karnaval.ir

مهدیه اکبری پارسا

نویسنده ارشد کارناوال

انتشار

25 آذر 1396

به روز رسانی

15 شهریور 1398

به نقل از ایسنا، پژوهشگران علم باستان شناسی در سال 2017 کشف های جذاب و مهمی در سراسر جهان داشتند که برخی از آنها رازهای پنهانی را برملا و بر حجم کتاب تاریخ جهان اضافه کردند. کشف بقایای شهری کهن زیر آب تا یافته های جذاب باستان شناسی و DNA انسان های اولیه، این ها مهمترین کشف های باستان شناسی سال 2017 جهان را شامل می شوند. 

کشف بقایای شهر رومی نئوپلیس زیر آب

پس از چندین سال تلاش مداوم برای یافتن شهر باستانی نئوپلیس، باستان شناسان توانستند این سکونتگاه وسیع و 1700 ساله را در سواحل کشور تونس کشف کنند. آن گونه که «امیلیانوس مارلینوس» تاریخ نگار رومی ثبت کرده است، شهر «نئوپلیس» در قرن چهارم پس از میلاد بعد از یک سونامی بزرگ زیر آب رفت. کشف این شهر قدمی بزرگ برای شناسایی تاریخ حکمرانی رومیان در جهان است. مسوول کاوش های باستانی شهر نئوپولیس همچنین در این کشف از سالم ماندن خیابان ها و نمادهای شهری شهر پس از صدها سال زیر آب ماندن خبر داد.  

بقایای شهر رومی نئوپلیس زیر آب

کشف بقایای معبد کهن آزتک‌ها و زمین بازی

از دیگر کشف های مهم علم باستان شناسی پیداشدن یک معبد دایره ای شکل بوده که در ستایش الهه باد آزتک ها ساخته شده است. این معبد پشت کلیسایی متعلق به دوران رومی در قلب شهر مکزیکوسیتی در کشور مکزیک پیدا شد کهساخت آن به سالهای 1486 تا 1502 در زمان حکومت «آهویزوتل» پادشاه پیش از «موکتزومای» دوم شاه معروف امپراتوری آزتک باز می گردد. 

زمین بازی نیز دیگر قسمت کشف شده این محوطه باستانی‌ست که تنها قسمت های سالم آن شامل پله ها و بخش مربوط به جایگاه تماشاچیان می شود. گفته شده این زمین بازی 500 متر طول داشته است. 

بقایای معبد کهن آزتک‌ها

نمایشگاه دایمی سر مُردگان در تپه قدیمی

"کوبکلی تپه" از مهمترین و اسرارآمیزترین محوطه های باستان شناسی در جهان است که از آن به عنوان دیرینه ترین مکان پرستش و رسوم دینی یاد می کنند. ساکنان این منطقه که امروزه در مرز سوریه و ترکیه قرار گرفته است در هزاره دهم تا هشتم قبل از میلاد سازه هایی بزرگ و دایره ای شکل را با استفاده از سنگ های ایستاده ساختند و در آن مراسم های مذهبی و گردهمایی های اجتماعی خود را برپا می کردند. 

باستان شناسان امسال با استفاده از بررسی های میکروسکوپی دریافتند که به احتمال زیاد جمجمه افراد مرده در این سازه ها به صورت دایمی در معرض دید قرار داشت. این نخستین شواهد پیدا شده از چگونگی رفتار ساکنان کوبکلی تپه با مردگان خود است. آنها سر از تن جدا شده مردگان افراد مهم و دشمنان خود را در این اماکن به نمایش می گذاشتند.  

کوبکلی تپه

کشف ۱۷ مومیایی چند هزار ساله

باستان شناسان مصری در کاوش های خود 17 جسد مومیایی دست نخورده ای را پیدا کردند که به احتمال زیاد به مقام های دولتی و کاهنان تعلق داشت. پژوهشگران این 17 مومیایی را در دخمه ای در استان مینیا در 250 کیلومتری جنوب قاهره در گورستانی به عمق 8 متر کشف کردند. علاوه بر این مومیایی ها که بیشتر آنها در شرایط سالمی قرار داشتند، تابوت هایی آهکی،‌ تابوت های مخصوص حیوانات و پاپیروس‌هایی حکاکی شده با خط هیروگلیف نیز در این دخمه پیدا شد.

۱۷ مومیایی چند هزار ساله

فضای خالی اسرارآمیز درون هرم بزرگ جیزه

دانشمندان با کمک ابزارها و فناوری های مدرن و با استفاده از آزمایش های فیزیک ذرات هرم بزرگ جیزه -بزرگترین هرم اهرام ثلاثه و مصر- را بررسی و فضای داخلی خالی را در میان این سازه باستانی کشف کردند. این اتاقک کشف شده و ناشناخته اولین ساختار بزرگی است که بعد از قرن نوزده میلادی درون این هرم 4500 ساله پیدا می شود. 

هرم بزرگ جیزه

کشف اتاقی اسرارآمیز در مقبره باستانی یونان | مقبره رکسانا همسر ایرانی اسکندر مقدونی

از دیگر کشف های جالب دنیای باستان شناسی سال 2017 یافته های جذابی بود که در حفاری در منطقه آمفیپلیس- در 65 کیلومتری شهر تساکلونیکی- در یونان سر از خاک برآورد. باستان شناسان در جدیدترین کشف خود به اتاقی در یک گور باستانی رسیدند که با خاک پر شده بود و روی دیوارهای آن آثاری با رنگ قرمز دیده می شود. این اتاق پشت مجسمه زنی قرار داشت که قبل از این در کاوش ها کشف شده بود. 

کاوشگران همچنین دو مجسمه ابوالهول بدون سر را نیز در در ورودی این آرامگاه کشف کردند و تلاش دارند تا با برداشتن خاک و دیوارهای سنگی به گور اصلی برسند و از راز هویت فرد دفن شده در این مکان باخبر شوند. این گور قدمتی 2400 ساله دارد و ممکن است مقبره رکسانا،‌ همسر ایرانی اسکندر کبیر، مادر یا یکی از نزدیکان وی باشد. 

کشف دی.ان.ای ۱۰۰ هزار ساله انسان‌های اولیه

پیش از این کشف هیجان انگیز، بقایای انسان های اولیه شامل نئاندرتال ها تنها در محوطه هایی در اروپا و آسیا پیدا شده بود. این موضوع برای زمانی طولانی باستان شناس ها را ناامید کرده بود اما با پیشرفت علم و با استفاده از روش هایی جدید، پژوهشگران توانستند نشانه هایی از حضور انسان تبارها را در رسوبات غار پیدا کنند. تیمی از باستان شناس ها رسوبات غارهایی در ۷ محوطه کشورهای فرانسه، بلژیک، اسپانیا، کرواسی و روسیه را بررسی کردند. آنها متوجه شدند دی ان اِی نئاندرتال ها در سه محوطه به 60 هزار سال قبل باز می گردد و DNA ای که در غار دنیسوا در روسیه کشف شده است بیش از 100 هزار سال قدمت دارد.  

کشف دی.ان.ای ۱۰۰ هزار ساله انسان‌های اولیه

#اخبار روز گردشگری را در کارناوال دنبال کنید.

خاطرات خوبم از زندگی بین سبزی جنگل و کوه، آبی دریا، سپیدی عطر بهارنارنج، قرمزی تمشک‌های وحشی، نارنجی پرتقالها، بارانهای گاه و بی‌گاه و تاب خوردن بر درخت گردوی مهربان حیاط خانه‌مان در رامسر زیبا چرخ می خورد و روحم را سیراب می کند. تمام

...

آیا این مطلب مفید بود؟

1 دیدگاه

جدید ترین دیدگاه

سپهر از خرم آباد

پس خبر مربوط به غار کلدر خرم آباد چی میشه؟!این خبر حتی در نشنال جئوگرافیک منتشر شد.بر اساس کاوش‌های سال 1393-1392 توسط هیات باستان شناسی مشترک داخلی و خارجی که به سرپرستی دکتر بهروز بازگیر انجام پذیرفت، شاهد هستیم که بقایای باستانی در غار کلدر خرم‌آباد نشان‌دهنده قدمت زندگی انسان‌های مدرن در 54 هزار و 400 سال پیش در دره خرم‌آباد و در این غار بوده است.
بسیاری از باستان‌شناسان این کاوش جدید را بسیار مهم دانسته‌اند، چرا که از دره خرم‌آباد به عنوان زادگاه و منشاء نخستین انسان‌های مدرن که توانسته‌اند آغازگر یکی از بزرگترین مهاجرت‌های بین قاره‌ای بوده که نهایتا پس از چند نسل به  قاره اروپا برسند، یاد می‌شود.
اکنون غار کلدر شهرت جهانی یافته و تیم‌های باستان شناسی زیادی برای حضور در لرستان و خرم‌آباد اعلام آمادگی کرده‌اند.
با این وجود تاکنون نتوانسته‌ایم از این ظرفیت کوچکترین استفاده‌ای برای جذب گردشگران داخلی و خارجی داشته باشیم، این در حالی است که اهمیت دره خرم‌آباد و مخصوصا غار کلدر جهانی بوده و ما نیز باید قدر آن را بدانیم.

انتشار:27 آذر 1396

آیا این دیدگاه مفید بود؟

اپلیکیشن کارناوال

با نصب اپلیکیشن کارناوال، کنترل سفر را این بار شما به دست بگیرید. در این اپلیکیشن شما دنیایی از امکانات و خدمات را همیشه و همه جا در جیب خود دارید؛ آشنایی با جاذبه ها و فرهنگ شهرها و کشورهای مختلف، رزرو آنلاین بلیت هواپیما و یا حتی رزرو انواع اقامت بسته به سلیقه و بودجه ای که دارید. اپلیکیشن کارناوال یعنی کنترل سفر در دست شما.

Android

IOS

مجوزها و نمادها

هدف اصلی کارناوال این است که بهترین خدمات گردشگری را به صورت آنلاین به کاربران خود ارائه دهد. هر آن چیزی که برای سفر خود نیاز دارید را از کارناوال بخواهید؛ از آشنایی با جاذبه ها، سوغات و غذاهای محلی تا رزرو آنلاین بلیت هواپیما و انواع اقامتگاه. در هر جا و در هر ساعت از شبانه روز، می توانید به صورت آنلاین خدمات سفر خود را رزرو کنید و یا هر سوالی دارید از ما بپرسید. کارناوال کنترل سفر شماست!

کلیه حقوق مادی و معنوی کارناوال برای شرکت کاروان سفر های هیرمان محفوظ است. استفاده از محتوای سایت تنها در صورت پذیرش شرایط و ضوابط امکان پذیر است.