karnaval.ir

کارناوال

نویسنده ارشد کارناوال

انتشار

07 اسفند 1396

به روز رسانی

15 شهریور 1398

به نقل از خبرگزاری ایسنا، در یک سال گذشته بیش از ۱۲ هزار ایرانی به سوئیس سفر کرده اند و این مقدار برابر با کمتر از یک درصدِ کل گردشگرانی است که به این کشور رفته اند؛ با این حال سوئیس قانع نیست و عینک ریزبینی را هم به چشم زده تا دل ایرانی‌ها را به دست آورد و امسال (۲۰۱۸) شمار آنها را تا ۳ برابر افزایش دهد.

یوهان اشنایدر امان -رییس‌جمهور پیشین سوئیس- در سفری که دو سال پیش و پس از برجام با همراهی هیاتی سیاسی و اقتصادی به ایران داشت در میان توافق‌های انجام شده با دولت ایران، نقشه راه گردشگری را هم امضا کرد؛ سندی که سوئیس روی آن متمرکز شده تا تغییراتی را در تعاملات گردشگری با یک بازار نوظهور به وجود آورد. این در حالی است که ایران هنوز نگاه سنتی خود را به این بازار قدیمی حفظ کرده است.

فدریکو سوماروگا، مدیریت بازاریابی دفتر بازارهای نوظهور در سازمان گردشگری کشور سوئیس را بر عهده دارد. وی تا به حال ۱۳ بار به ایران سفر کرده است تا زمینه‌های تغییر را به وجود آورد. او در آخرین سفرش درباره‌ طرح‌ها و ایدئولوژی سوئیس درباره ایران گفت:

ما بازارهای گردشگری را به چهار گروه تقسیم کرده‌ایم، بازارهای هسته‌ای و یا اولویت‌دار که شامل سوئیس، آلمان، بخش عظیمی از اروپای غربی، انگلیس، آمریکا و چین است. دیگری بازارهای استراتژیک است که کشورهای عربی، هند و آسیای جنوب شرق را شامل می‌شود. بازارهای فعالی نیز وجود دارد که سایر کشورهای اروپایی از جمله اسپانیا، لهستان و بلاروس را در برگرفته، اما بازارهای نوظهوری نیز وجود دارند که آنها را به چهار گروه تقسیم کرده‌ایم که در بین شان اولویت نخست با اوراسیا و کشورهایی چون قزاقستان و آذربایجان است. گروه دوم از همین بازارهای نوظهور تنها به ایران اختصاص دارد و شهرهای تهران، شیراز، اصفهان و مشهد را شامل می‌شود، اما گروه سوم از همان گروه بازارهای گردشگری شامل کشورهای آمریکای جنوبی مانند آرژانتین، آمریکای مرکزی، کلمبیا، کاستاریکا است. گروه چهارم هم به کشورهای اروپای جنوب شرقی مانند ترکیه، رومانی، یوگسلاوی سابق، کرواسی و صربستان اختصاص دارد.

سوئیس از ابتدای مذاکرات هسته‌ای ایران و ۱ + ۵ تا به سرانجام رسیدن برجام، برای چندین دوره از مقرهای اصلی این مذاکرات بوده و نگاه منعطف‌تری در تعاملات گردشگری و اقتصادی با ایران داشته است؛ هرچند که هنوز صحبت ها آن چنان که دو طرف خواسته‌اند به بار ننشسته است. سوماروگا در این‌باره اظهار کرد:

تاریخ امضا شدن برجام بسیار مهم بود، چون تحریم‌ها رفع و ایران به عنوان بازاری جدید به دنیا معرفی شد، سوئیس هم به دنبال این اتفاق عینک جدیدی به چشمانش زد و شکل دیگری به ایران نگاه کرد. در ادامه‌ آن آقای «اشنایدر امان» -رییس‌جمهور سوئیس - با هیاتی به ایران آمد که بالاترین مقام گردشگری کشور آنها را همراهی می‌کرد. در بین توافق‌هایی که بین روسای جمهور دو کشور امضا شد، نقشه راهی در حوزه گردشگری بین ایران و سوئیس امضا و سپس از من درخواست شد فعالیت در ایران را به عنوان بازاری نوظهور آغاز کنم.

او ادامه داد:

کار را از تهران به عنوان پایتخت ایران و شهری با جمعیتی در حدود ۱۸ تا ۲۰ میلیون نفر آغاز کردیم و سپس سراغ شهرهای دیگر رفتیم تا درک بهتری از ایران داشته باشیم. نخست می‌خواستیم ایران را کشف کنیم. به اصفهان رفتیم و متوجه شدیم مردم این شهر زیبا مهمان نوازند و به سوئیس علاقه مندند. شیراز، تبریز، یزد، کرمان و کیش هم هدف مهمی برای ما بودند.

وی افزود:

به هر حال باید ایران را درک می‌کردیم. وقتی در سوئیس هستیم دیگر فرقی نمی‌کند مهمان از کدام شهر آمده باشد، برای ما مهم این است که گردشگر از ایران داشته باشیم.

رییس دفتر بازارهای نوظهور در سازمان گردشگری سوئیس به وجود خط هوایی بین‌المللی برای دسترسی آسان‌تر به عنوان بهانه‌ ای برای انتخاب این شهرها اشاره کرد و ادامه داد:

هواپیمایی سوئیس همکار اصلی ما در فعالیت‌های گردشگری است، اما چون به ایران، قزاقستان و آذربایجان خط هوایی مستقیم ندارد، مجبوریم از خطوط هوایی دیگر بهره ببریم. خط هوایی ترکیه بیشتر مد نظرمان قرار گرفت، چون تعداد پروازهایش از ایران بیشتر است و از پنج شهر می‌تواند مسافران را به ترکیه و بعد به سه فرودگاه سوئیس در شهرهای زوریخ، ژنو و بازل جابه‌جا کند، یعنی دست مسافر برای انتخاب ساعت و روز پرواز بازتر است و این موضوع مهمی برای تعامل گردشگری با یک کشور به شمار می رود.

وی درباره‌ برقراری خط هوایی مستقیم بین ایران و سوئیس، گفت:

گفت‌وگوهایی در جریان است تا در آینده اگر پروازهای ایرانی بین تهران و ژنو و یا تهران و زوریخ برقرار شود، بیشتر روی آنها تمرکز کنیم. البته برقراری پروازهای مستقیم بین دو کشور روندی هست که توسط مقامات رسمی هواپیمایی و سفارتخانه‌ها و بانک‌ها پیگیری می‌شود و سازمان گردشگری سوئیس وقتی همه چیز آماده شد می‌تواند حمایت‌های لازم را انجام دهد. ما از پرواز مستقیم استقبال می‌کنیم؛ برای ما فرقی ندارد که این پرواز مستقیم توسط کدام ایرلاین صورت گیرد، پرواز مستقیم باعث افزایش تجارت و گردشگری می شود و آینده متفاوتی را برای دو کشور رقم می‌زند.

سوماروگا با اشاره به اثرگذاری برجام و حتا روند مذاکرات بر تقویت همکاری‌های گردشگری دو کشور افزود:

سوئیس به عنوان کشور بی‌طرف فضایی را برای دیگر کشورها ایجاد کرد تا بتوانند درباره‌ آینده و شکل دادن به آن مذاکره کنند. این اتفاق تصویری را از سوئیس به عنوان میزبان این مذاکرات و مجادله‌ای که به مصالحه تبدیل شد، به جا گذاشت. از طرف دیگر تا ۳۰ سال قبل سوئیس یک مقصد مهم برای ایرانی‌ها بود، اما بعدها این نمودار سقوط کرد، با این حال سوئیس همیشه به عنوان یک مقصد شناخته شده برای ایرانی‌ها بوده است. معتقدم این کشور به عنوان یک بی‌طرف در مذاکرات هسته‌ای، تصویر متفاوتی را از خود به جا گذاشت.  

وی بیان کرد:

ژنو، مقر سازمان‌های ملل، بهداشت جهانی، کار و ... است و بهترین مکان برای این مذاکرات بود. البته مذاکرات باعث نشد گردشگران سوئیس بیشتر شود، اما این جریان یک بار دیگر نشان داد سوئیس آغوش باز برای مذاکره کردن و رسیدن به صلح را دارد و می‌توانند این بار میزبان گردشگران نیز باشد. این روند نرمی است که همیشه در سوئیس اتفاق می‌افتد.

او سپس از ایدئولوژی سوئیس در بازار ایران چنین گفت:

از ۱۶ هزار و ۴۶۱ ایرانی که برای سفر به سوئیس درخواست ویزا داده‌اند ۱۲ هزار و ۱۵۴ نفر ویزا گرفتند. مدت اقامت ایرانی‌ها در سوئیس بین چهار تا پنج شب است که آمار اقامت مسافران ایرانی را در کل به ۸۰ هزار شب رسانده است که ما قصد داریم آن را امسال به ۴۰ تا ۵۰ درصد برسانیم.  

دفتر بازارهای نوظهور در سازمان گردشگری کشور سوئیس روی نقشه راهی که بین دو دولت امضا شده حرکت می‌کند و فعالیت‌هایی را برای تبلیغ و معرفی مقاصد جدید سوئیس در ایران، آموزش آژانس‌ها و راهنماهای ایرانی آغاز کرده است، سوماروگا در این باره توضیح داد:

۲۰ میلیون گردشگر از کشورهای مختلف به سوئیس سفر کرده‌اند که ۳۸ میلیون شب اقامت ثبت شده است. همانطور که گفتم از ایران نیز آمار خوبی داشتیم.

وی اضافه کرد:

مقایسه این آمارها نشان می‌دهد سهم ایران در گردشگری سوئیس کمتر از یک درصد است. ما دنبال افزایش این سهم هستیم و روی ۲۰۰ هزار تا ۲۵۰ هزار شب اقامت ایرانی ها هدف‌گذاری کرده‌ایم.

مدیر بازاریابی دفتر بازارهای نوظهور در سازمان گردشگری کشور سوئیس به انعطاف این کشور در تسهیل صدور ویزا با توجه به سیاست توسعه گردشگری با ایران نیز اشاره کرد و گفت:

سازمان‌های گردشگری در اروپا توانایی و ملزوماتی که در اختیار دارند برای ترغیب گردشگران برای سفر به این کشورها است، اما برای ویزا مقاماتی که این توانایی‌ها را برای صدور ویزا دارند سازمان‌های دیگری هستند. وزارت خارجه باید این شرایط را فراهم کند.

سوماروگا بیان کرد:

متاسفانه در اروپا این نگاه حاکم است که جمعیت ایرانی‌هایی که به کشورشان برنگشته‌اند زیاد است، به همین دلیل شرایط سختگیرانه‌ای برای دادن ویزا به ایرانی‌ها وجود دارد. با این حال وظیفه‌ ما ترغیب گردشگران به سفر و وظیفه سازمان‌های دیگر صدور ویزا است و ما نمی‌توانیم در این موضوع دخالتی کنیم. سوئیس جزوی از محدوده شینگن است و به تنهایی نمی تواند در این باره تصمیم بگیرد.  

سوئیس

#اخبار روز گردشگری را در کارناوال دنبال کنید.

...

آیا این مطلب مفید بود؟

3 دیدگاه

جدید ترین دیدگاه

ناشناس

سوئیس عالیه . فقط بدیش اینه که باداش خیلی شدیدن و واسه همه سازگار نیستن اگه بتونن این مشکلم حل کنن که عالی می شه . 

انتشار:16 اسفند 1396

آیا این دیدگاه مفید بود؟

بی نام

اگه یکی از این شهرها و روستاهای رو بدن ما ایرانیها زندگی کنیم  به کویر تبدیل میکنیم 

انتشار:16 اسفند 1396

آیا این دیدگاه مفید بود؟

رضا

ایکاش در مورد هزینه های سفر به سوئیس هم مینوشتین

انتشار:10 اسفند 1396

آیا این دیدگاه مفید بود؟

اپلیکیشن کارناوال

با نصب اپلیکیشن کارناوال، کنترل سفر را این بار شما به دست بگیرید. در این اپلیکیشن شما دنیایی از امکانات و خدمات را همیشه و همه جا در جیب خود دارید؛ آشنایی با جاذبه ها و فرهنگ شهرها و کشورهای مختلف، رزرو آنلاین بلیت هواپیما و یا حتی رزرو انواع اقامت بسته به سلیقه و بودجه ای که دارید. اپلیکیشن کارناوال یعنی کنترل سفر در دست شما.

Android

IOS

مجوزها و نمادها

هدف اصلی کارناوال این است که بهترین خدمات گردشگری را به صورت آنلاین به کاربران خود ارائه دهد. هر آن چیزی که برای سفر خود نیاز دارید را از کارناوال بخواهید؛ از آشنایی با جاذبه ها، سوغات و غذاهای محلی تا رزرو آنلاین بلیت هواپیما و انواع اقامتگاه. در هر جا و در هر ساعت از شبانه روز، می توانید به صورت آنلاین خدمات سفر خود را رزرو کنید و یا هر سوالی دارید از ما بپرسید. کارناوال کنترل سفر شماست!

کلیه حقوق مادی و معنوی کارناوال برای شرکت کاروان سفر های هیرمان محفوظ است. استفاده از محتوای سایت تنها در صورت پذیرش شرایط و ضوابط امکان پذیر است.