karnaval.ir

کارناوال

نویسنده ارشد کارناوال

انتشار

30 اردیبهشت 1397

به روز رسانی

15 شهریور 1398

به نقل از خبرگزاری ایسنا، دو سال پیش که دولت جدید آمریکا سیاست تحدید ویزا را اعمال کرد، بسیاری از گردشگران با حذف ایران، راه را کج کردند و راهی کشورهای ارزان‌تر و کم دردسرتر شدند. از سوی دیگر، شهروندان کشورهای عربی هم‌راستا با سیاست‌های عربستان پس از جریان سفارتخانه آن کشور در تهران، دور سفر به ایران را خط کشیدند. با همه اینها در همان روزهای رکود اعلام شد آمریکایی‌ها و اروپایی‌های زیادی از سر «لجبازی» با سیاست‌های ترامپ می‌خواهند به ایران بیایند؛ که اتفاقا در همان سال شمار سفر این گردشگران با ۵۰ درصد رشد همراه شد.

این روزها که آمریکا یک جانبه از برجام خارج شده و جهان را با تهدیدهایش به التهاب کشانده است، باز هم گروهی از آژانس‌های ایرانی، هرچند نامطمئن از آینده گردشگری که سخت با سیاست پیوند خورده به پیام‌های دلگرم‌کننده‌ همتایان اروپایی خود استناد می کنند و می‌گویند: «شاید تجربه دو سال پیش باز هم تکرار شود و مخالفان ترامپ راه ایران را در پیش بگیرند.»

با این وجود، فعالان این حوزه پس از کناره‌گیری برخی کمپانی‌های کشتیرانی، هواپیماسازی، نفت و حتا شبکه‌های رزرواسیون هتل، آینده راحتی را برای گردشگری متصور نیستند.

در سال ۱۳۹۴ که توافق‌های هسته‌ای به سرانجام رسید، سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آمار سفر  ۵ میلیون و ۲۵۰ هزار گردشگر به ایران را داد. اما یک سال بعد پس از اتفاقاتی که در سفارت عربستان در تهران رخ داد، سفر اتباع کشورهای عربی به ویژه حوزه خلیج فارس به ایران نزدیک به ۱۰ درصد کاهش داشت و همین مساله آمار سفر اتباع خارجی را به 4 میلیون و ۹۱۱ هزار و ۹۲۰ نفر تقلیل داد. هرچند که برای آن سال اعلام شد، سفر اروپایی‌ها به ایران ۵۶ درصد رشد داشته است.

در سال ۹۶ که حاشیه‌های جنگ در خاورمیانه پررنگ‌تر و خط و نشان‌های سیاستمداران بیشتر شد، گردشگری ایران نیز بنا بر آنچه تورگردان‌ها اعلام کردند، رو به افول رفت. هرچند که رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری بارها منکر این افت شد و در دو ماه پس از آغاز سال ۹۷ هم اعلام کرد که رشد منفی گردشگری ۴ درصد مثبت شده است. این در حالی بود که طبق آمار همین سازمان در ۹ ماه نخست سال ۹۶ و با پشت سر گذاشتن فصل‌های بهار و پاییز که اوج ورود گردشگران خارجی به ایران است، نزدیک به ۳ میلیون و ۸۹۴ گردشگر به ایران وارد شدند که در مقایسه با سال قبل، کاهش نزدیک به یک درصدی را نمی توان انکار کرد.

این ریزش آماری بنا بر آنچه برنامه‌ریزان و مجریان سفر در ایران گفته‌اند، بیشتر از آنکه معلول بهانه‌ای سیاسی باشد، علتی اقتصادی دارد؛ چرا که تور ایران در رده‌ گران‌ترین‌ها دسته‌بندی شده و بیشتر گردشگران با پیدایش مقاصد جدیدتری چون ترکمنستان، تاجیکستان، قرقیزستان و قزاقستان ترجیح دادند سرزمینی با تفاوت‌های فرهنگی اما ارزان‌تر را برگزینند.

حال در کنار دغدغه گرانی، تنش‌های سیاسی نیز آینده گردشگری ایران را که به تایید مسوولان سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری از چشم‌انداز ۲۰ ساله «بسیار عقب» است، نامطمئن‌تر کرد.

محمدعلی واقفی -نایب رییس جامعه تورگردانان ایران- درباره شرایط گردشگری ایران در وضعیت سیاسی موجود، می‌گوید:

زود است که قضاوت کنیم، چون شرایط قابل پیش‌بینی نیست. هرچند واکنش‌ها به رفتار جهانی ما ارتباط دارد. درست است که تصمیم‌های آمریکا روی مردمان برخی کشورها تاثیر می‌گذارد، اما زمان می‌برد تا این اثرگذاری مشهود شود.

او ادامه می‌دهد:

هنوز واکنش‌های روشنی از توراپراتورهای خارجی دریافت نکرده‌ایم. برخی از آژانس‌ها دلگرمی می‌دهند که تورهای ایران را حفظ می‌کنند و برای آن بیشتر تبلیغ خواهند کرد، ولی ممکن است برخی از مردم منصرف شوند و یا سفر خود را به تعویق اندازند. فکر می‌کنم اگر رفتار و واکنش‌های جهانی خوبی داشته باشیم، تحریم‌ها و تهدیدهای آمریکا تاثیر زیادی روی گردشگری نداشته باشد.

از سوی دیگر واقفی می افزاید:

تصمیم شرکت‌های بزرگ مثل نفت، کشتیرانی و هواپیمایی برای تعلیق و یا توقف همکاری در ایران روی عملکرد شرکت‌های گردشگری نیز تاثیر خواهد گذاشت.

او در این باره به اقدام سریع سایت رزرواسیون بوکینگ اشاره می‌کند و می‌گوید:

سایت بوکینگ پس از خروج آمریکا از برجام، بلافاصله امکان رزرو هتل‌های ایران را در این وب‌سایت متوقف کرد. به هر حال، با توجه به اینکه سال ۹۵ در مقایسه با سال قبل با افت سفر گردشگران روبرو بودیم و در سال گذشته نیز با افت مواجه شدیم، طبیعی است وضعیت جدید نیز در ورود گردشگران خارجی تاثیر بگذارد. این شرایط را قبلا تجربه کرده‌ایم، هرچند هنوز نمی‌توان با قطعیت قضاوت کرد، چون بستگی به وجهه‌ای دارد که در دنیا نشان می‌دهیم.

به عقیده برخی دیگر از توراپراتورها، هرچند شرایط امروز به شکلی نیست که پیش‌بینی دقیق و سریعی بتوان داشت ولی در وضعیتی به سر می‌بریم که تورهای ایران گران‌تر شده‌اند و از سوی دیگر مقاصد جدید و به نسبت ارزان‌تر ظهور کرده‌اند، طبیعی است که حاشیه‌های سیاسی هم تاثیر خود را بگذارند.

از طرفی، برخی نیز خوش‌بینانه به استناد تجربه‌ای که گردشگری ایران پس از انتخاب دونالد ترامپ پشت سر گذاشت، احتمال می‌دهند، میزبان مسافرانی باشیم که به خاطر لجبازی با سیاست‌های رییس جمهور آمریکا، ایران را برای سفر انتخاب کنند. جریانی که شاید با اقدامات عملی اتحادیه اروپا برای محافظت از شرکت‌های اروپایی در برابر تحریم‌های آمریکا علیه ایران، تقویت شود. هرچند ممکن است کشورهای عربی به عنوان حامیان مواضع عربستان در برابر ایران و تصمیم رییس جمهور آمریکا در خروج از برجام، همانند دو سال پیش به اندازه اروپایی‌ها شجاعت به خرج ندهند و حتا کمتر از گذشته به ایران بیایند و این جریان را همراهی نکنند.

خارجی ها در ایران

#اخبار روز گردشگری را در کارناوال دنبال کنید.

...

آیا این مطلب مفید بود؟

0 دیدگاه

جدید ترین دیدگاه

اپلیکیشن کارناوال

با نصب اپلیکیشن کارناوال، کنترل سفر را این بار شما به دست بگیرید. در این اپلیکیشن شما دنیایی از امکانات و خدمات را همیشه و همه جا در جیب خود دارید؛ آشنایی با جاذبه ها و فرهنگ شهرها و کشورهای مختلف، رزرو آنلاین بلیت هواپیما و یا حتی رزرو انواع اقامت بسته به سلیقه و بودجه ای که دارید. اپلیکیشن کارناوال یعنی کنترل سفر در دست شما.

Android

IOS

مجوزها و نمادها

هدف اصلی کارناوال این است که بهترین خدمات گردشگری را به صورت آنلاین به کاربران خود ارائه دهد. هر آن چیزی که برای سفر خود نیاز دارید را از کارناوال بخواهید؛ از آشنایی با جاذبه ها، سوغات و غذاهای محلی تا رزرو آنلاین بلیت هواپیما و انواع اقامتگاه. در هر جا و در هر ساعت از شبانه روز، می توانید به صورت آنلاین خدمات سفر خود را رزرو کنید و یا هر سوالی دارید از ما بپرسید. کارناوال کنترل سفر شماست!

کلیه حقوق مادی و معنوی کارناوال برای شرکت کاروان سفر های هیرمان محفوظ است. استفاده از محتوای سایت تنها در صورت پذیرش شرایط و ضوابط امکان پذیر است.