بود و در هر زمان می توانید به مسجد بروید و به زیارت و راز و نیاز بپردازید .

از فرودگاه ها تاکسی ها و اتوبوس هایی هستند تا شما را مستقیما به مسجد برسانند و یادتان باشد به هنگام سوار شدن احتیاط کنید که تاکسی برای خود سازمان تاکسیرانی کشور عربستان باشد .

مسجد النبی www.karnaval.ir19
مسجد النبی www.karnaval.ir11
مسجد النبی www.karnaval.ir16

فیلمی از مسجد النبی

سخن اخر ...

همیشه خوبی به جا می ماند .

آیا این مطلب مفید بود؟

1 دیدگاه

جدید ترین دیدگاه

طاها

ای کاش یه بار توفیق زیارت این مکان مقدس رو پیدا کنم. اللهم صل علی محمد و ال محمد و عجل فرجهم.

انتشار:22 اردیبهشت 1395

آیا این دیدگاه مفید بود؟

اپلیکیشن کارناوال

با نصب اپلیکیشن کارناوال، کنترل سفر را این بار شما به دست بگیرید. در این اپلیکیشن شما دنیایی از امکانات و خدمات را همیشه و همه جا در جیب خود دارید؛ آشنایی با جاذبه ها و فرهنگ شهرها و کشورهای مختلف، رزرو آنلاین بلیت هواپیما و یا حتی رزرو انواع اقامت بسته به سلیقه و بودجه ای که دارید. اپلیکیشن کارناوال یعنی کنترل سفر در دست شما.

Android

IOS

مجوزها و نمادها

هدف اصلی کارناوال این است که بهترین خدمات گردشگری را به صورت آنلاین به کاربران خود ارائه دهد. هر آن چیزی که برای سفر خود نیاز دارید را از کارناوال بخواهید؛ از آشنایی با جاذبه ها، سوغات و غذاهای محلی تا رزرو آنلاین بلیت هواپیما و انواع اقامتگاه. در هر جا و در هر ساعت از شبانه روز، می توانید به صورت آنلاین خدمات سفر خود را رزرو کنید و یا هر سوالی دارید از ما بپرسید. کارناوال کنترل سفر شماست!

کلیه حقوق مادی و معنوی کارناوال برای شرکت کاروان سفر های هیرمان محفوظ است. استفاده از محتوای سایت تنها در صورت پذیرش شرایط و ضوابط امکان پذیر است.