karnaval.ir

کارناوال

نویسنده ارشد کارناوال

انتشار

04 خرداد 1398

به روز رسانی

15 شهریور 1398

به نقل از چمدان، خیرالله خادمی -معاون وزیر راه و شهرسازی- از تصویب تفاهمنامه احداث راه آهن شلمچه-بصره از سوی هیات وزیران خبر داد و اظهار کرد:

راه‌آهن شلمچه-بصره با مشارکت ۶۰ درصدی بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی و ۴۰ درصدی وزارت راه  وشهرسازی احداث خواهد شد.

وی طول این خط ریلی را ۳۵ کیلومتر اعلام کرد و توضیح داد:

این مسیر ریلی دارای یک دستگاه پل به طول ۷۰۰ متر است که یکی از دهانه‌های این پل برای امکان کشتیرانی در شط‌العرب به صورت بازشو طراحی و اجرا می‌شود.

او زمان ساخت این پروژه را دو سال دانست و گفت:

پس از امضای این تفاهم‌نامه دو ماه فرصت داده می‌شود تا در صورت تایید برآورد‌های اولیه طرح از سوی وزارت راه و شهرسازی قرارداد اجرایی منعقد و در این فاصله عملیات تجهیز کارگاه آغاز می‌شود.

خادمی در خصوص مزایای بهره‌بردرای از این خط‌ ریلی اظهار داشت:

با تکمیل این خط ریلی اتصال ایران از خرمشهر به عراق و کشورهای شرق مدیترانه به صورت پیوسته میسر می‌شود که نقش مهمی در تسهیل سفر به عتبات عالیات خواهد داشت.

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل گفت:

با توجه به آمار ارائه شده سالانه بیش از ۵ میلیون و ۳۰۰ هزار تن کالا از دو پایانه مرزی شلمچه و چذابه به عراق صادر می شود و این مسیر ریلی می‌تواند تحولی در امر صاردارت کشور با استفاده از حمل و نقل سبز ایجاد کند.

خادمی با اعلام مبلغ ۶۰۰ میلیارد تومان برآورد اولیه اعتبار مورد نیاز این خط آهن، افزود:

خط آهن شلمچه-بصره در خاک کشور عراق احداث خواهد شد و تامین آب  و برق مورد نیاز و همچنین انجام بخشی از روسازی مسیر  از سوی این کشور صورت می‌گیرد.

اتصال راه‌آهن خرمشهر به شلمچه‌ به طول ‌۱۷ کیلومتر در سال ۹۰ صورت پذیرفت و ادامه این خط ریلی از شلمچه تا شهر بصره عراق به طول حدود ۳۲ کیلومتر در خاک عراق باقی ماند‌.

در حال حاضر، خط ریلی از بصره تا کربلا فعال است؛ به­ طوری که در اربعین سال‌های قبل، زائران ایرانی خود را با قطار به مرز شلمچه می‌رساندند و پس از پیمودن این مسیر ۳۲ کیلومتری تا راه‌­آهن بصره با اتوبوس، با قطار عراقی راهی کربلا می شدند.

با تکمیل ۳۲ کیلومتر خط‌‌ آهن ‌بین شلمچه تا بصره و ساخت یک پل بازشونده بر روی اروندرود، اتصال ریلی کشور ایران از طریق خرمشهر به عراق و کشورهای شرق مدیترانه بدون انقطاع برقرار می‌شود و این امر تحولی بزرگ در زمینه ترانزیت و تبادل کالا و مسافر به شمار می آید.

وجود اماکن زیارتی-سیاحتی در ایران و عراق، سبب شده است که حجم زیادی از ترددهای مسافری بین دو کشور همسایه انجام شود. در پنج سال اول دهه ۹۰ تعداد مسافران ایرانی و عراقی که بین دو کشور در تردد بوده‌اند، نزدیک به دو برابر افزایش پیدا کرده  و طبق آمار سازمان راهداری در سال ۹۶ مجموع ترددهای مسافران ایرانی و عراقی از مرزهای زمینی دو کشور نزدیک به ۹ میلیون بوده است. مطابق با این آمار سال ۹۶، مرز‌های مهران، شلمچه و چزابه با پوشش ۸۵ درصد ترددها بین ایران و عراق، به عنوان پرترددترین مرزهای غرب و جنوب غربی کشور به حساب می‌آیند. رونق سفرهای زیارتی و عتبات و همچنین رشد و توسعه گردشگری از مزایای تکمیل‌ خط‌آهن شلمچه-بصره محسوب می شوند.

قطار

اخبار روز گردشگری را از کارناوال دنبال کنید.

...

آیا این مطلب مفید بود؟

0 دیدگاه

جدید ترین دیدگاه

اپلیکیشن کارناوال

با نصب اپلیکیشن کارناوال، کنترل سفر را این بار شما به دست بگیرید. در این اپلیکیشن شما دنیایی از امکانات و خدمات را همیشه و همه جا در جیب خود دارید؛ آشنایی با جاذبه ها و فرهنگ شهرها و کشورهای مختلف، رزرو آنلاین بلیت هواپیما و یا حتی رزرو انواع اقامت بسته به سلیقه و بودجه ای که دارید. اپلیکیشن کارناوال یعنی کنترل سفر در دست شما.

Android

IOS

مجوزها و نمادها

هدف اصلی کارناوال این است که بهترین خدمات گردشگری را به صورت آنلاین به کاربران خود ارائه دهد. هر آن چیزی که برای سفر خود نیاز دارید را از کارناوال بخواهید؛ از آشنایی با جاذبه ها، سوغات و غذاهای محلی تا رزرو آنلاین بلیت هواپیما و انواع اقامتگاه. در هر جا و در هر ساعت از شبانه روز، می توانید به صورت آنلاین خدمات سفر خود را رزرو کنید و یا هر سوالی دارید از ما بپرسید. کارناوال کنترل سفر شماست!

کلیه حقوق مادی و معنوی کارناوال برای شرکت کاروان سفر های هیرمان محفوظ است. استفاده از محتوای سایت تنها در صورت پذیرش شرایط و ضوابط امکان پذیر است.