karnaval.ir

کارناوال

نویسنده ارشد کارناوال

انتشار

21 خرداد 1396

به روز رسانی

15 شهریور 1398

تهران، کودک ناآرام ایران است که هیچوقت آرام نمی گیرد و همیشه در تلاطم است. زندگی روزمره در این شهر، پیش از طلوع خورشید آغاز می شود و تا پاسی از شب ادامه دارد. شاید باورش سخت باشد اما در این پایتخت همیشه بیدار، باز هم می شود مکان هایی را غرق در معنویت و زیبایی یافت و غرق در آنها شد. امروز می خواهیم برایتان سفری معنوی در تهران را رقم بزنیم و به معرفی اماکنی بپردازیم که می توانند شما را مسحور معنویت خود کنند.

فهرست پیش رو توسط فردی با نام شاهین پیش بین تهیه شده که متولد جنوب شرقی انگلستان است و یک ایرانی - بریتانیایی محسوب می شود. وی از کودکی سفرهای بسیاری را به ایران داشته و تابستان ها را در تهران سپری کرده است. شاهین در رشته ی زبان و ادبیات خاورمیانه و اروپا تحصیل کرده و فارغ التحصیل دانشگاه آکسفورد می باشد. شاهین همچنین موفق شده تا کارشناسی ارشد خود را ادبیات نوین فارسی و عربی، به پایان برساند و به مدت یک سال نیز در ایران درس خوانده است. او برای مدتی در اسپانیا به تدریس زبان انگلیسی مشغول بوده و تجربیات خوبی از سفر به نقاط مختلف آمریکای جنوبی دارد.

به عقیده ی وی، درست است که تهران در رده ی شهرهای باستانی ایران قرار نمی گیرد اما از نظر گردشگران خارجی، یک قطب تنوع مذهبی است که جلوه های آن بسیار دیدنی هستند.

با هم نگاهی به فهرست تهیه شده توسط این فرد می اندازیم که در آن سعی کرده تا به ساکنان و مهمانان تهران، مکان هایی سرشار از معنویت را معرفی نماید تا مردم در میان روزمرگی هایشان این فضاهای روحانی را از یاد نبرند.

با کارناوال همراه باشید...

تهران

1- آستان مقدس امامزاده صالح (ع) | تجریش

در شمال تهران که منطقه ای تقریبا مجلل به حساب می آید و دارای پس زمینه ای از رشته کوه البرز است، آرامگاه ابدی یکی از فرزندان امام موسی کاظم (ع)، امام هفتم شیعیان، قرار دارد که مشتاقان زیادی را به سوی خود جلب می کند. آستان مقدس امامزاده صالح (ع) با گنبد کاشی کاری شده و مناره لاجوردی به تقلید از سبک سنتی صفوی ساخته شده و در نزدیکی بازار تجریش قرار دارد. این آرامگاه را می توان مثالی خوب از معماری و تزیینات خیره کننده مساجد دانست که در گوشه ای از تهران واقع شده است.

امامزاده صالح تهران

2- مصلای تهران | بزرگراه رسالت

مصلای امام خمینی (ره) یا مصلای تهران، به عقیده ی سازندگان آن، بزرگترین مسجد جهان است که از دهه ی 1990 در حال ساخت می باشد و سطح وسیعی را به خود اختصاص داده است.

این مسجد 14 گلدسته دارد و ترکیبی از معماری مدرن و سنتی در آن قابل مشاهده می باشد. این مسجد علاوه بر اقامه ی نماز میزبان برخی نمایشگاه ها در ایران نیز هست.

مصلای تهران

مصلای تهران

3- گلزار شهدای بهشت زهرا | جنوب تهران

بهشت زهرا نام گورستانی در جنوب تهران است که خانه ی ابدی بسیاری از ساکنان این شهر را در خود جای داده است. در بخشی از این گورستان، مزار شهدای 8 سال جنگ ایران و عراق قرار دارد که در بالای هر یک از آنها پرتره ای از فرد دفن شده و تزیینات جالب توجهی به چشم می خورد. ایرانی ها بر اساس یک رسم دیرین بر سر مزار عزیزانشان حاضر می شوند و آن را با گلاب شستشو می دهند. قرآن خوانی و گذاشتن گل بر سر مزار از دیگر برنامه ها در این گورستان است.

گلزار شهدا

4- آستان مقدس امامزاده شاه عبدالعظیم (ع) | شهر ری

با خروج از شهر تهران و رفتن به سمت جنوب به شهر ری می رسیم که منطقه ای باستانی به شمار می آید و ارزش تاریخی فراوانی دارد. در این منطقه، آرامگاه فرزند امام حسن (ع)، امام دوم شیعیان قرار دارد که با گنبد طلایی بسیار زیبا و حیاط وسیع زائران زیادی را به خود جذب می کند. در نزدیکی این امامزاده یک بازار نیز وجود دارد که می توانید خریدی متفاوت را در آن تجربه کنید.

شاه عبدالعظیم

5- نیایشگاه آدریان یا آتشکده تهران | خیابان جمهوری

درست است که یزد و کرمان به عنوان مراکزی برای سکونت زرتشتیان در ایران شناخته می شوند اما پایتخت نیز از وجود نیایشگاه های این دین نیز بی نصیب نمانده و آتشکده ای را در خود جای داده است. این نیایشگاه جلوه ای جذاب از فضای روحانی می باشد و همیشه شعله ای دائمی در آن می سوزد. 

این بنا با کمک مالی پارسیان هندوستان (بهرام جی بیکاجی) و زرتشتیان ایرانی ساکن ایران و هند در زمان قاجار ساخته شده است و آتش آن را با مراسمی خاص پس از ۲۵ روز از آتشکده یزد به تهران آورده اند.

آتشکده تهران

6- کلیسای سرکیس مقدس | خیابان کریم خان زند

جامعه ی مسیحیت نیز در تهران نشانه هایی دارد و کلیساهایی در نقاطی از آن واقع هستند. یکی از معروف ترین این کلیساها، سرکیس مقدس نام دارد و بر خلاف ظاهر ساده و یک رنگش، دنیایی پر از نقاشی های پر رنگ و لعاب مذهبی در درون آن انتظار شما را می کشد. ساخت این کلیسا توسط یک خَیّر ارمنی انجام شده و حدود 6 سال به طول انجامیده است. از کلیسای سرکیس مقدس با عنوان بزرگ ترین کلیسای تهران یاد می شود و عنوان کلیسای جامع ارامنه را نیز به آن اختصاص داده اند.

 

کلیسای سرکیس مقدس

کلیسای سرکیس مقدس

7- زورخانه آیت الله طالقانی | چیذر

زورخانه ها جلوه گاه عرفان شیعی در ایران هستند و طرفداران خاص خود را دارند. در تهران، زورخانه آیت الله طالقانی یکی از نمونه های زورخانه ها است که می تواند شما را از دنیای روزمره بیرون جدا کند و لحظاتی روحانی را برایتان به ارمغان بیاورد.

در مرکز زورخانه ها یک گود وجود دارد که افراد در درون آن چرخشی مانند دراویش را انجام می دهند و در تمام مدت اشعاری با مضامین مذهبی و عرفانی خوانده می شود و موسقی خاصی در فضا طنین انداز می گردد.

تماشاچیان در تمام مدت مراسم سکوت اختیار می کنند و از دیدن این نمایش عارفانه لذت می برند.

زورخانه چیذر

سخن آخر

تا به حال این مکان ها را از نزدیک دیده اید؟

آیا مکان دیگری را در تهران می شناسید که حال و هوای معنوی داشته باشد؟

نظرات، پیشنهادات و تجربیات خود را با ما در میان بگذارید.

...

آیا این مطلب مفید بود؟

1 دیدگاه

جدید ترین دیدگاه

حمید

&nbsp;زیارت شهدا دعوت به یک میهمانی است<br>
يادمان ياران دوکوهه جهت نشر فرهنگ دفاع مقدس و محور مقاومت بصورت هفتگي در روزهای جمعه (۶ ماهه اول سال) از اذان مغرب و عشاء الی ۲۲ و روزهاي پنج شنبه (۶ ماهه دوم سال) از ساعت ۱۴ الی&nbsp; اذان مغرب و عشاء در جوار مزار مطهر پنج شهيد گمنام دفاع مقدس واقع در منطقه۱۸ تهران&nbsp; بزرگراه شهيد آیت الله سعيدی - بلوار معلم - بوستان قائم&nbsp; برگزار ميگردد.<br>
از اهم برنامه های يادمان ميتوان به : ايستگاه صلواتی - غبارروبی و عطر افشانی مزار شهدا - نماز جماعت - روایتگری - ختم کلام الله مجيد - پخش آواهای دفاع مقدس&nbsp; - اتاق اشک و نمايش فيلم مستند جنگ اشاره نمود.<br>
فاخلع نعليک شما هم دعوتيد.<br>
&nbsp;اینستاگرام : yaranedokoohe <br>
ایمیل : yaranedokoohe@yahoo.com<br>
وبلاگ : www.yaranedokoohe.blogfa.com

انتشار:26 آذر 1397

آیا این دیدگاه مفید بود؟

اپلیکیشن کارناوال

با نصب اپلیکیشن کارناوال، کنترل سفر را این بار شما به دست بگیرید. در این اپلیکیشن شما دنیایی از امکانات و خدمات را همیشه و همه جا در جیب خود دارید؛ آشنایی با جاذبه ها و فرهنگ شهرها و کشورهای مختلف، رزرو آنلاین بلیت هواپیما و یا حتی رزرو انواع اقامت بسته به سلیقه و بودجه ای که دارید. اپلیکیشن کارناوال یعنی کنترل سفر در دست شما.

Android

IOS

مجوزها و نمادها

هدف اصلی کارناوال این است که بهترین خدمات گردشگری را به صورت آنلاین به کاربران خود ارائه دهد. هر آن چیزی که برای سفر خود نیاز دارید را از کارناوال بخواهید؛ از آشنایی با جاذبه ها، سوغات و غذاهای محلی تا رزرو آنلاین بلیت هواپیما و انواع اقامتگاه. در هر جا و در هر ساعت از شبانه روز، می توانید به صورت آنلاین خدمات سفر خود را رزرو کنید و یا هر سوالی دارید از ما بپرسید. کارناوال کنترل سفر شماست!

کلیه حقوق مادی و معنوی کارناوال برای شرکت کاروان سفر های هیرمان محفوظ است. استفاده از محتوای سایت تنها در صورت پذیرش شرایط و ضوابط امکان پذیر است.