karnaval.ir

مهدیه اکبری پارسا

نویسنده ارشد کارناوال

انتشار

19 شهریور 1396

به روز رسانی

15 شهریور 1398

اگر این روزها پیگیر اخبار جهان بوده باشید، حتما نام طوفان های ایرما و هاروی برایتان آشنا به نظر می رسد؛ طوفان هاروی در ماه اخیر بخش هایی از کشور آمریکا را درنوردیده و ایالات تگزاس در این کشور را با حادثه ی عظیم سیل مواجه ساخته است. طوفان ایرما نیز، یکی از بزرگترین طوفانهایی که اقیانوس اطلس تا به حال به خود دیده، به قسمت هایی از قاره ی آمریکای شمالی و مرکزی صدمه زده و مردم زیادی را از خانه های خود آواره ساخته و همچنان مردم جنوب کشور آمریکا، به ویژه فلوریدا را به شدت تهدید می کند.

اما در این گوشه ی دنیا، در ایران عزیز ما، خبر بلایای طبیعی، متاسفانه، شکل دیگری به خود گرفته است؛ خشکسالی بحرانی است که چنگال هایش را در گلوی ایران فروکرده و هر لحظه بر شدت آن اضافه می کند. خشکسالی و کاهش شدید ریزش آب، که به اَبَر بحران و مشکل امروز و آینده ایران تبدیل شده، در کنار بی مبالاتی و کوتاهی های مسئولان و مردم جان ایران را تهدید می کند و دور زمانی نیست که زندگی مردم بر سر مسئله ی آب دچار مشکلات جدی شود. در این میان زمانی که صحبت از خشک شدن تالاب ها، دریاچه ها، رودها و چاه های ایران می شود، عمده ی بحث ها و ذهن ها به سوی مناطق مرکزی و جنوبی کشور روانه می شود و کسی صحبت از مناطق شمالی ایران به میان نمی آورد. چرا که شمال ایران در خاطره ی جمعیِ مردم همیشه به بارش های فراوان، پرآبی و سرسبزی شهره است و خبر خشک شدن رود و دریاچه و جنگل بسیار دور از ذهن به نظر می رسد. اما هیولای خشکسالی و کاهش بارش های جوی به شمال ایران نیز رسیده و در حال خشکاندن منابع آبی آن است. به گفته ی رئیس سازمان محیط زیست ایران، آقای عیسی کلانتری، مصرف آب تجدیدپذیر در ایران به 110 درصد رسیده که به این معناست ایران هر سال خشک تر می شود و کشور تنها تا 15 سال آینده برای جمعیت 80 میلیونی خود آب ذخیره دارد.

خشکسالی دریاچه ارومیه، تالاب شادگان، دریاچه هامون، تالاب گاوخونی، رود زاینده رود، کارون و بسیاری منابع آبی دیگر به اندازه ی کافی برای محیط زیست، آینده و پیشرفت ایران تلخ بود اما به تازگی خبر خشک شدن دریاچه ی الندان و دریاچه ی باغ عباس آباد در مازندران بر این داغ و نگرانی افزوده است. استان مازندران با میانگین میزان بارش حدودا 800 میلی لیتری از استان های پربارش کشور محسوب می شده اما در سال آبی امسال میزان بارش آن نصف شده و زنگ خطر بحران بی آبی را در این استان به صدا درآورده است.

 همین موضوع موجب شده است تا عکاس خبرگزاری ایرنا، آقای غلامرضا رضایی آغوزگله، سفری به دریاچه ی الندان که در روستای الندان، بخش چهاردانگه‌ی شهرستان ساری واقع است، داشته باشد و تصاویر دردناکی از روزگار بی آبی آن به ثبت برساند. کارناوال نیز در راستای وظیفه ی اطلاع رسانی خود مروری بر این عکس ها داشته است تا قصه ی پرغصه ی بحران خشکسالی ایران را این بار در مازندران و دریاچه الندان به تصویر بکشد. جالب است بدانید که دریاچه الندان به سبب قدمت کُواتِرنِری (بخش از زمان بندی زمین شناسی که از حدود 2.5 میلیون سال پیش آغاز و همچنان ادامه دارد) که دارد در فهرست آثار ملی ایرن به ثبت رسیده است اما امروز دیگر شکوه گذشته را ندارد.

با ما همراه باشید...

تصویر پانورامای دریاچه الندان پس از خشک شدن

تصویر دریاچه الندان پیش از خشک شدن

1- حیوانات نخستین قربانی خشکسالی

دریاچه ی الندان که آب بندان پله ازنی نیز نامیده می شود، در حوالی روستای ازنی از توابع بخش چهاردانگه شهر ساری قرار داشته و نام دوم خود را از این روستا گرفته است. حیوانات این منطقه تا حد زیادی به آب این دریاچه وابسته هستند و با خشکسالی آن، از منابع آبی آنها به شدت کاسته شده و حیات آنها در خطر قرار می گیرد.

حیوانات نخستین قربانی خشکسالی

2- مشاغل از دست رفته

آب این دریاچه تنها با بارش باران و نزولات جوی تامین می شده و هیچ رودخانه ای به آن نمی ریزد. این پدیده ی طبیعی زیبا تا چندی پیش یکی از جاذبه های گردشگری اطراف شهرستان ساری بوده و اکنون با خشک شدن آن، مشاغل مرتبط با گردشگری نیز از بین رفته است.

مشاغل از دست رفته دریاچه الندان

مشاغل از دست رفته دریاچه الندان

دریاچه الندان

3- اثری ملی که دیگر حیاتی ندارد

 در سال 1394 دریاچه ی 17 هکتاری الندان به عنوان یکی از میراث های طبیعی ایران ثبت ملی شد. این دریاچه که در زمان های پربارش سال تا 300 هکتار نیز وسعت پیدا می کرد، امروزه حال خوشی نداشته و تا 90 درصد وسعت آن خشک شده است.

اثری ملی که دیگر حیاتی ندارد

4- در حسرت روزگار پرآبی

دریاچه ی الندان در میان جنگل های سربه فلک کشیده و پرپشت ساری قرار گرفته است؛ جنگلی که روزی دریاچه ای زیبا را در آغوش کشیده بود امروز میزبانی زمینی خشک است...

5- تصویری از کویر لوت یا شمال ایران؟

 نوع خاک و نحوه قرارگیری این دریاچه باعث شده بود تا باران ها و برف های باریده شده به سمت این دریاچه هدایت شود و عدم نفوذپذیری خاک موجب می شد تا آب به مدت طولانی در این گودال باقی مانده و دریاچه تشکیل شود. اما امروزه به دلیل کاهش شدید نزولات جوی، خاک دریاچه خشک شده و شکل تفتیده ی بیابان های ایران را پیدا کرده است.

تصویری از کویر لوت یا شمال ایران؟

6- فاجعه در راه است

آب دریاچه ی الندان برای مصارف کشاورزی زمین های برنج روستاهای پایین دست آن مورد استفاده قرار می گرفته و اکنون با خشک شدن آن به سختی می توان جایگزینی برای آبیاری زمین های کشاورزی پیدا کرد.

فاجعه در راه است

7- راه بی بازگشت

بحران خشکسالی در ایران بسیار جدی است و هر سال بر شدت آن افزوده می شود تا جاییکه به ابرچالش ایران تبدیل شده است. اگر به سرعت الگوی مصرف کشاورزی، صنعت و مردم تغییر نکند، ایران به سوی نزاع های داخلی و مهاجرت های گسترده ناشی از کمبود آب پیش می رود.

راه بی بازگشت کم آبی

8- ریه های سبز ایران در معرض نابودی

درختان جنگل های شمال ایران، ریه سبز آن را تشکیل می دهند و با نابودی آنها گستره ی استانهای شمالی، ذخایر تنفسی خود را از دست خواهند داد. در کنار هجوم مردم و مسئولین برای ویلاسازی و ایجاد مراکز صنعتی، قاچاقچیان چوب و آتش سوزی های گاه و بیگاه، خشکسالی و کاهش بارش باران و برف درد بی امان دیگری است که بر دردهای جنگل کهن شمال اضافه می کند.

ریه های سبز ایران در معرض نابودی

ریه های سبز ایران در معرض نابودی

9- رنگ تیره خاک جایگزین آبی روشن آب

رنگ تیره ی خاک جایگزین آبی روشن آب

10- در جستجوی مایه حیات

در جستجوی مایه ی حیات

11- امید که این سبزی ها با بارش دوباره باران به زردی نرسند

طبیعت اطراف دریاچه ی النگان

12- به فکر دیگر منابع آبی باشیم

شاید دیگر نتوان برای دریاچه الندان کاری کرد و تنها دست به دعا برداشت تا بلکه ریزش های آسمانی جان دوباره ای به این اثر ملی و طبیعی بدهند اما می توان از حالا به فکر دیگر منابع آبی بود تا آنها به سرنوشت غم انگیز دریاچه ی الندان دچار نشوند.

دریاچه ی خشک شده ی الندان

13- مرگ زودهنگام درختان به واسطه خشکسالی

مرگ زودهنگام درختان به واسطه ی خشکسالی

14- زیر تیغ خشکسالی

در سالهای اخیر از نعمت دریاچه ی الندان استفاده شد و هزاران ماهی در درون این دریاچه رهاسازی گردید تا بر کاربردهای دریاچه افزوده شود. این کار باعث شد تا ماهیگیری در این منطقه رونق پبدا کند و رزق و روزی مردم روستا شود. اما خشکی دریاچه ی الندان موجب شد تا این راه درآمد نیز بر مردم بسته و حدود 50 هزار ماهی تلف شود.

مرگ پایان کار ماهی های دریاچه ی الندان

15- روزهای سیاه بی آبی

این تصاویر غم انگیز نشان می دهد چگونه عملکرد نامناسب ما در کنترل منابع آبی روزی به خود ما بازمی گردد و گریبان خودمان را می گیرد.

روزهای سیاه بی آبی

روزهای سیاه بی آبی

سخن آخر

امروز به همراه شما در کارناوال، تصاویری از روزگار تلخ و خشک دریاچه ی الندان در مازندران را مرور کردیم. عکس هایی که وجه دیگری از شمال ایران را به نمایش می گذاشت و زنگ خطر کم آبی را برای همه ی ایران به شدت به صدا درآورد. نظر شما در مورد این تصاویر چیست؟ به نظر شما چگونه می توان با این بلای طبیعی مقابله کرد؟ نظر و دانسته هایتان را با ما در کارناوال به اشتراک بگذارید.

خاطرات خوبم از زندگی بین سبزی جنگل و کوه، آبی دریا، سپیدی عطر بهارنارنج، قرمزی تمشک‌های وحشی، نارنجی پرتقالها، بارانهای گاه و بی‌گاه و تاب خوردن بر درخت گردوی مهربان حیاط خانه‌مان در رامسر زیبا چرخ می خورد و روحم را سیراب می کند. تمام

...

آیا این مطلب مفید بود؟

3 دیدگاه

جدید ترین دیدگاه

sahar

و اقعا حيف

انتشار:18 فروردین 1399

آیا این دیدگاه مفید بود؟

سید رسول

  اصالتا از اهالی یکی از روستاهای هم جوار دریاچه هستم که تازه امسال این دریاچه را شناختم، خواستم برای دید و بازدید از این طبیعت زیبا بروم که این خبر موجب بهت و تأسف شد. فاجعه دریاچه ارومیه ، هامون ، و .... و ریزگردها در خوزستان که معلول خشک شدن هور العظیم و .. است، برای مسولین محیط زیست دغدغه نیست ،  واگر نه باید هر سال شاهدپیشرفتی و لو یک درصدی در رفع  مشکلات این تالابها و ... باشیم ؛ نمونه اش باداب سورت که از 7 سال پیش که تا به امروز چند بار برای استفاده از مزیتهای آب آن چشمه ها به انجا رفتم ، هیچ تلاشی را برای حفظ این چشمه های عجیب- که مثل آن در دنیا تنها در دو کشور ، امریکا و ترکیه است- مشاهده ننمودم. دیگه هیچ حرفی ندارم ولی یه روزی یه جایی، اگه در این دنیا نشد، اون دنیا جلوشون رو می گیرم و مطالبه میکنم؛ چون عاشقانه طبیعت رو دوست دارم.        

انتشار:22 شهریور 1396

آیا این دیدگاه مفید بود؟

حسام

قلبم شکست،خدایا.....

انتشار:20 شهریور 1396

آیا این دیدگاه مفید بود؟

اپلیکیشن کارناوال

با نصب اپلیکیشن کارناوال، کنترل سفر را این بار شما به دست بگیرید. در این اپلیکیشن شما دنیایی از امکانات و خدمات را همیشه و همه جا در جیب خود دارید؛ آشنایی با جاذبه ها و فرهنگ شهرها و کشورهای مختلف، رزرو آنلاین بلیت هواپیما و یا حتی رزرو انواع اقامت بسته به سلیقه و بودجه ای که دارید. اپلیکیشن کارناوال یعنی کنترل سفر در دست شما.

Android

IOS

مجوزها و نمادها

هدف اصلی کارناوال این است که بهترین خدمات گردشگری را به صورت آنلاین به کاربران خود ارائه دهد. هر آن چیزی که برای سفر خود نیاز دارید را از کارناوال بخواهید؛ از آشنایی با جاذبه ها، سوغات و غذاهای محلی تا رزرو آنلاین بلیت هواپیما و انواع اقامتگاه. در هر جا و در هر ساعت از شبانه روز، می توانید به صورت آنلاین خدمات سفر خود را رزرو کنید و یا هر سوالی دارید از ما بپرسید. کارناوال کنترل سفر شماست!

کلیه حقوق مادی و معنوی کارناوال برای شرکت کاروان سفر های هیرمان محفوظ است. استفاده از محتوای سایت تنها در صورت پذیرش شرایط و ضوابط امکان پذیر است.