کارناوال - راهنمای سفر
ویدیو HD
بهاره فلاح

نویسنده ارشد کارناوال

انتشار

13 اسفند 1396

به روز رسانی

15 شهریور 1398

به نقل از خبرگزاری ایسنا، محمد محب‌خدایی -معاون گردشگری کشور- درباره طرح «توراپراتورهای مجازی» که ابهام‌هایی نسبت به نحوه‌ اجرای آن و انتقادهایی را در مورد فعالیت موازی آنها با توراپراتورهای اصلی گردشگری مطرح شده است، گفت:

۵ میلیون دانشجو و فارغ‌ التحصیل به همراه ایرانیان مقیم خارج مثل «سلبریتی‌های مجازی» برای گردشگری ایران تبلیغ می‌کنند. قرار نیست آن‌ها در ایران توری اجرا کنند یا خدمتی را بفروشند، کار آن‌ها فقط بازاریابی و تبلیغات است و در ازای هر گردشگری که جذب کنند، دستمزد می‌گیرند.

سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری قصد دارد آمار گردشگران ورودی را که در دو سال اخیر روند نزولی پیدا کرده تکانی دهد و تلاش کرده است به ضرب اجرای تورهای ارزان و تشویق ایرانیان مقیم خارج در ازای جذب گردشگر خارجی، نمودار رشد منفی آن را مثبت کند. این سازمان سامانه‌ای راه اندازی کرده و از ۱۶ دی‌ماه متقاضیانی که قصد فعالیت به عنوان تور اپراتور مجازی را دارند فراخوانده است. جامعه هدف این طرح ایرانیان مقیم خارج، دانشجویان و فارغ‌التحصیلان در هر رشته تحصیلی هستند و جمعیتی هم که تا کنون داوطلب شده‌اند، به بیشتر از یک هزار نفر رسیده‌اند.

معاون گردشگری با رد هر گونه مداخله سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در جریان فعالیت‌های بخش خصوصی و فعالیت های موازی در جذب گردشگر، تاکید کرد: 

توراپرتورهای مجازی فقط یک شبکه تبلیغاتی و بازاریابی برای جذب گردشگر است که قرار نیست در اجرای تور و یا خدمات‌دهی به گردشگری دخالتی داشته باشد. آنها پس از آموزش و توزیع محتوا در فضای مجازی باید سعی کنند گردشگر را ترغیب کنند به ایران سفر کند که در ازای این تلاش خود، پورسانت می‌گیرند. باقی کار به آژانس‌های گردشگری در داخل ایران سپرده می‌شود. در مدلی که تعریف شده، وظیفه هر شخص و بخش مشخص است و قرار نیست مزاحمت و موازی‌کاری ایجاد شود.

او در پاسخ به این‌ سوال که چرا از ظرفیت اینفلوئنسرها و سلبریتی‌های شناخته شده و فعال در فضای مجازی برای دسترسی سریع‌تر به هدف بهره گرفته نمی‌شود؟ گفت:

ما همین رویه را پیش می‌گیریم، می‌خواهیم موجی از تبلیغ را در فضای مجازی راه بیاندازیم و این تورپراتورها از داخل و خارج کشور مثل سلبریتی‌های مجازی فعالیت خواهند کرد و خوراک تبلیغات را در فضای مجازی تامین می‌کنند.

معاون گردشگری سپس اظهار کرد:‌

این پروژه هم به انگیزه اشتغالزایی برای فارغ‌التحصیلان و دانشجویان و هم با هدف بهره‌مندی از ظرفیت ایرانیان مقیم خارج از کشور برای شناسایی ذایقه‌ها و سلیقه‌های گردشگران، تعریف شده که مرحله به مرحله پیش خواهد رفت.

محب‌خدایی گفت:

ما به این باور رسیدیم که باید روش‌های جذب گردشگر را تغییر دهیم و ظرفیت های بالقوه را بالفعل کنیم. باید تکنولوژی را در گردشگری به خدمت بگیریم. معتقدیم دانشجویان در هر رشته‌ای می‌توانند به حوزه تبلیغ و بازاریابی گردشگری وارد شوند و می‌توانیم از طریق آن‌ها خوراک تبلیغات را در فضای مجازی تامین کنیم. این افراد همین طوری وارد کار نمی‌شوند، آموزش می‌بینند و محتوای تبلیغاتی در اختیارشان قرار می‌گیرد.

معاون گردشگری پیش از این گفته بود:

ایرانی‌های زیادی در خارج از کشور زندگی می‌کنند، حتا شماری از آنها دانشجو هستند که احتمالا برای گذران زندگی خود به شغل و درآمد نیاز دارند؛ ما می‌توانیم با ایجاد یک شبکه تبلیغاتی و جذب گردشگر از طریق ایرانی‌های مقیم خارج، محصولات گردشگری خود را معرفی کنیم و به ازای آن، عاملان جذب را تشویق کنیم.

محب‌خدایی درباره اینکه ورود سازمان میراث فرهنگی و گردشگری به حیطه جذب گردشگر -تا این حد که مستقیما ارتباط‌هایی بگیرد- برخلاف اصل ۴۴ قانون اساسی نیست؟ توضیح داده بود:

ما در این‌ باره سیاست‌گذاری کرده‌ایم و قرار است کارگروهی داشته باشیم، در واقع این بخش خصوصی است که خدمات می‌دهد و سازمان میراث فرهنگی به‌عنوان سوئیچ عمل می‌کند. ما فقط براساس ذایقه شناسایی شده با توجه به اطلاعاتی که ایرانیان مقیم خارج می‌دهند، محتوای تبلیغاتی تولید و متقاضی را به بخش خصوصی وصل می‌کنیم تا سفر انجام شود.

Photo by : Unknown

#اخبار روز گردشگری را در کارناوال دنبال کنید.

کلیه حقوق مادی و معنوی برای کارناوال محفوظ است. استفاده از مطالب و تصاویر سایت تنها در صورت پذیرش شرایط و ضوابط کارناوال امکان پذیر است.