karnaval.ir

زهرا میرزایی

نویسنده ارشد کارناوال

انتشار

28 آبان 1396

به روز رسانی

15 شهریور 1398

هرگاه که از شلوغی های شهر و درگیری های روزانه به ستوه می آییم، دل را به دریا زده و به دامان طبیعت پناه می بریم. ساعاتی قدم زدن در جنگل های سرسبز، گوش سپردن به صدای جویبارها و جیک جیک گنجشکان حسابی حال و هوایمان را تغییر می دهند. گاهی واقعا باید از دود و دم شهرها دور شد و به دنبال کسب آرامش رفت؛ حتی دویدن در پارک ها و گشت و گذار در آن ها هم فکر بدی به نظر نمی رسد.

طبیعت همیشه با آغوش باز پذیرای انسان هاست و به داد شهرنشینان می رسد؛ اما خیلی وقت ها فراموش می کنیم که باید از این نعمت خدادای مراقبت کنیم و قدر بودنش را بدانیم. گاهی از یاد می بریم که جاذبه های طبیعی برای همیشه ماندگار نیستند و ممکن است تنها چند سال و یا حتی چند روز به نابودی آن ها باقی مانده باشد. سالانه آثار طبیعی زیادی بر اثر بی توجهی انسان ها از بین می روند و برخی نیز به دلایل طبیعی برای همیشه نابود می شوند. امروز می خواهیم گوشه ای از فوق العاده ترین مناظر و پدیده های طبیعی را ببینیم که طی چند سال اخیر از روی زمین محو شده اند؛ اتفاقی که ممکن است دیر یا زود برای بسیاری از دیدنی های شگفت انگیز این سیاره بیفتد و ما را از دیدن بخشی از اعجاز آفرینش محروم کند.

این بار تنها به 10 مورد از مکان های طبیعی نابود شده می پردازیم؛ اما بدون شک، صدها مورد اینچنینی دیگر نیز در سراسر دنیا وجود دارند. با کارناوال همراه باشید تا نگاهی گذرا به برخی از این موارد داشته باشیم.

جزایر سلیمان

1- ساحل لگزیرا | مراکش

مراکش یکی از زیباترین کشورهای شمال آفریقاست که سال ها پیش شهرت زیادی داشت و همیشه با باغ های سرسبز و سواحل درخشانش شناخته می شد؛ اما به مرور زمان، زیبایی و شکوهش را از دست داد. یکی از فوق العاده ترین سواحل این کشور، لگزیرا (Legzira Beach) است که به دلیل شکل خاص صخره هایش طرفداران زیادی داشت. در این ساحل دو صخره ی فوق العاده دیدنی به چشم می خوردند که با نام صخره های دوقلو شناخته می شدند ولی در سال 2016 فروریخته و کاملا از بین رفتند؛ حالا لگزیرا اصلا جلوه ی گذشته اش را ندارد.

این ساحل قبلا آنقدر جذاب بود که آن را همتای بنادر شلوغ و معروف انگلستان نظیر خلیج لادروم (Ladram) می دانستند. متاسفانه حالا هیچ اثری از صخره های دیدنی لگزیرا در آن یافت نمی شود. در تصویر دوم می توانید وضعیت قبلی و کنونی این ساحل را به وضوح ببینید.

ساحل لگزیرا مراکش

ساحل لگزیرا مراکش

2- درخت جفری پین | کالیفرنیا

آمریکا طبیعت چشم نوازی دارد؛ کمی که از شهرهای شلوغ و پر سر و صدایش دور شوید، بیشتر به زیبایی هایش پی خواهید برد. کالیفرنیا نیز از این موضوع مستثنی نیست و دشت ها و تپه های سرسبزی دارد که جان می دهند برای کمپ و چادر زدن.

یکی از مشهورترین پارک های ملی کالیفرنیا یوسیمیتی (Yosemite National Park) نام دارد که با درختان سروش به شهرت رسید. در یوسیمیتی یک درخت کهنسال کاج روئیده بود که آن را با نام جفری پین (Jeffrey pine) می شناختند. علت شهرت این درخت شکل ظاهری خاصش بود و گویا بادی شدید همیشه به آن می وزید که با تماشای تصویر زیر بیشتر متوجه منظورمان می شوید. متاسفانه در سال 2003 این درخت زیبا به سرقت رفت و دیگر هیچ خبری از آن به دست نیامد.

درخت کاج پارک ملی کالیفرنیا

پارک ملی کالیفرنیا یوسیمیتی

3- رودخانه اسلیم | کانادا

در کانادا و در فصل بهار، رودخانه های متعددی جاری می شوند؛ زیرا بر فراز کوه های این سرزمین یخچال های طبیعی زیادی وجود دارد. یکی از این رودخانه های دیدنی اسلیم (Slim River) نام داشت که متاسفانه دیگر اثری از آن دیده نمی شود.

دلیل از بین رفتن این رود بسیار تامل بر انگیز است؛ محققان متوجه شدند که سارقان، یخچال طبیعی که منبع تغذیه ی این رود بود را دزدیده و به مکان دیگری منتقل کرده اند و به همین خاطر امسال (2017) دیگر هیچ اثری از این رود نیست. 

رود اسلیم کانادا

4- ساحل کایمو | هاوایی

حتما هاوایی را می شناسید یا نامش را شنیده اید؛ مجمع‌الجزایر هاوایی یکی از بهترین تفرجگاه های آمریکاست که در قلب اقیانوس آرام واقع شده و سالانه از گردشگران زیادی میزبانی می کند. دلیل اصلی شهرت و آوازه ی جهانی این جزیره ها، ساحل های بسیار زیبا و منحصر به فرد و آب و هوای پاک آن است.

در میان سواحل متعدد هاوایی، ساحل کایمو (Kaimu Beach) از شهرت بیشتری برخوردار بود؛ زیرا شن هایی تقریبا سیاه رنگ داشت و خانه های روستایی آن، همه با شن و ماسه ساخته شده بودند. حدود 150 خانه ی شنی در این ناحیه دیده می شد که متاسفانه امروز هیچ اثری از آن ها نیست و ساحل هم چهره ی پیشین خود را ندارد؛ دلیل اصلی این موضوع تغییر طبیعی شکل ساحل و فوران آتشفشان ها است. از سال 1990 کایمو رفته رفته آوازه اش را از دست داده و امروزه طرفداران زیادی ندارد.

ساحل کایمو هاوایی

ساحل هاوایی

5- جزایر سلیمان

جزایر سلیمان (Solomon) نام کشوری در میان اقیانوس آرام است که شاید کمتر نامش به گوشتان رسیده باشد؛ اما در شبکه های مجازی زیاد عکس های آن را دیده ایم. اقتصاد اصلی مردمان این سرزمین بر پایه ی کشاورزی و صادرات الوار است و آن ها جزو کشورهای جهان سوم به حساب می آیند. این جزایر سال ها تحت استعمار بریتانیا و ژاپن بود و ساکنانش زندگی سختی داشتند ولی در چند سال گذشته با مشکل بزرگ دیگری هم رو به رو شدند، جزایر سلیمان یک به یک زیر آب رفته و نابود می شوند و حالا تقریبا نیمی از این کشور از بین رفته است.

جزایر سلیمان

جزایر سلیمان

6- صخره فیلی | کانادا

کانادا یکی از بهترین مکان های کره ی زمین برای عاشقان طبیعت است؛ اینجا با سواحل زیبا و کوه های یخ زده اش همیشه میزبان خوبی برای گردشگرانِ جویای هیجان و ماجراجویی بوده و هست. در این سرزمین پهناور، صخره هایی وجود داشت که با نام اِلفنت (Elephant Rock) یا صخره فیلی از آن ها یاد می کردند؛ زیرا شکل ظاهری آن ها شبیه به فیل بود.

صخره های فیلی در استان نیوبرانزویک (New Brunswick) قرار داشتند و یکی از جاذبه های گردشگری مهم این دیار به حساب می آمدند؛ اما متاسفانه یک به یک شکستند و از بین رفتند و امروزه هیچ اثری از این صخره های غول پیکر نیست. وزن این صخره ها چیزی حدود 200 تن بود.

صخره های فیلی کانادا

صخره های فیلی نیوبرانزویک کانادا

7- درخت تونلی سکویا | کالیفرنیا

در کالیفرنیا درخت بسیار کهنسالی وجود داشت که آن را با نام درخت تونلی سِکویا (Sequoia Tunnel Tree) می شناختند؛ این درخت شکافی میان تنه ی خود داشت که همین موضوع توجه گردشگران را به سوی خود جلب می کرد. درخت تونلی سکویا یکی از سه درخت معروف و غول پیکر کالیفرنیا بود؛ اما در قرن نوزدهم آن را قطع کردند و علت این کار را خرابکاری های گردشگران در منطقه بیان نمودند. در سال های اخیر حتی انتهای تنه ی درخت را نیز از جای درآورند تا هیچ اثری از آن باقی نماند.

درخت تونلی کالیفرنیا

8- انگشت خداوند | اسپانیا

انگشت خدا یا گادز فینگر (God's Finger) نام صخره ای در جزایر قناری اسپانیا بود. همانطور که از نام این سنگ مشخص است، شکل ظاهری آن شبیه به انگشتی بود که به سوی بالا اشاره می کرد. این صخره یکی از مشهورترین جاذبه های جزایر قناری به حساب می آمد؛ اما رفته رفته طی 150 سال فرو ریخت و هم اکنون هیچ اثری از آن وجود ندارد.

بد نیست بدانید که یک صخره شبیه به گادز فینگر اسپانیا در کشور تایلند نیز وجود دارد که هنوز بازدید از آن امکان پذیر است.

گادز فینگر جزایر قناری

گادز فینگر اسپانیا

9- درخت بلوط بسکین | نیوجرسی

درخت بلوط بسکین (Basking Oak Tree) قدیمی ترین درخت بلوط در سراسر آمریکای شمالی به شمار می رفت. این درخت در میان گورستانی به نام بسکین ریج (Basking Ridge) قرار داشت و چهره ی این قبرستان را جذاب و زیبا کرده بود. امروزه از این درخت فقط تنه اش باقی مانده اما هنوز هم حرف و حدیث ها و افسانه های متعددی درباره ی آن روایت می شود؛ مثلا برخی می گوید که یک جادوگر، درخت بلوط بسکین را به این قبرستان آورد.

درخت بلوط بسکین

درخت بلوط بسکین

10- استخرهای سیلویا | نیوزیلند

در نیوزلند چندین استخر آب گرم طبیعی وجود دارد؛ اما استخرهای سیلویا (Sylvia) از شهرت و آوازه ی بیشتری به نسبت دیگر چشمه های طبیعی برخوردار بودند. آن ها در منطقه ی مرویا (Maruia) قرار داشتند که ناحیه ای طبیعی و بسیار سرسبز است.

استخرهای آب گرم سیلویا در کنار رودخانه لوئیس چیلر (Chillier Lewis River) بودند و محبوب ترین تفرجگاه مردمان محلی به حساب می آمدند؛ اما حالا دیگر اثری از این استخرهای طبیعی فوق العاده نیست و تنها رود لوئیس قابل مشاهده است.

نیوزیلند

سخن آخر 

با هم مروری کردیم بر چند جاذبه ی طبیعی فوق العاده که حالا دیگر کاملا از بین رفته اند. متاسفانه این ها تنها چند مورد از هزاران جاذبه ی طبیعی نابود شده در چند سال اخیر هستند. اگر شما هم مکان هایی را می شناسید که در حال نابودی هستند آن ها را با ما به اشتراک گذارید. منتظر نظرات و دیدگاه های شما خوبان هستیم.

زمانی موفق خواهی شد که شوقت به موفقیت، بیشتر از تَرست از شکست باشد.

آیا این مطلب مفید بود؟

0 دیدگاه

جدید ترین دیدگاه

اپلیکیشن کارناوال

با نصب اپلیکیشن کارناوال، کنترل سفر را این بار شما به دست بگیرید. در این اپلیکیشن شما دنیایی از امکانات و خدمات را همیشه و همه جا در جیب خود دارید؛ آشنایی با جاذبه ها و فرهنگ شهرها و کشورهای مختلف، رزرو آنلاین بلیت هواپیما و یا حتی رزرو انواع اقامت بسته به سلیقه و بودجه ای که دارید. اپلیکیشن کارناوال یعنی کنترل سفر در دست شما.

Android

IOS

مجوزها و نمادها

هدف اصلی کارناوال این است که بهترین خدمات گردشگری را به صورت آنلاین به کاربران خود ارائه دهد. هر آن چیزی که برای سفر خود نیاز دارید را از کارناوال بخواهید؛ از آشنایی با جاذبه ها، سوغات و غذاهای محلی تا رزرو آنلاین بلیت هواپیما و انواع اقامتگاه. در هر جا و در هر ساعت از شبانه روز، می توانید به صورت آنلاین خدمات سفر خود را رزرو کنید و یا هر سوالی دارید از ما بپرسید. کارناوال کنترل سفر شماست!

کلیه حقوق مادی و معنوی کارناوال برای شرکت کاروان سفر های هیرمان محفوظ است. استفاده از محتوای سایت تنها در صورت پذیرش شرایط و ضوابط امکان پذیر است.