karnaval.ir

یزدان مرشدزاده

انتشار

19 شهریور 1395

به روز رسانی

15 شهریور 1398

تا به حال اصطلاح گردشگری سیاه را شنیده اید ؟ می دانید این نوع از گرشگری چه مقاصدی را شامل می شود؟!

گردشگری سیاه به طور خلاصه این طور تعریف می شود: دیدن مناطقی که به دلایل کاملا غیرطبیعی، حس ترس و هیجان و کنجکاوی گردشگران را تحریک می کنند.

از این دست مقاصد در تمام مناطق وجود دارند، از جمله ایران.

امروز قصد داریم تا با مقاصد گردشگری سیاه در ایران آشنا شویم؛ مقاصدی که بازدید از آن ها باعث می شود حجمی از سوالات بی پایان ذهن شما را به خو درگیر کنند.

در این مطلب نگاهی خواهیم داشت به 6 مکان در ایران که می توانید حسی خاص و تازه ای از گردشگری سیاه را در آن ها تجربه کنید.

شاید برخی از آن ها را از نزدیک دیده اید و خاطراتی هم دارید اما این بار به آن ها نگاهی دقیق تر خواهیم داشت و از دیدگان گردشگران جهانی به آن نگاه می کنیم تا با داستانی که در پس هر مقصد نهفته است، آشنا شویم.

همراه با کارناوال باشید تا سفری به #اماکن رمزآلود ایران داشته باشیم.

گردشگری سیاه در یک نگاه

در معنای اصلی گردشگری سیاه به این معناست که گردشگر با مراجعه به اماکن خاصی که از ویژگی هایی مانند مرگ، غم، زجر و عذاب و همینطور تراژدی حال و هوایش کاملا عوض شود و با آن مکان یک رنگ شود و تمامی وقایع تلخ گذشته را درک کند. برخی نام این نوع از گردشگری را گردشگری سیاه گذاشته اند برخی نیز به آن گردشگری غم می گویند.

این مکان ها احساسات تلخ و ناراحت کننده ای را به بازدید کننده القا می کنند. ممکن است جنگ، سیل و طوفان و ... باعث شوند محلی تبدیل به جاذبه ای برای گردشگری سیاه شود. گردشگران درباره ی حوادثی که رخ داده بیشتر می دانند و خود را جزئی از آن می بینند.

در نقاط مختلفی از جهان می توان دید که بازدید کنندگان زیادی از این نوع گردشگری لذت می برند.

در #کشور ایران نیز پتانسیل های زیادی برای این گردشگری وجود دارد و به همین دلیل اماکن تاریخی و موزه های کشورمان می توانند گزینه های مناسبی باشند.

در ادامه با 6 مکان که به دلیل جنگ و یا #بلایای طبیعی مناسب برای گردشگری سیاه هستند را می بینیم.

با کارناوال باشید.

1) باغ سنگی درویش خان

به این باغ ناراحت ترین باغ ایران نیز گفته می شود. درویش خان کسی بود که در سال های 1339 شمسی از دست دادن زمین های خود را می دید که چگونه روز به روز توسط دولت از او گرفته می شد و همینطور نابودی باغ هایش برای وی بسیار سخت بود. 

برای همین خواست تا اعتراض خودش را نشان دهد. او درخت های خشک شده ی خود را به 40 کیلومتری جنوب شهر سیرجان برد و سنگ هایی با اندازه های مختلف را از شاخه های درختان آویزان کرد. در همین حین اطرافیانش فکر می کردند که عقل خود را از دست داده و نمی تواند با دیگران ارتباط بر قرار کند و در حال رنج کشیدن به دلیل از دست دادن زمین ها و باغ هایش است.

در نهایت او در سن 90 سالگی در سال 1386 از دنیا رفت و او را در همان #باغ سنگی به خاک سپردند. 

امروزه این باغ تبدیل به مکانی برای گردشگری شده و بسیاری را برای بازدید به خود جذب می کند.

مطلبی کامل درباره ی  باغ سنگی درویش خان را می توانید در کارناوال مطالعه کنید.

photo by مرتضی صالحی
photo by مرتضی صالحی
photo by مرتضی صالحی

2) شهر بم و زمین لرزه ی آن

زمین لرزه یکی از بدترین بلایای طبیعی است که انسان تا کنون شاهد آن بوده است. #شهر بم شهری بود که قدیمی ترین و بزرگترین بنای خشتی و تاریخی جهان را در خود جای داده بود و عمری برابر با 2 هزار سال داشت و به دلیل زمین لرزه ای که نابودی های بسیاری را به بار آورد تقریبا می توان گفت نابود شد.

به واسطه ی زمین لرزه ای که در سال 1382 در شهر بم اتفاق افتاد 90% شهر ویران شد. ارگ بم نیز همینطور. امرزوه #سازمان جهانی یونسکو به همراه 12 کشور دیگر در حال کار بر روی بازسازی این بنای خشتی تاریخی هستند.

بسیاری از ساکنان شهر جان خود را از دست دادند و بسیاری عزیزان خود و خانه هایشان را.

امروزه شهر بار دیگر زنده شده و در حال رسیدن به شکوه گذشته ی خود است.

3) غار خالو حسین کوهکن

در پاوه یکی از شهرهای #استان کرمانشاه مردی زندگی می کند به نام حسین کوهکن که او را خالو حسین و فرهاد دوم نیز می نامند. ( به این دلیل نام فرهاد دوم را بر او نهاده اند که کارش همانند فرهاد افسانه ها و داستان های کهن فارسی از نظامی گنجوی بر گفته شده است ).

او یک پای خود را از دست داده ولی دلیل نشده تا یک جا بنشیند و زندگی خود را رها کند. وی در 19 سال توانسته در دل کوه 7 اتاق ایجاد کند و حتی آرامگاهی نیز برای خود ساخته است. در طول جنگ ایران و عراق وی دو پسر خود را از دست داده و زندگی خود را جور دیگری دید تا جایی که باعث شد این کار را شروع کند و دل کوه را بکند. 

او به همراه دخترش به میگونه از توابع شهر بانه وره آمد و در روستایی اقامت گزید.

او بوسیله ی سنبله و بیل مکانیکی شروع به کندن کوه کرد تا محلی برای عبادت درست کند و این کار باعث شد تا 7 اتاق در دل کوه به همراه آرامگاه خود درست کند. امروزه بسیاری از ایرانیان و گردشگران خارجی برای دیدن خالو حسین و کوهش به این مکان سفر می کنند.

4) زندان قصر در تهران

قبل از انقلاب اسلامی سال 1357 که در ایران شکل گرفت رژیم شاه بیش از 10 هزار زندانی را در زندان قصر اسیر کرده بود. بعد از به پیروزی رسیدن انقلاب اسلامی این زندان تا سال 1383 باز بود و بعد از آن بسته شد و امروزه دیگر زندانی در آن نگهداری نمی شود.

برخی از مسئولین خواستند تا آن را نابود کنند ولی تصمیم بر این شد که تبدیل به موزه شود.

از سال 1391 عموم می توانند از آن بازدید کنند و حتی برنامه هایی برای تبدیل شدنش به #اولین هتل زندان ایران در دست بررسی می باشد.

الهه کریمی

5) ریگ جن

گردشگری سیاه در ایران تنها مربوط به اماکن تاریخی نمی شود بلکه جاذبه های طبیعی زیادی هستند که پتانسیل تبدیل شدن را به این نوع گردشگری را دارند. جایی در شمال دشت کویر زمین هایی شنی و صحراهایی وجود دارد که اگر بخواهیم دقیق تر بگوییم در جنوب سمنان قرار گرفته است و نامش ریگ جن است. از دوران قدیم این مکان بکر و دست نخورده که وسعتی برابر با 3800 کیلومتر مربع دارد از منابع آبی بسیار دور بوده است و حتی کاروان ها نیز از آن عبور نمی کردند.

این مکان کاملا متروکه و غیر قابل عبور به حساب می آمد و امروزه نیز تقریبا ناشناخته است.

اگر بخواهید از سمت شرق به غرب این مکان سفر کنید شاید هرگز به مقصد نرسید. محلی ها می گویند هرکس که رفته دیگر باز نگشته و اتفاقی برایش افتاده است. تصور می شود دلیل رخ دادن این اتفاقات و مفقود شدن انسان ها باتلاق ها باشند که می توانند مسیرها را نیز تغییر دهند.

در سال های اخیر بسیاری از مسیر گردها و گردشگران جذب ریگ جن شده اند و به کاوش در آن پرداخته اند.

تورهای سافاری نیز برای بازدید از ریگ جن وجود دارد.

کارناوال به شما پیشنهاد می کند که اگر علاقه مند به مطالعه ی بیشتر درباره ی ریگ جن هستید این مطالب را مطالعه کنید. کویر ریگ جن | مثلث برمودای ایران و کویر ریگ جن از نگاه نزدیک .

6) کوه های خلج در مشهد

در روستایی به نام مغان در #شمال مشهد کوه هایی هستند که جنگل نیز به آن ها گفته می شود. بعد از گذشت مدت زمان کمی از غروب صداهای ناله و گریه و فریاد از این مکان به گوش می رسد و به همین دلیل بسیاری از ساکنان روستا این محل زندگی خود را ترک کرده اند.

برخی نیز می گویند موجوداتی نامرئی در این کوه ها و منطقه زندگی می کنند.

سخن آخر

مکان های زیادی را می توانید در ایران پیدا کنید که دارای گردشگری سیاه باشند.

مکان های دیگری را می شناسید؟

دیدگاه خود را با ما به اشتراک بگذارید.

آیا این مطلب مفید بود؟

1 دیدگاه

جدید ترین دیدگاه

تینا

دره ستارگان یا دره جن‌‌ ها در قشم

انتشار:22 آذر 1397

آیا این دیدگاه مفید بود؟

اپلیکیشن کارناوال

با نصب اپلیکیشن کارناوال، کنترل سفر را این بار شما به دست بگیرید. در این اپلیکیشن شما دنیایی از امکانات و خدمات را همیشه و همه جا در جیب خود دارید؛ آشنایی با جاذبه ها و فرهنگ شهرها و کشورهای مختلف، رزرو آنلاین بلیت هواپیما و یا حتی رزرو انواع اقامت بسته به سلیقه و بودجه ای که دارید. اپلیکیشن کارناوال یعنی کنترل سفر در دست شما.

Android

IOS

مجوزها و نمادها

هدف اصلی کارناوال این است که بهترین خدمات گردشگری را به صورت آنلاین به کاربران خود ارائه دهد. هر آن چیزی که برای سفر خود نیاز دارید را از کارناوال بخواهید؛ از آشنایی با جاذبه ها، سوغات و غذاهای محلی تا رزرو آنلاین بلیت هواپیما و انواع اقامتگاه. در هر جا و در هر ساعت از شبانه روز، می توانید به صورت آنلاین خدمات سفر خود را رزرو کنید و یا هر سوالی دارید از ما بپرسید. کارناوال کنترل سفر شماست!

کلیه حقوق مادی و معنوی کارناوال برای شرکت کاروان سفر های هیرمان محفوظ است. استفاده از محتوای سایت تنها در صورت پذیرش شرایط و ضوابط امکان پذیر است.