karnaval.ir

زهرا میرزایی

نویسنده ارشد کارناوال

انتشار

14 شهریور 1395

به روز رسانی

15 شهریور 1398

امروز کارناوال قصد دارد به پاکستان برود، کشوری در همسایگی ایران عزیزمان که شاید کمتر با زیبایی ها و اماکن ناب گردشگری آن آشنا باشیم، این کشور پهناور و خوش آب و هوا، مکان های طبیعی و تاریخی بسیار زیادی دارد که شاید حتی بیان آن ها هم سال ها طول بکشد، ما امروز مکانی بکر را در طبیعت سرسبز و خوش آب و هوای پاکستان به نام دره ی نالتار انتخاب کردیم، جایی بسیار شگفت انگیز و زیبا که از دیدنش پشیمان نمی شوید.

حیات وحش، کوهستان، دره و جنگل همه و همه در نالتار گرد هم آمده اند تا روزی خوش و جذاب را برای گردشگران بسازند، چیزی که این دره را جالب تر هم می کند آن است که در زمان های دور، در مسیر جاده ی ابریشم واقع شده بود و از مناطق پر رفت و آمد ایرانیان بوده است.

همه می دانیم که در زمان های دور، بشر ترجیح می داد در کنار چشمه، رودخانه و دریاچه ها مستقر شود، با قدم زدن و گشت و گذار در #دره ی نالتار پاکستان کاملا استقرار زندگی و روستاهای کوچک و بزرگ را در کنار چشمه ها و دریاچه ها به چشم می بینیم و از هیاهو، شلوغی و آلودگی های شهر دور می شویم، همه جا غرق در آرامش و سکوت است...

با کارناوال همراه باشید تا به دره ی نالتار برویم و میان کوه و جنگل قدم بزنیم.

دره نالتار پاکستان
دره نالتار پاکستان

معرفی دره ی نالتار | naltar valley

دره ی نالتار ( Naltar ) در گوشه ای دور افتاده در نزدیکی شهر گلگت - بلتستان ( یکی از استان های شمالی پاکستان ) واقع شده است، از گلگت که 40 کیلومتر دور شویم کم کم به سمت دره ی نالتار هدایت می شویم، جاده های مارپیچ ناخودآگاه ما را میان کوه های سرسبز و زیبا می برد، در کنار جاده آرام آرام رودها پدیدار می شوند، رودخانه ای با آب زلال، سرد و گوارا که مانند مار خوش خط و خالی میان کوه ها و جنگل ها می پیچد و به پیش می رود.

دیگر باید پیاده به میان باغ ها رفت، باغ هایی پر از درختان میوه ی پر بار که می توان ساعت ها به تماشایشان نشست، در این دره، زمین های کشاورزی که اغلب زمین های کشت سیب زمینی است هم به وفور یافت می شود، دشت هایی وسیع و سبز رنگ که بوی علف از فرسنگ ها به مشام می رسد.

دره ی نالتار منطقه ای حفاظت شده و پر از انواع درختان کوتاه و بلند و کاج های سر به فلک کشیده ی همیشه سبز است که سبب شده اند عطر کاج همیشه در این دره به باشد، اگر از هر چیز این دره چشم پوشی کنیم نمی شود از دریاچه هایش گذشت، در این منطقه ی بکر 3 دریاچه که همگی به نام دریاچه ی نالتار یا باشکیری ( bashkiri lakes ) معروف هستند وجود دارند که خودشان دلیلی برای جذب توریستان شده اند و نالتار را به منطقه ای ییلاقی برای پاکستانی ها مبدل کرده اند.

جالب است بدانید دره ی نالتار به دو بخش شمالی و جنوبی تقسیم می شود که در هر یک از این تقسیمات تعدادی روستا وجود دارند، روستاهای نالتارِ شمالی شامل ناگار، گومت، جاگوت، خیوت، چوتی، دالان، چیمارسو، بیشگاری و بیلدو می شوند و روستاهای والدان، مبین آباد نو، گالین نو یا جعفر آباد، کات، هرچین و هدین و همره هم در قسمت جنوبیِ دره واقع شده اند.

از این روستاهای زیبا و گوناگون می توان سوغات هایی عجیب و جالب خریداری کرد، در روستاهای دره ی کالاش ساخت وسایل چوبی بسیار پر رونق می باشد مخصوصا تابوت های آن ها، تابوت هایی که روی آن ها چهره ی حیوانات و یا بزرگانشان حک شده است و نمایی زیبا دارد.

در ادامه بیشتر با این دره آشنا می شویم...

naltar valley
naltar valley

دره نالتارِ پاکستان را در یک نگاه نظاره کنید

دیدنی های دره نالتار

همانطور که حتما تا به اینجا متوجه شده اید دره ی نالتار پر است از دیدنی های طبیعیِ منحصر به فرد و زیبا که از ورود به منطقه تا پایان گردش و تفریح جلب توجه می کنند، کارناوال یک به یک به همه ی مناطق دیدنی دره سر می زند و از تفریحات آرامش بخش آن لذت می برد، با ما همراه باشید.

naltar valley

1 ) رودخانه نالتار

رودخانه ی نالتار همانگونه که از نامش مشخص است در دره ی نالتار جاری است و سرچشمه اش هم در کوه های همین منطقه می باشد، این رودخانه در نهایت با رودخانه ی هونزاHunza River ) آمیخته شده و به رود سند می ریزند.

رودخانه ای با آب بسیار سرد و زلال که مانند آینه می درخشد. یکی از دلایل اصلی رونق دره ی نالتار وجود همین رود است، رودی خروشان و پر هیاهو که سکوت نالتار را بر هم می زند.

naltar river
naltar river
رودخانه نالتار

2 ) دریاچه های دره نالتار

در ورای این دره ی زیبا سه دریاچه پنهان شده اند دریاچه هایی که به دریاچه های باشکیری ( Bashkiri Lakes ) یا دریاچه های نالتار معروف هستند، جالب آن است که دریاچه ها در یکی از بالاترین مکان های دره قرار دارند و کاملا بکر و دست نخورده اند، زمانی بکر بودن دریاچه ها را بیشتر لمس می کنید که بدانید امکان رسیدن به آن ها با هیچ وسیله ی نقلیه ای ممکن نیست و حتما باید با پای پیاده به دیدار دریاچه ها رفت.

اغلبِ اوقات در کنار دریاچه می توان برف بازی کرد و یا دریاچه ها را یخ بسته دید اما اگر خوش شانس باشیم هوا در ارتفاع، گرم تر می شود و می توانیم امواج ریز و آرام دریاچه ها را ببینیم.

این دریاچه ها در ارتفاع 3,050 تا 3,150 متری کوهستان قرار گرفته اند و در زمستان امکان ندارد بتوان با وسایل نقلیه ی کوه نوردی مثل موتور های کوهی هم بر فراز کوهستان رفت، زیرا برف در این مکان زیاد می بارد، اما به دلیل احاطه شدن دریاچه ها با جنگل های کاج می توان منظره ی دیدنی دریاچه ها را در همه ی فصول دید.

انعکاس رنگ درختان و خزه و سنگ های رنگارنگ، دریاچه ها را آن قدر زیبا کرده است که عده ی زیادی تنها برای دیدن باشکیری ها به دره ی نالتار می آیند، منظره ای سحر آمیز و کم نظیر در میان کوهستان...

Bashkiri Lakes
Bashkiri Lakes
دریاچه باشکیری

3 ) جنگل کاج

در دره ی نالتار پاکستان، جنگل های انبوهی وجود دارد که از زیبایی های مهم این منطقه می باشند و در سرمای شدیدِ کوهستان هم به این منطقه سبزی و نشاط می دهند، حتی زمانی که دره در سرما و یخ بندان به سر می برد، به نالتار سرسبزی می بخشد و گردشگران را به سوی خود فرا می خواند، قدم زدن در میان این جنگل های همیشه سبز از جذابیت های نالتار است.

دره نالتار پاکستان
photo by asmar hussain
جنگل کاج

4 ) مزارع سیب زمینی 

در دره ی نالتار به دلیل وجود آب و خاک مناسب و حاصل خیزی منطقه، زمین برای کشت و کار سیب زمینی بسیار مناسب می باشد، یکی از دیدنی های دره نالتار همین مزارع زیبای سیب زمینی است که سیب زمینی های پر آوازه و پر طرفداری هم دارد و پاکستانی ها عقیده دارند بهترین سیب زمینی های دنیا در این منطقه به بار می آیند، گشت و گذار در میان زمین های شخم زده و یک دست هم حال و هوای خواصی دارد، مخصوصا در تابستان که بوته های سیب زمینی گل می دهند.

مزارع دره نالتار
مزارع دره نالتار

5 ) یخچال های طبیعی

دمای هوا در دره نالتار در ارتفاعات بالا اغلب زیر صفر می باشد و در زمان های گرم تر حدودا 4 درجه ی سانتیگراد است، به همین دلیل روی قله های کوهستان نالتار در بیشتر مواقع برف باقی می ماند و همین سبب شده تا #یخچال های طبیعیِ زیادی هم در این ناحیه وجود داشته باشند، اگر بخواهید بیشتر بدانید، کوه های نالتار بر روی فلات مهربانی قرار گرفته است، فلاتی که 5,639 متر ارتفاع دارد و قطعا هم در چنین ارتفاعی شاهد آب و هوایی گرم نخواهیم بود.

این یخچال های طبیعی هم یکی از جذابیت های خاصِ دره ی نالتار می باشند که ماجراجویان و یخ نوردان را به خود جذب می کنند، البته به دلیل کمبود امکانات و بافت سنتی آن یخ نوردی زیاد رواج ندارد اما محل مناسبی برای عاشقانِ هیجان و ماجراجویی است.

دیدنی های پاکستان
یخچال طبیعی

تفریحات در دره نالتار

دره ی نالتار هر چند مکانی بکر است که کم تر نام آن را شنیده ایم، اما منطقه ای ییلاقی محسوب می شود و با تغییر دما برخی پاکستانی ها به این منطقه می آیند و حتی بعضی گردشگران خارجی که آوازه ی نالتار را شنیده اند برای گذران اوقات فراغت و یا استفاده از آب و هوا و سرسبزی های این ناحیه به نالتار می آیند، پس بهتر است به دنبال تفریح و گردش هایی که بیشتر در این منطقه رواج دارند برویم، با کارناوال همراه باشید.

طبیعت پاکستان
naltar valley

1 ) اسکی

به عقیده مردمان پاکستان نالتار به راستی بهشت است و اگر کسی می خواهد یک بار در زندگی تجربه ی رفتن به بهشت را داشته باشد باید به #دره ی نالتار پاکستان برود، اینجا برای همه ی سنین جذابیت و وسایل گردش و تفریح وجود دارد، برای جوانان جویای هیجان و ورزش هم اخیرا امکانات خاصی تدارک دیده شده است.

فصل زمستان فصل مناسبی برای اسکی بر روی کوه ها و جنگل های نالتار می باشد، اگر در زمستان قصد سفر به پاکستان را دارید اسکی نالتار را فراموش نکنید.

در میان کوهستان و جنگل های انبوه کاج می توان اسکی کنید، دیگر چه می خواهید؟ یک گردش و تفریح عالی در کنار لذت از طبیعتی بکر و بی نظیر.

یکی از بزرگ ترین اخباری که در رابطه با دره ی نالتار پاکستان پخش شده است، بازگشایی ایستگاه تله کابینِ آن است که جدیدا گردشگران و ورزشکاران را از پایین ترین نقطه ی دره به قله ی آن می برد تا بتوانند راحت تر اسکی کنند، خبری که برای پاکستانی ها تنها یک خبر نبود بلکه بزرگ ترین اخباری بود که تا به حال شنیده بودند.

هم اکنون مسئولان در تلاش هستند تا امکانات رفاهی بیشتری به این پیستِ اسکی اضافه کنند و آن را به یکی از بزرگ ترین مناطق گردشگری تبدیل نمایند زیرا به جز این پیست، پاکستان تنها یک پیست اسکی دیگر دارد که دارای معیارهای بین المللی است.

اسکی پاکستان
اسکی پاکستان
اسکی پاکستان

اسکی در دره نالتار را تماشا کنید

2 ) کمپ

یکی از دغدغه های گردشگران در سفر به کوه، دشت، بیابان و جنگل این است که شب را کجا سپری کنند، همین مساله به یکی از جالب ترین قسمت های سفر به دره ی نالتار تبدیل شده است، زمین وسیعی که به دلیل ازدیاد جذابیت های گوناگون و قابلیت های بالا به سرزمین سحر و جادو معروف شده است.

می توان در زمین های پست و وسیع این دره چادر زد و شب را در یک مکان کاملا ساکت با آرامش تمام سپری کرد. 

طبیعت پاکستان
دیدنی های پاکستان
جاذبه های گردشگری پاکستان

3 ) خرید

همانطور که اشاره کردیم دره نالتار پر است از زمین و باغ های سرسبز که هرکدام محصولات خاص خودشان را دارند، مثل سیب زمینی، پرتقال و...

گردشگرانِ علاقمند می توانند محصولات کشاورزی، بخصوص سیب زمینی معروف این منطقه را از کشاورزان و بدون واسطه خریداری نمایند و با خود ببرند.

دیدنی های پاکستان
naltar valley

4 ) قایق سواری

در دریاچه های نالتارِ پاکستان می توان قایق سواری کرد و از طبیعت اطراف در میان آب لذت برد، اما شنا در دریاچه ها، اغلبِ مواقع به دلیل سرمای شدید آب امکان پذیر نیست ولی می توان در رودخانه ی نالتار در مناطق پست تر که کمی هوا گرم تر می شود، آب تنی کرد.

قایق سواری دره نالتار پاکستان
قایق سواری دره نالتار پاکستان

5 ) پیاده روی

چه لذتی بالاتر از قدم زدن در میان باغ های سبز در هوایی پاک؟

چه حسی بهتر از دویدن در میان جنگل های انبوه کاج و تجربه ی عطر فراموش نشدنی کاج؟

در دره ی نالتار می توانید در طبیعت بدوید و آرام آرام در کنار جویبار ها قدم بردارید و از نعمت های زیبای طبیعی لذت ببرید.

naltar valley
naltar valley

پوشش گیاهی و جانوری دره نالتار

در دره ی نالتار علاوه بر مزارع کشاورزی که روستائیان برای امرار معاش خود ساخته اند، پر است از گیاهان و درختان گوناگون. مهم ترین پوشش گیاهی این دره همانطور که پیش از این هم به آن اشاره کردیم درختان سر به فلک کشیده ی کاج است، وجود هزاران درخت کاج این دره را منحصر به فرد و ناب کرده است.

علاوه بر کاج درختان دیگری مانند سنوبر، باراک، زیتون، پسته و عرعر هم در این مکان به وفور یافت می شوند.

پردندگان زیادی هم به این دره ی زیبا پناه برده و زندگی می کنند مانند گنجشک، کلاغ و پرستوهای مهاجر، حیواناتی هم مانند بز وحشی، پلنگ، خرس قهوه ای، گرگ خاکستری، روباه قرمز و گربه ی وحشی که برخی از آن ها رو به انقراض هستند هم یافت می شوند.

نالتار پاکستان
نالتار پاکستان

خانه های روستایی دره ی نالتار

دره ی زیبای نالتار، منطقه ای ییلاقی و خوش آب و هوای پاکستان محسوب می شود که فاصله ی زیادی هم با اسلام آباد ندارد، علاوه بر کمبود امکانات در این منطقه، روستا نشینان و کشاورزان در دره ی نالتار زندگی می کنند. البته اغلب به دلیل سرمای هوا در این ناحیه چند ماه از سال را در دره سپری می کنند و به کشاورزی می پردازند، اما می توان خانه های روستایی آن ها را به صورت پراکنده در جای جای نالتار مشاهده کرد.

چوپانان هم گله های گوسفند و گاو خود را برای چرا به این منطقه می آورند و از علف های سرسبز آن استفاده می کنند که خود منظره ای چشم نواز می سازد.

طبیعت پاکستان
طبیعت پاکستان
Naltar Valley

نیروگاه برق

بد نیست در باره ی برخی ویژگی های دیگر نالتار هم اطلاعاتی داشته باشیم، برای مثال: یکی از اماکن خاصِ منطقه ی نالتار، نیروگاه برق آن است، اخیرا دولت پاکستان در نزدیکی جنگل کاجِ دره ی نالتار نیروگاه برقی ساخته است، نیروگاهی که برق 18 وات تولید می کند، این نیروگاه برای تامین برق گلگت ساخته شده است و ظرفیت تولید 14.4 مگا وات برق را دارد، متاسفانه از این نیروگاه عکسی در دسترس نمی باشد.

naltar valley

بهترین فصل سفر 

کشور پاکستان به طور کلی منطقه ای است با آب و هوای سرد و خشک در نواحی شمالی، که اغلب در آذر ماه جنوب کشور هم همین گونه می شود و هرچه به فصولِ سردتر نزدیک می شوند هوا مرطوب تر و بارش باران و برف بیشتر می شود، بنابراین باید در ابتدا به علایقتان توجه کنید که منطقه ای سرسبز و پر از گیاه را ترجیح می دهید یا دره ای سرد و پر برف که بتوان اسکی بازی کرد.

اگر مکانی ییلاقی می پسندید که در آن استراحت کنید و در طبیعت قدم بزنید تابستان فصل شماست، اگر شما هم از عاشقان رنگ های قرمز، نارنجی، زرد پاییز هستید در پاییز به دره بروید و اگر هم در پاکستان هوس اسکی بازی کردید زمستان فصل مناسب شما است، اما به طور کلی همه ی فصل ها در این دره تماشایی هستند.

Naltar Valley

دسترسی

اگر از ایران قصد سفر به پاکستان و دیدار دره ی نالتار را دارید بهتر است از تورهای گردشگری استفاده نمایید، چون مطابق با تعداد روز و شب هایی که قصد اقامت در آن کشور را دارید برای شما برنامه ریزی کرده و تمامی مناطق این دره را به شما نشان می دهند، اما اگر با وسایل نقلیه ی عمومی قصد سفر به این ناحیه را دارید، ابتدا باید خود را به شهر گلگت برسانید و حدود 30 دقیقه با تاکسی به سمت روستای نالتار بروید، با اتوبوس هم از سراسر گلگت می توان به سوی منطقه ی نالتار رفت، اما باید توجه داشته باشید که اگر اتوبوس را انتخاب کنید مسیری که باید پیاده بروید زیاد تر می شود.

اگر قصد اقامت در دره ی نالتار را دارید می توانید به 4 هتل کوچک که بیشتر شبیه به مسافرخانه می باشند و همگی هتل نالتار نام دارند بروید و شب را سپری کنید، اطلاعات دقیقی از هزینه ی این هتل ها وجود ندارد اما با توجه به این که امکانات لوکسی ندارند و می توان گفت تنها سقفی برای گذران شب هستند نباید هزینه ی زیادی داشته باشند.

دره ی نالتار دقیقا در 45 کیلومتری استان گلگت بلتستان واقع شده است.

آدرس: آسیا، پاکستان، منطقه آزاد کشمیر، نزدیکی گلگت، دره ی هونزا، دره ی نالتار.

.Address: Naltar Valley ,Near Gilgit, Pakistan 

naltar hotel

توصیه کارناوال

 اگر مسافر پاکستان هستید توصیه می کنیم دره های زیبای این کشور را از دست ندهید، شاید کمتر با زیبایی های طبیعی آن آشنا باشیم اما با کمی تحقیق می توانید مناطق نابی را در همسایگی کشورمان پیدا کنید.

توصیه می کنیم اگر قصد سفر به نالتار را دارید حتما کفش راحت و مناسب بپوشید و لباس گرم را فراموش نکید، بهتر است از راهنماهای محلی کمک بگیرید تا بتوانید همه ی مکان های مورد علاقیتان را ببینید.

اگر دوست دارید درباره ی مناطق طبیعی این کشور بیشتر بدانید کارناوال برایتان لیستی از برترین مناطق آن را تهیه کرده که می توانید از طریق این لینک آن ها را بخوانید.

Naltar Valley

سخن آخر

آیا تا به حال به پاکستان سفر کرده اید؟

اماکن دیدنی این کشور کدامند؟

اگر مکان خاصی را در نظر دارید که کارناوال به آن جا سفر کند از طریق این لینک و یا در قسمت نظرات با ما در میان بگذارید تا زمانی که به آن منطقه سفر کردیم شما را باخبر کنیم.

منتظر نظر، پیشنهاد و انتقادات شما عزیزان هستیم.

زمانی موفق خواهی شد که شوقت به موفقیت، بیشتر از تَرست از شکست باشد.

آیا این مطلب مفید بود؟

0 دیدگاه

جدید ترین دیدگاه

اپلیکیشن کارناوال

با نصب اپلیکیشن کارناوال، کنترل سفر را این بار شما به دست بگیرید. در این اپلیکیشن شما دنیایی از امکانات و خدمات را همیشه و همه جا در جیب خود دارید؛ آشنایی با جاذبه ها و فرهنگ شهرها و کشورهای مختلف، رزرو آنلاین بلیت هواپیما و یا حتی رزرو انواع اقامت بسته به سلیقه و بودجه ای که دارید. اپلیکیشن کارناوال یعنی کنترل سفر در دست شما.

Android

IOS

مجوزها و نمادها

هدف اصلی کارناوال این است که بهترین خدمات گردشگری را به صورت آنلاین به کاربران خود ارائه دهد. هر آن چیزی که برای سفر خود نیاز دارید را از کارناوال بخواهید؛ از آشنایی با جاذبه ها، سوغات و غذاهای محلی تا رزرو آنلاین بلیت هواپیما و انواع اقامتگاه. در هر جا و در هر ساعت از شبانه روز، می توانید به صورت آنلاین خدمات سفر خود را رزرو کنید و یا هر سوالی دارید از ما بپرسید. کارناوال کنترل سفر شماست!

کلیه حقوق مادی و معنوی کارناوال برای شرکت کاروان سفر های هیرمان محفوظ است. استفاده از محتوای سایت تنها در صورت پذیرش شرایط و ضوابط امکان پذیر است.