karnaval.ir

رویا افشاری

انتشار

21 دی 1394

به روز رسانی

04 تیر 1401

گاهی انسان به یک تجربه هیجان انگیز، قهقه های بلند، ترس آغشته به اشتیاق و... نیاز داره که تمام انرژی خودشو تخلیه کنه و آماده یک شروع تازه بشه...

به همین خاطر تصمیم گرفتیم امروز به رودخانه ارمند برویم  و با یک تفریح هیجانی، شگفت انگیز، ماجراجویانه و تفریحی  آشنا شویم.

 

رفتینگ در ارمند

رودگردی (Rafting) 

رفتینگ به معنی "کلک سواری" و یا "قایقرانی در رودخانه های خروشان" (White Water Rafting) است. به خاطر اینکه در قسمتهای متلاطم و خروشان رود آب کف می کند و به رنگ سفید در می آید آن را  "آب سفید" یا White Water می گویند. رودگردی (Rafting)، از فعالیتهای پر طرفدار و سنگین ورزشی است که با قایق به گشت وگذار در مسیررودخانه می پردازند.

قبل از هر صحبتی باید خاطر نشان کرد که از آنجا که فعالیت رفتینگ فعالیتی در طبیعت انجام می شود پس فعالیتی اکوتوریستی است که توریسم ماجراجویانه و ورزشی را در دل خود دارد و از تمامی اصول اکوتوریسم تبعیت می کند. "اکوتوریسم یعنی سفر مسئولانه به محیط های طبیعی که باعث حفاظت از محیط طبیعی شده و نفع جوامع محلی را در بر داشته باشد."

از هزاران سال قبل انسانها برای حمل ونقل و شکار و...از تنه های درخت، شاخه درختان، چوب بامبو، نی و یا پارچه وسیله ای می ساختند و جابه جایی ها را به وسیله آن انجام می دادند که از قدیمیترین کلک ها (Raft) بودند.

برای این تفریح، رودخانه هایی که قابلیت رفتینگ را دارند، درجه بندی می شوند،این درجه بندی بر حسب سختی و شدت آب رودخانه از 1تا 6 صورت می گیرد، بدین طریق که رودخانه ای ب درجه 1، برای کودکان نیز مناسب است و شدت و سختی آن کم می باشد؛ اما رودخانه ای که درجه آن 6 است، بسیار خطرناکند و به رودخانه مرگ شهرت دارند و فقط افراد حرفه ای می توانند در آن به رودگردی بپردازند.

رودخانه ارمند (کارون علیا)

رودخانه ای که امروز با قابلیت های بسیاری که دارد به یکی از جاذبه های مهم گردشگری تفریحی و ورزشی ایران تبدیل شده، رودخانه کارون علیا یا ارمند در استان چهارمحال و بختیاری است که از مناطق کوهستانی مرتفع شرق و دشت‌های مرکزی استان سرچشمه می گیرد و پس از عبور از منطقه ارمند، آب رودخانه سرخون را دریافت می کند و با پیوستن به رودخانه بازفت، به سد کارون 4 می‌ریزد.

ارمند یکی از رودخانه های مهم استان چهارمحال و بختیاری است و اصلی ترین پتانسیل این استان محسوب می شود؛ چرا که حوضه آبریز آن بیش از 50 درصد استان را شامل می شود و سالانه حدود 100 مترمکعب، متوسط آبدهی آن است.

ارمند با دارا بودن شرایط ویژه و مناسب (عرض و عمق کافی) انجام ورزش ها و تفریح های رودخانه ای را فراهم آورده و  در کنار طبیعت بی نظیر منطقه، آبشارهای مرتفع، درختان بلوط و...، مهمتر از همه اهالی مهربان و خونگرم منطقه زمینه های گردشگری اکوتوریسمی و ورزشی را بسیار پررنگ می کند. فعالیت های گردشگری در این رودخانه  از سال 1385آغاز شد.

ارمند همان رودخانه کارون است که به دلیل قرارگیری این بخش از آن به روستای بزرگ ارمند، به این نام معروف شده است.

رفتینگ در ایران

رفتینگ در رود ارمند 

رودخانه ارمند از معروف ترین و محبوب ترین رودهای ایران برای رفتینگ به ویژه رفتینگ های هیجانی به شمار می رود و درجه سختی آن بین 2 تا 4 است. به همین جهت جوانان از رفتینگ در این رودخانه لذت بیشتری می برند و خانواده ها رودخانه زاینده رود را برای این فعالیت تفریحی و هیجانی انتخاب می کنند. طول مسیر رفتینگ در رود ارمند در حدود 20 کیلومتر  و در حدود 4 تا 5 ساعت زمان می برد. در کناره رودخانه همچنین مکان های مناسبی برای توقف و بهره بردن از طبیعت و صرف میان وعده به وجود آمده است که سفر را برای گردشگران و ماجراجویان لذت بخش تر می کند. در طول رودخانه همچنین نقاطی برای شیرجه زدن مشخص شده اند که برای انجام آن باید حتما آموزش شنا دیده باشید. رفتینگ در رودخانه ارمند تقریبا یک روز کامل شما را پر می کند و برای شرکت در تورهای آن باید به شهر سامان در استان چهار محال و بختیاری بروید. رود ارمند در فاصله دو ساعتی مرکز شهر قرار گرفته است و برای رفتن به آن و شرکت در تور رفتینگ باید خود را به روستای دره یاس برسانید. بهترین زمان برای فعالیت در رود ارمند بهار است، وقتی که میزان آب بیشتری در رودخانه جریان دارد و امواج بهتری در رود ایجاد می شود. در تابستان اما میزان آب کم شده و برای افراد عادی و آماتور مناسب تر است.

درجه سختی: 

2 تا 4

مناسب برای: 

جوانان و افراد مبتدی تا کایاک سوارهای حرفه ای

آشنایی با رفتینگ

تجربه یک رفتینگ هیجانی 

 همراه با لیدری که راه بلد و آموزش دیده است سوار بر قایق می شویم. لیدر رفتینگ هدایتگر قایق در جریان رودخانه است. گاهی باید از آرامش و مناظر اطراف لذت ببری و هم مسیر جریان آب شوی و گاهی با صدای لیدر که به همه سرنشینان فرمان پارو زدن به سمت جلو All Forward می دهد، باید با تمام توان پارو بزنی. در میان آرامش رودخانه ناگهان در چند متری خود تلاطم و طغیان رودخانه را می بینی و باید خود را برای هیجانی وصف ناپذیر آماده کنی، ترسی همراه با شوق همه وجودت را می گیرد، همه همراهان تمام انرژی خود را به کار می گیرند تا قایق وارونه نشود، صدای جیغ و هیاهوی شادی بخشی در رودخانه طنین انداز می شود، گاه سرتاسر خیس می شوی و از برخورد خنکی آب با پوست بدنت، لذتی باورنکردنی را حس می کنی، بعد از کذر از موج های خروشان رودخانه، دوباره آرامش فرا می رسد و ناگهان صدای قهقهه و خنده بلند مملو شوق و هیجان دوستان را می شنوی و...

در طول مسیر رودخانه ، گردشگرانی که در اطراف رودخانه به استراحت و تماشا نشسته اند را می بینی که برایت دست تکان می دهند و دوستی لحظه ای را رقم می زنند که سراسر شادی و امید است. علاوه برآن تماشای مناظر بکر و صخره های بلند، درختان بلوط و طبیعت بی نظیر چهارمحال و بختیاری و اهالی دوست داشتنی که مشغول کارو تلاشند، حظی غیرقابل وصف را به ارمغان می آورند و بی شک دیدن این همه زیبایی، روح انسان را صیقل داده و او را برای شروعی دوباره آماده می سازد.

در طول این مسیر هیجانی و شگفت، گاه برای عقب رفتن و یا دور زدن لیدر فرمان پارو به عقب All Backرا می دهد و همه باید به سمت عقب پارو بزنند، و این هماهنگی و کار گروهی، ارتباطی تنگاتنگ و اتحادی دیدنی را به وجود می آورد.

اقامت در روستای دره یاس

دره یاس روستایی دورافتاده است که برخلاف ناشناخته بودن آن کمپی مجهز در زمینی به مساحت 1200 مترمربع، به منظور اسکان و استفاده گردشگران درنظر گرفته شده است که دو خوابگاه مجزا برای بانوان و آقایان با ظرفیت 32 تخت دارد. این اقامتگاه کلیه امکانات رفاهی مورد نیاز سفری کوتاه مدت را دارد.

اگر به هر دلیلی نخواهید از این اقامتگاه استفاده کنید می توانید در اطراف رودخانه کمپ بزنید.

دسترسی به رود ارمند

از شهر اصفهان باید به مبارکه بروید و از شهرهای بروجن، بلداجی، چغاخور، ناغان، دورک عبور کنید و سپس به روستای  دره یاس رسیده و در آنجا اقامت برنامه رفتینگ خود را آغاز کنید چرا که  حرکت قایق ها از محل "دره  یاس" آغاز می شود.

بهترین زمان رفتینگ در ارمند

معمولا در تمام فصل ها تورهای رفتینگ برگزار می شود، اما در بهار که میزان آب بیشتری در رودخانه جریان دارد، هیجان بیشتری را در حین رفتینگ تجربه خواهید کرد. در تابستان میزان آب کم شده و برای افراد عادی و کسانی که به طور حرفه ای با این ورزش آشنا نیستند، مناسب تر است.

توصیه های کارناوالی

  • هزینه این سفر بسیار اندک است و با حداقل هزینه می توانید شادی و نشاط بی نظیر و غیر قابل وصف را تجربه کنید. نگران آشنا نبودن با این رشته ورزشی نباشید، قبل از شروع سفر در رودخانه، راهنما به شما آموزش های لازم را می دهد.
  • همراه با قایق شما یک قایقران حرفه ای باقایقی جداگانه به دنبال شما می آید و تصاویری زیبا از لحظات هیجان انگیز و جالب شما ثبت می کند.
  • اگر در تابستان به این سفر می روید، به علت گرما شب ها ممکن است حشرات اطراف رودخانه شما را آزار دهد پس در صورت امکان چادر مسافرتی خود را برپا کنید و ورودی های آن را ببندید.
  • در اطراف رودخانه مزارع متعدد و فراوان پرورش ماهی قزل آلا وجود دارد که می توانید یکی از وعده های غذایی خود را ماهی کبابی لذیذ را نوش جان کنید.
  • ممکن است در طول این سفر شما یا دوستانتان به مراکز درمانی نیاز پیدا کنید، در این صورت به هیچ وجه نگران نباشید درمانگاه ارمند درفاصله 2کیلومتری یعنی در روستای ارمند علیا واقع شده است. همچمین درمانگاه لردگان و بیمارستان شهر بروجن از نزدیک ترین مراکز درمانی به این منطقه هستند.
  • از جاذبه های گردشگری اطراف این رود مثل  دریاچه شلمزار،چشمه سیاسرد(بروجن)، آبشار آتشگاه (200 کیلومتری شهرکرد)، چشمه برم(لردگان)، دشت لاله های زیبای واژگون، شالیزار های برنج، جنگل های بلوط و... نیز دیدن کنید.

رفتینگ در ایران

 ویدئویی از رفتینگ رودخانه ارمند

سخن آخر

آیا تا به حال تجربه رفتیگ را داشته اید؟ آیا در ارمند رفتینگ کرده اید؟

نظرات و تجربیاتتان را با ما در میان گذارید.

آیا این مطلب مفید بود؟

8 دیدگاه

جدید ترین دیدگاه

اپلیکیشن کارناوال

با نصب اپلیکیشن کارناوال، کنترل سفر را این بار شما به دست بگیرید. در این اپلیکیشن شما دنیایی از امکانات و خدمات را همیشه و همه جا در جیب خود دارید؛ آشنایی با جاذبه ها و فرهنگ شهرها و کشورهای مختلف، رزرو آنلاین بلیت هواپیما و یا حتی رزرو انواع اقامت بسته به سلیقه و بودجه ای که دارید. اپلیکیشن کارناوال یعنی کنترل سفر در دست شما.

Android

IOS

مجوزها و نمادها

هدف اصلی کارناوال این است که بهترین خدمات گردشگری را به صورت آنلاین به کاربران خود ارائه دهد. هر آن چیزی که برای سفر خود نیاز دارید را از کارناوال بخواهید؛ از آشنایی با جاذبه ها، سوغات و غذاهای محلی تا رزرو آنلاین بلیت هواپیما و انواع اقامتگاه. در هر جا و در هر ساعت از شبانه روز، می توانید به صورت آنلاین خدمات سفر خود را رزرو کنید و یا هر سوالی دارید از ما بپرسید. کارناوال کنترل سفر شماست!

کلیه حقوق مادی و معنوی کارناوال برای شرکت کاروان سفر های هیرمان محفوظ است. استفاده از محتوای سایت تنها در صورت پذیرش شرایط و ضوابط امکان پذیر است.