کارناوال - راهنمای سفر
ویدیو HD
مهدیه اکبری پارسا

نویسنده ارشد کارناوال

انتشار

29 آذر 1396

به روز رسانی

15 شهریور 1398

به نقل از تسنیم، علی اصغر مونسان معاون رییس جمهور و رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری رقمی جدید را برای عوارض خروج از کشور پیشنهاد داد و از رقم پیشنهادی فعلی (220 هزار تومانی که در لایحه بودجه سال 1397 آورده شده است) عقب نشینی کرد. 

علی اصغر مونسان در مورد بحث عوارض خروج از کشور اعلام کرد:‌ 

ما فکر می‌کردیم برای این کار با سازمان میراث‌ فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری هماهنگی می‌شود، اما عدد اعلام شده با ما نهایی نشده بود. ما به افزایش نرمال این مبلغ اعتقاد داریم و همانطور که قول دادیم، موضوع را از طریق دکتر جهانگیری پیگیری می‌کنیم.

وی افزود:

پیشنهاد کاهش عوارض خروج تا 85 هزار تومان به آقای نوبخت ارجاع شده و در جلساتی که این سازمان با ما خواهد داشت، به عددی خواهیم رسید. هرچند مهمتر این است که هزینه حاصل از عوارض خروج کاملا صرف توسعه زیرساخت‌های گردشگری و حمایت برای ورود گردشگران خارجی شود، چرا که این کار برای کشور ارزآوری دارد.

معاون رییس جمهور در پاسخ به نقدهای انجام شده در مورد نگاه درآمد طلبانه‌ای که دولت به این موضوع داشت پاسخ داد:‌

سازمان میراث‌ فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری نگاه درآمدطلبی از عوارض ندارد، چون پیشنهاد ما کاملا مشخص است، ما دنبال افزایش منطقی این مبلغ هستیم و انتظار داریم هرچه حاصل می‌شود، صرف توسعه گردشگری شود.

وی در پاسخ به پرسشی در زمینه اختصاص ده هزار تومان از 75 هزار تومان عوارض خروج از کشور به سازمان میراث فرهنگی و اینکه آیا این مبلغ تا به حال به این سازمان تحویل داده شده است گفت: 

 در هر صورت تخصیص، کامل نیست. از 40 میلیارد تومان سهم عوارض خروج در سال 96، حدود 20 میلیارد تومان به این سازمان تعلق گرفت، یعنی 50 درصد پولی که باید داده می‌شد را تخصیص دادند.

مونسان افزود:

این عدد در سرجمعِ بودجه سازمان لحاظ شد، درحالی‌ که اکنون پیشنهاد ما این است که ردیف مشخصی برای عوارض تعیین کنند. وقتی از خروج مسافر عوارض گرفته می‌شود، اعتبارِ آن نیز باید کاملا در ردیف بودجه گردشگری ورودی تعریف شود، نه این که آن اعتبار را در سرجمعِ درآمدهای سازمان لحاظ کنند و آن هم خرج مرمت و کاوش شود. درآمد حاصل از عوارض باید صرف حمایت از تورهای ورودی و توسعه گردشگری در داخل کشور شود.

وی همچنین در زمینه گرانی بنزین و حامل های انرژی که باعث گرانی خدمات و حمل و نقل می شود و در تناقض با سیاست توسعه گردشگری داخلی‌ست؛ بیان کرد: 

حامل‌ های انرژی بحث جدایی‌ست و نمی‌ توان گفت تناقض وجود دارد، هرچند که باور دارم این افزایش حتما باعث گرانتر شدن حمل‌ و نقل می‌شود و اثرات خود را در گردشگری خواهد داشت، کما این که تاثیرش به بخش‌های زیادی وارد می‌شود.

وی افزود:

به هر حال بر اساس اقدامات کارشناسی شده این اتفاق باید رخ دهد تا بودجه دولت تامین و این عددها صرف توسعه کشور شود. مصرف سوخت و سرانه انرژی ایران در قیاس با خیلی از کشورها بالا است. بنابراین باید به سمت قیمت تمام شده حرکت کنیم که در هر صورت روی قیمت گردشگری تاثیر می‌گذارد، اما در کل آن را متناقض با توسعه گردشگری و اهداف دولت در این‌باره نمی‌دانم.

وی درباره افزایش درآمد کشور که از طریق افزایش عوارض خروج از کشور ممکن می شود نیز گفت:

نگاه ما به عوارض کسب درآمد نیست، بلکه تامین منافع کشور است. ما در اجرای رژیم لغو روادید بازی برد ـ‌ برد را پیش می‌گیریم، مثلا بعد از برجام، سفر از اروپا به ایران رشد داشت، اما تعداد گردشگران دو طرف را باید بررسی کنیم. در حوزه گردشگری اقدام متقابلی که به تامین منافع کشور منجر شود، اصل است، هر زمان این دو شاخص درباره کشوری صادق بود، آمادگی لغو روادید داریم.

Photo by : Unknown

#اخبار روز گردشگری را در کارناوال دنبال کنید.

کلیه حقوق مادی و معنوی برای کارناوال محفوظ است. استفاده از مطالب و تصاویر سایت تنها در صورت پذیرش شرایط و ضوابط کارناوال امکان پذیر است.