karnaval.ir

نسیم امینی

نویسنده ارشد کارناوال

انتشار

16 خرداد 1397

به روز رسانی

15 شهریور 1398

حتما تا به حال عبارت گردشگری سیاه به گوش تان خورده است. در این نوع سفر، انسان به دنبال تماشای زیبایی ها و تفریح نیست؛ بلکه می خواهد مساله ای حساس تر را مورد بررسی قرار دهد. در گردشگری سیاه، انسان ها به منطقه ای آسیب دیده سفر می کنند تا در درد و رنج افرادی شریک شوند که پیش تر در آن مکان زندگی می کرده و دچار مصیبت شده اند.
این مصیبتی که افراد دیده اند می تواند بلایای طبیعی مانند زلزله، سیل، سونامی و ... باشد و یا جنگ، حملات تروریستی، قتل، غارت، مرگ های بی شمار و کشتار جمعی. حتا دیدن مناطقی که به دلایل کاملا غیرطبیعی، حس ترس و هیجان و کنجکاوی گردشگران را تحریک می کنند از انواع «گردشگری سیاه» به حساب می آید.
می خواهیم به یکی از مهمترین مکان های مورد استقبال در گردشگری سیاه سفر کنیم؛ نیروگاه اتمی چرنوبیل در کشور اوکراین و در نزدیکی مرز این کشور با بلاروس. 32 سال پیش در این منطقه حادثه اتمی وحشتناکی رخ داد که تا سال ها درد و ناراحتی به دنبال داشت و از آن به عنوان بزرگترین حادثه اتمی غیر نظامی دنیا یاد می کنند.

 در تاریخ ۲۶ آوریل ۱۹۸۶ برابر با 6 اردیبهشت 1365، انفجاری اتمی در نیروگاه چرنوبیلِ اوکراین اتفاق افتاد؛ البته در آن سال ها کشور مستقلی به نام اوکراین وجود نداشت و این حادثه در حوزه قدرت اتحاد جماهیر شوروی به وقوع پیوست. انفجار اتمی و آتش سوزی چرنوبیل در پی آزمایش های متصدیان رآکتور هسته ای غیر حرفه ای پیش آمد و هیچ جنگ و اختلافی میان کشورها، دلیل این سانحه تلخ نبود. زمانی که رآکتور شماره ۴ نیروگاه از کنترل خارج شد انفجار صورت گرفت و حتا این حادثه به عملکرد رآکتور شماره سه نیز صدمه زد. در نهایت مواد رادیواکتیو در بخش بزرگی از غرب شوروی و اروپا پخش شدند که صدمات جبران ناپذیر بسیاری را در پی داشت.
در آن سال ها اتحاد جماهیر شوروی در گیر و دار جنگ سرد با آمریکا بود و می توان گفت، حادثه چرنوبیل از دلایل قابل توجه شکست شوروی و متلاشی شدن آن به شمار می رفت. گفته ها حاکی بر آن است که این کشور حدود 18 بیلیون روبل (معادل با 20 بیلیون دلار آمریکا در آن زمان) تنها برای پاکسازی منطقه و جلوگیری از انفجار دوم صرف کرد. تمامی شهرها و روستاهای حوالی چرنوبیل در کمتر از 24 ساعت تخلیه شدند و تاکنون مانند شهر ارواح، متروک باقی مانده اند. چرنوبیل داستان بسیار تلخی در دفتر تاریخ است؛ مرگ و میر و سرطان های ناشی از تشعشع ها، جهش های ژنتیکی که تولد نوزادان ناقص بسیاری را در پی داشت، همه از دردناکی حادثه حکایت دارند.

در ادامه تصاویری از این منطقه و مراسم یادبود از دست رفتگان چرنوبیل را پس از 32 سال تماشا می کنیم تا از احوال این روزهای آن با خبر شویم.
کارناوال را همراهی کنید.

فاجعه چرنوبیل اوکراین

1- رآکتور شماره سه نیروگاه هسته ای چرنوبیل

در تصویر یکی از کارمندان را می بینید که در اتاق کنترل رآکتور شماره سه نیروگاه قدم می زند.

مرکز کنترل رآکتور شماره سه نیروگاه چرنوبیل اوکراین

2- صفحه کنترل در مرکز هدایت رآکتور شماره 3

نیروگاه هسته ای چرنوبیل اوکراین

3- کنجکاو اما نگران برای سلامتی شان

عده ای از خبرنگاران برای بررسی وضعیت نیروگاه چرنوبیل پس از حدود سه دهه، پا به این مکان گذاشته اند و در راهروی رآکتور شماره سه به انتظار ایستاده اند. بد نیست بدانید که زندگی در این منطقه بسیار خطرناک است و در کل امکان پذیر نیست؛ اما سفر یک روزه آن هم با رعایت جوانب احتیاط، خللی در سلامتی افراد وارد نمی کند.

راهروی رآکتور شماره سه نیروگاه چرنوبیل اوکراین

4- پروانه ای با خبرهای خوش

این پروانه، در میان لوله های مربوط به رآکتور شماره سه پیدا شده است و اتفاق خوشایندی به شمار می آید؛ چرا که با وجود تشعشعات هسته ای قوی، این موجود نحیف هرگز جان سالم به در نمی برد. با این وجود سال ها زمان لازم است تا حوالی چرنوبیل به کلی از مواد پرتوزا پاک شود.

نیروگاه چرنوبیل اوکراین

5- یک تلفن خیلی قدیمی در مرکز کنترل رآکتور شماره سه

نیروگاه چرنوبیل اوکراین

6- همه جا رنگی از گذشته دارد.

نیروگاه چرنوبیل اوکراین

7- زندگی با وجود تمامی خطرها جریان دارد.

اتوبوس کارگرهایی را جا به جا می کند که اطراف نیروگاه چرنوبیل زندگی می کنند. 

نیروگاه چرنوبیل اوکراین

8- تابوت رآکتور شماره 4 

سازه ای که در پیش رو می بینید محدوده امن جدید (New Safe Confinement) نام دارد و بر روی سازه قدیمی که در اینجا بوده ساخته شده تا باقی مانده های رآکتور شماره 4 را در آن نگه داری کنند. این اجزای باقی مانده مانند زباله هسته ای، خطرناک و تشعشع زا هستند.

نیروگاه چرنوبیل اوکراین

9- روستای متروکه

خانه ای را در روستای زلیسای (Zalesye)، حوالی نیروگاه چرنوبیل مشاهده می کنید؛ روستایی که پس از حادثه چرنوبیل خالی از سکنه شد.

روستای متروکه حوالی نیروگاه چرنوبیل اوکراین

10- یادبودی برای قربانیان

زنانی که پس از حادثه چرنوبیل بیوه شدند، تصویر همسران شان را به دست گرفته اند تا یاد آن ها را زنده کنند. این مردها، پیرو ماموریت های نظافتی پس از حادثه چرنوبیل جان خود را از دست دادند. یادبود قربانیان این سانحه هسته ای در کی‌ف (Kiev)، پایتخت اوکراین نصب شده است.

یابود قربانیان حادثه چرنوبیل اوکراین

11- سالگرد حادثه چرنوبیل در مسکو

در پی وقوع حادثه چرنوبیل حدود 600000 تن از مردم روسیه به کشور اوکراین و نیروگاه چرنوبیل فرستاده شدند تا با آتش مبارزه کنند و آرامش را به ناحیه برگردانند. در تصویر، تابوت یکی از این افراد به نام ویرا تاپتونف (Vera Toptunova) را در سالگرد حادثه چرنوبیل در شهر مسکو می بینید.

سالگرد حادثه چرنوبیل در مسکو روسیه

12- سالگرد حادثه چرنوبیل در مینسک

سربازهای افتخاری، در مراسم سالروز حادثه چرنوبیل در شهر مینسک (Minsk)، واقع در کشور بلاروس گل بر سر مزار قربانیان می گذارند. همان طور که می بینید این فاجعه هسته ای زندگی بسیاری از مردم را در اروپای شرقی تحت تاثیر قرار داده است.

سالگرد حادثه چرنوبیل در مینسک روسیه

13- شمع ها و گل ها هیچ جای خالی را پر نمی کنند.

مراسم یادبود قربانیان حادثه چرنوبیل را در شهر اسلاووتیچ (Slavutich) مشاهده می کنید؛ در فاصله 50 کیلومتری از منطقه ای که در آن حادثه رخ داد.

مراسم یادبود قربانیان حادثه چرنوبیل در شهر اسلاووتیچ

14- هشدار! شما در معرض تشعشع هسته ای قرار دارید.

تابلوی هشدار برای وجود مواد پرتوزا در منطقه را می بینید که در فاصله سی کیلومتری نیروگاه چرنوبیل نصب شده است. این منطقه در 370 کیلومتری جنوب شرقی شهر مینسک قرار دارد.

تابلئ خطر تشعشعات هسته حوالی نیروگاه چرنوبیل اوکراین

15- نیمه کاره ای پر از حرف

این دیوارنگاری در شهر پریپیات (Pripyat) نقاشی شده اما به خاطر وقوع حادثه چرنوبیل در همین حوالی، نیمه کاره رهایش کرده اند.

شهر پریپات استان کیف اوکراین

16- او نمی تواند تابلوهای خطر را بخواند.

روباهی را در بیابان های شهر متروکه پریپیات در استان کی‌ف اوکراین می بینید.

شهر متروکه پریپیات استان کیف اوکراین

17- روزگاری زندگی در این جا جریان داشت.

در پیش رو نمایی از میدان شهر متروکه پریپیات را مشاهده می کنید. شهری که در گذشته نزدیک به 40000 تن در آن سکونت داشتند و زندگی و شغل شان به نیروگاه چرنوبیل وابسته بود. زمانی که هسته واحد شماره 3 در سه کیلومتری این منطقه منفجر شد، ساکنان، پریپیات را ظرف یک روز تخلیه کردند و از آن پس این شهر هیچ ساکنی را به خود ندیده است.

شهر متروکه پریپیات استان کیف اوکراین

18- به حال خود رها شده ام...

با مشاهده این تصویر، به خوبی گذشت زمان و خالی از سکنه بودن نواحی اطراف چرنوبیل را لمس می کنیم. این تصویر در یکی از روستاهای کشور بلاروس به نام Krasnoselie ثبت شده است. درختی که چشم بشر را دور دیده و داخل یک طویله قد علم کرده است.

روستایی متروکه در بلاروس حادثه چرنوبیل

19- نمایی دورتر از شهر متروکه پریپیات

ساکنان در زمان تخلیه شهر، هرگز در ذهن شان نمی گنجید که دیگر نتوانند به این منطقه بازگردند.

شهر متروکه پریپیات اوکراین حادثه چرنوبیل

20- فروشگاه متروکه در پریپیات

شهر متروکه پریپیات اوکراین

21- برج خنک کننده

در تصویر پیش رو، یک برج خنک کننده را می بینید؛ معمولا از این برج ها برای خنک سازی آبی پالایشگاه ها، نیروگاه ها و غیره استفاده می شود. البته در زمان انفجار رآکتور شماره 4 پروژه ساخت این برج کامل نشده بود و حالا هم آن را نیمه کاره و رها شده می بینیم.

برج خنک کننده نیروگاه چرنوبیل اوکراین

22- روستای ارواح

گردشگران در حین سفرشان به چرنوبیل از روستای متروکه کوپاچی (Kopachi) در همان حوالی عکسبرداری می کنند.

روستای متروکه کوپاچی اوکراین

23- دم و دستگاه شوروی سابق

در تصویر، یکی از رادارهای افقی متعلق به شوروی سابق را می بینید که به عنوان بخشی از پروژه موشک ضد بالیستیک از آن بهره می گرفتند. از موشک ضد بالیستیک برای انهدام موشک های بلند بردی که تا ارتفاع های زیاد اوج می گیرند استفاده می شود.

رادار افقی چرنوبیل اوکراین

24- رها شد و به گل نشست...

قایقی را می بینید که از سال 1986 در رودخانه پریپیات به گل نشسته است.

رودخانه پریپیات اوکراین

25- داس و چکش، علامت کمونیست

نقش داس و چکش شوروی سابق را در ساختمانی حوالی نیروگاه چرنوبیل می بینید. علامت داسی که بر روی یک چکش قرار گرفته از نمادهای کمونیستی ست؛ داس نشانه کشاورزان و چکش نشانه طبقه کارگران صنعتی به شمار می رود و در کنار هم قرار گرفتن این دو ابزار بیانگر یکپارچگی کارگران صنایع و کشاورزان است.

داس و چکش، علامت کمونیست

سخن آخر
پس از 32 سال به کشور اوکراین سفر کردیم و مروری بر واقعه تلخ چرنوبیل در آن منطقه داشتیم. دیدیم که چطور در این سال ها، اطراف این نیروگاه هسته ای به شهری روح زده می ماند. یادی هم از قربانیان این حادثه کردیم و نگاهی به چهره مغموم بازماندگان داشتیم.
نظر شما درباره این تصاویر چیست؟

آیا پیش از این، شناختی از حادثه اتمی چرنوبیل داشتید؟

دیدگاه تان را با ما در میان بگذارید.

اون بیرون پر از شگفتیه و من می خوام گوشه ای از این شگفتی ها رو بهتون نشون بدم.

آیا این مطلب مفید بود؟

4 دیدگاه

جدید ترین دیدگاه

یک چیز جالب که همه میدونن دکمه ی e35 یعنی خاموشی راکتور اما وقتی راکتور داغ میشه اینو میزنن در چرنوبیل اما بیشتر داغ میشه چون شوروی میله هایی ساخته که نوک ان ها گرانفیت داشته

اون az2 بود

09 مرداد 1402

انتشار:26 اسفند 1400

آیا این دیدگاه مفید بود؟

امیر

اون داس و چکش من رو خیلی تحت اثیر قرار داد بچه که بودم عاشق شوروی بودم.هرچقدرم پدر مادرم و بقیه می گفتن شوروی جای خوبی نیست باور نمی کردم.

انتشار:06 فروردین 1398

آیا این دیدگاه مفید بود؟

وحید

کتاب صداهایی از چرنوبیل رو حتما بخونید خیلی خوب و ملموس شما رو میبره توو زمانیکه این جا زندگی در جریان داشت

انتشار:01 اسفند 1397

آیا این دیدگاه مفید بود؟

اپلیکیشن کارناوال

با نصب اپلیکیشن کارناوال، کنترل سفر را این بار شما به دست بگیرید. در این اپلیکیشن شما دنیایی از امکانات و خدمات را همیشه و همه جا در جیب خود دارید؛ آشنایی با جاذبه ها و فرهنگ شهرها و کشورهای مختلف، رزرو آنلاین بلیت هواپیما و یا حتی رزرو انواع اقامت بسته به سلیقه و بودجه ای که دارید. اپلیکیشن کارناوال یعنی کنترل سفر در دست شما.

Android

IOS

مجوزها و نمادها

هدف اصلی کارناوال این است که بهترین خدمات گردشگری را به صورت آنلاین به کاربران خود ارائه دهد. هر آن چیزی که برای سفر خود نیاز دارید را از کارناوال بخواهید؛ از آشنایی با جاذبه ها، سوغات و غذاهای محلی تا رزرو آنلاین بلیت هواپیما و انواع اقامتگاه. در هر جا و در هر ساعت از شبانه روز، می توانید به صورت آنلاین خدمات سفر خود را رزرو کنید و یا هر سوالی دارید از ما بپرسید. کارناوال کنترل سفر شماست!

کلیه حقوق مادی و معنوی کارناوال برای شرکت کاروان سفر های هیرمان محفوظ است. استفاده از محتوای سایت تنها در صورت پذیرش شرایط و ضوابط امکان پذیر است.