karnaval.ir

مهدیه اکبری پارسا

نویسنده ارشد کارناوال

انتشار

25 فروردین 1397

به روز رسانی

15 شهریور 1398

به نقل از ایسنا، حرمت الله رفیعی- رییس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی ایران در انتقادی اعلام کرد که اگر نمایندگان مجلس دل شان برای گردشگری می‌سوزد پس چرا لایحه افزایش سه تا شش‌ برابری عوارض خروج از کشور را مصوب کردند؟!

افزایش نرخ عوارض خروجی که در لایحه بودجه 97 آمده بود جنجال ها زیادی به پاکرد و با انتقادهای فراوانی مواجه شد، اما بسیار بی سر و صدا تصویب شد و خبر آن با تاخیر و به شکل ناقص در رسانه ها پخش شد. این ابلاغ افزایش نرخ عوارض خروجی در حالی انجام شد که در اوایل هفته گذشته طیف وسیعی از مردم درگیر نگرانی ارز و نرخ دلار بودند. 

در این ابلاغ که از سوی سازمان مالیاتی کشور به مدیرعامل بانک ملی ایران انجام شده، آمده است: 

«نظر به اینکه موجب قانون بودجه سال ۱۳۹۷ کل کشور، وجوه خروج از کشور موضوع ماده ۴۵ قانون مالیات بر ارزش‌افزوده برای هر مسافر از تمامی مرزهای کشور برای بار اول ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار ریال (۲۲۰ هزار تومان)، بار دوم ۳ میلیون و ۳۰۰ هزار ریال (۳۳۰ هزار تومان) و برای بار سوم به بعد ۴ میلیون و ۴۰۰ هزار ریال (۴۴۰ هزار تومان) و برای هر مسافر حج تمتع و حج عمره برای بار اول یک میلیون و ۱۰۰ هزار ریال (۱۱۰ هزار تومان)، بار دوم یک میلیون و ۶۵۰ هزار ریال (۱۶۵ هزار تومان) و بار سوم به بعد ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار ریال (۲۲۰ هزار تومان) و عتبات عالیات از مرزهای هوایی ۳۷۵ هزار ریال (۳۷ هزار و ۵۰۰ تومان) و از مرزهای زمینی و دریایی ۱۲۵ هزار ریال تعیین شده است، لذا خواهشمند است دستور فرمایید در اسرع وقت در اجرای قانون مذکور مراتب را به شعب آن بانک برای دریافت وجوه خروج از کشور بر اساس مبالغ جدید در سال ۱۳۹۷ اعلام کنید.

مسافران موضوع تبصره ۴۵ قانون مالیات بر ارزش‌افزوده و زایران اربعین که از تاریخ ۳ مهرماه ۹۷ تا ۲۲ آبان ماه ۹۷ از مرزهای زمینی به مقصد کشور عراق از کشور خارج می‌شوند از عوارض خروج معاف‌اند.»

در این بین حرمت الله رفیعی، از مخالفان سرسخت فزایش نرخ عوارض خروجی به انتقاد از نمایندگان مجلس پرداخت و گفت: 

سوال من از نمایندگان ملت این است شما که دغدغه گردشگری دارید و دل تان برای این صنعت می‌سوزد و می‌خواهید با تبدیل این سازمان به وزارتخانه آن را نجات دهید، چرا لایحه‌ای را مصوب کردید که به ضرر صنعت گردشگری تمام می‌شود؟ چه مصوبه و بخشنامه یا آیین‌نامه‌ای وجود دارد که گردشگری هم از این عوارض گران‌شده سهم می‌برد؟ مگر تا به حال گردشگری از این عوارض که رقم کمی هم نبود، سهمی داشته که حالا امیدوار باشد آن را تمام و کمال دریافت کند که حالا ما از گران شدن آن خرسند باشیم.

او همچنین با طرح وزارتخانه شدن سازمان میراث فرهنگی، صنیع دستی و گردشگری مخالفت کرد و تاکید داشت که تنها به عنوان یک فعال گردشگری صرفا نظرات شخصی اش را در این زمینه بیان می کند: 

سوال ما از نمایندگان محترم مجلس این است با چه انگیزه‌ای می‌خواهند این سازمان را به وزارتخانه تبدیل کنند؟ این اتفاق فقط دسترسی بخش خصوصی را به مسوولان کمتر می‌کند و مشکلات را پیچیده‌تر خواهد کرد، چون تشکیلات عریض و طویل فقط به مشغول‌تر شدن آقایان منجر می‌شود و برای سرمایه‌گذاران و فعالان گردشگری دستاورد خوبی ندارد. این طرح در شرایط موجود اصلا به نفع صنعت گردشگری با این بدنه ضعیف سازمانی که هنوز ساختار ناقصی دارد، نیست.

رفیعی در ادامه گفت: 

 اگر سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری وزارتخانه شود، لابی‌ها هم خاص‌تر می‌شود. چند وقت پیش سه وزیر را استیضاح کردند، کدام یک به نتیجه رسید، درحالی که مشکلات آن سه وزارتخانه محرز بود. این سازمان هم اگر وزارتخانه شود، فقط در دست‌انداز می‌افتد و سرنوشت بهتری رقم نمی‌خورد.

مجلس

#اخبار روز گردشگری را از کارناوال دنبال کنید. 

خاطرات خوبم از زندگی بین سبزی جنگل و کوه، آبی دریا، سپیدی عطر بهارنارنج، قرمزی تمشک‌های وحشی، نارنجی پرتقالها، بارانهای گاه و بی‌گاه و تاب خوردن بر درخت گردوی مهربان حیاط خانه‌مان در رامسر زیبا چرخ می خورد و روحم را سیراب می کند. تمام

...

آیا این مطلب مفید بود؟

0 دیدگاه

جدید ترین دیدگاه

اپلیکیشن کارناوال

با نصب اپلیکیشن کارناوال، کنترل سفر را این بار شما به دست بگیرید. در این اپلیکیشن شما دنیایی از امکانات و خدمات را همیشه و همه جا در جیب خود دارید؛ آشنایی با جاذبه ها و فرهنگ شهرها و کشورهای مختلف، رزرو آنلاین بلیت هواپیما و یا حتی رزرو انواع اقامت بسته به سلیقه و بودجه ای که دارید. اپلیکیشن کارناوال یعنی کنترل سفر در دست شما.

Android

IOS

مجوزها و نمادها

هدف اصلی کارناوال این است که بهترین خدمات گردشگری را به صورت آنلاین به کاربران خود ارائه دهد. هر آن چیزی که برای سفر خود نیاز دارید را از کارناوال بخواهید؛ از آشنایی با جاذبه ها، سوغات و غذاهای محلی تا رزرو آنلاین بلیت هواپیما و انواع اقامتگاه. در هر جا و در هر ساعت از شبانه روز، می توانید به صورت آنلاین خدمات سفر خود را رزرو کنید و یا هر سوالی دارید از ما بپرسید. کارناوال کنترل سفر شماست!

کلیه حقوق مادی و معنوی کارناوال برای شرکت کاروان سفر های هیرمان محفوظ است. استفاده از محتوای سایت تنها در صورت پذیرش شرایط و ضوابط امکان پذیر است.