karnaval.ir

فهیمه دزفولی

نویسنده ارشد کارناوال

انتشار

21 تیر 1397

به روز رسانی

15 شهریور 1398

به گزارش خبرگزاری ایلنا، سه سال است که میراث فرهنگی قزوین، چالش بزرگی با شهرداری این شهر دارد. شهرداری احداث یک خیابان را از وسط مسجد-مدرسه حیدریه با 1000 سال قدمت و گرمابه بلاغی با 400 سال قدمت، به عنوان پروژه تعریف کرده است که در صورت اجرای آن، هر دوی این بناها به طور کامل نابود می‌شوند.

محمدعلی حضرتی‌ها، مدیرکل میراث فرهنگی استان قزوین، در اینباره گفت:

مسجد-مدرسه حیدریه از آثار دوره سلجوقی است و گچ‌بری محراب آن در جهان بی‌نظیر است. گرمابه بلاغی نیز مربوط به دوره صفوی است. البته خوشبختانه شورای عالی معماری و شهرسازی، فعلا این پروژه را متوقف کرده است.

به گفته مدیرکل میراث فرهنگی استان قزوین، انتظار می رفت که مدیران شهرداری بعد از انتخابات رویه شان را در مورد این پروژه تغییر دهند چرا که با همین شعار از مردم رای جمع کرده بودند اما حالا بر اجرای این پروژه پافشاری می کنند.

حضرتی‌ها از انجام مقدمات احداث یک پیاده‌راه گردشگری در این بافت تاریخی خبر داد و اضافه کرد:

احداث خیابان توسط شورای عالی معماری و شهرسازی منتفی اعلام شده است. یعنی شورای عالی معماری و شهرسازی حکم داده و هر گونه بارگذاری ترافیکی در آن محور را ممنوع اعلام کرده است. مشاوری هم از سوی وزارت راه و شهرسازی برای آن محدوده انتخاب شده و مسیری را به عنوان یک پیاده‌راه گردشگری طراحی کرده. این پیاده‌راه از عالی قاپو تا آرامگاه حمدالله مستوفی را دربرمی‌گیرد.

مدیرکل میراث فرهنگی استان قزوین، درخصوص فضاهای مختلف در نظر گرفته ‌شده برای این پیاده‌راه توضیح داد:

در این طرح فضاهای بین عالی‌قاپو و آرامگاه حمدالله مستوفی جانمایی شده است. و بخشی از آن به عنوان فضاهای اقامتی و پذیرایی با الگوی معماری سنتی اختصاص پیدا می‌کند. بخشی نیز به عنوان فضاهای عمومی و بخشی هم به عنوان فضاهایی برای ارایه سوغات پیش‌بینی شده است.

وی درباره‌ مدت زمان اجرای این طرح و آماده‌سازی این پیاده‌راه از آغاز تا پایان کار گفت:

 مطالعه این طرح تقریبا طی شش ماه گذشته انجام شده. این تیم از اردیبهشت ماه آغاز به کار کرد و طرح‌شان را طی سه مرحله در شورای عالی معماری و شهرسازی ارایه داد. دو جلسه هم طرح را در قزوین ارایه کردند و به زودی طرح عملی خواهد شد. با عملی شدن این طرح، گرمابه بلاغی و مدرسه حیدریه هم حفظ خواهند شد.

وی درباره تمایلات شهرداری نسبت به این طرح گفت:

شهرداری پیش‌تر قصد داشت از میان این مدرسه و گرمابه خیابانی احداث کند. طرحِ شهرداری در سال 94 منتفی اعلام شد ولی ما احساس می‌کنیم که به خاطر منافعی که برخی از افراد دارند، اصرار بیش از اندازه و غیرقانونی وجود دارد که به هر نحو ممکن این طرح اجرا شود. نمایندگان شهرداری در رسانه‌ها، جلسات و شوراهایی که برگزار می‌شود، دایما بر ساخت خیابان پافشاری می‌کنند.

مدیرکل میراث فرهنگی قزوین درخصوص هزینه‌های اجرایی طرح پیاده‌راه اظهار کرد:

این طرح، در حال حاضر در حد یک ایده و جانمایی کلی است که در ابعاد نسبتا بزرگ پیش‌بینی کرده‌ایم. تا پایان اسفند ماه هم پلاک به پلاک برای این محور، طرح تهیه می‌‌شود. طرح برای اجرایی بودن توجیه اقتصادی دارد. چون بخش‌ خصوصی به عنوان هتل‌های سنتی وارد عمل می‌شوند و اینها ظرفیت‌هایی است که پشتوانه اجرایی پروژه هستند. هزینه‌های اجرایی آن نیز به خودِ بخش خصوصی محول می‌شود.

وی درباره مسیر زمینی طرح پیاده‌راه گردشگری نیز گفت:

برای پلاک به پلاک، طرح تهیه شده و در بین این مسیر گردشگری هم گرمابه بلاغی و هم مدرسه حیدریه قرار دارند. این مسیر الان هم به عنوان یک مسیر گردشگری مورد استفاده است ولی این کار باعث ساماندهی منظر مسیر خواهد شد.

وی درخصوص اختلافات جاری بین میراث فرهنگی و شهرداری گفت:

طرز تلقی میراث فرهنگی و شهرداری با هم متفاوت است. میراث فرهنگی موظف به حفاظت از بافت‌های تاریخی است در حالی‌که شهرداری به تراکم‌فروشی یا به قول خودشان تولید زمین معتقدند؛ یعنی هر چیزی که بتوان با تخریب آن به آن عمق داد یا عمارتی را به صورت چندین طبقه درآورد.

او ادامه داد:

در بحث فضای سبز هم ما چنین مشکلی را با شهرداری داریم. شهرداری در طرح‌های سال‌های اخیرش دایما فضای سبز شهر را به مسکونی و تجاری تغییر کاربری می‌دهد اما ما به عنوان میراث فرهنگی مخالف این رویکرد هستیم.

حضرتی‌ها همچنین درخصوص بودجه‌ لازم برای طرح پیاده‌راه گفت:

8 میلیارد بودجه برای طرح‌های استان درنظر گرفته شده است که تقریبا ‌در حدود 2 هفته از ابلاغ تخصیص آن می‌گذرد. از آنجا که بخشی از بودجه متعلق به شهرهای دیگر استان است؛ موسسه ها برای اجرای طرح‌ها باید در مناقصه شرکت کنند. ساختار بودجه به این معنا نیست که آن را نقد به ما بدهند. تخفیف تعیین می‌شود و با اسناد خزانه این کار صورت می‌گیرد. برخی از این اسناد در سال 97 به پول تبدیل می‌شود و برخی از آنها در سال 98. الان حدود هشت میلیارد تومان برای ما بر اساس اسناد خزانه تخصیص در نظر گرفته شده و هم‌اکنون حدود 450 میلیون از آن هزینه شده است و برای باقی مانده نیز اعلام فراخوان پروژه کرده ایم. موسسه ها و شرکت‌هایی که پیشنهادات‌شان را ارایه بکنند و قیمت بدهند، بررسی می‌کنیم و کار را واگذار می‌کنیم.

مسجد حیدریه سلجوقی

#اخبار روز گردشگری را در کارناوال دنبال کنید.

گاهی عکس می‌گیرم، بیشتر می‌نویسم، ساعات اداری را پشت مانیتور می‌گذرانم، عصرها در ترافیک می‌مانم، صبح‌ها بین صفحات کتاب و صدای فروشنده‌های مترو چرت می‌زنم‌‌، آخر هفته‌ها را با دوست و آشنا کافه و پارک می‌روم؛ اما لابه لای این روزمرگی‌ها زندگی هم می‌کنم. لابه‌لای

...

آیا این مطلب مفید بود؟

0 دیدگاه

جدید ترین دیدگاه

اپلیکیشن کارناوال

با نصب اپلیکیشن کارناوال، کنترل سفر را این بار شما به دست بگیرید. در این اپلیکیشن شما دنیایی از امکانات و خدمات را همیشه و همه جا در جیب خود دارید؛ آشنایی با جاذبه ها و فرهنگ شهرها و کشورهای مختلف، رزرو آنلاین بلیت هواپیما و یا حتی رزرو انواع اقامت بسته به سلیقه و بودجه ای که دارید. اپلیکیشن کارناوال یعنی کنترل سفر در دست شما.

Android

IOS

مجوزها و نمادها

هدف اصلی کارناوال این است که بهترین خدمات گردشگری را به صورت آنلاین به کاربران خود ارائه دهد. هر آن چیزی که برای سفر خود نیاز دارید را از کارناوال بخواهید؛ از آشنایی با جاذبه ها، سوغات و غذاهای محلی تا رزرو آنلاین بلیت هواپیما و انواع اقامتگاه. در هر جا و در هر ساعت از شبانه روز، می توانید به صورت آنلاین خدمات سفر خود را رزرو کنید و یا هر سوالی دارید از ما بپرسید. کارناوال کنترل سفر شماست!

کلیه حقوق مادی و معنوی کارناوال برای شرکت کاروان سفر های هیرمان محفوظ است. استفاده از محتوای سایت تنها در صورت پذیرش شرایط و ضوابط امکان پذیر است.