karnaval.ir

زیبا شیرازی

نویسنده ارشد کارناوال

انتشار

06 تیر 1400

به روز رسانی

07 تیر 1400

عینک استاندارد کوهنوردی یکی از مهم‌ترین فاکتورهایی است که در خرید تجهیزات سفر و هنگام صعود و فرود کوه باید به آن توجه کرد. تلاش کردیم تا این مطلب را به عنوان راهنمای خرید عینک کوهنوردی در اختیار شما قرار دهیم. برای اینکه بدانیم بهترین عینک کوهنوردی چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد، همراه کارناوال باشید. 

عینک کوهنوردی

عینک کوهنوردی

هریک از تجهیزاتی که در کوهنوردی مورد استفاده قرار می‌گیرند؛ وظایفی دارند که در کنار راحتی، از ما در مقابل آسیب‌های احتمالی حین صعود و فرود محافظت می‌کنند. برای مثال یک کفش استاندارد کوهنوردی با یک کفی مقاوم از پا و مچ در برابر زخم شدن و پیچ‌خوردگی نگهداری می‌کند. کیسه خواب، باتون، کرم ضدآفتاب، انواع لباس‌های گرم و سرد و مهم‌تر از همه عینک آفتابی که موضوع مورد بحث ما در این بلاگ است، از جمله تجهیزاتی هستند که هر کدام به تنهایی نقش مهمی در یک کوهنوردی اصولی را ایفا می‌کنند. 

در سال‌های اخیر و با تغییرات سبک زندگی و محیط جوی که لایه اوزون در حال نازک‌تر شدن است، باید به اشعه‌های ماورابنفش خورشید که راحت‌تر به لایه اتمسفر می‌رسند توجه ویژه داشت. فراموش نکنید که آسیب‌های این اشعه در ارتفاعات شدیدتر است و عینک‌های آفتابی معمولی توان مقابله با ماورابنفش را در کوهستان ندارند. بنابراین خرید یک عینک آفتابی استاندارد و مخصوص کوهنوردی برای محافظت از چشم در برابر امواج مضر نور خورشید به کوهنوردان توصیه می‌شود تا عملکرد بینایی دچار اختلال نگردد. زیرا اشعه ماورابنفش برای عدسی و شبکیه چشم زیان‌آور است. 

انتخاب فریم مناسب تقریبا به اندازه انتخاب لنز در عینک آفتابی مهم است؛ زیرا به راحتی، دوام و ایمنی عینک کمک می‌کند. فریم فلزی، نایلون، استات و پلیمر کاستوت از مواد تشکیل دهنده فریم‌های عینک هستند. به‌طور کلی عینک کوهنوردی باید قاب سبکی داشته باشد که تحمل وزن آن بر روی صورت در فراز و فرودها آزاردهنده نباشد. 

عینک کوهنوردی

www.siahkaman.com

عینک کوهنوردی

www.siahkaman.com

انواع عینک آفتابی

عینک کژوال

این نوع عینک مناسب برای پیاده‌روی‌های سبک، استفاده هنگام رانندگی و فعالیت‌ روزانه است.

عینک اسپرت

این عینک‌ها به خاطر داشتن وزن بسیار کم برای فعالیت‌های ورزشی مانند دوچرخه‌سواری، دومیدانی، پیاده‌روی، طبیعت‌گردی و کوهنوردی مناسب هستند. قاب و لنز‌های این عینک طوری طراحی شده که در برابر ضربه مقاوم و انعطاف‌پذیر هستند. از بارزترین ویژگی عینک اسپرت وجود پدهایی است که هنگام عرق کردن مانع از افتادن عینک از صورت می‌شود. خوب است بدانید که نوعی از این عینک‌ها قابلیت تعویض لنز برای حالت‌های مختلف نوری را نیز دارند. 

عینک یخچال Glacier glasses

شاید برایتان جالب باشد که بدانید بازتاب نوری که از سطح برف به چشم می‌رسد به همان اندازه آسیبب‌زا است که نور فرابنفش می‌تواند خطر ایجاد کند. برای کاهش این آسیب، عینک‌های یخچالی طراحی و ساخته شده است تا میزان نور شدیدی که بر برف‌ می‌تابد و به چشم ما می‌رسد را کم کند. همچنین این گروه از عینک‌ها قابلیتی دارند که مانع ورود نور از طرفین به چشم می‌شوند.

انواع لنز عینک آفتابی 

پولاریزه

از مهم‌‌ترین ویژگی لنزهای پولاریزه، کاهش چشمگیر تابش نور از سطح است. برای مثال در ورزش‌های آبی که بازتاب نور می‌تواند آزاردهنده باشد، این لنز یک گزینه عالی برای استفاده است. فراموش نکنید که پولاریزه ممکن است با رنگ‌های موجود در شیشه واکنش نشان دهد و نقطه کور ایجاد کند. اگر دچار این مشکل شدید لنزهای آینه‌ای برای کاهش تابش نور جایگزین مناسبی است.

فتوکرومیک

لنزهای فتوکرومیک طوری طراحی شده که با تغییر شدت و شرایط نور واکنش نشان می‎‌دهد. به این صورت که در روزهای روشن، تیره‌تر و با تاریک شدن هوا، روشن‌تر می‌شود. توجه داشته باشید که فرآیند فتوکرومیک در شرایط سرما به مدت زمان بیشتری برای واکنش نیاز دارد و گاهی ممکن است هنگام رانندگی عمل نکند؛ زیرا پرتوهای UVB به شیشه جلوی خودرو نفوذ نمی‌کند.

لنزهای قابل تعویض

همانطور که گفتیم در برخی عینک‌های کوهنوردی، لنز با توجه به شرایط نوری قابلیت تعویض دارد و شما می‌توانید بر اساس فعالیت و شرایطتان لنز مورد نظر خود را انتخاب کنید. به طور کلی مواد مورد استفاده در لنزهای عینک آفتابی بر روی وضوح، وزن، دوام و قیمت آن‌ها تاثیر دارد. این مواد می‌تواند شامل شیشه، پلی اورتان، پلی کربنات و اکریلیک باشد. برای اطمینان از عدم آسیب دیدن لنز عینک در هنگام صعود از کوه بهتر است تا از عینک‌های با لنز ضدخش استفاده کنید. نام‌های زیر گروهی دیگر از لنزها هستند که به‌طور مختصر به آن‌ها اشاره کرده‌ایم:

1.Spectron1

2.Spectron2

3.Spectron3

4.Spectron4

5.Alti arc

6.polarized

7.octopus

8.falcon

9.zebra

10 .cameleon

عینک کوهنوردی

عینک کوهنوردی

رنگ‌ های لنز عینک آفتابی

رنگ لنز تاثیر زیادی در رسیدن نور مرئی به چشم شما دارد. در ادامه با رنگ‌های لنز عینک آفتابی آشنا می‌شویم:

رنگ‌های تیره مانند طوسی، سبز و قهوه‌ای عموما برای استفاده روزمره انتخاب می‌شود و برای کاهش تابش نور خورشید و فشار به چشم مناسب هستند. دقت کنید که لنزهایی با رنگ قهوه‌ای ممکن است رنگ‌ها را ناواضح کند اما لنزهای سبز و خاکستری باعث ناواضح دیده شدن رنگ‌های دیگر نمی‌شوند.

رنگ‌های روشن زرد، طلایی، کهربایی، صورتی کم رنگ و قرمز برای شرایطی که نور متوسط تا کم است در نظر گرفته می‌شود و انتخاب ورزشکاران اسکی، اسنوبورد و ورزش‌های مرتبط با برف و کوهستان است. زیرا دید خوبی دارند و محیط اطراف را روشن‌تر نشان می‌دهند.

عینک کوهنوردی

www.memari.news

بهترین برندهای عینک مناسب برای کوهنوردی

دایزی Daisy 

دایزی یکی از بهترین برندهای عینک کوهنوردی است که طرفداران زیادی نیز دارد. این برند چهار لنز برای استفاده در موقعیت‌های نوری مختلف دارد که می‌توانید بسته به محیط از آن‌ها استفاده کنید. 

جولبو Julbo

به قطعیت می‌توان گفت که جولبو از برترین برندهایی است که در حوزه تولید عینک کوهنوردی فعالیت می‌کند. لنزهای تولیدی توسط این برند از پنج تکنولوژی حفاظتی پشتیبانی می‌کند که می‌تواند از چشمان شما در برابر اشعه مضر خورشید به خوبی محافظت کند.

اوکلی Oakley

عینک‌های برند اوکلی همراه پنج لنز هستند که شامل دید در محیط عادی، دید در شب، دید در محیط ابری، دید آفتابی و طبی می‌شود. 

عینک کوهنوردی

عینک کوهنوردی

عینک کوهنوردی

توجه به چه نکاتی در هنگام خرید عینک کوه ضروری است؟

  • فریم عینک باید به راحتی و بدون اصطکاک روی بینی و گوش قرار بگیرد.
  • مژه‌ها نباید تماسی با فریم عینک داشته باشند. 
  • می‌توانید پل عینک را با نزدیک یا دور کردن دو طرف آن به هم، مناسب خود تنظیم کنید.
  • وزن عینک آفتابی باید به طور مساوی بین گوش‌ها و بینی تقسیم شود.
  • شما می‌توانید فریم فلزی یا سیمی را با خم کردن روی شقیقه و برآمدگی بینی تنظیم کنید.

راهنمای خرید عینک کوه

انتقال نور مرئی (VLT)

خوب است بدانید که به مقدار نوری که از لنز عینک آفتابی عبور  و به چشم انسان می‌رسد، انتقال نور مرئی یا VLT می‌گویند. طبق اندازه گیری‌ها VLT تحت تاثیر رنگ و ضخامت لنز، مواد و روکش آن محاسبه می‌شود. «درصد» واحد شمارش نور مرئی است:

0 – 19% VLT:ایده‌آل برای هوای روشن و آفتابی

20 – 40% VLT:مناسب برای استفاده روزانه

+ 40% VLT:مناسب برای شرایط ابری و کم نور

80 – +90% VLT:ایده‌آل برای شرایط بسیار کم نور و شب 

عینک مناسب کوهنوردی

شاخص‌های فرابنفش

لنزهایی با شاخص 0 : جذب 80 تا 100 درصد اشعات فرابنفش 

لنزهایی با شاخص 1 : جذب 43 تا 80 درصد اشعات فرابنفش 

لنزهایی با شاخص 2 : جذب 18 تا 40 درصد اشعات فرابنفش 

لنزهایی با شاخص 3 : جذب 8 تا 18 درصد از اشعات فرابنفش

علائم استفاده از عینک‌های غیر استاندارد

1.سردرد

2.سوزش چشم

3.خستگی

4.ریزش اشک

 

5.قرمزی چشم

6.تاری دید

7.درد چشم

8.آب مروارید زودرس

عینک کوه جولبو

عینک کوه جولبو

سخن آخر

در این بلاگ در کنار هم نکات ضروری در انتخاب عینک‌های کوهنوردی را یاد گرفتیم و دانستیم که در یک برنامه صعود و فرود در کنار تجهیزات ضروری مانند کفش و کوله‌پشتی باید به استفاده از یک عینک مناسب نیز توجه داشته باشیم تا در ارتفاعات که نور خورشید و وزش باد شدیدتر است، آسیبی به چشم وارد نشود. شما در راهنمای انتخاب عینک مناسب برای کوهنوردی چه نکات دیگری را به مطالب این بلاگ اضافه می‌کنید؟

نوشتن برای من درست مثل هوا برای نفس کشیدن است و البته که سفر دعوتی برای بازگشت به زندگی بود. در دانشگاه روزنامه‌نگاری خوانده‌ام و عکاسی نیز می‌کنم. می‌نویسم و قصه سفرهای خودم را دارم. دختری که تا به این سال‌ها راه طولانی را آمده

...

آیا این مطلب مفید بود؟

0 دیدگاه

جدید ترین دیدگاه

اپلیکیشن کارناوال

با نصب اپلیکیشن کارناوال، کنترل سفر را این بار شما به دست بگیرید. در این اپلیکیشن شما دنیایی از امکانات و خدمات را همیشه و همه جا در جیب خود دارید؛ آشنایی با جاذبه ها و فرهنگ شهرها و کشورهای مختلف، رزرو آنلاین بلیت هواپیما و یا حتی رزرو انواع اقامت بسته به سلیقه و بودجه ای که دارید. اپلیکیشن کارناوال یعنی کنترل سفر در دست شما.

Android

IOS

مجوزها و نمادها

هدف اصلی کارناوال این است که بهترین خدمات گردشگری را به صورت آنلاین به کاربران خود ارائه دهد. هر آن چیزی که برای سفر خود نیاز دارید را از کارناوال بخواهید؛ از آشنایی با جاذبه ها، سوغات و غذاهای محلی تا رزرو آنلاین بلیت هواپیما و انواع اقامتگاه. در هر جا و در هر ساعت از شبانه روز، می توانید به صورت آنلاین خدمات سفر خود را رزرو کنید و یا هر سوالی دارید از ما بپرسید. کارناوال کنترل سفر شماست!

کلیه حقوق مادی و معنوی کارناوال برای شرکت کاروان سفر های هیرمان محفوظ است. استفاده از محتوای سایت تنها در صورت پذیرش شرایط و ضوابط امکان پذیر است.