karnaval.ir

نسیم حسین زاده نصرتی

انتشار

12 شهریور 1395

به روز رسانی

15 شهریور 1398

انسان همیشه به دنبال راهی است تا قدرت ، هنر و خلاقیت خود را به به رخ بکشد ، گاهی با ساخت یک آسمان خراش ، گاهی با خلق یک تکنولوژی جدید و گاهی با ساخت یک تندیس این مهارت نهفته در وجودش را به معرض نمایش می گذارد.

در طول تاریخ هنرمندان زیادی آمدند و رفتند برخی از آن ها شاید نام و نشانی از خود باقی نگذاشته اند اما برخی دیگر با ساخت یادبودهایی مثل مجسمه هایی شگفت انگیز ، نامشان را برای همیشه جاودانه کردند .

در سراسر دنیا مجسمه هایی وجود دارند که هر کدام حرف های زیادی برای گفتن دارند ؛ برخی به نشان قدرت و برخی دیگر به عنوان یادبودی از جنگ متولد شدند.

برخی از آن ها به نماد امروز آن کشور بدل شدند و برخی تاریخ را به نمایش می گذارند.

همراهمان باشید تا با هم به جای جای دنیا سفر کنیم و با معروف ترین تندیس هایی که در دنیا وجود دارند آشنا شویم.

چندی پیش در کارناوال به دور دنیا سفر کردیم و از مجسمه های زیبا و پر ابهت دیدن کردیم؛ معروف ترین مجسمه های دنیا | قسمت اول.

امروز می رویم تا با 10 مجسمه معروف دیگر در دنیا را با هم بشناسیم.

همراه کارناوال باشید.

معروف ترین مجسمه های دنیا

1- تندیس بزرگ شاهپور اول | ایران

تندیسی با شکوه که از شاهپور اول، دومین پادشاه امپراطوری ساسانیان امروز بر دهانه ی  غار شاهپور در شهر بیشاپور ایران از روزگاران قدیم تا به امروز به یادگار به جا مانده است. 

این مجسمه ی پر ابهت ارتفاعی در حدود 7 متر و طولی برابر 2 متر و تاجی کنگره ای بر سر دارد. تندیس شاپور از سنگ های  بزرگ « استالاگمیت » که ز زمین غار شاهپور  استخراج شده، ساخته شده است. ستون های بتنی که در پایه این تندیس قرار دارد تندیس را از زمین لرزه محافظت می کند.

شمایل ظاهری این مجسمه سبب شده تا آن را به پادشاه ساسانی و شاهپور اول نسبت دهند.

با وجود آن که این مجسمه روزهای پر تلاطم زیادی را در طول تاریخ پشت سر گذاشته ؛ ار واژگونی و دوباره سرپا شدن ، اما امروز باز می توان حکاکی های جواهر آلات بر روی این تندیس را با چشم دید.

کارناوال قبل سفری مفصل به استان فارس داشته و از این مجسمه بازدید کرده است ، این سفر را از دست ندهید : مجسمه شاپور اول ; پیکره ای ایستاده بر دهانه غار

آدرس : استان فارس – شهر کازرون

Address: Fars province- Kazeron city

مجسمه شاپور اول
مجسمه شاپور اول

2- شیر در حال مرگ لوسرن | سوئیس

یکی دیگر از مجسمه های زیبا و با ابهت در دنیا مجسمه ای است که از آن با عنوان شیر در حال مرگ و همچنین شیر لوسرن ( Lion Monument ) یاد می کنند.

این مجسمه ی زیبا که در یک صخره در شهر لوسرن سوئیس قرار دارد ، به یادگار از صدها سربازی طراحی شده که زندگی خود را در انقلاب فرانسه در سال 1792 برای پادشاه لوئی نهم از دست دادند. در زیر این مجسمه نام سربازانی که در این درگیری بودند نوشته شده است اعم از کسانی که به قتل رسیده اند یا کسانیکه جان سالم به در برده اند. نوشته لاتین روی این مجسمه به این معنی است : برای وفاداری و شجاعت سوئیس.

این مجسمه شیر زیبا 10 متر طول و 6 متر ارتفاع دارد و توسط  پیکرتراش دانمارکی، برتل ترووالدس طراحی شده است ؛ طراحی که از سال 1818 شروع و در سال 1821 به پایان رسید.

آدرس : سوئیس ، لوسرن، شمال شرق لوون پلاتز

Address: Northeast of Lowenplatz, Lucerne, Switzerland

شیر در حال مرگ لوسرن
شیر در حال مرگ لوسرن

3- تندیس آووکانا بودا | سریلانکا

تندیس آووکانا بودا ( avukana buddha statue ) ، یکی از جاذبه های شمال سریلانکا است. مجسمه ی ایستاده بودا با ارتفاع بیش از 12 متر که از سنگ گرانیت و سنگ مرمر در قرن 5 در زمان سلطنت Dhatusena ساخته شده است. 

تندیس آووکانا بودا، ترکیبی از هنر « مکت گراندهارا » و « آماراواتی » را بازتاب می دهد. شکل ظاهری این مجسمه سنگی  به این صورت است که دست راست را بالا برده و ردای بلندی و گشادی را در شانه ی چپش گره زده است.   تشریح صورت تندیس، برتری روحانی را بازتاب می دهد.

محلی که امروز این تندیس در آن قرار دارد و وجود دیوارهای اطراف آن حاکی از آن است که شاید در قدیم این مجسمه در داخل یک معبد قرار داشته است.

آدرس : سری لانکا ، آووکانا

Address: Avukana, Sri Lanka

تندیس آووکانا بودا سریلانکا
تندیس آووکانا بودا سریلانکا

4-  آپنین عظیم الجثه | ایتالیا

این مجسمه تماشایی ترین جاذبه در باغ ویلای دمیدوف ( demidoff ) در فلوریدای ایتالیا است. این اثر در سال 1518 توسط « جیامبولوگنای » پیکرتراش ایتالیایی ساخته شده است. این مجمسه که از آن به عنوان آپنین عظیم الجثه Apennine colossus ) ، مانند محافظ دریاچه ی کنار آن ، برپا ایستاده است.

آپنین عظیم الجثه 11 متر ارتفاع دارد، ریش پشمالو و وضعیت آن به جاذبه ی خاصی برای همه ی گردشگران تبدیل شده است. 

آدرس : ایتالیا، فلورانس ،  واگلیا ، شماره 50036

Address: Italy, Florence, Vaglia

مجسمه های باشکوه دنیا

5- مجسمه های تیرتانکارا برهما-بودا |هند

مجسمه های تیرتانکارا جین ( Tirthankara Jain Sculptures ) ، یکی از زیباترین جاذبه های شهر باستانی گوالیور ( Gwalior ) هند هستند که در قلعه ای با همین نام قرار دارند. گردشگرانی که به قلعه گالیور می آیند می توانند صدها مجسمه برهما-بودا را در اندازه های مختلف ببینند که بلندترین این مجسمه ها 17 متر ارتفاع دارد.

با نگاه به این مجسمه می توان به راحتی به مهارتی که مکتب بودا در  معماری مینیاتورها داشته پی برد.

تمامی این تندیس ها در قرن پانزدهم و با توجه به آیین های مختلفی از جمله آدیناتا  و نمیناد طراحی شده اند.

آدرس : هند ، مادها پرادش ، قعله گوالیور

Address: Gwalior Fort, Madhya Pradesh, India

مجسمه های تیرتانکارا برهما-بودا
مجسمه های تیرتانکارا برهما-بودا

6- تندیس دیسبلس | رومانی

تندیس دیسبَلِس ( Statue of Decebalus ) بزرگترین حکاکی سنگی اروپا است که در ساحل دریاچه ی دانوب در اوشووا رومانی قرار دارد. این تندیس، به یادبود دیسبَلِس ، پادشاه دسیان ساخته شده است. کامل کردن این ساختار سنگی، ده سال طول کشیده است، که توسط لوسیف کانستانتین دراگان تاریخ نویس انجام شده است. مجسمه دیسبَلِس 40 متر ارتفاع دارد و این یعنی یعنی، بلندتر از تندیس مسیح ناجی در ریودوژانیرو است.

آدرس : رومانی ، شهر اورشووا ، دروازه های آهنی ، رودخانه دانوب

Address: the Danube River, the Iron Gates, Orșova , Romania

تندیس دیسبلس رومانی
تندیس دیسبلس رومانی

7- بودای بزرگ بینگ لینگ سی | چین

مجسمه ی غول آسای بودا با 31 متر ارتفاع جاذبه ی اصلی معبد بینگ لینگ ( Bingling ) است که در یون گینگ چین قرار دارد. 183 غار در مجموعه معابد بینگ لینگ قرار دارد که ساخت آنها تقریبا هزار سال طول کشیده است. 

مسیر پیاده روی چوبی نزدیک این مجسمه ی بزرگ به گردشگران کمک می کند تا منظره ی نزدیکی از بودای عظیم الجثه را ببینند. گردشگران می توانند 694 مجسمه ی سنگی و 82 مجسمه ی خاک رسی را نیز در مجموعه معابد بینگ لینگ مشاهده کنند.

آدرس : چین ، استان گانسو ، شهرستان لانجو ، شهر لیو جیا خیا

Address: Liu Jia Xia town, Lanzhou city, Gansu Province, China

بودای بزرگ بینگ لینگ سی
بودای بزرگ بینگ لینگ سی

8- کوه راشمور | ایالات متحده

اثر تاریخی ملی #کوه راشمور، در داکوتای جنوبی در ایالات متحده واقع شده است. چهره ی روسای جمهور: جورج واشنگتن ، توماس جفرسون ، تئودور روزولت و آبراهام لینکلن در سنگهای کوه راشمور حکاکی شده است. 

ساخت این اثر زیبای تاریخی در سال 1927 شروع شده و کامل شدن آن، تقریباا 14 سال به طول انجامیده است. این اثر نشانه ی کوچکی از عظمت ریاست جمهوری بوده که حیات تاریخی را می توان در آن مشاهده کرد.

هر ساله، بیش از سه میلیون نفر از این اثر تاریخی ملی بازدید می کنند.

برای آشنایی کامل با این تندیس ها و ساخت و طراحان آن  سفر مفصل کارناوال به کوه راشمور را از دست ندهید : کوه راشمور | یادبود ملی آمریکا

آدرس : ایالات متحده ، داکوتای جنوبی ، بخش پنینگتون

Address: Pennington County, South Dakota, United States

کوه راشمور

9- بودای بزرگ لشان | چین

تندیس بودای بزرگ لشان ( Leshan Giant Buddha ) ، که در بخش جنوبی استان سیچوان چین، در کوهتان امی و در کنار یک رودخانه  قرار دارد و از آن با عنوان بزرگترین پیکره سنگی بودا در دنیا شناخته می شود.

این مکان اولین پرستشگاه بودایی است که در چین ساخته شده و همچنین از مهمترین اماکن مقدس بودائیسم به حساب می آید.

ابعاد و اندازه های این تندیس از این قرار است : 

ارتفاع 71 متر ، 

پهنای شانه هایش 28 متر 

طول سر 15 متر

10 متر عرض

ارتفاع پاها 8.5 متر

دارد و در کل 1021 تکه مو به آن متصل شده است.

بزرگی پاهای این تندیس به حدی است که می تواند تا 100 نفر را روی خود جای دهد.

ابهت و زیبایی این تندیس سبب شد تا در سال 1996 در میراث جهانی یونسکو به ثبت برسد.

طراحی این تندیس به قرن هشتم می رسد و ساخت آن را هایتونگ به انجام رسانده است. او بر این باور بود که بودا جریان های رودخانه ای در نزدیکی مکان مجسمه را آرام می کند. یک نقل قول محلی نیز وجود دارد که می گوید: کوهستان، بودا است و بودا یک کوه، که بعد از ساخت این مجسمۀ غول پیکر رواج پیدا کرد.

 آدرس : چین ، استان سیچوان، شهر لشان

Address: Leshan, Sichuan, China

بودای بزرگ لشان
بودای بزرگ لشان
بودای بزرگ لشان

10- کاماکورا بودای بزرگ | ژاپن

در شهر کاماکورا ژاپن یک معبد بودایی برای فرقه جودوشو قرار دارد که کُتُکو نام دارد . در این معبد مجسمه ای بزرگ از بودا قرار دارد که دلیل شهرت این معبد هم شده است. در واقع این مجسمه که  کاماکورا بودای بزرگ  ( Buddha of Kamakura ) نام دارد ، نشان دهنده ی یکی از چهره های مشهور بودایی ژاپن به نام آمیدا بودا است.

 این مجسمه بودایی که از جنس برنز ساخته شده بیشتر از 13 متر ارتفاع دارد و وزنی در حدود 93 تن وزن دارد.

آنطور که از شواهد بر می آید قدمت این مجسمه به 1252 میلادی بر می گردد و می گویند توسط یک راهب بودایی با نام جوکو ساخته شده است.

می گویند در ساخت این مجسمه و در شکل ظاهر آن از طلا استفاده شده است اما امروز تنها می شود بقایای طلا را در نزدیکی گوش آن به چشم می خورد.

این تندیس در گذشته در معبد قرار داشت اما در حال حاضر در فضای باز قرار دارد. 

آدرس : ژاپن ، استان کاناگاوا ، کاماکورا، 

Address: 4 Chome-2-28 Hase, Kamakura, Kanagawa Prefecture 248-0016, Japan

کاماکورا بودای بزرگ
کاماکورا بودای بزرگ

سخن آخر 

این بار سری به ده مجسمه غول پیکر و شگفت انگیز جهان زدیم. 

دوست دارید از کدامیک دیدن کنید ؟

نظر خود را با ما در میان بگذارید. 

آیا این مطلب مفید بود؟

1 دیدگاه

جدید ترین دیدگاه

پیرمرد

دمش گرم شاپور، پرچم ایران رو بالا نگه داشت

انتشار:12 شهریور 1395

آیا این دیدگاه مفید بود؟

اپلیکیشن کارناوال

با نصب اپلیکیشن کارناوال، کنترل سفر را این بار شما به دست بگیرید. در این اپلیکیشن شما دنیایی از امکانات و خدمات را همیشه و همه جا در جیب خود دارید؛ آشنایی با جاذبه ها و فرهنگ شهرها و کشورهای مختلف، رزرو آنلاین بلیت هواپیما و یا حتی رزرو انواع اقامت بسته به سلیقه و بودجه ای که دارید. اپلیکیشن کارناوال یعنی کنترل سفر در دست شما.

Android

IOS

مجوزها و نمادها

هدف اصلی کارناوال این است که بهترین خدمات گردشگری را به صورت آنلاین به کاربران خود ارائه دهد. هر آن چیزی که برای سفر خود نیاز دارید را از کارناوال بخواهید؛ از آشنایی با جاذبه ها، سوغات و غذاهای محلی تا رزرو آنلاین بلیت هواپیما و انواع اقامتگاه. در هر جا و در هر ساعت از شبانه روز، می توانید به صورت آنلاین خدمات سفر خود را رزرو کنید و یا هر سوالی دارید از ما بپرسید. کارناوال کنترل سفر شماست!

کلیه حقوق مادی و معنوی کارناوال برای شرکت کاروان سفر های هیرمان محفوظ است. استفاده از محتوای سایت تنها در صورت پذیرش شرایط و ضوابط امکان پذیر است.