karnaval.ir

کارناوال

نویسنده ارشد کارناوال

انتشار

09 مرداد 1397

به روز رسانی

15 شهریور 1398

یکی از مسایلی که احتمالا در انتخاب یک مقصد به آن توجه می کنیم، امنیت است. ما برای برنامه ریزی های مان باید بدانیم که در مقصد با چه فضایی رو به رو می شویم، چه خطراتی ممکن است تهدیدمان کند و باید مراقب چه چیزهایی باشیم. این مساله برای مهاجرت هم صدق می کند؛ امنیت یکی از مسایلی است که تاثیر زیادی بر تصمیم گیری ها و انتخاب مان در این زمینه دارد. 

به دلیل اهمیت این معیار سالانه کارشناسان بسیاری تلاش می کنند تا با بررسی های موشکافانه، فهرستی از امن ترین و ناامن ترین کشورها و شهرها را ارایه دهند تا راهنمای خوبی برای مردم دنیا باشد. شما هم می توانید با گذاشتن زمان و بررسی معیارهای مختلف و استفاده از نتایج تحقیقات موسسات بین المللی، فهرستی را برای خود تهیه کنید؛ اما مطمئنا دچار سردرگمی خواهید شد. آمارها و داده های زیادی در این زمینه وجود دارد که بررسی آنها کار چندان آسانی نیست.

حالا کارناوال می خواهد با استفاده از نتایج تحقیقات یک موسسه استرالیایی فهرستی از ناامن ترین کشورها را به شما ارایه کند. با ما همراه باشید تا، هم با این موسسه آشنا شوید و هم در مورد 10 کشور ناامن جهان در سال 2018 بیشتر بدانید...

پیش از این لیستی از امن ترین کشورهای جهان نیز به شما ارایه دادیم که در لینک زیر می توانید ببینید:

فهرست امن ترین کشورهای جهان در سال 2018

ناامن ترین کشورهای جهان

معیار انتخاب این فهرست چیست؟

ویژن آو هیومنیتی (Vision of Humanity) به معنای چشم انداز بشریت یک راهنمای بین المللیِ صلح و توسعه جهانی برای کسانی است که دوست دارند از آخرین تغییرات در این زمینه باخبر شوند. این راهنما، تفسیری هوشمندانه از داده ها ارایه می دهد و رتبه بندی های جهانی را مشخص می کند. این سایت زیر نظر موسسه اقتصاد و صلح (Institute for Economics and Peace) فعالیت می کند و دفتر اصلی آن در سیدنی و شعباتش در نیویورک، لاهه و مکزیکو سیتی قرار دارد. 

بحران هایی که در حال حاضر در جهان وجود دارند همه مردم دنیا را آزرده اند. کارشناسان این سایت بر این باورند که بدون صلح و امنیت، کشورها نمی توانند به سطوح بالای همکاری و مشارکت اجتماعی دست یابنند و در نتیجه قادر به حل بحران ها و چالش ها نیستند. آنها آمارها را بررسی می کنند و شاخص صلح جهانی (Global Peace Index) را به دست می آورند تا مردم را نسبت به وضعیت کشورها آگاه سازند و مسوولان را از مشکلات باخبر کنند.

امنیت کشورها بر چه اساسی سنجیده می شود؟

چشم انداز بشریت فرآیند پیچیده ای برای تعیین میزان امنیت کشورها دارد و برای رسیدن به نتیجه 23 فاکتور را در نظر می گیرد:

میزان مشاهده جرم و جنایت، دفاتر امنیتی و پلیس (متمایز از گارد ملی و ارتش محلی)، میزان قتل، تعداد زندانی ها (در هر 100000 نفر از جمعیت)، میزان دسترسی به اسلحه، شدت تعارضات داخلی، میزان احتمال وقوع جرم، میزان جرایم خشونت آمیز، میزان ترورهای سیاسی، میزان واردات اسلحه، میزان مرگ و میر، جراحت و تخریب اموال در اثر تروریسم در 5 سال گذشته، مرگ و میر ناشی از تعارضات داخلی، جنگ های ناشی از تعارضات داخلی، هزینه های نیروهای نظامی، پرسنل نیروهای مسلح، میزان سلاح های سنگین و هسته ای، صادرات اسلحه، میزان مردم آواره، روابط با کشورهای همسایه، جنگ های ناشی از تعارضات برون مرزی، مرگ های ناشی از تعارضات برون مرزی

تمامی این معیارها توسط کارشناسان بررسی می شوند و در نهایت امتیازی برای هر کشور به دست می آید که همان شاخص است. هر چه این امتیاز بیشتر باشد میزان امنیت نیز در آن کشور کمتر است. نکته جالب توجه در مورد آمارهای کنونی این است که جهان در مقایسه با دهه گذشته کمترین میزان صلح را دارد و این وضعیت کمی خطرناک به نظر می رسد. جالب آنکه ایران با امتیاز 2.439 جایگاه 131 را در میان 165 کشور به خود اختصاص داده است.

حالا بر اساس امتیازات، لیستی 10 تایی از ناامن ترین کشورهای دنیا در سال 2018 را با هم مرور می کنیم:

شاخص صلح جهانی

10- روسیه

امتیاز: 3.160

شاید دیدن نام کشورهای دیگر در این فهرست برای تان عادی باشد اما دهمین کشور این لیست تعجب بسیاری را برانگیخته است. نام روسیه در سال 2018 در لیست ده کشور ناامن جهان دیده می شود. روسیه کشوری با نرخ بالای جرم و جنایت است و مردم و به ویژه گردشگران در معرض خطر سرقت، جیب بری و کلاهبرداری قرار دارند. شهر روستوف-نا-دونو (Rostov-on-Don) و ناحیه قفقاز شمالی از جمله مکان های ناامن هستند چرا که کشمکش و درگیری در آنها دیده می شود. جرایم علیه گردشگران در این کشور در حال افزایش است و جیب برها همیشه در کمین خارجی ها هستند. از نظر دسترسی به سلاح هسته ای نیز این کشور در زمره پرخطرهاست و به دلیل تحولات اخیر امکان حملات تروریستی نیز در آن وجود دارد. با همه اینها چه کسی می تواند از زیبایی های این کشور و بناهای تاریخی اش چشم بپوشد؟

روسیه

روسیه

روسیه

روسیه

روسیه

9- جمهوری آفریقای مرکزی

امتیاز: 3.236

جمهوری آفریقای مرکزی، کشوری فقیر است که توانست در روز ۱۳ آگوست ۱۹۶۰ استقلال خود را از فرانسه بازپس گرفت. در سال 2014 پس از سرنگونی رییس‌جمهور وقت اوضاع شکلی بحرانی پیدا کرد. هزاران نفر در مبارزات خشونت آمیز جان خود را از دست دادند و صدها هزار نفر به کشورهای دیگر فرار کردند. تنش‌های قومی هنوز هم در جای جای این کشور دیده می شود و ۱۰ درصد از مردم را فراری داده است. هنوز بخش های زیادی از این کشور تحت کنترل نیروهای شورشی و باندهای تبهکاری قرار دارد و همین امر باعث بروز ناامنی شده است.

جمهوری آفریقای مرکزی

جمهوری آفریقای مرکزی

جمهوری آفریقای مرکزی

جمهوری آفریقای مرکزی

جمهوری آفریقای مرکزی

8- جمهوری دموکراتیک کنگو

امتیاز: 3.251

در جایگاه هشتم به کشوری در مرکز آفریقا می رسیم که دومین کشور بزرگ قاره است. جمهوری دموکراتیک کنگو در ۳۰ ژوئن ۱۹۶۰ از بلژیک استقلال پیدا کرد. این سرزمین از نظر منابع طبیعی یکی از غنی ترین کشورهای جهان است؛ اما مردم آن به شدت از فقر رنج می برند. کنگو از سال ۱۹۹۸ تا به امروز درگیر جنگ است؛ جنگی که با عنوان «جنگ جهانی آفریقا» از آن یاد می کنند زیرا ۹ کشور آفریقایی و بیش از بیست گروه مسلح در آن شرکت داشتند. در شرق کنگو تجاوز به عنف و دیگر خشونت‌های جنسی وضع وخیمی دارد. جنگ این کشور را، از مرگبارترین درگیری های جهان می دانند که تا به امروز ۵٫۴ میلیون نفر کشته داده است.

جمهوری دموکراتیک کنگو

جمهوری دموکراتیک کنگو

جمهوری دموکراتیک کنگو

جمهوری دموکراتیک کنگو

جمهوری دموکراتیک کنگو

7- لیبی

امتیاز: 3.262

لیبی کشوری عربی در آفریقای شمالی است و چهارمین سرزمین پهناور آفریقا به شمار می رود. این کشور به دلیل جنگ های داخلی به شدت ناآرام شده است و نمی توان روی امنیت آن حساب کرد. جنایات بسیاری در این کشور رخ می دهد و مردم مسلح مدام به جان یکدیگر می افتند. جنگ، لیبی را به کشوری ویران و به هم ریخته تبدیل کرده و این سرزمین به صحنه جنگ های گوناگون داخلی بدل شده است. هنوز هم در لیبی شاهد وقوع خرابکاری های گسترده، محاصره مجلس و مبارزات سیاسی، اشغال وزارتخانه‌ها و آدم ربایی هستیم.

لیبی

لیبی

لیبی

لیبی

لیبی

6- یمن

امتیاز: 3.305

در ادامه فهرست ناامن ترین کشورهای جهان به یمن می رسیم؛ کشوری که گفته می شود بیشترین جمعیت مسلح را دارد و آدم ربایی های متعددی در آن مشاهده شده است. جرایم خشونت بار زیادی در این کشور رخ می دهد و ناامنی را برای تکه تکه آن به وجود می آورد. جنگ داخلی باعث شده تا زندگی مردم با مفاهیم مرگ، رنج و بی خانمانی گره بخورد. وضعیت وخیم حاکم بر یمن جامعه جهانی را نگران کرده و برخی در این زمینه واکنش هایی را نیز نشان داده اند. حیف است کشوری که جاذبه ای زیبا همچون جزایر سقطرا را دارد درگیر چنین مسایل تلخ و درآوری باشد. 

یمن

یمن

یمن

یمن

یمن

5- سومالی

امتیاز: 3.367

در رده پنجم این فهرست با سومالی مواجه می شویم؛ یک کشور ساحلی در منطقه شاخ آفریقا که 98 درصد جمعیت آن مسلمان هستند. این کشور به دلیل درگیری های مسلحانه، حملات تروریستی، آدم ربایی و جرایم خشونت آمیز امنیت خود را از دست داده است. میزان مرگ و میر ناشی از جنگ های داخلی، افزایش مردم بی خانمان، دسترسی به اسلحه و عواملی از این دست به خوبی نشان دهنده وضعیت نا به سامان این کشور در شرق آفریقا هستند. 

سومالی

سومالی

سومالی

سومالی

سومالی

4- عراق

امتیاز: 3.425

نبود ثبات در خاورمیانه باعث شده تا امنیت در بسیاری از مناطق آن کاهش پیدا کند و عراق نیز یکی از آنهاست. با وجود آنکه بخش های شمالی این کشور و کردستان عراق توانسته اند امنیت و آرامش نسبی داشته باشند؛ اما در بخش های دیگر این کشور ناامنی مساله ای آزاردهنده به شمار می رود. این کشور به دلیل جنگ های داخلی، بمب گذاری ها و جنایات نمی تواند در تامین امنیت موفق عمل کند. در بغداد شما با خطراتی همچون آدم ربایی، قتل و فعالیت های زیرزمینی رو به رو هستید و دسترسی به اسلحه نیز بسیار رایج است. 

عراق

عراق

عراق

عراق

عراق

3- سودان جنوبی

امتیاز: 3.508

سومین کشور ناامن جهان در آفریقای شمالی قرار دارد؛ سودان جنوبی که جنگ داخلی، فجایع متعددی را در آن به وجود آورده است. میزان جرم و جنایت، قتل، دسترسی به اسلحه، تعارضات داخلی، خشونت، تروریسم سیاسی و مرگ و میر ناشی از جنگ داخلی در این کشور بالاترین حد خود هستند و همین مساله وضعیت آن را بحرانی می کند. بی خانمان های در حال افزایش و عدم توانایی جامعه در کنترل وضعیت باعث شده تا سودان جنوبی به این وضعیت نامناسب گرفتار شود. 

سودان جنوبی

سودان جنوبی

سودان جنوبی

سودان جنوبی

سودان جنوبی

2- افغانستان

امتیاز: 3.585

افغانستان کشوری است که چند سال است از نظر امنیت وضعیت خوبی ندارد و نامش در میان ناامن ترین سرزمین های جهان دیده می شود. جنایت، تروریسم، ناآرامی های داخلی و درگیری های مسلحانه، جرم و جنایت و ... همه و همه این سرزمین زیبا را به نقطه ای ناامن تبدیل کرده اند. میزان دسترسی به سلاح در این کشور در بالاترین حد است و جنایت های متعددی در آن اتفاق می افتد. مردم بی خانمان بسیاری در این کشور زندگی می کنند و سرنوشت همه شان به شدت تحت تاثیر تروریسم و عواقبش قرار دارد. 

افغانستان

افغانستان

افغانستان

افغانستان

افغانستان

1- سوریه

امتیاز: 3.600

در 5 سال گذشته سوریه به عنوان ناامن ترین کشور جهان شناخته شده است. مردم این سرزمین مدت هاست در آتش جنگ می سوزند و سرنوشت شان در هاله ای از ابهام فرو رفته است. به واسطه نبردهای متعدد در هر روز شاهد جنایت هایی دلخراش در این سرزمین هستیم. دسترسی به اسلحه در این سرزمین امتیاز 5 را به خود اختصاص داده است و تعارضات داخلی و صحنه های خشونت بار در بالاترین حد ممکن قرار دارند. مرگ و میرهای ناشی از این جنگ ها، بسیار زیاد بوده و قلب بسیاری از مردم سراسر جهان را به درد آورده است. این جنگ ها باعث شده تا بسیاری از مردم بی خانمان شوند و روابط این کشور با سرزمین های اطرافش به شدت تحت تاثیر قرار گیرد.

سوریه

سوریه

سوریه

سوریه

سوریه

سخن آخر

فهرست 10 کشور ناامن جهان را با هم مرور کردیم و دیدیم که کدام نقاط جهان از امنیت پایین تری برخوردارند. شاید این لیست آن طور که فکر می کردیم نبود و انتظار دیدن اسامی دیگر کشورها را در آن داشتیم. اگر این گونه فکر می کنید، نام آن کشور را به ما بگویید. به نظر شما جای کدام کشور در ای لیست خالی است؟

منتظر دیدگاه های شما عزیزان هستیم...

...

آیا این مطلب مفید بود؟

8 دیدگاه

جدید ترین دیدگاه

غربیها هرگز نباید اجازه ورود مخالفان ایران را میدادند و با این کار کشورهای خود را عرصه درگیریهای ایران با مخالفان کرده و امنیت و ثبات خود را بخطر انداختند.

انتشار:11 تیر 1402

آیا این دیدگاه مفید بود؟

به نظر من جای ونزوئلا و کشورهای آمریکای مرکزی تو 10 تا خالیه..آخه شنیدم اونجا کشتار خیلی عادیه

انتشار:09 آذر 1399

آیا این دیدگاه مفید بود؟

بیشتر کشور های مسلمان از نظر امنیت پایین هستند واقعا چرا؟!؟!

چون دائم دارن از خودشون درمقابل هجوم بقیه کشور های دنیا دفاع میکنن و تمام وقتشون صرف بازسازی خرابی‌ها میشه کی جای پیشرفت واسشون میمونه

21 مهر 1402

چون کشور های کفر و گروه های خرابکار وابسته به اون ها دائم در حال خرابکاری هستند

17 شهریور 1401

انتشار:16 شهریور 1398

آیا این دیدگاه مفید بود؟

اپلیکیشن کارناوال

با نصب اپلیکیشن کارناوال، کنترل سفر را این بار شما به دست بگیرید. در این اپلیکیشن شما دنیایی از امکانات و خدمات را همیشه و همه جا در جیب خود دارید؛ آشنایی با جاذبه ها و فرهنگ شهرها و کشورهای مختلف، رزرو آنلاین بلیت هواپیما و یا حتی رزرو انواع اقامت بسته به سلیقه و بودجه ای که دارید. اپلیکیشن کارناوال یعنی کنترل سفر در دست شما.

Android

IOS

مجوزها و نمادها

هدف اصلی کارناوال این است که بهترین خدمات گردشگری را به صورت آنلاین به کاربران خود ارائه دهد. هر آن چیزی که برای سفر خود نیاز دارید را از کارناوال بخواهید؛ از آشنایی با جاذبه ها، سوغات و غذاهای محلی تا رزرو آنلاین بلیت هواپیما و انواع اقامتگاه. در هر جا و در هر ساعت از شبانه روز، می توانید به صورت آنلاین خدمات سفر خود را رزرو کنید و یا هر سوالی دارید از ما بپرسید. کارناوال کنترل سفر شماست!

کلیه حقوق مادی و معنوی کارناوال برای شرکت کاروان سفر های هیرمان محفوظ است. استفاده از محتوای سایت تنها در صورت پذیرش شرایط و ضوابط امکان پذیر است.