karnaval.ir

زهرا میرزایی

نویسنده ارشد کارناوال

انتشار

17 بهمن 1395

به روز رسانی

15 شهریور 1398

در سال های اخیر افراد زیادی به سمت گردشگری سیاه روی آورده اند؛ نوعی از گردشگری که شامل سفر به مناطق متروک، راز آلود و ترسناک می شود. با بازدید از این اماکن هیجانی را تجربه خواهید کرد که قابل توصیف نیست؛ سفر به مرداب هایی که هزاران نفر را به کام خود کشیده اند، دالان هایی تو در تو که اگر پا در آن ها گذارید دیگر راهی برای خروج نخواهید داشت، شن زارهایی که همه بازدیدکنندگانشان را به به قتل رسانده اند و میلیون ها مکان رمزآلود دیگر که هر یک داستانی عجیب در واریشان پنهان شده است.

این بار هم می خواهیم به داخل گوردخمه هایی برویم که در سطح زیرین شهری به نام اودسا در کشور اکراین ساخته شده اند، زیرزمینی تو در تو با دالان هایی به هم مرتبط که اگر بدون آگاهی واردشان شوید امکان دارد هرگز نتوانید از آن خارج شوید. می خواهیم باهم آرام آرام وارد گوردخمه های اودسا شویم و کشف کنیم داخل این تنگه های تو در تو و مارپیچ چه می گذرد. چرا این گوردخمه ها برای گردشگران ماجراجو مقصد جذابی است و اصلا چه کسانی و چرا گوردخمه ای به وسعت ۲۵۰۰ کیلومتر را ساخته اند؟

خوب است بدانید که این اولین سفر کارناوال به مناطق راز آلود و ترسناک نیست ما تا به حال به مناطق زیادی سفر کرده ایم که داستان های مرموزی در خود پنهان کرده بودند. در ایران و کشورهای دیگر میلیون ها مقصد هولناک وجود دارد که اگر علاقمند به آشنایی با برخی از آن ها هستید می توانید بر روی لینک های زیر کلیک نمایید:

در ایران:

کویر ریگ جن | مثلث برمودای ایران

دریاچه تخت سلیمان | گنجینه رمزآلود تاریخ ایران

قنات قصبه گناباد | سفر به دالان های رمزآلود

شهر زیر زمینی نوش آباد ؛ کاشان | اویی رازی در دل زمین

در کشورهای دیگر:

مرداب مانچاک لوئیزیانا | گور دسته جمعی آمریکا

هرم چیچن ایتزا | سازه افسانه ای مایاها

ماچوپیچو | سرزمین گمشده اینکاها

با ما همراه باشید تا به داخل گوردخمه های ترسناک اودسا در اوکراین برویم.

گوردخمه های اودسا
گوردخمه های اودسا
گوردخمه های اودسا
photo by Aleksey Krylov

چرا سفر به گوردخمه های اودسا؟


- بزرگترین گوردخمه در دنیا است.

- تا کنون اتفاقات عجیبی در این دخمه ها رخ داده است.

- از جالب ترین مقاصد برای گردشگری سیاه می باشد.

- بازدید از مکانی مخوف و پر رمز و راز در زیر زمین که اتفاقات زیادی را تا به امروز پشت سرگذاشته، می تواند تجربه ای هیجان انگیز باشد.

گور دخمه های اودسا
گور دخمه های اودسا
گور دخمه های اودسا

نگاهی به گوردخمه های اودسا | Odessa Catacombs

خوب است که در همین ابتدا کمی با گوردخمه آشنا شویم. به طور کلی گوردخمه نام نوعی معماری است که در آن فضاهایی را در صخره و سنگ ها حفر می کنند تا از آن ها به عنوان سرپناه استفاده نمایند. این نوع معماری در قدیم که مصالح ساختمانی به شکل امروزی نبود بیشتر استفاده می شد. اما یکی از نکات راز آلود گوردخمه های اودسا همین نکته است که قدمتش را قرن هجدهم می دانند. چه دلیلی وجود داشته که اوکراینِ قرن 18 با وجود امکانات کافی برای ساخت سازه های مدرن، چنین دنیایی عجیبی را  زیر زمین به وجود بیاورد؟ به داخل این گوردخمه های مرموز خواهیم رفت تا شاید جوابی برای این سوال به دست بیاوریم.

30 متر زیر زمین هستیم؛ چیزی در حدود 60-70 متری پایین تر از سطح دریا. خود را برای وقوع هر حادثه ای آماده کنید. اینجا در سطحی به مساحت ۲۵۰۰ کیلومتر، زیرزمینی ساخته اند که داراری هزاران راهرو است که به صورت شبکه ای و پیچ در پیچ به هم متصل شده اند. سنگ های این گوردخمه اغلب از جنس سنگ آهک هستند و امروزه نمناک و کمی ترسناک دیده می شوند اما قطعا در سال های اولیه ی ساخت، شکل و شمایل زیباتری داشته اند زیرا قاچاق چیان بسیاری از سنگ ها و وسایلی که داخل این گورها بوده را دزدیده اند.

در تاریخ دقیق ساخت این گوردخمه ها شک و شبه زیاد است اما شروع ساختش باید بین قرن 16 تا 18 میلادی باشد. می گویند حدود 95 تا 97 درصد این گوردخمه ها در مکان هایی حفر شده که قبلا معدن استخراج ماسه سنگ بوده اند. همچنین گمان می رود که 3 تا 5 درصد این زیرزمین ها هم از سال ها قبل تر، برای استفاده هایی همچون سیستم فاضلاب و یا به صورت طبیعی حفر شده بودند. اما در اواخر قرن هجدهم همه ی این زیرزمین ها و چاه ها را به هم مرتبط کردند تا گوردخمه ای بزرگ و بی نظیر ساخته شود. آن قدر عظیم که هنوز هم باستان شناسان در حال بررسی و کشف راه ورود به آن هستند.

در سال 2012 میلادی حدودا 1000 راه ورود و خروج به این زیرزمین هولناک کشف شد اما هنوز هم شاید تعداد بیشتری درب ورودی داشته باشد... بدون شک انسان هایی در این گوردخمه ها زندگی می کرده اند زیرا کاملا آثار انسانی در این مکان دیده می شود. همچنین معماری این زیرزمین به گونه ای است که چندین آشپزخانه، اتاق و اتاق خواب هم در آن ساخته شده است.

بازدیدکنندگان اجازه ی بازدید از بخش کوچکی از این گوردخمه ها را دارند زیرا هنوز هم این مکان به صورت کامل نقشه برداری نشده و امن نیست.

به نظر شما این دخمه های تو در تو چه کاربردی داشته اند و چرا وجود معماری پیچیده ای این چنین برای اوکراین ضروری و حیاتی بوده است. با کارناوال بیایید تا پاسخ سوالتان را بیابید.

گور دخمه های اودسا
گور دخمه های اودسا
گور دخمه های اودسا

با تماشای این ویدیو در گوردخمه های اودسا قدم بزنید

 

دلیل ساخت گوردخمه های اودسا

در قسمت زیرین شهر اودسا معادن غنی سنگ آهک وجود دارد، آن قدر که گویا این شهر روی گنجی از سنگ آهک قرار گرفته است. حدودا از سال 1800 میلادی مردمان این شهر شروع به استخراج سنگ آهک از این معادن کردند و با سنگ های به دست آمده بناهای مورد نیازشان را ساختند.

آرام آرام تعداد این معادن گسترش یافت و حدودا 1500 متر دخمه و معدن در زیر این شهر به وجود آمد. این روند ادامه داشت تا سال 1917 میلادی که جهان شاهد جنبشی سیاسی در روسیه بود؛ انقلابی که نتیجه اش تشکیل حکومت شوروی، یکی از ابر قدرت ترین اتحادهای دنیا بود. در طول جنگ جهانی دوم شوروی با مهاجمان فاشیستِ کشورهای اروپایی درگیر شد و برای مقابله با آن ها و پیروزی در مقابلشان از این گوردخمه ها به عنوان پناهگاه استفاده کرد.

رفته رفته تعداد نیروهای نظامی و پارتیزان های روس ( گروه های نظامی کوچک )  در این دخمه ها زیادتر شد تا جایی که آن ها مجبور می شدند مدت های زیادی را در گوردخمه ها به سر ببرند. نیروهای نظامی روس این گوردخمه ها را تبدیل به محلی برای زندگی کردند، اتاق هایی ساختند و قسمت های مختلفی مانند آشپزخانه و بیمارستان و... به آن اضافه کردند تا اندازه ای که می گویند آن ها 13 ماه مداوم در این گوردخمه ها زیستند تا بتوانند فاشیست ها را شکست دهند.

پس از جنگ جهانی دوم و شکست نازی ها گوردخمه ها از وجود نظامیان خالی شدند و به پاتوقی مناسب برای قاچاقچیان، دزدان، بزهکاران و... تبدیل گشتند. در سال 1980 میلادی راه های ورود به این گوردخمه ها را مهر و موم کردند تا مجرمان فراری از قانون از این گوردخمه ها بیرون بیایند اما آن ها باز هم راه هایی برای ورود به این دخمه ها پیدا می کردند.

از سال 2005 تا 2007 میلادی پلیس این گوردخمه ها را تفتیش می کرد و با مجرمان برخورد جدی می نمود تا این که حالا شاهد متروک شدن کامل این گوردخمه ها هستیم.

به طور کلی علت اصلی وجود گوردخمه های اودسا در ابتدا استخراج سنگ آهک از معدن بود و نهایتا جایی شد برای پناه بردن نیروهای نظامی شوروی  در آن ها.

گور دخمه های اودسا
گور دخمه های اودسا
گور دخمه های اودسا

قسمت های مختلف گوردخمه های اودسا

درست است که به صورت دقیق هنوز مشخص نیست که این مکان ترسناک دارای چه بخش هایی است اما می خواهیم در این قسمت بیشتر به یک یک بخش هایی که تا به حال اطلاعات معتبری درباره ی آن ها به دست آمده، بپردازیم تا شاید علت علاقه ی زیاد توریست ها را به  این منطقه بیابم. می گویند در این گوردخمه بخش هایی برای گوش دادن به رادیو، آشپزی، بازی و... تعبیه شده بود و ساکنان این گوردخمه ها تلاش کرده اند که در اعماق زمین زندگی عادی و روزمره ای را سپری کنند.

تحقیقات حاکی از زندگیِ حداقل 13 ماهه ی تعداد زیادی انسان در این گوردخمه ها است، همراهمان باشید تا سری بزنیم به زندگی زیرزمینی ساکنان اوکراین.

1- تونل

همانطور که متوجه شدید گوردخمه های اودسا بزرگترین شبکه ی تونل های زیرزمینی در دنیاست. در سراسر دنیا چندین گوردخمه وجود دارد که معروف ترین آن ها گوردخمه ی پاریس و بزرگ ترینشان گوردخمه ی اودسا است.

این دخمه ها مملو از تونل و راه روهایی است که به صورت مارپیچ به هم متصل می شوند؛ مارپیچ هایی بسیار گمراه کننده و وحشتناک، بنابراین بخش اصلی این گوردخمه ها را تونل تشکیل می دهد. قدیمی ترین تونلی که تا به امروز در این ناحیه بررسی شده متعلق به اوایل قرن 17 و شاید هم کمی قبل تر می باشد. تصور کنید قدم زدن در راهروهای تنگ و تاریک زیرزمینی که قرن ها پیش ساخته شده می تواند چقدر وحشتناک باشد و تا چه اندازه ای باید برای وقوع هر حادثه ای آماده باشید.

باستان شناسان بر این عقیده اند که از این تونل کهن برای نگهداری مصالح و ساخت دیگر بخش های گوردخمه استفاده کرده بودند.

گوردخمه های اودسا
گوردخمه های اودسا
گوردخمه های اودسا

2- آشپزخانه 

در گوردخمه های اودسا اتاق هایی هم وجود دارد که به عنوان آشپزخانه از آن استفاده می کردند. در قسمتی که امروزه عموم مراجعه کنندگان می توانند از آن بازدید کنند یک آشپزخانه هم هستند که تصویر آن را مشاهده می کنید. در این آشپزخانه گازی هم برای پخت و پز وجود دارد که مانند بسیاری از دیگر اشیای این گوردخمه جنسی از سنگ آهک دارد.

گوردخمه های اودسا
گوردخمه های اودسا
گوردخمه های اودسا

3- اتاق رادیو

در هنگام نا آرامی های منطقه ای، رادیو یکی از مهم ترین راه های ارتباطی بوده است و با گوش دادن به رادیو از اخبار مطلع می شدند. بنابراین، نقش رادیو برای نظامیان بسیار اساسی بود و باید تمام طول روز رادیو گوش می دادند، برای همین اتاق هایی برای قرار دادن رادیو در آن، در گوردخمه ها تعبیه شده بود که تصاویرش را مشاهده می کنید.

گوردخمه های اودسا

4- پلکان

برای رفتن به گوردخمه ها باید به دل زمین برویم، به همین دلیل پلکان متعددی هم برای رفت و آمد ساکنان گوردخمه ها از جنس خاک و سنگ ساخته شده بود که پایین رفتن از آن ها از ترسناک ترین قسمت های گوردخمه های اودسا می باشد. درست زمانی متوجه عمق زیاد این گوردخمه ها می شوید که در حال بالا و پایین رفتن از پلکان گوردخمه ها باشید.

گور دخمه های اودسا
گور دخمه های اودسا

5- دیوار ها

شاید از نظر شما دیوا ها را نتوان به عنوان بخشی جداگانه از گوردخمه ها تعریف نمود اما در حقیقت دیوارهای این گوردخمه ها از جالب ترین بخش های این مکان وحشتناک هستند. اما چرا؟ روی برخی دیوارها شعارهای ترسناکی نوشته شده است؛ سخنانی تهدید کننده. این جملات را روی دیوارها نوشته بودند تا به مهاجمان و افرادی که بدون اجازه وارد گوردخمه می شوند اعلام کنند که بهترین کار بازگشت است زیرا اگر ادامه دهند مورد حمله قرار خواهد گرفت.

به صورت کلی این دیوارها و شعارهایشان نقشی بازدارنده برای افراد غریبه داشتند و بدون شک باعث ایجاد دلهره در تازه وارد ها می شدند. بر دیوارهای این گوردخمه ها نوشته های دیگری هم دیده می شود. برای مثال تصاویر فرمانده هان و یا خط خطی هایی که افراد ماجراجو و کنجکاو و یا کاوشگران روی دیوار برای یادگاری نوشته اند. این سنگ نوشته ها بیشتر به زبان های روسی، آلمانی و انگلیسی هستند.

گور دخمه های اودسا
photo by LimerickStudent
گور دخمه های اودسا

ترجمه نوشته روی دیوار در تصویر پایین: خون در برابر خون، جنگ در برابر جنگ.

گور دخمه های اودسا

6- اتاق ها

در گوردخمه ها اتاق های متعددی وجود دارد که کاربری بسیاری از آن ها مشخص نیست اما به جز آشپزخانه و اتاق رادیو، می دانیم که اتاق هایی هم برای استراحت ساکنان وجود دارد، تخت هایی فلزی و یا سکوهایی ساخته شده از آجر هم برای استراحت در این اتاق ها قرار داده بودند. همچنین مکان هایی هم برای بازی و سرگرمی مشخص شده بود که گاهی با اتاق های خواب یکی می شدند. در این اتاق ها وسایل بازی از جمله شطرنج، دومینو و... وجود داشته است.

گور دخمه های اودسا
گور دخمه های اودسا
گور دخمه های اودسا

7- مکان مخصوص مدیران 

درجه داران نظامی و فرماندهان در این گوردخمه ها جلساتی سِری برپا می کردند و برای حملاتشان استراتژی های مشخص می کردند. بنابراین اتاق هایی هم برای مدیران در گوردخمه ها ساخته شده است. البته در فواصل زمانی گوناگون فرمانده هان جایشان را تغییر می دادند و به یکی دیگر از اتاق های گوردخمه می رفتند تا موقعیتشان نزد دشمنان فاش نشود.

گور دخمه های اودسا
گور دخمه های اودسا
گور دخمه های اودسا

8- ستون ها | مأمنی برای غنائم جنگی

برای ایجاد امنیت بیشتر ساکنان این گوردخمه ها ستون هایی سنگی و گاها آجری در جاهای مختلف این گوردخمه ساخته اند. اما نکته ی جالب و مرموزی درباره ی این ستون ها وجود دارد برخی می گویند درون این ستون ها گنج ها و غنائم جنگی را مخفی می کرده اند که البته تا به حال شئ یافت نشده و اگر هم پیدا شده قاچاقچیان و دزدان آن ها را ربوده اند.

گور دخمه های اودسا

9- محل هایی برای قرار دادن فانوس

برای این که این گوردخمه های تاریک کمی نور داشته باشند امکان استفاده از مشعل وجود نداشت زیرا اگر مشعل روشن می کردند به دلیل کم شدن اکسیژن مجبور بودند با فواصل زمانی کمی از دخمه ها خارج شده و اکسیژن بگیرند. پس بهترین راه استفاده از فانوس بود به همین دلیل مکان هایی در قسمت هایی گوناگون گوردخمه ها ساخته شده بود تا بتوانند چراغ ها و فانوس ها را در آن ها قرار دهند.

گور دخمه های اودسا
گور دخمه های اودسا

10- سایر بخش ها

قاعدتا قسمت های دیگری علاوه بر بخش هایی که ذکر نموده ایم در گوردخمه های اودسا وجود دارد مانند بیمارستان هایی با وسایل مجهز برای درمان بیماران و زخمی شدگان یا اتاق هایی برای حفظ مهمات و بخش های دیگری که شاید تا به امروز کشف نشده اند و متاسفانه تصاویری هم از آن ها در دسترس نمی باشد.

گور دخمه های اودسا
گور دخمه های اودسا

تاریخچه ای پر فراز و نشیب

از دیرباز تا به امروز گوردخمه های اودسا کاربردهای زیادی داشته اند. از کاربردهای نظامی که در قدیم داشتند و جایی بودند برای سنگر گرفتن نیروهای نظامی تا امروز که مکانی هستند برای پنهان شدن و زندگی متکدیان و بی سرپناهان. اینجا روزی مکانی برای شادی و زنده ماندن سربازان بود و امروزه به محلی تبدیل شده که مایه ی لعن و نفرین ساکنان شهر اودسا است، آن ها وقتی می خواهند فردی را نفرین کنند می گویند امیدوارم به لعنت گوردخمه ها دچار شوی به عبارت خودمانی تر یعنی بری و بر نگردی.

به احتمال زیاد حفاری این گوردخمه ها تا انتهای قرن ۱۹ و اوایل قرن ۲۰ ادامه داشت، یعنی معدنچیان تا زمان شکل گیری انقلاب ۱۹۱۷ روسیه مشغول حفاری معدن بودند. بعد از انقلاب، معدن به دست ولگردها و جنایتکارانی افتاد که از آنجا برای قرارها و قاچاق کالا استفاده می کردند.  همزمان با حضور ولگردان و خانه به دوش ها در غار که بدترین دوره ی دخمه ها را رقم زده بود تاجرانی که به خرید و فروش برده مشغول بودند هم مدتی در آنجا سکنی گزیدند. 

علاوه بر حفظ جان در برابر نیروهای دشمن یکی دیگر از چالش هایی که افراد عادی در هنگام جنگ و نا آرامی ها با آن رو به رو می شوند شیوع بیماری است. در طی جنگ های جهانی اوکراین با بیماری هایی چون سو تغذیه و مالاریا دست و پنجه نرم می کرد، حالا تصور کنید که ساکنان این گوردخمه ها باید در محیطی کاملا بسته با مالاریا و امراض مختلف هم مبارزه می کردند.

در این که ساکنان این گوردخمه ها اغلب افرادی نظامی و قوی بوده اند شکی نیست اما نبود اکسیژن و آب و غذا به هیچ انسانی رحم نمی کند. این اوضاع زمانی بدتر می شود که بدانید گاهی نیروهای دشمن ( فاشیست های آلمان و رومانی ) درب های خروجی این گوردخمه ها را از بیرون سد می کردند و به داخل این زیر زمین ها گازهای سمی پرتاب می کردند به امید این که کسی از این گوردخمه ها جان سالم به در نبرد؛ ماموریتی که گاها موفقیت آمیز به پایان می رسید.

با پایان جنگ جهانی دوم همه ی نیروهای نظامی، گوردخمه ها را ترک کردند تا این که در سال 1961 میلادی گروهی تحقیقاتی به نام ( Poisk ) تشکیل شد که رهبری آن را فردی به نام کنستانتین پرونین ( Pronin ) بر عهده داشت. این گروه تلاش کردند که مسیرهای گوناگون این گوردخمه را کشف کنند که تا حدودی هم موفق شده و توانستند اطلاعات زیادی درباره ی این مکان راز آلود به دست آورند، تحقیقاتی که هنوز هم ادامه دارد...

با شروع قرن ۲۱ باز هم در اودسا شروع به برداشت سنگ آهک از معادن کردند، معادنی در مناطق دوفینینکا، بیلدینکا و فومینا بالکا. این محله ها در اطراف اودسا هستند و گوردخمه ای در آن ها وجود ندارد اما بدون شک از مهم ترین نتایج معدن کاری های معاصر، گسترش گوردخمه های اودسا خواهد بود و احتمال می رود در سال های آینده شاهد گسترش فوق العاده ی وسعت این گوردخمه باشیم.

گور دخمه های اودسا
گور دخمه های اودسا
گور دخمه های اودسا

ساخت و ساز گوردخمه ها

تا به امروز می دانیم که سازندگان دخمه های اودسا در ابتدا، برای شروع کار راهرویی می ساختند و در آن سنگ های آهکی را جمع آوری می کردند. سپس سنگ ها را با اره های قوی برش می دادند و به اندازه ی دلخواه در می آوردند و  راهرویی دیگر می ساختند و از سنگ های برش داده شده برای قسمت دیگر گوردخمه استفاده می کردند.

هنوز هم اگر کمی با دقت به دیواره و سقف های گوردخمه ها نگاه کنید می توانید خطوطی را که توسط اره کشی روی سنگ ها ایجاد شده را ببینید، سنگ هایی که جنسی شبیه به کاغذهای غول آسای سمباده ای زمخت دارند.

رنگ بیشتر سنگ های به کار رفته در گوردخمه های اودسا زرد و قهوه ای است؛ سنگ هایی که در شهر و ساختمان سازی اودسا هم زیاد به کار می روند و به دلیل وجود همین سنگ های زیبا است که ساختمان های شهر هم بیشتر به رنگ زرد هستند.

در بناهایی که در سمت جنوب شهر اودسا وجود دارند بیشتر می توانید نشانه هایی از این سنگ های زرد رنگ آهکی را پیدا کنید زیرا بخش های جنوبی شهر بافتی قدیمی تر دارند و هنوز هم معماری و ظاهر گذشته ی خود را به خوبی حفظ کرده اند.

گور دخمه های اودسا
گور دخمه های اودسا

کاوشگران چه چیزهایی در گوردخمه ها پیدا کرده اند؟

در هربار گشت و گذار کاشفان در این گوردخمه ها، ماجراهای جدیدی درباره ی این مکان کشف می شود. تا به حال اشیایی مثل تفنگ، نارنجک و سلاح های جنگی به وفور پیدا شده اما کشفیات ترسناک تری هم در این جا وجود دارد.

صدها استخوان انسان که متعلق به قاچاقچیان و یا نظامیان هستند، مومیایی اجساد، بدن مردگانی که یخ زده و هنوز هم سالم مانده اند، هر چند سال یکبار در عملیات اکتشافی پیدا می شوند و همین دلیلی بر هولناک تر شدن این مکان خوفناک گردشگری است.

گور دخمه های اودسا
گور دخمه های اودسا
گور دخمه های اودسا

ماجراجویی در گوردخمه های اودسا

امروزه گوردخمه های اودسا دیگر جزئی از فرهنگ اوکراین شده و گردشگران زیادی از سراسر دنیا برای کشف رموز این مکان رهسپار اودسا می شوند. هر چند سال یکبار گروهی تحقیقاتی تشکیل و برای ماجراجویی به زیرزمین های پیچ در پیچ اودسا می روند.

طولانی ترین زمانی که ماجراجویان توانستند در این گوردخمه ها به جستجو بپردازند مربوط به سال 1995 میلادی است، در این سال به مناسبت 200 ساله شدن شهر اودسا گروهی متشکل از 27 کاوشگر تشکیل شد که توانستند با حرکت شبانه روزیشان 40 کیلومتر از این مکان رمزآلود را بپیمایند. 40 کیلومتری که تماما مسیرهایی مارپیچ بود و اگر مسیر مستقیمی پیش رو داشتند تنها 9.5 کیلومتر را طی کرده بودند.

پس از اتمام کار کاوشگران سال 1995 نقشه برداری از این گوردخمه ها آغاز شد که با نام عملیات ( K-29 ) از آن نام برده می شود. همانطور که قبل تر هم اشاره کردیم هنوز تحقیقات درباره ی این مناطقه ی راز آلود ادامه دارد.

خوب است بدانید که امروزه تورهایی برای گردشگران علاقمند وجود دارد که با خرید بلیط آن ها، علاقمندان می توانند همراه با راهنمایان ماهر به داخل گوردخمه ها بروند. هزینه ی این تورها برای هر نفر 250 hryvnia ( معادل 2 میلیون و 900 هزار تومان ) می باشد.

گور دخمه های اودسا
گور دخمه های اودسا
گور دخمه های اودسا

حوادث تلخ در گوردخمه های اودسا

تا به حال گزارشات زیادی از حوادث و اتفاقاتی که برای گردشگران این مکان دیدنی رخ داده به ثبت رسیده است. توریست ها تنها اجازه دارند از منطقه ای کوچک که در شمال این گوردخمه ها قرار دارد دیدن کنند، جایی که با نام موزه افتخار پارتیزانی ( Museum of Partisan Glory ) شناخته می شود و همه ی خروجی های آب خوب مهر و موم شده تا ماجراجویان نتوانند به داخل دیگر بخش های گوردخمه ها وارد شوند. در ادامه مطلب به این مکان بیشتر خواهیم پرداخت.

اما باز هم ماجراجویان راهی برای ورود به گوردخمه ها پیدا می کنند و بدون توجه به علائم هشدار دهنده وارد گوردخمه ها می شوند. تعداد زیادی از این افراد که وارد مناطق ممنوعه ی این گوردخمه ها شدند در آن گم شده و به دلیل نبود آب و غذا جان باخته اند، به طور قطع هر کسی که بدون آگاهی وارد این گوردخمه ها شود دیگر نمی تواند راه خروجش را پیدا کند.

یکی از معروف ترین خبرهای تلخ منتشر شده درباره ی حوادث جانی این منطقه، مربوط به سال 2009 میلادی می شود. گروه کاوشگری به رهبری یوجین لاتای اوکراینی در این زیرزمین مرموز بدن دانشجویی محلی به نام ماشا را یافتند. او به همراه دوستانش در جشن سال نوی 2005 میلادی برای اکتشافات ماجراجویانه به داخل گوردخمه رفته بودند، دوستان ماشا از گوردخمه خارج می شوند و متوجه جا ماندن او در گوردخمه ها نمی شوند، آن ها که در حالت عادی نبودند مکان درست ماشا را به یاد نمی آوردند و ماموران تجسسی هم که روز بعد از حادثه به دنبال دخترک رفتند نتوانستند او را بیابند.

ماشا به دلیل نداشتن آب و غذا و از دست دادن آب بدنش جان باخته بود و جسدش پیدا نشد... سر انجام در سال 2009 میلادی جسد وی در حالی پیدا شد که در حال فاسد شدن بود. 

گوردخمه های اودسا

تخریب گوردخمه ها

به مرور زمان و به دلیل عدم استفاده از این گوردخمه ها بسیاری از مردمان اودسا زباله هایشان را داخل این گوردخمه ها می ریزند و یا حتی دیده شده فاضلاب های ساختمان هایشان را هم به سوی این گوردخمه ها هدایت می کنند. گاهی هم به صورت اتفاقی فاضلاب های شهری به این ناحیه ریخته می شوند. به دلیل این که نظارتی روی این گوردخمه ها نیست و افراد می توانند به راحتی زباله هایشان را درون این گوردخمه ها بریزند متاسفانه بخش هایی از این مکان بسیار آلوده و زشت شده است و در حال تبدیل شدن به مکانی برای زندگی جانورانی مثل موش و سوسک می باشد.

گور دخمه های اودسا
گور دخمه های اودسا

نگاهی به موزه افتخارات پارتیزان ها | تنها راه بازدید از گوردخمه ها

همانطور که قبل تر هم گفتیم اگر علاقمند باشید که درون گوردخمه های حیرت انگیز و گمراه کننده ی اودسا را ببینید تنها یک راه وجود دارد که آن بازدید از موزه ی افتخارات پارتیزان ها است. در این موزه اجازه داده می شود که بخش هایی از گوردخمه ها را ملاحظه کنید و به صورت کاملا امن با زندگی پارتیزان هایی که در گوردخمه ها زندگی می کردند آشنا شوید.

در ابتدای ورود همه چیز مدرن سازی شده و گویا وارد ساختمانی نو ساز می شوید زیرا درب ها را نوسازی کرده اند. اما با ورود به گوردخمه ها همه چیز از جنس خاک و سنگ می شود، با اتاق هایی رو به رو می شوید که مسئولین تا حدود زیادی تلاش کرده اند زندگی در آن ها را مانند قدیم بازسازی کنند و راهنمایان حاضر در موزه نیز کاربری های قسمت های مختلف گوردخمه را برای علاقمندان توضیح می دهند.

اما زمانی که به این موزه می روید تندیسی را هم خواهید دید، تندیسی که تا به این جا هیچ اشاره ای به آن نکرده ایم. این مجسمه که نقش مایه ای از صورت یک زن دارد با نام تندیس مادر شناخته می شود و نمادی برای مادر مقدس بوده و برای محافظت از اهالی گوردخمه ها در این مکان قرار داده شده است.

علاوه بر بخش های گوناگون شما می توانید برخی سلاح ها و اشیایی هم که در گوردخمه ها پیدا شده را در موزه مشاهده کنید و بیشتر با سبک و سیاق جنگ ها در سده های گذشته آشنا شوید.

ساعت بازدید از موزه: 

11 صبح 15 بعدد از ظهر

هزینه بلیط به همراه راهنما:

21.45 دلار معادل حدودا 61 هزار تومان

آدرس: اوکراین، استان اودسا، نربیسک، پاسترا.

.Address: Pastera Street, Nerubais'ke, Odessa Oblast, Ukraine, 67661

Phone: +380 94 997 9601

گوردخمه های اودسا
گور دخمه های اودسا

تندیس مادر مقدس

گوردخمه های اودسا

حقایقی درباره گوردخمه های اودسا

در شهر اودسا اگر چیزی ناگهان بشکند یا اتفاقات عجیبی رخ دهد و یا حیوان خانگیشان ناگهان ناپدید شود امری کاملا عادی به حساب می آید. 

*  در فرانسه و زیر شهر پاریس نیز گوردخمه های این چنینی وجود دارد که بعد از اودسا دومین گوردخمه ی بزرگ زیرزمینی جهان است. گوردخمه ی اودسا تقریبا 5 برابر بزرگ تر از گوردخمه فرانسه است.

*  از نظر سطحی گوردخمه های پاریس و اودسا با هم اختلاف زیادی دارند اگر این اختلاف نبود امکان متصل کردن این گوردخمه ها به هم وجود داشت.

*  تاریخ دقیق شروع ساخت گوردخمه ها مشخص نیست اما می دانیم که پیش از سال 1600 میلادی بوده است.

* بخش های دیگری مثل اتاق کمک های اولیه و جایی شبیه به بیمارستان هم در این گوردخمه ها وجود داشت.

*  چون شروع کندن این گوردخمه ها سیستماتیک و طبق برنامه ی خاصی نبوده در ساختش بارها به مشکلاتی چون برخورد با سیستم فاضلاب و لوله کشی های زیر زمینی برخورد کردند.

این گوردخمه ها تنها پناهگاهی برای زنده بودن نیروهای نظامی نبوده بلکه آن ها در این زیرزمین ها زندگی می کردند و می توانستند خود را مجهز کرده و با نیروی بیشتری به جنگ بازگردند.

در سال 1980 میلادی دولت اوکراین تلاش کرد راه های ورودی به گوردخمه اودسا را مسدود کند.

حدودا 2414.0 کیلومتر ( 15500 مایل ) تونل پر پیچ و خم در این گوردخمه ها وجود دارد.

*  اگر از سرما و گرمای ناگهانی فصل ها چشم پوشی کنیم درجه حرارت داخل این گوردخمه ها همیشه حدودا 15 درجه سانتیگراد است.

* گوردخمه های اودسا نقش مهمی در جنگ جهانی دوم داشتند و منبعی برای حفظ و نگهداری غذا و مهمات پارتیزان ها و نیروهای نظامی بود.

تصاویری از گوردخمه پاریس در فرانسه

گوردخمه پاریس
گوردخمه پاریس
گوردخمه پاریس

هزینه بازدید و دسترسی

با همه ی توصیف های هولناکی که درباره ی گوردخمه های اودسا شنیده می شود هنوز هم سالانه افراد زیادی علاقه دارند وارد گوردخمه ها شوند و حتی شب را در این مکان وحشتناک سپری کنند در اینجا نگاهی داریم به حدود هزینه های تورهای گردشگری در گوردخمه ی اودسا:

1- گردش و تفریح: 

1 ساعت و نیم الی 2 ساعت و نیم گردش و گشت زدن در گوردخمه ها به همراه راهنما 400 UAH برای هر نفر هزینه دارد و حدودا باید هر نفر 30 UAH هم برای هزینه های ترانسفر ( تاکسی یا اتوبوس ) بپردازد.

2- گذراندن شب در دخمه: 

باید حد اقل 2 نفر درخواست خرید این تورها را داشته باشند تا تورهای گذراندن شب در گوردخمه ها تشکیل شود، این تورها برای هر فرد 1000 UAH هزینه در بر خواهد داشت و 30 UAH هم برای ترانسفر باید کنار گذارید.

سه راه برای رسیدن به گوردخمه های اودسا در حال حاضر وجود دارد:

1- تورهایی که از طرق هتل ها به فروش می رسند: از این طریق حدودا باید 20 دلار ( حدود 64 هزار و 300 تومان پرداخت نمایید ).

2- اتوبوس های محلی: می توانید از اتوبوس های محلی برای رفتن به گوردخمه های اودسا استفاده نمایید، از سراسر اودسا اتوبوس های محلی به مقصد گوردخمه های این شهر حرکت می کنند و هر 10 دقیقه یکبار از ایستگاه های مخصوصشان حرکت می نمایند. از این روش رفتن به گوردخمه ها حدودا 19 دلار ( حدودا 61 هزار تومان ) برای شما هزینه در بر خواهد داشت.

3- تاکسی: تاکسی ها هم مسافران را برای بازدید از گوردخمه ها می برند که اگر تاکسی تهیه کنید هم همانند اتوبوس برایتان 19 دلار ( 61 هزار تومان ) هزنینه در برخواهد داشت مگر این که از خارج شهر قصد تهیه ی تاکسی داشته باشید که هزینه هایتان بنابر مسیر افزایش خواهد داشت.

*لازم به ذکر است که برای بازدید از گوردخمه ها می توانید از مترجمان انگلیسی و روسی زبان کمک بگیرید که بابت 40 دقیقه ترجمه مترجمان انگلیسی 13 دلار ( حدود 42 هزار تومان ) و مترجمان روسی 6.5 دلار ( 20 هزار تومان ) دریافت می کنند.

آدرس: اوکراین، استان اودسا، نربیسک، پاسترا.

.Address: Pastera Street, Nerubais'ke, Odessa Oblast, Ukraine, 67661

گور دخمه های اودسا
گور دخمه های اودسا

موقعیت گوردخمه های اودسا روی نقشه کارناوال

 

دیدنی های اطراف

شاید برایتان سوال شود که اوکراین و شهر اودسا دیگر چه مکان هایی دیدنی دارند که بتوانید در کنار بازدید از گوردخمه های اودسا از آن ها هم دیدن کنید، به همین منظور در این قسمت چند جای دیدنی را به شما پیشنهاد می دهیم:

تونل عشق اوکراین ، مسیری به سمت رویا

سالن تئاتر و اپرای اودسا | Odessa Opera and Ballet Theater

موزه باستان شناسی اودسا

پارک شوچنکو | Shevchenko Park

باغ وحش اودسا

سفر خوشی را برایتان آرزومندیم.

سالن اپرا و تئاتر اودسا

سالن اپرا اودسا

تونل عشق اودسا

گور دخمه های اودسا

 پارک شوچنکو

گور دخمه های اودسا

توصیه کارناوال

اگر علاقمند به مقاصدی با هدف گردشگری سیاه مانند گوردخمه های اودسا هستید روی لینک های زیر کلیک نمایید:

مقاصد گردشگری سیاه در ایران

گردشگری سیاه , تلخ اما هیجان انگیز

انواع گردشگری | تعریف و بررسی گردشگری سیاه

تصاویری از ورودی گوردخمه های اودسا

گور دخمه های اودسا
گور دخمه های اودسا

سخن آخر

تا به حال ترسناکترین جایی که رفته اید کجا بوده است؟

آیا جرات بازدید از گوردخمه هایی شبیه به گوردخمه ی اودسا را دارید؟

نظرات و تجربیاتتان را با ما در میان گذارید.

زمانی موفق خواهی شد که شوقت به موفقیت، بیشتر از تَرست از شکست باشد.

آیا این مطلب مفید بود؟

0 دیدگاه

جدید ترین دیدگاه

اپلیکیشن کارناوال

با نصب اپلیکیشن کارناوال، کنترل سفر را این بار شما به دست بگیرید. در این اپلیکیشن شما دنیایی از امکانات و خدمات را همیشه و همه جا در جیب خود دارید؛ آشنایی با جاذبه ها و فرهنگ شهرها و کشورهای مختلف، رزرو آنلاین بلیت هواپیما و یا حتی رزرو انواع اقامت بسته به سلیقه و بودجه ای که دارید. اپلیکیشن کارناوال یعنی کنترل سفر در دست شما.

Android

IOS

مجوزها و نمادها

هدف اصلی کارناوال این است که بهترین خدمات گردشگری را به صورت آنلاین به کاربران خود ارائه دهد. هر آن چیزی که برای سفر خود نیاز دارید را از کارناوال بخواهید؛ از آشنایی با جاذبه ها، سوغات و غذاهای محلی تا رزرو آنلاین بلیت هواپیما و انواع اقامتگاه. در هر جا و در هر ساعت از شبانه روز، می توانید به صورت آنلاین خدمات سفر خود را رزرو کنید و یا هر سوالی دارید از ما بپرسید. کارناوال کنترل سفر شماست!

کلیه حقوق مادی و معنوی کارناوال برای شرکت کاروان سفر های هیرمان محفوظ است. استفاده از محتوای سایت تنها در صورت پذیرش شرایط و ضوابط امکان پذیر است.